Gå til innhold

Restrictive Ratings


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

Jeg skrev i går følgende mail til VACC Norges mailingliste, men den ser ikke ut til å ha kommet frem...

---

Hiv og hoi!

Jeg må også si meg undrene til at vi ikke kan ha en diskusjon gående rundt RR! Og, med all respekt, så virker det som du Hans, prøver å feie det bort til vi sitter med RR til langt over ørene! Dersom vi ikke sier i fra nå hvordan vi vil ha det, så får vi det slik som SATEUR o.l vil.

Du sier at dette vil bli bestemt sammen med de forskjellige VACCene rundt om kring. Hvem er da VACC Norge? Er ikke jeg og forsåvidt endel av det? I såfall ønsker jeg å si min mening! Det er tidligere sagt hva RR vil gjøre med aktive kontrollere online. For å være ærlig. Jeg har ikke spessielt lyst å oppgradere meg! Jeg liker meg der jeg er! Hvorfor skal PC og SB gjøres om til et sted hvor det snart finnes flere regler enn i virkeligheten?

Dersom jeg hadde vært nybegynner nå, så tror jeg ikke jeg hadde orket å sette meg inn i alle regler, unntak, bestemmelser og direktiver som spretter ut av folkene i SATCO/SATEUR! Spessielt ville jeg ikke orke å sette i gang med "utdannelsen" til å bli "flygeleder"! Merk "gåseøynene". Dette er bare et felleskap vi har for gøy! Det står ikke om livet! Ingen blir drept om noen sender to fly i hodet på hverandre! Det eneste som skjer er at "glasset" i FS får "sprekker", og så sier det krasj! I høytalerne! For en skal vite at det ikke er virkelighet, selv om det av og til kan virke slik... SATUSA har en side hvor en SKAL skrive havarirapport og sende denne inn (http://www.satusa.org/pilot_emerg.html (hva skal man si? Kom igjen!)). Dersom "flygelederen" blir funnet skyldig i "uaktsomhet" kan denne faktisk miste sin tillatelse til å kontrollere på internetet.

Jeg er for øyeblikket i militæret, og har derfor ingen tid til å oppgradere min "status" i PC (i tillegg til at jeg har det like moro online som S2!). Dersom de som leker "Luftfartsverk" i SATCO/SATEUR setter opp et krav om jeg må ha ratingen C2 (eller lign.) for å være CTR, APP, TWR eller annet så kommer jeg til å legge inn årene i protest! Jeg leverer inn både CID og PID for da vil jeg ikke være godkjent til å ha det moro lenger!

Jeg foreslår at de medlemmer som er for dette uhørte forslaget kommer frem og sier det, slik at det BLIR en diskusjon. Enten her eller i Flightsim.no's diskusjonsforum. Dersom ingen frivillig tør inrømme at de er for RR, så foreslår jeg at de som representerer VACC Norge sier offisielt ifra til SATCO/SATEUR om at Norge ikke ønsker en RR løsning.

Med "hjertelig" hilsen

Eivind Tollerød Fosse

S2

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eivind,

Kan nesten ikke la strengen gå uten å si noe, så lenge mitt navn til stadighet bringes inn i saken [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

I gamle dager var det et uttrykk som sa: Don't shoot the messenger!

I dette tilfellet var det kun gjentakelse av det som det ble informert om i mai, altså intet nytt.

Først, ingen har sagt at vi ikke kan ha en diskusjon, såvidt jeg kan huske ble dette også diskutert i mai 2000. Det jeg har sagt er at kanskje dette forum (og da gjerne under ProController/SquawkBox) er bedre egnet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Dernest, SATEUR er fortsatt en demokratisk organisasjon, men styrt ovenfra av SATCO. Vi, som medlem i VACC Norway, er da igjen styrt av SATEUR, MEN -, her har vi medbestemmelsesrett, dvs medbestemmelsen ligger hos Styret i VACC No [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Antar at alle som innehar CID har lest hvilke regler som gjelder, dvs det med liten skrift på websidene til SATCO og SATEUR. Det er iallefall det dere har akseptert når dere har anmodet om CID.

