Kenneth Sivertsen Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 737-300 begynner jo og trekke på årene. Har Norwegian tenkt og kjøpe NYE fly i fremtiden, f.eks. 737 NG? Det er jo også støre muligheter for ulykker/tekniske problemmer med "eldre" fly, samt dårlig media omtale om dette skulle hende. Dette kan jo også knekke et selskap feks. Helios ( ja vet at Helios har ny 737-800 ) Ja,... ulykker kan også hende med nyere fly. Noen som har info/meninger ? Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 At dem i fremtiden vil skaffe seg nye fly,Ja. Men ikek i nærmeste fremtid vil jeg tro,300 er ett godt fly selv om det er kjøpt brukt og slitt ut noen deler...det går på vedlikehold,men ett fly vil til slutt en gang knekke sammen..... Vi får nesten bare se Siter
Steinar Grindstein Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 At de på et punkt blir nødt til å skifte ut dagens fly er det ingen tvil om. Men å si at en B737-300 er farligere en B737NG er vell å trekke det litt langt. Er ikke mange dagene siden dette ble diskurtert her inne i en annen tråd. Alt i alt er det vedlikeholdet mens flyet er i drift som avgjør om det er et trykt fly å reise med. Nytter ikke å ha en flyflåte av B737NG om vedlikeholdet er lik null. Nei da veldger jeg heller et selskap som har B737-300 og et bra vedlikehold ja. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Alder kan æ ikke si noe om. Men jeg fant ut at LN-KKI (cn 24329/1858) har vert hos Transavia før den kom til Norwegian. Men vist jeg sier at flyene er rundt ti år trur jeg at jeg ikke tar så veldig mye feil. Siter
Roald Hansen Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Alderen - tja ikke noe stort problem Et par eksempler: KKS fløy første gang mai 89 - KKL i okt 97. De andre ligger mellom disse tidspunktene. En sammenligning: Sas-Braathens sine -400 (tidligere Braathens) ble levert i hhv mai 90 (BRE), i 91 (BRQ) og i 93 (BRI). Så kom mange -500. I april 98 ble første NG (TUA) levert. Alderen på flyene er ingen ulempe for NAX. Hilsen Roald Siter
Michael A B Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Noen som har info/meninger ? Har nok ingen info, men klare meninger, håper det teller;) 737-300 begynner jo og trekke på årene. Har Norwegian tenkt og kjøpe NYE fly i fremtiden, f.eks. 737 NG? Norwegian leaser sine fly (i alle fall er 12 av 14 leaset, de to siste finner jeg ikke noe info om eier på.) Hvorfor leasing? Jo, fordi dette på kort sikt fører til store innsparinger for dem, som gir dem muligheten til å fly med lavere kostnader, samt selge billige med mulighet for profitt. Du vil mao neppe se Norwegian kjøpe 737NG, da må de i såfall få spyttet inn store mengder kapital. I tillegg, dette vil føre til at de får en ny flytype som krever piloter med utsjekk, en annerledes opplæring av mannskap mm. Mao, det ville ført med seg en rekke merkostnader, og det passer ikke overens med deres markedsprofil. 733 har de laveste leasingprisene der ute, det er med god grunn at Norwegian flyr dem. Men, en gang må de jo selvsagt byttes ut, men det er lenge til. Det er jo også støre muligheter for ulykker/tekniske problemmer med "eldre" fly, samt dårlig media omtale om dette skulle hende. Maskinene til norwegian ble produsert mellom 89-92 sånn ca, og to av dem i 97, mao, mesteparten av de er en del år gamle. Men så lenge vedlikeholdet og pilotene gjør jobben sin ordentlig, så er de alldeles trygge å fly. 733 har jo samme cockpit som Braathens sine 737classic, og det har ikke fått dem til å bytte ut maskinene enda pga sikkerhetshensyn. Les tråden om dette og alle 737-200ene fra et par dager tilbake. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 28. november 2005 Skrevet 28. november 2005 Snittalderen på NAX 733er er 14 år... Siter
