Gå til innhold

A380 evakuering


Jan Fjeld

Anbefalte innlegg

Leste i VG idag at evakueringstesten av A380 skjer nå på fredag. Det skal være mørkt, 8 av 16 dører blokeres, Cabincrew får ikke vite hvilke som er blokert og hvilke som er åpne, 40% av paxen må være over 50 år, så så mange må være kvinner mm mm for da å representere en gjenomsnittlig pax load.

Ca 850 personer ombord og 750 av de må være ute iløpet av 90 sec.

Tøffe krav. Håper de klarer det. Regner med at de har testet det før den store prøven.

 

Noen som har bedre/fler detaljer på hvordan testen gjøres kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har kjørt tester før, men dette er vel kanskje den store eksamenen? ""

 

Så noen tester på Discovery hvor de hadde dimensjonert ned til en nødutgang, de hadde blåst opp sklia fra det andre pasasjerdekket, dekket den med vann så den skulle være ekstra glatt, og sendte de alle ut på 90-95 sekunder.

Var ganske kult å se på, og ingen ble (seriøst) skadet ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Brendås pleier ha greie på sånt så det kommer vel mer info her ""

*prøver å holde kjeft* Nei, det gikk visst ikke"" Har bittelitt ja""

 

Leste i VG idag at evakueringstesten av A380 skjer nå på fredag.

Det skal visstnok foregå på søndag, altså den 26.mars. Om den må gjøres på nytt har de en ny gruppe frivillig klare til å steppe inn en uke senere. Totalt har de ca 1100 frivillige klare, samt ansatte fra Airbus, ca 20 ansatte fra Lufthansa, og to flightcrew. Til sammen skal det være 873 ombord, hvorav 853 er pax.

 

Det skal være mørkt, 8 av 16 dører blokeres, Cabincrew får ikke vite hvilke som er blokert og hvilke som er åpne, 40% av paxen må være over 50 år, så så mange må være kvinner mm mm for da å representere en gjenomsnittlig pax load.

De kan kun bruke emergencylights, og hangaren utenfor vil være svakt opplyst, for at eventuelle uhell kan bli oppdaget raskere. Videre, passasjerene blir geleidet inn i maskinen gjennom en tunnel, de vet ikke hvilke dører som er sperret heller, tre små dukker skal være med for å bli brukt som spebarn, flere puter ol vil bli lagt som hindringer i midtgangene. Skliene fra andre dekk vil være oppblåst på forhånd, rett og slett for at det skal være lettere å plassere madrasser, av sikkerhetsmessige hensyn. Testen overvåkes av observatører fra FAA og EASA, og filmes med infrarøde kameraer.

 

Ca 850 personer ombord og 750 av de må være ute iløpet av 90 sec.

Airbus håper på å få ut mer enn 750 pax i løpet av de 90sekundene. Egentlig er det slik at maskinen blir sertifisert for så mange de greier å evakuere på den tiden, men det er noen smutthull, slik at en kan likevel bli sertifisert for antallet pax de ønsker, så lenge de ikke er alt for langt unna. Dersom de ikke når en viss grense, må de kjøre testen på nytt. MD måtte feks gjøre dette med sin Md-11.

 

Tøffe krav. Håper de klarer det.

Kravene må være så strenge, er tross alt din og min sikkerhet det er snakk om.

 

Regner med at de har testet det før den store prøven.

De har kjørt en test eller to på MSN002 i Toulouse, men dette var bare mindre tester.

 

Så noen tester på Discovery hvor de hadde dimensjonert ned til en nødutgang, de hadde blåst opp sklia fra det andre pasasjerdekket, dekket den med vann så den skulle være ekstra glatt, og sendte de alle ut på 90-95 sekunder.

Var ganske kult å se på, og ingen ble (seriøst) skadet ""

Dette var vel testene produsenten tok. Her løp de ned sklia, skal like å se den som gjør det fra det øvre dekket.... En eldre dame brakk nakken da hun falt ned sklia da de kjørte evactesten på Md-11, ca 15% ender med å bli skadet, det er mao ingen lek dette...

 

Kanskje Boeing har 150 muldvarper inni der som sinker hele greia? ""

Heh, neppe ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja Brendås, dette var velbegrunnet info.. Hva gjør at denne interessen er så stor..

 

Ved siden av det å fly, så har flyene i seg selv, teknisk, utviklingsmessig ol. interessert meg ganske mye de siste årene. Derfor pløyer jeg meg gjennom en hel del info, alt fra teknisk dokumentasjon fra produsentene, til det som er å finne på enkelte aviationforum, der en finner enkelte personer med svært stor kompetanse. Det siste gjør det hele mer interessant, da mange av disse er ansatt i tekniske avdelinger i fly-/leasingselskaper, flyingeniører, ansatte i Boeing/Airbus osv, slik at en får innsikt i hva selskapene vektlegger når de legger inn ordre på fly, hvordan de forskjellige flytypene kan sammenlignes mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sier jeg bare!

Det er imponerende faktisk!

Satt passasjerene fastspente i setene når "alarmen" gikk?

Jepp, det må de i følge regelverket.

Imponerende, tja, når du regner på det så er det færre pax per dør enn det feks 777 har i en maximum pax-konfigurasjon. Men, skulle gjerne sett at denne evakueringen ble gjort med frivillige hvor en normal andel av deltagerene også var av mindre god form...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, sier jeg bare!

Det er imponerende faktisk!

Satt passasjerene fastspente i setene når "alarmen" gikk?

Jepp, det må de i følge regelverket.

Imponerende, tja, når du regner på det så er det færre pax per dør enn det feks 777 har i en maximum pax-konfigurasjon. Men, skulle gjerne sett at denne evakueringen ble gjort med frivillige hvor en normal andel av deltagerene også var av mindre god form...

 

Men da kan man jo si det på en ikke så negativ måte som at Airbus har puttet inn flere dører med tanke på rask evakuering? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...