Hvis SATCO/SATEUR kommer ut med forslag/krav om innføring av begrensninger, så må dette naturlig nok også få konsekvenser for resten av organisasjonen. Hvis noe er unaturlig, passer dårlig, er helt bort i skauen, er det klart at du/dere kan si deres mening. Eneste "krav" er at det er saklig, og at det er basert på kunnskaper om gjeldende regler.

Jeg ser ingen grunn her til å gjenta innholdet i de to hoved-mail som ble sendt til VACC NO mailing-liste, dette kan dere lese der. Men, innholdet i den opprinnelige meldingen hadde en annen overskrift, dette med RR var kun en repetisjon av tidligere info, tatt med for å "minne" folk om hva som kanskje kommer.

Da jeg fortsatt føler meg som "Messenger" i denne sammenheng, så vil jeg for øyeblikket avstå fra ytterligere kommentarer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det får da være måte på hvor mange kulehull kroppen min skal tåle [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mvh

Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, siden det var jeg som kanskje startet denne snøballen så får jeg kanskje stå frem her og!

Helt enig med Eivind! Dette går ikke an! Det høres kanskje rart ut det som Eivind sier, med at det snart er flere regler enn i virkeligheten, men det er absolutt sant!!

Det er nå blitt så mye TULL fra disse store organisasjonene at jeg begynner å lure på om man kan bli saksøkt der borte hvis man skulle være så uheldig å sette de virtuelle passasjerene i fare!

Hva er dette for noe? Restrictive ratings?? Det tar jo ÅR å komme opp på et C2 nivå, spesielt med efektiviteten til SATCO/SATEUR!! Det det enkelt og greit betyr er at vi, som enda ikke har fullført vår "utdannelse" har ikke lov til å ha det gøy!

Vi må først gjennom en rekke tester hvor våre ferdigheter til å få en liten strek på en radarskjerm til å treffe en annen liten strek (rullebanen).

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Dette er en LEK damer og herrer!!!! Vi kommer sammen, har noen morsomme timer felles og no hard feelings hvis en kontroller skulle komme til å si noe feil, eller piloten skulle snu litt sent eller lignende.!

Vel, jeg har uttrykt meg klart!! JEG ER IMOT EN SLIK TULLETE ORDNING, som bare hindrer små gutter fra Norge til å ha det morsomt online med små gutter fra f.eks. England eller Tyskland!!

------------------

M.H.V

Mathias Tangvall

Event Coordinator Norway

Ganss@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er en EX-Controller på Procontroller. Jeg sa ifra meg CID frivillig for en tid tilbake. Nå lurer dere sikkert på hvorfor jeg gjorde dette? Jo, fordi VACC/SATEUR/SATCO har drept allt som er GØY med å være PC controller. Det pønskes ut stadig flere og flere intrikate regler, regler med intrikate unntak, retningslinjer osv, osv. De dreper morroa. Neste post ser ut til å være Restrictive controller posisjoner, dvs at man må ha den og den rank for å kunne bemanne en posisjon. la oss si at opp til S3 får bare være gnd, C1 får Twr, og C2 og opp får dep/app og CTR. Blir det ikke gøy da dere? Man kan risikere i lille Norge at man har en 5 -6 stykker online som bare har lov å være gnd. Det blir gøy det.

