Gå til innhold

Det er ikke lett å være journalist...


Hanne Mæland Strand

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Gjennomsnittsalder og "gjennomsnittlig levealder" er tydeligvis vanskelige begrep for en gjennomsnittlig gjennomsnittsjournalist i BT.no....:

 

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article241078.ece

 

Sitat fra saken:

 

"Fokker 50-flyet er 15 år gammelt. Gjennomsnittsalderen på SAS Braathens maskiner er 8,9 år."

 

Sitat fra bildeteksten:

 

"Fokker 50-flyet er langt over gjennomsnittlig levealder. Likevel vil det fungere i mange år fremover."

 

Det er sannelig ikke lett.

Fokker 50 er forøvrig et utrolig flott fly!

 

 

Med mer enn gjennomsnittlig gjennomsnittlig hilsen

 

-Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som det leserinnlegget i Finnmark Dagblad fra en i Kautokeino i går. En innbygger klaget på den svenske legen som sa at han fikk ringe tilbake "i morgon bitti" når han ringte på kvelden. Så avsluttet han leserinnlegget med å si at legen hadde misforstått når han trodde alle het Biti...

 

-snakk om å misforstå ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett LITET skrivfel...?

 

Det står i artikeln att SAS Fokker50 är långt över genomsnittlig leveålder! Det är helt fel! Journalisten har dragit helt fel slutsats när han jämförde genomsnittsåldern av SAS flygflotta med åldern på FK50 flottan.

 

Inkompetens eller medveten vilseledning av läsaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sier selv SasBraathens at Fokker 50 er moden for utfasing??

Rutesjefen i SasBraathens gikk selv ut og sa dette tidligere da det ble planlagt at Widerøe skulle ta over vestlandsrutene.

Jeg regner med at SasBraathens ikke vil fase ut et fly som er noen "få" år gammelt, og til overmål rimelig i drift i disse dyre fueltider.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sier selv SasBraathens at Fokker 50 er moden for utfasing??

 

Därför att den är det... Men det är många år kvar av "levetiden"!!! Det artikeln säger är att Fokkern gått många år längre än som är normal levetid.

 

Rutesjefen i SasBraathens gikk selv ut og sa dette tidligere da det ble planlagt at Widerøe skulle ta over vestlandsrutene.

 

Ja, det var planen. Men det gick man tillbaks på. I 2005 anställde WF 50 piloter, och i 04 så anställdes det en god del också. WF skulle ha övertagit Vestlandsruterna i April 05, men det ändrades i sista stund av flera anledningar som du inte känner till. Men ta och se på hur WF:s regularitet varit i -04/-05... Det resulterade bl.a. i en NOK 11.000.000.- bot på anbudsruterna. Kanske var det en god idé att vänta med att fasa ut FK50 en stund till..?

 

FK50 är gammal, men inte så gammal att de "gått över levetiden" och heller inte äldre än flera av WF:s Dash-8... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én liten skrivefeil fant jeg i artikkelen til bt.no. En noe større skrivefeil, samt en kommafeil, fant jeg i Jan Peder Nilsens innlegg. Betyr det at JPN har potensial til å bli en bedre journalist?

 

Ha! Ha! Jan! "" Snakker om ta noen på kornet!

 

JPN: No pun intended!

 

Skriveleif er alltid artig, men det er ikke folk med kjedelig språk. Tar heller et innlegg full skrive/tegnsettingsfeil som har et heftig spåk, enn et dønn kjedelig innlegg korrekt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt det siste! Journalister er mest opptatt av å føre folk bak lyset, og det i enhver sammenheng!

 

Om du säger det så... Jag trodde mer på inkompetens, vilket inte är så ovanligt. ""

 

Mitt poäng, som vanligt, är att journalister hade kunnat undgå flera tabbar om de bara konsulterat fagfolk när det skrivs om saker utom deras kompetens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde flere fagfolk stilt opp med info når vi spør om det, så hadde kanskje enkelte journalister latt være å spekulere og snakke med annenhånds kilder ....

 

Jag har mailat och korrigerat en god del artiklar genom åren och erbjudit mina tjänster gratis. Har inte fått en enda förfrågan... Tror nog deadline betyder mer än korrekthet.

 

Men nå er vi i gang med den "gode gamle visa" igjen - jeg setter strek her!

