Gå til innhold

Landet på gal flyplass


Steinar Grindstein

Anbefalte innlegg

Godt gjort, for å si det mildt...

Dette har skjedd før, blant annet med en 747flight i India, som også landet på en militær flyplass et stykke unna den sivile lufthavna. Pax ble etter noen timer tatt av flyet (de måtte kjøre utstyr fra den sivile lufthavna til den militære flyplassen først.) Problemet var å ta av igjen, da rullebanen ikke var så mye lenger enn det som var nødvendig. Skulle gjerne vist fram en skriftelig kilde, men husker bare ikke hvor jeg fant dette ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke dette noe som helst med lavprisselskap vs safety å gjøre i det hele tatt da...

 

 

Flere selskaper (både lavpris og "høypris") har gjort denne tabben opp igjennom årene.

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavpris/charter/rute, har ingenting å si i denne sammenheng - eller med sikkerhet å gjøre forøvrig.

(verken vedlikehold eller kvalitetsnivået på piloter)

 

Ville ikke føle meg noe mer trygg på et fly, om det

var WF-piloter kontra Ryanair-piloter - de sitter ikke

i F/D for ingenting, uansett hva slags selskap de fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forkommer alt for ofte. Tilfeller jeg kan komme på i farten er:

 

1. Cessna Citation lander på Barkarby i stedet for Bromma. Midt under ett fly-inn, beviste at big sky little airplane funker noen ganger. Mange pissed småflygere den gangen. (Pioten bare snudde og tok av, selv om det krydde med småfly)

2. Easyjet (Sorry Torbjørn!) landet på DECIMOMANNU (Militærbase) i stedet for på ELMAS.

3. North West landet på Ellsworh AFB i stedet for på Rapid City Mun.

4. Pan-Am landet en 707 på RAF Northolt i stedet for på Heathrow.

5. Ett 10-talls Jaugarer har landet på Norwich i stedet for på Coltishall. Sågar gjort TGL. (Det er ett slips for de som er medlemm i denne "klubben")

6. En norsk F-16 gjorde TGL på Mildenhall, da han i setningsøyeblikket så at det var alt for mange KC-135 på apron til at det kunne være Lakenheath......

7. Svensk JA37 landet på kortbane B på Byholma, i stedet for på hovedbanen. Kortbanen var ikke stengt for biltrafikk. Han snudde også, for så å ta av i motsatt retning. Uvisst hvor mye føreren av tømmerbilen han møtte pissa i buksa....... ""

 

Det er garrantert 1000-vis av tilfeller om man tar med småfly også. Jeg vet sågår om tilfeller der 737'er fra flagg carrier'n vår har linet opp for Kjeller under visual til OSL.

 

Det er en alvorlig sak, særlig når det er snakk om nedlagte flyplasser man lander på. I UK plages de mye av slike hendelser, og det er mye av grunnen til at mange flygeledere der borte hater å benytte visual approach også. Grunnen til dette er seff. at de har flere hundre nedlagte, men visuellt intakte flyplasser fra krigen/kalde krigens dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt gjort, for å si det mildt...

Dette har skjedd før, blant annet med en 747flight i India, som også landet på en militær flyplass et stykke unna den sivile lufthavna. Pax ble etter noen timer tatt av flyet (de måtte kjøre utstyr fra den sivile lufthavna til den militære flyplassen først.) Problemet var å ta av igjen, da rullebanen ikke var så mye lenger enn det som var nødvendig. Skulle gjerne vist fram en skriftelig kilde, men husker bare ikke hvor jeg fant dette ""

 

Link her:

http://www.financialexpress.com/ie/daily/19970603/15450453.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Easyjet (Sorry Torbjørn!) landet på DECIMOMANNU (Militærbase) i stedet for på ELMAS.

 

Sorry Anders, men den landet ikke på Decimomannu. Den påbegynte approachen (visual) inn mot Decimomannu men gikk så rundt og landet på Cagliari-Elmas.

 

Men det er jo likevel en bummer...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes selv det er forskjell på å lande og det å ikke å lande, men pytt, pytt. De tabbet seg ut, ingen tvil om det...

 

Men det er nå mye verre å lande på feil flyplass, eller på riktig flyplass men på taxebanen, ikke sant Jörgen? ""

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller på riktig flyplass men på taxebanen

 

Det är sån't som kan ske "in the heat of the moment" när man måste ta avgörelser på liv och död och flygplatsen har en Yänkare som är större än RWY..! Ingen fancy gadget som landar flygmaskinen själv på riktig plats där inte!! Riktiga män i sina flygande maskiner...

 

Äh! Det ni inte förstår är att de räddade förmodligen hela mänskligheten genom att inte landa på RWY! Det hade irriterat Kirriljanerna som genast skulle ha sprängt jorden till atomer! SÅDESÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...