Jeg har vært med Procontroller i mange år, helt siden Svein Tore Duås og jeg testa en tidlig beta (eller var det alpha). Dette var en stund før SATCO. Så kom SATCO. Jeg var kjapt ute og tok den testen for å få S1 rating for å kunne kontrollere. Ingen regler den tiden om hva man kunne sitte som. Jeg likte best å sitte på ENTR_CTR, og jeg har nok kontrollert trygt fram mange av VACC/Satco pampene i deres første møter med FS og online flyging. Alt var fryd og gammen og jeg var med på de fleste flyin's som ble arrangert, nettopp som controller. Fløy nesten ikke i det heletatt den tiden , for det var GØY å kontrolere da. Så kom Voice inn i PC verdenen, Da kom SATCO med en av de første restriksjonene, man måtte ha eget "sert" for å få lov å kontrollere med voice i USA. Vel fremdeles greit nok for meg, jeg satt aldri i USA og kontrollerte. tiden gikk litt og jeg var happy og satt som entr_ctr. Så begynte ting å skje i europa, SATEUR ble dannet, og det begynte å dukke opp VACC'er i de forskjellige land, noen hadde egne regler osv. SATUK kom vel først med restrictive controllere også. Masse nye regler, regler med og uten unntak osv dukket opp. Det var og tydelig meningen at man burte oppgradere seg i systemet, hvis ikke ble man oversett osv når man kontrollerte. Ingen fløy til en flyplass bemannet av en S1 hvis det var S3 eller C1 online. VACC norway ble og dannet, her kom det selvfølgelifg en hel del regler og rettningslinjer osv. Man måtte til og med bli anbefalt av noen andre for å få S1 status for å kunne kontrollere. Når man joiner nå blir man bare Observer, og man må gå gjennom en intervju runde med en i VACCno for om mulig bli godkjent og anbefalt til S1 status. Anbefalingen går visst da til SATEUR som godkjenner eller avslår dette. Her skurrer det fælt hos meg, hva tror dere nybegynnere tenker? Dette er jo et spill, for å ha det gøy. Ikke for å danse etter pipa til ATC wannabies som tror de driver en ekte luftfartsorganisjasjon. VACC/SATEUR/SATCO: vil dere rekruttere flere kontrollere i framtiden bør dere tenke dere grundig om, for med det opplegget dere kjører nå så er det nok mange som detter raskt av.

Jeg fikk nok og kansellerte min CID i protest og fikk meg en PID i stedet, for jeg tenkte, det er sikkert gøy å fly ennå. Gjett hva jeg så idag da? Det er heldigvis bare for piloter i USA's luftrom, men er vel bare et tids spm. før man adopterer dette i SATEUR og VACC også. Hva jeg snakker om? hvorfor ikke se her? http://www.satusa.org/pilot_emerg.html" TARGET=_blank>PILOT EMERGENCYINFORMATION REPORT Jeg sier bare: REALITY CHECK IT'S JUST A GAME!

Dette er ikkke postet for å angripe personer som sliter livet av seg for å holde igang et VACC. Det er ment som et VARSKO her for de som driver slike organisasjoner, et VARSKO HER om hva som er i ferd med å skje med yndlings hobbien vår!

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Roar

Selv om jeg har trukket meg fra "stillingen" min i VACC Norway av private årsaker, og således kanskje ikke har noe med dette å gjøre lenger, mener jeg å ha rett til å komme med følgende spm:

Hvis jeg forstår deg riktig:

Du angriper ikke personer, sier du i ditt innlegg. Samtidig betegner du VACC`er som "pamper".. (??)

Spørsmålet blir da: Hva mener du egentlig med det...?

Jeg husker godt min første tur på SB da jeg ble tatt trygt ned på Værnes av nettopp deg. På en meget real / høflig måte forøvrig... jeg var deg evig takknemlig.

Så begynte jeg med PC selv, og lærte også mye av deg.

Men jeg må altså få komme med ovennevnte spm.....

 

Mvh

Åge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Åge Olsen skrev:

Jan Roar

Selv om jeg har trukket meg fra "stillingen" min i VACC Norway av private årsaker, og således kanskje ikke har noe med dette å gjøre lenger, mener jeg å ha rett til å komme med følgende spm:

Hvis jeg forstår deg riktig:

Du angriper ikke personer, sier du i ditt innlegg. Samtidig betegner du VACC`er som "pamper".. (??)

Spørsmålet blir da: Hva mener du egentlig med det...?

Jeg husker godt min første tur på SB da jeg ble tatt trygt ned på Værnes av nettopp deg. På en meget real / høflig måte forøvrig... jeg var deg evig takknemlig.

Så begynte jeg med PC selv, og lærte også mye av deg.

Men jeg må altså få komme med ovennevnte spm.....

 

Mvh

Åge

 

Hei Åge.

Pamper, er det som etter min mening er mere opptatt av å pleie sin kontakt med SATEUR's/SATCO's ledelse enn å jobbe for medlemmene og ivareta deres interesser. Altså de som jobber for å bedre sin egen status i systemet på bekostning av innsats for det store flertallet. Det er pamper, jeg sier ikke at alle i VACC/SATEUR/SATCO er det, men disse fins der, akkurat som i det virkelige liv (politikk, fagforeninger osv).

