Henrik Fongen Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Heisann! Bladde i noen gamle "Hvem Hva Hvor"-bøker, og kom over sammendraget fra denne ulykken, der to fulle 747-ere kolliderte på rullebanen. Men det stod en ting som virket snodig: Slik det var rapportert i boken, hadde KLM-maskina akkurat begynt take-off roll, mens Pan Am takset på veg til take-off på samme rullebane. Det var meningen at Pan Am-maskina skulle takse langs rullebanen helt til holding point, men takset i stedet ut på rullebanen, som igjen resulterte i kollisjonen. Videre stod det at ulykken skyldtes misforståelser mellom tårnet og KLM-maksinen. Dette får ikke jeg helt til å stemme, hvis Pan Am takset feil. Er det noen av dere som kjenner bedre til denne hendelsen enn jeg gjør, som kan gjøre dette litt klarere? Evt. henvise til en havarirapport/etterforskningsrapport hvis noe slikt eksisterer?? Siter
T. Paulsen Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Etter det jeg har fått med meg tok KLM av uten fullstendig takeoff-klarering, men fikk ikke løftet bakhjulene nok til at den gikk klar av Pan Am flyet. Her er Pan Am flyet. Her er KLM flyet. Siter
Kjell Engkrog Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 PAN AM takset i henhold til klarering. På grunn av bombeeksplosjon på Las Palmas pluss fare for en bombe til hadde mange maskiner divertet til Tenerife. Dette medførte at apron var smekk full, og for å komme til parallell taxebane måtte PAN AM taxe på rullebanen først, for så å svinge av til den parallelle. KLM var foran dem, og hadde linet opp for avgang på rullebanen. Misforståelsen skjedde ved at KLM trodde de hadde fått takeoff klarering - dette var feil. Google har mer. Mvh, Kjell Siter
Øyvind Hansen Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 KLM hadde ikke takeoffklarering, men kapteinen overså dette og startet takeoff likevel. Siter
Kjell Engkrog Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Her skjer det det fatale: 1705:44.8 KLM Uh, the KLM ... four eight zero five is now ready for take-off ... uh and we're waiting for our ATC clearance. 1705:53.4 APP KLM eight seven * zero five uh you are cleared to the Papa Beacon climb to and maintain flight level nine zero right turn after take-off proceed with heading zero four zero until intercepting the three two five radial from Las Palmas VOR. (1706:08.2) 1706:09.6 KLM Ah roger, sir, we're cleared to the Papa Beacon flight level nine zero, right turn out zero four zero until intercepting the three two five and we're now (at take-off). (1706:17.9) ca. 1706:13 KLM-1 We gaan. (We're going) 1706:18.19 APP OK. 1706:19.3 RDO No .. eh. 1706:20.08 APP Stand by for take-off, I will call you. 1706:20.3 RDO And we're still taxiing down the runway, the clipper one seven three six. 1706:19.39 - 1706:23.19 RDO and APP communications caused a shrill noise in KLM cockpit - messages not heard by KLM crew. 1706:25.6 APP Roger alpha one seven three six report when runway clear 1706:29.6 RDO OK, we'll report when we're clear. APP Thank you 1706:32.43 KLM-3 Is hij er niet af dan? {Is he not clear then?} 1706:34.1 KLM-1 Wat zeg je? {What do you say?} 1706:34.15 KLM-? Yup. 1706:34.7 KLM-3 Is hij er niet af, die Pan American? {Is he not clear that Pan American?} 1706:35.7 KLM-1 Jawel. {Oh yes. - emphatic} 1706:40 PanAm captain sees landinglights of KLM Boeing at approx. 700m Siter
Stian Rolandsen Skrevet 29. januar 2006 Skrevet 29. januar 2006 Etter det jeg fikk ut av en dokumentar på Discovery så kunne dette vært ungått dersom kapteinen på KLM ikke hadde vært så høy på strå(hvis man kan bruke slike ord). I denne dokumentaren konkluderte de med at styrman og Flight Engineer hadde fått med seg at noe var galt, men turte ikke si imot kapteinen etter å ha blidt avfeid ved første forsøk på å si fra. Denne kapteinen var hvistnok en som hadde stor respekt blant pilotene i KLM selv om han egentlig bare var en surkuk som ikke tålte å bli sagt imot da han var av typen som bestandig "vet best og du din vesle styrman skal ikke komme her å lære meg" Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 AirDisaster.com har info. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.