 

Ja, "bränt barn skyr elden" ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvsagt! ""

 

Så, hvis du har under gjennomsnitts kunnskaper om det meste, skaff deg en kladdebok og hyr en fotograf så er du i gang... hehe

 

Gjennomsnittskunnskaper skrives i ett ord. Dessuten ville jeg muligens hatt et komma etter fotograf. Men kommaregler er innfløkte, så det er få som kan dem hundre prosent.

Forøvrig er jeg ikke så opptatt av skrivefeil og tyrkleifer i forumet, men det var jo lett å falle for fristelsen denne gang! ""

 

Jørgen ser som vanlig sitt snitt til å forsøke å få siste ord, og det skal han få (for jeg regner med at han svarer på dette ""), men ikke før jeg har oppklart en misforståelse. Når jeg skrev at fagfolk kan være vanskelig å få i tale, så tenker jeg på faglig info i forbindelse med en hendelse. Det skjer ikke så sjelden at vi får "ingen kommentar" selv på helt bagatellmessige ting. Selvsagt er det ofte vanskelig å gi en utfyllende forklaring kort tid etter at noe har inntruffet, men noe kan man alltid si. Det har jeg selv erfart, for hvis man greier å overtale dem, kan det komme fram interessante momenter. Det er bedre enn at man kanskje bare må forholde seg til annenhåndskilder.

 

Generell informasjon om faget er det derimot ikke så vanskelig å skaffe seg. Selv har jeg gode erfaringer med folk i Luftfartstilsynet og havarikommisjonen (for å holde oss til luftfart) når jeg har ringt for å avklare en problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen ser som vanlig sitt snitt til å forsøke å få siste ord, og det skal han få (for jeg regner med at han svarer på dette

 

Det var inte jag som satte sträck... ""

 

En journalist skriver en artikel där det felaktigt framgår att SAS Braathens har flygplan som gått långt över sin levetid, och du gnäller över stavfel... Det säger en god del om ditt skrå. QED.

 

Selv har jeg gode erfaringer med folk i Luftfartstilsynet og havarikommisjonen (for å holde oss til luftfart) når jeg har ringt for å avklare en problemstilling.

 

Just det! Din kollega (författaren av artikeln) hade bara att ta en telefon för att förhöra sig om det verkligen förhåller sig så att SAS Braathens flyger med flygmaskiner som gått långt över sin levetid... Men det gjorde han visst inte, och istället så har han munnen full med fötter.

 

Kan du hitta på en ursäkt till varför han inte tog kontakt med någon för att få bekräfta den information han skulle publicera och som skulle sätta en bedrift i, för en gångs skull, oförtjänt dåligt lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev at fagfolk kan være vanskelig å få i tale, så tenker jeg på faglig info i forbindelse med en hendelse. Det skjer ikke så sjelden at vi får "ingen kommentar" selv på helt bagatellmessige ting.

 

Jan, det er det desverre en ganske enkel grunn til. Jeg kjenner flere som vegrer seg for å gi uttalelser til media fordi det de har sagt likevel har blitt feiltolket eller framstilt på en annen måte av journalisten enn det som var hensikten til den som uttalte seg. Etter gjentatte dårlige erfaringer med media vil man da unngå uttale seg.

 

Selvsagt en "ond sirkel", siden det som da fremkommer i en artikkel eller reportasje etter all sannsynlighet vil være befengt med feil, som igjen fører til minsket tillit til journalistene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det är flera som känner så...

 

Det borde vara en väckarklocka för journalisterna att fagfolk inte törs tala med de, utav rädsla att bli felciterade, med det blir istället något de kan ha som ursäkt för att de far med osanning och fel i sina artiklar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte lätt att vara journalist inte...

 

Ett axplock ur dagens Expressen i Sverige:

 

http://www.expressen.se/index.jsp?a=520403

 

Se på överskriften.

 

Vad hade det stått där om det var ett flygplan från...SAS...som halkat av rullebanen?

 

Jo, så här:

 

http://expressen.se/index.jsp?a=219263

 

Ryanair åker av banan så heter det "passagerarflygplan".

SAS åker av banan så heter det "SAS-Plan".

 

Varför är det så?

 

Varför "kryddar" man överskriften med "SAS"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...