Gå til innhold

Store ting på gang i Dubai...


Michael A B

Anbefalte innlegg

Vel, både Airbus og Boeing opplever glade dager nå for tiden. Og etter flyshowet i Dubai kan i hvert fall siste part være spesielt glad.

 

Visstnok skal EK stå for 23 773ER, +mulig 20 772LR, og opptil 50 A359:S

 

Air Lingus ryktes også å gå for A350, og TAP er også i ferd med å slenge inn noen ordre på denne.

Videre skal også QR også gjøre sine ordre på A350 firm.

Kingfisher, som enda bare flyr en A320 (om jeg husker rett), slenger i bordet med enda noen A320, og noen ATRX2, oppe de A350 og A380 de allerede har bestilt...

 

Men, aller størst... en ordre på ca 150 737 til Kina, 150! Damn... Er forøvrig China Aviation Supplies Import & Export Group som står bak dette, en gruppe som alle kinesiske flyselskap er samlet under. Avtalen skal signeres i Beijing, under president Bush sitt besøk der på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at de ikke helt har bestemt seg for spesifikasjonene ennå, prosjektet har endret seg fra å være en A330 med nye motorer og vinger, noe som kunne gjøres relativt raskt og lett, til å bli en mer dyptgripende overhaling hvor det er mindre sikkert hva man vil ende opp med til slutt. Kritikerne hevder jo også at Airbus har brukt så mye penger på A380 at det kan bli vanskelig å holde alt man har lovet av A350.

 

Kort sagt, så virker det som om de hermer etter 787 heller enn å gå for en egen visjon om hva et fly av denne klassen skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 787-bestillinger da?

Nja, neppe nå. EK ryktes å gå mot A359 da Boeing ikke har vært for happy med å tilby en 787-10, altså 787-9 har ikke nok kapasitet i forhold til det EK ønsker. Det er av samme grunn at QR gikk for A359. Dersom du ser på newsreleases på boeing.com vil du se at 789 har fått en økning i rekkevidde på en 500-600nm, mao, det tyder på at Boeing innfører 789 som en IGW fra starten av, noe bla Qantas har ytret et ønske om. Men Qantas avgjør sin RFP først 7.desember tror jeg, og den deles kanskje opp i bruddstykker med annonseringer av vinner for de forskjellige delene utover i 2006 (787 vs 359 og 77X.) Med mindre det kommer noen overraskelser, så har ikke jeg hørt fnurten av noen mulige ordre for 787 nå.

 

Tror jo Boeing har noe stort på gang der rent teknologisk, og A350 virker jo som et mindre konkret prosjekt.

 

Boeing har helt klart slått på stortromma, mens Airbus fra starten av har vært mer forsiktige. Får Boeing dette til å funke, så har vi helt klart med en gamechanger å gjøre, da kan det fort vise seg at enkelte flyselskaper angrer på at de valgte A350...

Boeing vurderer faktisk allerede nå å åpne en andre produksjonslinje på Everett, da mange selskaper truer med å velge nettopp Airbus, fordi Boeing i stor grad har fylt opp sine produksjonssloter til og med 2010. De vurderer også å kjøpe opp enda en 744 for konvertering til LCF.

 

Det later til at de ikke helt har bestemt seg for spesifikasjonene ennå,

 

Nja, både ja og nei. Spesifikasjonene har ikke blitt låst, det er enda åpent for diverse endringer, men vi vil ikke se like store endringer som det var utover våren mot sommeren. Airbus fant da det kundene var ute etter, og nå holder de seg til det. Det mest interessante er at Air Europe gikk for dette flyet før Airbus endret det fire ganger...

 

prosjektet har endret seg fra å være en A330 med nye motorer og vinger, noe som kunne gjøres relativt raskt og lett, til å bli en mer dyptgripende overhaling hvor det er mindre sikkert hva man vil ende opp med til slutt.

 

Til å begynne med var det bare en overhalt A330, da Airbus ikke trodde at Boeing hadde slike visjoner med 787 som det til slutt viste seg at de hadde. Airbus satt på ræva en god stund, men ordrebøkene for 787 viste tydelig at de måtte gjøre noe, og det har de gjort. Om de gjør nok vil jo tiden vise.