Men det var ikke hovedpoenget med min posting da [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] det var at hobbyen vår begynner å bli nedgravd i regler, unntak, forbud, påbud osv.

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare si meg enig med Jan Roar,"skjer med yndlings hobbien vår!". Ja si det? dette er ikke noe for nybegynnere lengre. Som Jan Roar sa så var jeg også tidlig med som procontroller,det var den gang det var lov å hygge seg med den hobbyen man kansje satte høyest her i livet. Den som nå skjer er jo ganske sprøtt, skulle vært lover for slik. Det som jeg nå tror er viktig er at dere i VACC ikke blir såre i hårota og tar all kritikk til "dere" sett heller beina ned på jorda og tenk etter,hvordan ønsker vi at denne hobbien skal være i tiden fremover slik at vi kan stå sammen mot de store. Det er ikke ÅGE eller Hans vi kritiserer, det står stor respekt av den jobben dere gjør, men tenk etter skal ikke detta være gøy da ikke ramme alvor. For min del så har ikke jeg så mye tid til overs etter at familien og jobben har fått sitt. For å kunne klare å bli C2 i dag så må du enten være CTR in real life eller sitte foran PC, lese termologi, være online CTR i minst 1 til 2 år og da holder det ikke med 1 gang i uka. Jeg har mistet mye av lysten på dette nå, er jo ikke særlig gøy å bli hengt i gapestokken hvis du skulle drite deg ut da..

De menneskene som syntes at det skal være en så høy terskel

for å kunne bli med i Satnet bør alvorlig talt tenke på å bli ATC in real life.( men det er vell kansje det som er problemet, de kom ikke inn på skolen) uffda den var ikke ment til noen spesielle.

Hvis dette blir en realitet kommer jeg også til å levere inn min CID...

Håper vi i VACC Norway kan stå sammen om dette og ikke jobbe mot hverandre..

------------------

Mvh

Svein Tore Duås

SK317

[Endret av Svein Tore Duås 16-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Klarer ikke å dy meg, og siden det er jeg som flyr mest med dere, så føler jeg at jeg kansksje burde si noe.

Hvis det er meningen at det skal være slik at for å bemanne en CTR-post, så må man ha rating C2? Hvis dette er tilfelle så vil jo nesten hele Norge bli ubemannet? Ihvertfall med dagens bemanning i VACC-Norway? Så vidt jeg kan se er det kun 2 stk her i Norge som har denne "graden" og den ene har trukket seg..... Hva har vi da igjen? Da blir det dept fra Værnes og arrival i Oslo da, og ingen imellom? Er det slik vi vil ha det? Vi vil jo ha bade Bodø, Trondheim, Stavanger og Oslo CTR oppe SAMTIDIG.

I lille Norge skal det da ikke gå an, ser det ut til, hvis dette skal være en realitet.?

Er det da meningen at de resterende skal sitte app. og nedover?

NEI NEI NEI!

Det er ikke slik vi vil ha det her i Norge. Ser Jan Roar skriver at i England kom de med regler. Kan ikke vi her i Norge også da komme med "regler"? Som er tilpasset slik VI vil ha det?

Kan ikke i min beste fantasi (som ikke er så aller værst) forestille meg at SATEUR/SATCO kan nekte noen (Land) å ha tilpassede regler?

Et reglesett satt opp i "en bakgård i Phoenix" vil sansynligvis ikke passe for flygninger over Norges skjønne natur. Da må det kunne gå an at VACC-Norway (med hjelp fra medlemmene)lager sine egne regler? Se bare på bruk av Voice. Vi kjørte jo på Battlecom selv om resten av verden gjorde noe annet. Da kan vi vel også fortsette å fly /kontrollere slik vi gjør idag?

Og hvis det er meningen at piloter/controllere skal RAPPORTERE hverandre???????????? Er folk blitt helt inni #¤%&/?? på bærtur?

 

Nei, kan ikke jeg få fly slik jeg vil, og ha det gøy, og ikke måtte sitte å tenke på at nå må jeg passe meg for ikke å bli rapportert her fordi jeg ikke svinger raskt nok, eller descender fort nok slik ATC vil? Eller holder stor nok hastighet inn på ILS? Hvis jeg vil fly i 130 inn på ILS, så flyr jeg i 130 inn på ILS, og ikke 160 som ATC maser om fordi det kommer et stor fugl etter meg.....og jeg vil lande på 01L istedet for 01R? Eller ikke klarer å holde en ARC DME til et eller annet fordi jeg har valgt feil målepunkt? Eller at jeg flyr skjeivt i forhold til en NDB approach og holder feil høyde i den?

