Gå til innhold

Coast Air prøveflyr på Skagen.......


Vidar Martinsen

Anbefalte innlegg

Banen på Skagen er 850 meter inkludert sikerhetssoner. Til Høsten blir denne utvidet til 1100 meter med sikerhetssoner. Det var i helga en heftig diskusjon om Skagen og en vidre forlengelse av Rullebanen der til 1200 meter. Dette er å lese på www.vol.no

 

Undertegnede var selvsagt svært delaktig i denne diskusjonen, og var desverre den eneste av de som deltok der som var villig til å se mulighetene en slik utvidelse kunne bety for Skagen og resten av Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coast Air fløy jo en stund med ATR-42 på Florø (800 meter)før banen der var ferdig utvidet, men da med vektrestriksjoner som vel bl.a. innebar at de bare kunne ta noenogtredve pax hvis jeg ikke husker feil. I tillegg flyr jo Coast Air charter til Hammerfest innimellom med ATR så det er mulig med visse restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett ATR-42 i Hammerfest jeg, er ikke unormalt og se den der. Har vært i Hammerfest en del ganger, og 2 av 8 ganger er Coast Air der med sin ATR42.

 

Mellomlendet i Hasvik på vei til TOS med Widerøe, og tro det eller ei, men der sto LN-FAO fra Coast Air på tarmacen der. Trodde ikke mine egne øyne da, etter det jeg fikk vita av piloten som fløy maskinen jeg satt i(Jeg satt på klapp) så var den der på Charter. ""

 

Så det er ikke rart at de prøveflyr ATRn på Skagen, kanskje de tenker og lage en flyrute derfra en gang i nærmeste framtid?? Hvem vet? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skagen betjenes av Widerøe helt uten støtte ifra Staten, og den er heller ikke med i Anbudsrunden for Kortbanenette. Så i prinsippet er Skagen åpen for fri konkuranse.

 

Er er noe om dette ifra et lengre innlegg på www.vol.no.

Skagen har i en årrekke stått i en særstilling på det norske kortbanenettet. For mens de aller fleste andre kortbaneflyplasser trafikkeres under anbudsregime, er trafikken på Skagen så stor at Widerøe flyr uten tilskudd.

Det betyr samtidig at Widerøe ikke har enerett på å trafikkere Skagen. Men så lenge det bare er Widerøe som har flymateriell som fungerer på den 800 meter lange banen, blir monopolet i praksis videreført.

- Uten lengre rullebane får vi ikke utnyttet Skagens unike fortrinn, fastslår flyplassjef Barry Larsen fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...