 

Kritikerne hevder jo også at Airbus har brukt så mye penger på A380 at det kan bli vanskelig å holde alt man har lovet av A350.

Vel, Airbus går med solide overskudd, og de har ikke problemer med å finansiere dette, i alle fall ikke så lenge de får launch aid. Airbus har gått med store overskudd, de har en god pengebinge å ta av. Men, om de ikke greier å nå målene med A380 OG A350, vel, da må Airbus gå i tenkeboksen rimelig kjapt. Time will tell.

 

Kort sagt, så virker det som om de hermer etter 787 heller enn å gå for en egen visjon om hva et fly av denne klassen skal være.

Vel, ikke helt. De prøvde å plassere seg mellom 787 og 777, og har markedsført 359 som en 772ER-killer. Den er det, over kortere distanser, men har ikke sjanse til å tilby løft av samme payload over lengre strekk, der er 772ER overlegen. Men, A350 er ikke veldig mye større enn 787, men airbus har en mindre andel seter i F, og får dermed et større antall pax. A350 har allerede en smalere flykropp enn 787, som vil kunne ta ni i bredden med rimelig god komfort (tilsvarende setebredde som EK har med ti i bredden i 777,) noe A350 bare vil se i charterconfig... Bare der taper 350 en god del seter... Ellers safer Airbus mye.

Mesteparten av gevinsten i fuelburn som Boeing og Airbus reklamerer med kan en takke motorene for. Videre så vil vektbesparelsen ha mye å si.

Men her er det litt morsomt å se hvordan Airbus går fram.

De har tidligere lovprist GLARE, som de bruker på A380'n, men har helt gått bort fra det på A350, til fordel for AlLi-legeringer på flykroppen. AlLi er forøvrig en legering som har blitt benyttet av Boeing i snart tyve år, etter at de innførte dette i samarbeid med NASA...

Airbus hevder også at de vil kunne gi store innsparinger i vedlikehold, da de mener at kunststoffene Boeing bruker vil være vanskelige å reparere mm. Boeing på sin side mener det stikk motsatte, og hevder at det vil kunne gå tre ganger så lang til mellom hver sjekk.

Utover det å være en mer trygg satsning, så er den eneste fordelen jeg ser at A350 har, motorene fra RR, som blir nyere enn det 787 vil ha.

 

Off, ble mye igjen:D Dere må ikke fyre meg opp!!!"" Vel, har jeg glemt noe, fyll inn, eller spør, så skal jeg legge til ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EK kommer mest sannsynlig til å annonsere følgende mandag:

24 773ER, 10 772LR and 8 77F.

 

EK har hatt ordrer på 20 346HGW, og det ryktes om at de vil omgjøre disse til A359. De 24 773ER vil da erstatte de 20 346HGW.

 

Hvor tar de pengene fra"" EK har flere fly i ordrebøkene enn de har i lufta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg Mr. Boeing!

 

Håper at det ikke var seriøst ment...

 

Uansett, skal begrunne hvorfor jeg kan si så mye godt om akkurat 777, og har vært litt krass mot Airbus i mine siste tråder.

 

777 kom ut flere år etter A340, likevel har det solgt i flere eksemplarer enn A330 OG A340 til sammen, selv om den koster mer! Det veier mindre, bruker mindre fuel, tar mer pax OG payload, har lengre rekkevidde, men kan også brukes over kortdistanse. Det kan rett og slett gi flyselskapene mer inntekter. Det er med god grunn at AC erstatter HELE sin flåte med Airbus WB med 787/777-comboen, og at COA valgte å gå for 777 selv om deres første A340 allerede var lakkert i deres farger. Du spør deg da kanskje hvorfor flere selskaper ikke har valgt 777? Vel, mange har allerede A340 i flåta, enkelte europeiske land har kjøpt airbus i stor grad fordi de har vært europeiske, men aller viktigst: over lang tid har Airbus vært mye dyktigere enn Boeing på å selge billig. De har kunne tilby større rabatter, samt tilby pakkeløsninger. Hvordan kan de tilby større rabatter? Jo, fordi de har en større margin enn Boeing, de produserer flyene rimeligere rett og slett. Boeing har bygd fly, mens Airbus i større grad har montert dem. Det er med god grunn at Boeing nå går over til det samme med 787.