Kommer han for nær, er det vel jobben hans å separere oss? Og det er vel dette det egentlig handler om? å ha det gøy? Og fly i tette bånd under takeoff, landing er vel det som er morsom som ATC? Syns jeg hører det, hva finner Arnt på idag? Skal han ha 01L idag? Holder han 150 på ILS idag, skal vi se hvilket fly er det idag? Klarer jeg å lirke han inimellom der?

Eller, tenk om telefonen ringer, og jeg må svare på den, samtidig som ATC sier LEFT TURN 270 i ørene mine?

 

Eller jeg svarer "copy that", istedet for å "readback" correct?

Eller jeg DANSER TANGO istedet INFORMATION TANGO?

Eller jeg ikke får flyet mitt ned fordi jeg holder for stor fart i det kritiske øyeblikket.

Eller går tom for fuel underveis?

eller jeg er for treg til å melde meg når jeg da flyr inn i appr sitt "territorium"???

eller jeg "glemmer" å file en flightplan, eller jeg blir koblet fra "due to lag" og ikke resender Flighplanen min når jeg er online igjen?

eller jeg tar twy A4 isted for A2/A1 på 01 L ENGM?

eller kjører GOLF istedet for HOTEL?

eller TANGO istedet for SIERRA?

 

Må jeg da slutte med alt dette, fordi jeg risikerer å bli RAPPORTERT? Dette blir "skumle" greier ja.

Og er det meningen at jeg skal raportere alt jeg ser og hører på de andre pilotene og ATC? he he, nå blir det nok ikke mange flyene igjen her nei.......

"Copy that", LEFT TURN når man skal svinge RIGHT?

Ikke klareringer for ILS, ikke klareringer for STAR, ikke klarering etter en waypoint, for høyt inn på ILS, ikke klarering etter kjøring av STAR når det IKKE er andre fly..... "Cross MES at FL120 and Descend 5000 ft", "CLRD ILS" etter passering av LOC,

"Climb rwy hdg 7000 ft" og jeg ser rett inn i fjellveggen?, "G'day VBX118, climb FL190" når jeg har filet FL150?, "Roger" etter ruteklarering, "Kan jeg ta en pause nå?" shortly on final, "eeeeehhhhhhh, copy Oslo", osv osv.....

Hmfssssssssszzzzzzzzzzz

vel, vel, noen regler må man sikkert ha, men det får jo være måte på, et sted går grensen.

Skal man være sikker på at SATCO/SATNET med underavdelinger ikke får flere medlemmer, så tror jeg dette er riktige veien å gå ja. Hvem er det som vil holde på slik da? Vi skal ha det morro, er det ikke det det da? Jeg har det ihvertfall, så langt.

Og hadde jeg lest slike tråder første gangen jeg var inne her på Fs.no så hadde jeg tenkt meg om ørten ganger før jeg hadde prøvd meg på nettet.

Syns å huske en posting et eller annet sted av Mr. Harv Stein (SATCO ettellerannet) som lurte på hvorfor tallene var gått ned!?...

vel, Jan, Roar, Mathias, Tore, Bjørn, Hans, Frode, Ivar,Sven Morten, Bobbo, Eivind, Kjell Arild, Per Olav,Stian, Tom Stian, Ørjan, Ådne, Patrick, Roger, Sindre og mange flere.....

vi klarer sikkert å ha det morro lell..........

vi har ikke mere morro en det vi lager selv.

 

Arnt Kalseth

PID 971825

"Hopefully still keep it flying!"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars ATC

Jeg ha stor sympati for de av kontrollerne som nå synest det begynner å bli vel alvorlig. Det bør være grenser for hva man skal akseptere , når det ikke er gøy lenger , så slutter man - og hvem er taperne - jo , bla oss (hobby)piloter ! Dersom det er enighet blandt norske ATC'er - BØR DERE SI FRA HVA DERE MENER TIL RETTE VEDKOMMENDE !!!!!!!

