Gå til innhold

Et lite spørsmål om innflyvning/landing


Christian Paulsen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver å prøver å fly B737 i FS9 så godt jeg kan med de noe begrensede kunnskapene jeg har så langt.

 

Har flydd en god del "fritt rundt", men prøver å lage ruter og følge anvisninger fra ATC, og gjøre det hele litt mer realistisk nå i senere tid.

Jeg har pleid å i alle fall fra ca 4-5000ft holde en jevn nedstigning (flyr visuelt og gps) og finne passe fart, flaps, og synkrate i god tid.

Men når jeg nå følger ATC blir jeg som regel geleidet ned til 2300ft, og må fly i den høyden i lang tid før jeg kan begynne siste del av landing.

 

Så da lurer jeg på to ting; er dette vanlig praksis i virkeligheten også?

Og omtrent hva slags konfigurasjon skal jeg ha flyet i under denne delen av innflyvning, litt usikker på flaps og fart her. Har en tendens til å enten gå for fort, eller at jeg ikke ser noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FS9 sitt Learning Center->Jets->737-400 aircraft information->Flight Notes er det en grei nok beskrivelse for både takeoff/approach/landing konfigurasjoner på defaultjetflyene i FS9. Skriv ut den for 737 så har du en god nok start for å komme deg videre. ""

Og når det gjelder vanlig praksis så er det en gitt høyde som skal holdes for å "intercepte" ILS glidebanen for den aktuelle innflyvningen ja. Et eksempel: ENVA 09 er det 3000ft fra ca. 25-20nm til du krysser "glideslope" som skjer ved ca 9-10nm.Derifra og ned er det ca 800ftm ned til touchdown.

Flyr du uten ILS så er det greit å ha noen formler for utregning av speed/rate of descent/distance

for en 3 degree glideslope:

X ft AGL/300=distanse for å starte nedstigning.

KIAS + 0(altså legg til en null bak)/2 =X ftm (descentrate)

X nm (fra rullebanen) x 300 = X ft(riktig høyde i descenten)

Håper dette hjalp litt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det blir helt det samme, men bruker følgende formel som pleier å stemme sånn noenlunde;

høyden du skal ned (fra-til)/1000 multiplisert med 3. Da finner du avstanden fra punktet du bør starte nedstigningen.

Litt usikker på 737, men Widerøe bruker i tillegg bakkehastigheten x 5 = vertikalhastigheten (descentraten (fpm)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer disse formlene for vanlige småfly alla Cessna 172 og Piper Cherokee også? Syns glideslopen virket litt vel bratt for de type flyene.

 

Joda,de formlene over her er generelle formler som kan brukes på alt som flyr og vil ned, med en " 3 degrees glideslope ". De er altså ikke myntet på et spesielt type fly..

 

Vet ikke om det blir helt det samme, men bruker følgende formel som pleier å stemme sånn noenlunde;

høyden du skal ned (fra-til)/1000 multiplisert med 3. Da finner du avstanden fra punktet du bør starte nedstigningen.

Ikke heelt det samme. Det er vel bare en omtrentelig tommelfingerregel for descent fra cruise ned til innflyvning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt, har gått gjennom det i learning center, og bruker den formelen Ole Jørgen nevner for å finne passende punkt for begynne nedstigning når jeg flyr fritt.

Men skal titte litt mer på, og teste ut dette, og tipset til Svein T.

 

Men det jeg ikke får helt dreisen på, eller gjør noe feil/rart er altså etter å ha satt flaps, hjul ut, og funnet passe fart, for feks 3grader nedstigning, plutselig skal begynne å fly rett frem, uten å synke frem til jeg intercepter glideslope...

Skal jeg da beholde samme flaps, samme fart, og bare kompensere med trhottle? Syne jeg har en lei tendens til da å få nesen litt høyt, og flyet er litt vanskelig å kontrollere. Kanskje jeg da flyr litt for sakte ifht vekten, for mye/lite flaps eller noe...

 

He he, ja ja, bær over med meg, husk dere har alle vært nybegynnere en gang ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bruk minst mulig fuel.

 

Flyet skal ha flatest mulig vinkel under nedstigning.Flyet skal ligge mest mulig horisontalt samtidig som du har gjennomsynking.Er flyet rett trimmet så trenger du egentlig bare å justere med throttlen.Når nesen stiger samtidig som farten synker uten at du climber så trenger du mer flaps.

 

Denne finner du i referencefeltet til default 737-400.

 

Flaps degrees KIAS

1 230

2 230

5 225

10 210

15 195

25 190

30 185

40 158

 

Bare følg etter med flaps etter som farten minker.

 

Men er du på visuell landing kan det være en fordel å komme inn litt høyere da du har noe mer utsikt over panelet.Husk at du kan få mer utsikt hvis du trykker Shift+Enter(Shift+backspace for å reversere).

 

Ellers anbefaler jeg deg å skjekke ut noen kart.På visuelle innflyginger er descenten step by step skissert ,du har avstand og en gitt høyde du skal være i.Last ned f.eks Visuell landing rwy 32 Karmøy.Du finner kartet i filbiblioteket.

 

Lykke til!

 

Mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det jeg ikke får helt dreisen på, eller gjør noe feil/rart er altså etter å ha satt flaps, hjul ut, og funnet passe fart, for feks 3grader nedstigning, plutselig skal begynne å fly rett frem, uten å synke frem til jeg intercepter glideslope...

Skal jeg da beholde samme flaps, samme fart, og bare kompensere med trhottle? Syne jeg har en lei tendens til da å få nesen litt høyt, og flyet er litt vanskelig å kontrollere. Kanskje jeg da flyr litt for sakte ifht vekten, for mye/lite flaps eller noe...

 

last ned denne fila-> 737NG Speed Chart

 

He he, ja ja, bær over med meg, husk dere har alle vært nybegynnere en gang

Så sant så sant "" Men bare følg hele "oppskriften" i flightnotes for 737 så vil du få teken på det! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...