Gå til innhold

Cockpitvideo fra A380-simulator


Øyvind Hansen

Anbefalte innlegg

Stilig video!

Men noen son vet helt sikkert når den første rute flygningen finner sted?

 

Og skal BA skaffe seg den?

 

En siste ting...regner med at noen på forumet har prøvd en ekte sim. av et eller annet fly...er det virkelig så komplisert som på denne videoen, eller var vind forholdene ekstreme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ruteflygning med A380 fant jeg ikke noe om på www.a380.singaporeair.com men dette fant jeg iallfall:

And the first to experience the luxury of the Singapore Airlines A380 will be passengers flying on the Kangaroo route, between London, Singapore and Sydney

Sist på året får de den første maskinen levert så i god tid før jul er ikke helt urealistisk for første flight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det var en journalist nei: "All passengers died...". Greit nok at det var en hard landing, men den såg ikke SÅ hard ut. Når vi var på SAS Flight Academy så jeg flere landinger som såg mye hardere ut enn det der, og instruktøren sa alikevel at alle inkludert flyene overlevde landingene våre.

Overdramatisering igjen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ruteflygning med A380 fant jeg ikke noe om på www.a380.singaporeair.com men dette fant jeg iallfall:

And the first to experience the luxury of the Singapore Airlines A380 will be passengers flying on the Kangaroo route, between London, Singapore and Sydney

Sist på året får de den første maskinen levert så i god tid før jul er ikke helt urealistisk for første flight.

 

Første flight vil være mellom SIN og SYD, og her vil de fly en liten stund før de setter igang med SIN-LHR.

 

SQ vil få levert to A380 i nov og des, men disse vil nok ikke være i trafikk før i januar en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med British Airways, Brendås?

 

Der har jeg mine tvil.

Å oppgradere en rute til A380'n fører med seg både fordeler og ulemper. Sammenlignet med en 744, vil en få en bedre CASM, vil kunne fly flere pax, og det er jo forholdsvis fint. Men, flyet tar mindre cargo per sete, det vil kunne drive yields nedover, vil på mange av årets dager føre til ledige seter og tap av penger, og i tillegg bærer det rundt på ca 70tonn ekstra OEW (operating empty weight, som er flyet og utstyr nødvendig for flight, dvs crew, mat, traller ol., men ikke fuel og payload (pax og cargo)) mens det bare løfter ca 100 pax mer.

Mao, en må ha en rute der en vet helt klart at en kan fly nærmest fulle fly året rundt. Andre selskaper har bestilt A380'n fordi den tilbød en bedre rekkevidde med høyere payload enn det 744 og 744ER kunne tilby rundt 2001-2002.

 

Jeg har tro på at BA går for 773ER og 748i. Hvorfor?

1) På mange ruter er frekvens framfor størrelse en fordel, rett og slett fordi ruta da vil appellere til flere. Men, selv om en dobler antall flyvninger, betyr det ikke at markedet dobles. Mao, du kan ikke automatisk gå fra 1x744 til 2x744 og forvente at begge flightene fylles. Mao vil en gå ned i størrelse på flyet.

2) BA har per i dag verdens største flåte av 744. Mange av dem er utrustet med ikke mer enn 290 seter, på et fly som kan ta 415! Mao, de går for komfort framfor cattleclass. Med å fly A380 vil de da ikke kunne frakte spesielt mange flere pax, og i og med at en A380 brenner mer fuel enn en 744 (ikke per sete altså (da med A380 på 555 seter og 744 på 415 seter) vil en A380 være dyrere i drift.

3) BA har et rutenett der A380en høyst ville ha flydd en håndfull ruter, feks Kangarooruta LHR-SIN-SYD. Utover dette ville denne maskinen ført til et overskudd av seter. I tillegg, en liten flåte vil medføre større drift-, trenings- og vedlikeholdskostnader sammenlignet med det å ha en større flåte å fordele utgiftene over.

4) 748i er en liten økning i seter sammenlignet med A380. Her vil en da kunne legge til en ca 30 seter, og en får da en liten økning på de rutene en trenger det. Dette medfører en liten økning i kapasitet, og vil neppe drive yields ned noe særlig. Samtidig vil 748i ha en hel del felles med dagens 744, og dette vil både gjøre pilottraining billigere, samt mx rimeligere. Dessuten vil 748i ha en CASM som er omtrent tilsvarende A380'n, og, den tar mer cargo.

5) 773ER vil være en fordel på de rutene 772ER er for liten, og 744 er for stor. I tillegg har den en fuelburn som ikke er spesielt mye større enn 744'n, og den tar også mer cargo enn en 744. Det er med svært god grunn at flere selskaper har tatt i bruk denne kontra A346, og det selv om den kom på markedet to år senere (og det også selv om den lenge var dårligere på papiret, inntil Boeing kunne vise til svært mye bedre testresultater.)