Jeg har stor glede av å fly med live ATC , legger aldri merke til ratingen - det har alltid gått greit. Dersom noen legger opp til et "løp" hvor havarirapporter , ekslusjoner mv. er en del av fremtiden - er vi kommet helt på villspor !!!!!

Jeg har studert på universitet og høyskole i 6 år.Har ikke tenkt (i en eventuell fremtid) og fortsette med kveldsstudier som kvalifiserer meg til å sitte forann min egen (hjemme)pc.(Når det legges opp til stenge krav til ATC - er garantert pilotene neste gruppe ut)

Har etterhvert ganske mange flytimer , men av og til skjærer det seg. Nylig , under en landing i Bryssel ble det crash. Det kom nemlig et innslag om den foreslåtte konjunkturavgiften på nyhetene , noe som gjorde at piloten (på final) ble noe ukonsentrert.Fart og trimming av DC 10'en ble feil !! Skulle vært gøy å lest havarirapporten ( due to the news on norwegian television......) Forøvrig ble ingen skadet - ikke engang flyet som sto ferdig og nymalt i London ett minutt senere ???

Det er en lek , la det forbli en lek (spill).

Gutter - dere gjør en kjempejobb som ATC'er - håper vi kan få like mye glede av dere i de kommende årene

Eirik

SK 777 (uten noen form for lisens)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter, jeg lukter blod her .....

Tenkt tilbake når dere var 6-7 år gamle og lekte kobboi og indianer. Vi delte oss i to, noen kobboi og noen indianere, og sprang rundt og ropte 'pang pang/swoish' og 'du er død!' når virtuelle kuler eller piler traff.

Så begynte noen å bestemme at indianerene måtte ha ansiktsstiper og kobboiene pistolbelte. (mammas leppestift og pappas dressbelte, og et sant hekkan om kvelden)

Deretter ble det 'friområder' der kuler og piler ikke virket, bomskudd (-pangpang, du er død! -nei, du bomma! eller 'du traff bare armen!', den og den fikk ikke være på lag fordi han jukset, osv osv.

Da gikk vi lei og gorde noe annet

Analogien til RR diskusjonen er stor. Dette gjør vi fordi der er morro. Blir det for mange regler forsvinner vi.

Hva blir det neste, pilot ratings?, P1/P2/Px? VFR/IFR piloter?

LA SIMMEN LEVE!!!

Geir Kallelid

972345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å komme ned på jorda???

Mange av innleggene ovenfor bærer preg av fri fantasi i forhold til hva som er reelt på Satco eller VACC Norway.

Når det gjelder RR, er ikke dette et tema i Sateur for tiden, men temaet har vært oppe på staff-møter ved flere anledninger. VACCN har sammen med mange andre i Europa jobbet for å unngå dette og foreløpig har vi lyktes. Men VACCN er underlagt Sateur og ett av målene med Sateur er å forsøke å ha noenlunde like regler for medlemslandene, selv om det alltid vil være rom for lokale tilpasninger (slik vi har flere eksempler på i Norge). Noen av disse reglene vil nok ikke alltid være like enkle å svelge, men slik er det nå en gang i et fellesskap...

Så la oss la spørsmålet om RR ligge i denne omgang og heller ta denne fighten skulle spørsmålet bli aktuelt igjen. Foreløpig slår dere i løse lufta...

Og når det gjelder mange av de andre eksemplene som er blitt nevnt i denne tråden, har det aller meste av dette svært lite med virkeligheten å gjøre. La oss derfor holde oss til de spørsmål som ér reelle og diskutere hvordan vi kan forbedre oss i stende for å føre en fantasifull diskusjon som jo må skremme fullstendig vannet av enhver som kunne tenke seg å forsøke dette.

Hilsen Eirik

------------------

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - hele poenget er kanskje at vi alle er på jorda !

Når noen ATC'er har sluttet -og andre vurdere å slutte - er det et problem -eller ?

Jeg kjenner ikke kravene og de eventuelle diskusjonene som pågår. Eirik , håper indelig at du har rett, og at vi får mange (og flere) ATC'er som trives med "jobben".

..men når det skrikes ulv - bør man kanskje vurdere om det er noen ulver i nærheten ?

So long

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...