Hvorfor har jeg vært litt krass mot Airbus? Jo, fordi de på enkelte punkter ikke har greid å holde hva de lover.

En skulle tro at det var markedsavdelingen som designet flyene, hvorpå ingeniørene ble satt til å lage det. De har ved flere tilfeller gått ut og hevdet at en maskin skulle klare noe, og så ikke oppnådd målet, og jeg tenker da spesielt på A340. Noe av det samme kan en se på A380, som har en høyere MTOW enn opprinnelig. Hvorfor, vel det har ikke Airbus sagt noe om enda, men det kan tyde på at de har trengt en høyere MTOW rett og slett for å greie å få den rekkevidden maskinen skulle ha. Heldigvis for Airbus hadde de vært konservative i beregningen av drag, og RR kom opp med bedre drivstofforbruk.

 

At jeg har vært mer pro-Boeing har ikke med hvilket fly jeg liker utseendet til++, det har med hva slags tall de faktisk kan vise til, og jeg prøver i tillegg alltid å begrunne meg.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange A380 har blitt bygget hittil egentlig?

 

Det spørs om du mener av hvor mange som har rullet ut av hallen, eller hvor mange som er klare til å fly.

 

Fire stk har vært ute av fabrikkhallen, blant dem det første flyet som skal til SQ.

Sålangt har tre tatt av, MSN001 (som var i Asia på tur nå,) MSN004 (som fra en tur til FRA, og nå er i Dubai,) og MSN002 (som nå er på Finkenwerder i Hamburg for å få interiør installert.)

 

MSN001 blir hos Airbus, mens MSN002/004 skal til Ethiad etter at testprogrammet er ferdig.

 

Edit:

Men jeg tror at produksjonshallen er full, altså at det er åtte stk i produksjon der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... CX skal visstnok også være inne i sluttforhandlinger med Boeing om 16 777-300ER. Blir nok offentlig til uka.

Addon til diskusjonen rundt 340/777:

Dette er et selskap som allerede har 15stk 343 og 3stk 346, de har en stor flåte 777, men dette er med RR-motorer, og alle er av baseversjonen. Når de da velger å bytte ut to flytyper sier vel det litt om hva 773ER duger til...

 

Forøvrig, første offentliggjøring fra Airbus:

National Air Services bestiller 10 Airbus A318 Elite aircraft, altså VIP-versjon av babybusen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var foerste dag av Dubai Airshow over, og det stemmer med det du sier om ordrer, i tillegg har et kinesisk selskap (som jeg ikke husker navnet paa) bekreftet ordre paa 70 737'er, saa det blir nok travelt i dagene framover i Boeings fabrigger.

Og til dit tidligere spoersmaal om hvor de tar pengene fra... samme sted som vi i annerledeslandet setter de i banken; olje! EK er vel eneste selskapet i verden (i allefall av det store) som kjoeper alle flyene sine kontant uten aa dille og dalle med avbetalinger og slikt.

Noen bilder fra airshowet er postet i screenshot-forumet, med godbiter som A380'en, B52, B2 og F117... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet viktig poeng med Emirates er at de i er sterke i konkurranse med vestlige flyselskaper fordi de nyter godt av svært billig arbeidskraft i form av pakistanske gjestearbeidere (de samme som holder hjulene i gang i Saudi-Arabia). Tror trygt man kan si at svært få ansatte faktisk er fra emiratene.

 

Samtidig tilbyr de en kvalitet og et verdensomspennende rutenett som selskaper fra lavkostland ikke kan konkurrere med, og de fleste flightene deres har vel egentlig lite med Dubai å gjøre.

 

Tror det selskapet har en stor fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men bare til en viss grad... om du mener de som vedlikeholer flyene og er stuere og slikt saa stemmer det godt. Snakker du om de som jobber i luften, stemmer det ikke, alle pilotene jeg kjenner er europeiske, og alle flight attendants jeg har moett som jobber for EK er enten fra UAE eller Europa.