Truls Meek Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Norwegian tjener faktisk store penger på å lease fly i et marked som er overfylt med ledige fly. Det eldste flyet Norwegian bruker er fra 1989, og det nyeste fra 1997. Dermed en forholdsvis ny og moderne flypark. Siste tilskudd LN-KKV blir satt i trafikk denne uken, etter å ha hatt en grundig sjekk i hangaren på Gardermoen. At det lønner seg å lease fly kan vi se på Sterling også. I sommersesongen hadde selskapet langt flere fly enn nå i sommersesongen. Har sett at Sterling har tatt over noen av Maersk sine fly (OY-MRG og OY-MRF)også nå, men vet ikke hvilket eierforhold dette dreier seg om. Siter
Michael A B Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 At det lønner seg å lease fly kan vi se på Sterling også. I sommersesongen hadde selskapet langt flere fly enn nå i sommersesongen. Er en del selskaper som gjør slikt, bla Aer Lingus. De leaser inn maskiner i høysesongen, noe de har gjort i lang tid, og sparer store penger ved å ikke ha overkapasitet i lavsesongen. Siter
Kenneth Sivertsen Skrevet 29. november 2005 Forfatter Skrevet 29. november 2005 Ok, trodde 300 maskinene var eldre en dette . Ser ut til at Norwegian er på rett spor, og velger ut fly som ikke har for mange år/ timer på vingene. Blir jo spennende og se hva maskiner som erstatter 300n .BOEING eller AIRBUS ? Siter
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Måtte slå opp i Flynytt Der sto det at to av flyene var nesten nye, de kom fra Varig og hadde vært der i 1 1/2 år, og 4 kom fra Transavia. De fikk Norwegian fra Boeing. Jeg mener og ha hørt at LN-KKR er kommet fra Sabena før den kom til Norwegian. Men ja, jeg mener også at Norwegian bør skifte ut fly, i allefall et eller to av gangen. Så får vi se hva som, skjer. Siden de nå har tenkt og starte opp 6 nye ruter fra Oslo til: Heraklion,Rhodos,Bourgas,Ibiza,Kos og Varna. Og evt at de har tenkt og starte opp en eller to ruter fra Tromsø til Baltikum(Tallin, Riga og Vilnius) Da trenger de jo noen andre fly for at de skal kunne Handle alle rutene de har. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 29. november 2005 Skrevet 29. november 2005 Jeg mener og ha hørt at LN-KKR er kommet fra Sabena før den kom til Norwegian. Her har du livshistorien til LN-KKR: G-MONM Monarch Airlines 1988-11-04 G-MONM Monarch Airlines 1988-11-11 G-MONM Monarch Airlines 1991-04-30 EC-542 Air Europa 1994-01-26 EC-FVJ Air Europa 1994-05-20 EC-204 Air Europa 1996-01-31 EC-GFU Air Europa 1996-05-25 F-GNFU Aeris 2000-02-18 OM-AAA Slovak Airlines 2004-04-06 LN-KKR Norwegian Air Shuttle 2004-10-29 Siter
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 30. november 2005 Skrevet 30. november 2005 Måtte slå opp i Flynytt Der sto det at to av flyene var nesten nye, de kom fra Varig og hadde vært der i 1 1/2 år, og 4 kom fra Transavia. De fikk Norwegian fra Boeing. Jeg mener og ha hørt at LN-KKR er kommet fra Sabena før den kom til Norwegian. Men ja, jeg mener også at Norwegian bør skifte ut fly, i allefall et eller to av gangen. Så får vi se hva som, skjer. Siden de nå har tenkt og starte opp 6 nye ruter fra Oslo til: Heraklion,Rhodos,Bourgas,Ibiza,Kos og Varna. Og evt at de har tenkt og starte opp en eller to ruter fra Tromsø til Baltikum(Tallin, Riga og Vilnius) Da trenger de jo noen andre fly for at de skal kunne Handle alle rutene de har. Jeg mener LN-KKP ikke LN-KKR! Siter
Truls Meek Skrevet 30. november 2005 Skrevet 30. november 2005 LN-KKP fløy for Belgiske Sobelair før Norwegian tok over flyet som LN-KKP. Flyet hadde reg.nr OO-SBX i den tiden før Norwegian tok over det. Truls Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.