Gå til innhold

Cessna 177 og Cessna 206 i Norge?


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Har følgende spørsmål:

 

Finnes det noen Cessna 177 og/eller Cessna 206 som er til utleie i Norge? Medlemskap i den aktuelle flyklubben er jo en selvfølge. Og hvilke flyklubber og hvor i landet befinner disse seg?

 

Hva er timesprisen på disse hvis det finnes noen til utleie?

 

Stemmer det at man kun trenger utsjekk på variabel propell, inntrekkbart understell og "typerating" for å fly disse?

 

Hva er:

  • *Cruice speed
    *Emety fuel weight
    *Maximum takeoff weight
    *Fuel capasity
    *Fuel usage each hour
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert både 177 og ihvertfall helt sikkert 206 som er til låns i Norge. Av fly som er registrert med LN-, så er det kun Cessna 172 det finns fler av enn C206. Og du trenger vel ikke noe mer enn de punktene du nevner for å kunne fly de nei, ihvertfall etter det jeg har hørt, lært og forstått.

 

Her har du litt cirka data, men google kan sikkert gi deg mer og bedre svar akkurat her ""

 

C177

*Cruise speed : ~125 knots (TAS)

*Empty fuel weight : 716kg

*Maximum takeoff weight : 1134kg

*Fuel capacity : 189 liter

*Fuel usage/hour : ??

 

C206

*Cruise speed : ~145 knots (TAS)

*Empty fuel weight : 854kg

*Maximum takeoff weight : 1633kg

*Fuel capacity : ??

*Fuel usage/hour : ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit det i vår ble solgt en C177RG fra klubben jeg er med i. Den ble vistnok solgt opp til Ørlandsområdet. LN-NFP var bokstavene på den maskina.

 

For å fly en slik maskin med constantspeed så er det en del mer å passe på en med en "vanlig" maskin, så en utsjekk er vel påkrevd for de fleste. Men har du først utsjekk på constantspeed-maskin så er det vel bare en klubbutsjekk som skal til. Selv hadde jeg ca. 2,5 timer med instruktør før jeg slapp løs aleine i C177RG-Cardinalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble solgt i mars/april så listene er nok ikke helt oppdatert enda. Men den skulle til noen på Ørlandet, om jeg ikke tar helt feil.

 

Stemmer - den ble solgt til en gjeng i klubben her på Ørland, er vel akkurat nå på maintainance nede på østlandet tror jeg, men kommer vel opp igjen om ikke så altfor lenge. Er usikker på om den skal leies ut eller kun gå i privat bruk - men skal sjekke opp litt etterhvert og komme tilbake med mer info, Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...