 

Sisten punktet ditt er jeg heller ikke saa sikker paa.... 'de fleste flightene deres har vel egentlig lite med Dubai å gjøre'. Kjenner ikke til rutenettet i detalj, men saavist jeg vet saa er vel Dubai kjernen for virksomehten deres, og de fleste rutene gaar vel fra eller til Dubai? (kan riktignok gaa f.eks. Dubai - Bangkok - Sidney - Auckland og tilbake, men har jo likevel noe med Dubai aa gjoere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert helt riktig at pilotene kommer fra vestlige land og er godt kvalifiserte. Men det er litt på siden av poenget, Emirates må nærmest betraktes som en longhaul-utgave av Ryanair eller Easyjet. Ikke i den fordi de er spartanske, men i måten de legger opp rutene og det at de klarer å holde prisene nede.

 

Det jeg mener er at i motsetning til f.eks. SAS, Lufthansa og BA hvis ruter hovedsaklig går ut på å transportere folk til og fra flyselskapets hjemland, så er Emirates mer fokusert på å operere globalt, og at passasjeren ikke først og fremst reiser mellom flyselskapets hjemmemarked og andre reisemål, men hovedsaklig mellom to tredjeland. Og dersom man er innom huben i Dubai, så skal man ombord i et nytt longhaul-fly for å reise til en annen verdensdel, ikke for å nå et reisemål i midøsten.

 

Det kan jo argumenteres for at Dubai i seg selv er et attraktivt reisemål, men det er ikke attraktivt nok til å anskaffe en mengde A380 i tillegg til en allerede stor widebodyflåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg har et kinesisk selskap (som jeg ikke husker navnet paa) bekreftet ordre paa 70 737'er,

China Aviation Supplies Import & Export Group er det kalt:)

Stemmer det, men de skal være i forhandlinger om enda 80... (kilde Bloomberg.)

 

saa det blir nok travelt i dagene framover i Boeings fabrigger.

De åpner faktisk produksjonslinje nr to nå i november eller desember. Dette finner sted på produksjonslinja i Renton som tidligere ble brukt til å lage 757. De vurderer også å åpne en ekstra linje for 777 på Everett:S

 

Og til dit tidligere spoersmaal om hvor de tar pengene fra... samme sted som vi i annerledeslandet setter de i banken; olje!

 

Joda, har nå vært klar over at det har ligget litt i kortene, og at de ikke er det selskapet i verden som har de største drivstoffutgiftene ""

 

EK er vel eneste selskapet i verden (i allefall av det store) som kjoeper alle flyene sine kontant uten aa dille og dalle med avbetalinger og slikt.

 

Vel, mener nå å huske at i alle fall noen av deres A380'er blir leaset...

 

Noen bilder fra airshowet er postet i screenshot-forumet, med godbiter som A380'en, B52, B2 og F117... ""

 

Supert! Og bildene var supre "" Misunner deg""

 

Kjenner ikke til rutenettet i detalj, men saavist jeg vet saa er vel Dubai kjernen for virksomehten deres, og de fleste rutene gaar vel fra eller til Dubai?

 

Dubai er enten startsted/endepunkt for alle rutene deres ja, noen har bare noen mellomlandinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har nå vært klar over at det har ligget litt i kortene, og at de ikke er det selskapet i verden som har de største drivstoffutgiftene ""

 

 

Akuratt det punktet stemmer nok ikke helt, Emiratene er faktisk nesten som et U-land aa regne i saa maate, de exporterer saa og si alt de produserer, for aa saa importere det ferdige materialet etterpaa. Vanlig bensin koster riktignok ikke saa mye her nede (rundt 3-4 kroner literen), men f.eks 100LL er faktisk dyrere enn det er i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det også bekrefta kontrakter for B787. Les mere her. http://www.hangar.no/articles/242/1/LCAL-bestiller-seks-Boeing-787

 

Jepp. Disse har vært listet som UFO på ordresidene til Boeing en tid, det samme har ILFC vært (20 ordre.) Begge dukker nok opp med sine rette navn på disse sidene i løpet av torsdagen.

 

Overraskende nok har også ILFC bestilt 12+8 A350 i dag, en mix av 358 og 359. De sa i Paris at de ikke kom til å gå for A350 før om flere år, så dette var jo en liten overraskelse. Står ikke noe om leveransetidspunkt. Kilde er Reuters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange A380 har blitt bygget hittil egentlig?