 

Hm, tror jeg skal slutte for nå jeg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SQ vil få levert to A380 i nov og des, men disse vil nok ikke være i trafikk før i januar en gang.

 

Men de har sagt at det skal være i trafikk i 2006, de vil prøve å holde det de har lovt, de har til og med laget egen logo som sier "First to fly A380 in 2006" så blir nederlag for dem hvis de ikke tar første tur i år. Litt prestisje også i dette, og et mer veldrevet flyselskap enn singapore skal man lete etter. Så vidt jeg vet har personale fra SQ blitt trent opp for A380 i lang tid allerede, tør vedde mange FPS på at de klarer dette.

 

Artig at denne videoen ble posta idag, hadde tilbrakt noen timer på Changi og rundt der i FS tidligere i dag med bla A380 fra PerfectFlight (utrolig dårlig synes jeg, tips til en bra 380 velkommen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For aldel ikke stoppe nå Michael. Du verden kor mye du vet. Tror nesten jeg for ta meg en weekend til Trondheim å lese i noen av oppslagsveskene dine ""

 

Har nok ingen oppslagsverk å vise til, bare hodet mitt (og der er det nok så mye rot, så tror ikke du vil lese det"") og diverse internettbaserte forum jeg følger alt for mye med på. Det begynte med airliners.net, men jeg henter nå mer info fra andre steder, lukkede forum, der en slipper unna cheerleaderne fra airliners.net, som gjerne ser bort ifra konkrete fakta, og bare går for en viss fabrikant... Airliners.net er bra, så lenge en ser bort i fra poster av Keesje, Joni og mange andre. Etter å ha lest der en lang stund, så ser en hvem som faktisk sitter inne med konkret info, og de som uten skrupler tror på alt mr Leahy i Airbus sier.

 

:)Steike bra info:) Du imponerer stort!

CASM=???

 

Cost per Available Seat Mile, les mer om det, og ASM og RASM her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Available_Seat_Miles

 

SQ vil få levert to A380 i nov og des, men disse vil nok ikke være i trafikk før i januar en gang.

 

Men de har sagt at det skal være i trafikk i 2006, de vil prøve å holde det de har lovt, de har til og med laget egen logo som sier "First to fly A380 in 2006" så blir nederlag for dem hvis de ikke tar første tur i år. Litt prestisje også i dette, og et mer veldrevet flyselskap enn singapore skal man lete etter. Så vidt jeg vet har personale fra SQ blitt trent opp for A380 i lang tid allerede, tør vedde mange FPS på at de klarer dette.

 

Jada, både SQ og mange andre selskaper har fått trening på A380'n i lang tid. Mulig de greier det, det kan jeg ikke si sikkert, men det avhenger svært mye av hvorvidt Airbus klarer å levere i tide, og levere et produkt som fungerer godt nok i tide, og hvor lang tid de trenger på å kjøre inn ruta. Det er snakk om mye prestisje ja, men der har Airbus allerede ødelagt for en rekke store kunder, og SQ kan gjøre fint lite så lenge de ikke får flyene i tide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om oppslagsverk. Har ikke noe i papirform. Men når det kommer til specs på flytyper, så sitter jeg med diverse tabeller som viser specs basert på blant annet flighttesting av de enkelte flytypene.

Dessuten, Boeing legger ut mye info (mer enn Airbus "" ) på sine nettsider, og der kan en studere dokumentasjonen som viser payload/range-kurver, takeoffperformance ol. Interessant lesing, om en er interessert nok"" Greit, jeg kan innrømme det, jeg er en airlinernerd""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd www.airbusworld.com? Om du får registrert deg der, finner du mye rart etterpå...

 

Takker Torbjørn, har ikke kommet over denne siden før.

 

Men:

Currently, only aviation industry professionals will be accepted into www.airbusworld.com : aircraft owners or operators, airworthiness agencies, airports and third parties such as MRO and aerospace OEM.

 

We will therefore accept applications with a professional e-mail address only.

 

og

 

Passwords for EVALUATE will only be delivered to aviation industry professionals. Non-industry professionals and the general public, you are invited to visit the AIRCRAFT FAMILIES section of http://www.airbus.com/.

 

jeg faller jo strengt tatt et godt stykke utenfor gruppen aviation industry professionals""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv uten brukernavn og passord så finner du en del info under "Documents"... type certification data etc.

 

Ellers er også mye av det som finnes på "innsiden" også tilgjengelig her: www.wingfiles.com

 

Alle "Getting to grips with" bøkene er oppdaterte som de er på Airbus sidene (eneste jeg ikke fant hos Wingfiles var "Getting to grips with MEL/MMEL"..), og en del andre presentasjoner er også tilgjengelige. Man finner også en del operasjonelle briefinger på de vanlige Airbus sidene: Airbus.com - Safety library

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...