 

En litt mer detaljert liste ""

De tre første driver med testflyvning i øyeblikket, mens resten enda er i ferd med å fullføres/bygges. Som du ser av Reg, F-WWSA og utover er maskiner ment for SQ:

 

F-WWOW

F-WWDD

F-WXXL

F-WWSA

F-WWSB

F-WWSC

F-WWSE

F-WWSF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, et interessant sitat fra artikkelen...

 

For A350 ble dette gjort ved å utelate stoler i en stor del av flyets kabin, og i stedet gjøre plass for grønne planter og en kjøledisk med hummer.

 

En av måtene Airbus har markedsført A359 på er at den vil være større enn 789 (såvidt,) og mindre enn en 772ER med tanke på seter, men, hva skjer med seteantallet når en bytter ut stoler til fordel for barer ol? Det er ikke uten grunn at flyselskapene som hadde sofalounges på toppdekket i de første 747'ene fort byttet ut disse med vanlige seter, og at vi ikke får bowlingbaner eller svømmebasseng ombord i A380'n... Undres stadig over hvor lenge Boeing og Airbus skal markedsføre maskinene sine på denne måten...

 

Salgsrepresentantene pakker alle sine fine presentasjoner sammen på torsdag 24. november og legger ut på en salgskampanje som det ryktes vil inkludere Qatar Airways, Qantas, Cathay Pacific og Singapore Airlines.

 

Heh, litt snodig... Qatar annonserte at de ville kjøpe 60 A350 i Paris i sommer, men avtalen har ikke blitt endelig undertegnet enda. Begynner jo å lure på hvorfor dette tar så himla lang tid... Qatar var forøvrig blant selskapene som hadde betalt inn depositum til Boeing til de første produksjonsslotene til 787'en, men disse gikk ut i sommer, og Boeing ville ikke gjøre 787 stor nok, og derfor gikk Qatar til Airbus.

Videre, de andre selskapene som er listet opp sies å helle kraftig over mot Boeing (Qantas: 787 og 777, Cathay: 773ER, og SQ: 772LR++.) Qantas skal komme med første offentliggjøring av deres RFP 7.desember, CX kanskje i løpet av denne uka, og SQ muligens før jul.

 

Videre, utrolig nok opprettholder EK sin ordre på noen og tyve A346, selv med ordren på 42 77X. Heh, hvilke moderne wideboydier kommer de IKKE til å ha i drift:D Per i dag har de A332, A343, A345, 772, 773, 773ER, 744F, og får A346, A388, 772LR og 772F""

 

Videre, per i dag så har det blitt satt en rekke rekorder i år:

1. Boeing har alene slått den tidligere rekorden på antall fraktfly solgt i løpet av ett år, med 73 solgte freightere.

2. Boeing har sålangt i år annonsert salg på 346 widebodyfly, ingen produsent har tidligere oppnådd slike tall i et år.

3. Boeing har slått sin egen rekord i antall solgte narrowbodyfly i løpet av et år, nå med 456 ordre for 737'n.

4. Både Airbus og Boeing vil knive om seieren for flytypen med flest ordre før EIS, begge med ca 200 ordre +/-

 

Og enda er det som sagt noen kontrakter som skal signeres før året er omme:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jo til å begynne med at Qatar ville annonsere deres ordre på 60 A350, altså at ordren ville være firm nå, men slik ble det jo ikke. Nå er det kommet ut at de ikke gjorde dette rett og slett fordi de følte overskriftene allerede hadde blitt stjålet som en følge av EK sin ordre på 42stk 777. Jaja, de vet hvordan de skal drive PR-krig der nede.

 

Har såvidt tatt opp dette om flyselskapene der nede og hvordan de eksanderer. Her har en tre selskap, Qatar, Emirats og Ethiad, som alle eksanderer noe alldeles voldsomt, hvorav to av dem tilhører samme stat og har sine hovedbaser ca 13 mil fra hverandre, og alle tre er lokalisert innenfor et område på størrelse med det sørlige Norge:S Ganske sykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...