Gå til innhold

A380 og waketurbulens...


Michael A B

Anbefalte innlegg

Vel, Airbus er jo godt kjent for å være store i kjeften... I forbindelse med A380 sa de at den ikke skulle gi en større wake enn en 747. Vel, nå er ICAO sin rapport klar

(T 13/3-05-0661.SLG), og den sier følgende...

Data fra flight test viser at wake vortices faller lengre og er betydelig sterkere ved 1000ft under høyden de ble generert enn for noe annet fly i samme vektkategori (747 ol.) Til tider kan A380'n sine wake vortices nå ned til 2000ft under flyet, og føre til mindre komfort for passasjerer, men, ikke utgjøre noen fare.

 

Innledende retningslinjer fra ICAO er som følger:

1) et minutt ekstra separasjon til neste fly når en A380 er ledende fly.

2) Horisontal avstand på final approach skal ikke være mindre enn 10NM mellom en A380 og neste fly.

3) Vertikal avstand skal ikke være mindre enn 2000ft når en følger etter en A380.

 

Hm, og en A380 skulle bidra med å bedre flyten på flyplasser som var slot-restricted, trokke det... Blir vel heller mer hodekløe for allere stressede kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihverfall at det har hvert store problemer med at deler av vingen går tidlig i Ground Effetc og at dette har gitt begrensninger i de oprative godkjennelser det første året.Med tanke på Autoland etc....men flyet er jo bare helt rått....når jeg sto i sommer og så den svære maskinen legge den vingen rett etter takeoff...da hadde Finstad tårer i øynene....snufs....er jo bare og bli imponert av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke større i kjeften enn andre flyprodusenter... Men de som har størst kjeft er som regel de som ikke jobber i bransjen engang.

 

Vel, jeg siktet nå til John Leahy... I mine øyne er han på langt nær festet like godt til bakken som Randy Baseler hos Boeing. Greit, begge er i toppsjiktet i sine respektive selskapers markedsavdeling, og følgelig like pålitelige som en politiker, men jeg vil si at den ene av de to kommer med uttalelser som er betraktelig mer knyttet til fakta. Grunnen til at jeg skrev det på denne måten, i denne sammenheng, er hva Airbus har sagt om A380: den skulle ikke gi noe mer wake turbulence enn en 747, og skulle ikke gi større seperasjon. Men, hva har skjedd? Jo, Airbus har tatt veldig feil. Ekke for å være en jævel eller vise tilhørighet for Boeing at jeg skriver dette Torbjørn, men det er enkelte hos Airbus som har bæsjet skikkelig på leggen her. Her har de kommet med en maskin som de har presentert som en løsning for flyplasser som er slotbegresnet, si FRA og LHR, men hva skjer? Jo, maskinen krever større separasjon, og er så absolutt ingen god løsning for de som sitter og skal få maskinene inn til de respektive flyplassene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er ICAO sin rapport klar

(T 13/3-05-0661.SLG), og den sier følgende...

Data fra flight test viser at wake vortices faller lengre og er betydelig sterkere ved 1000ft under høyden de ble generert enn for noe annet fly i samme vektkategori (747 ol.) Til tider kan A380'n sine wake vortices nå ned til 2000ft under flyet, og føre til mindre komfort for passasjerer, men, ikke utgjøre noen fare.

 

Innledende retningslinjer fra ICAO er som følger:

1) et minutt ekstra separasjon til neste fly når en A380 er ledende fly.

2) Horisontal avstand på final approach skal ikke være mindre enn 10NM mellom en A380 og neste fly.

3) Vertikal avstand skal ikke være mindre enn 2000ft når en følger etter en A380.

 

 

Har du full link til denne rapporten? Hadde vaert greitt aa vite, siden vi ikke har faatt noe info om dette, og flyet kommer hit til omraadet til helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten er ikke offentlig enda, og vil nok ikke være det før om en god stund, da gruppa som jobber med dette opp mot A380-prosjektet enda ikke er ferdige.

Det virker som om disse dataene ble gitt ut nå til enkelte parter i forbindelse med touren A380en skulle ut på i Asia og Australia, som foreløpige retningslinjer til ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just for the record:

Leste den lange tråden på airliners.net. Og det er flere

som nevner at bla flere separasjonsmomenter er like som første anbefaling for 747.. JA, A380 er større og tyngre.. men om man faktisk ender opp med å ha DOBBLE buffere for dette flyet om 2-3år etter litt praktisk rutetrafikk.. Det tviler jeg på. Ting årnær seg nok, men det blir nok litt mer luft rundt dette flyet enn "vanlige HEAVY's" Er egentlig mer bekymra for hvor lenge jeg må vente på bagasjen min etter en tur med dette flyet! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en A380 kan du vel rett og slett droppe mange av flygingene og la en flight ta seg av to? ""

 

En skulle kanskje tro det, men det stemmer ikke. Se på de selskapene som skal operere A380 inn og ut av slike flyplasser (NRT, FRA, LHR.) De opererer i de fleste tilfeller allrede 744, med mellom 350-420 seter. De konfigene som er kjent for A380 viser fra 470-500 seter, om en ser bort ifra EK sine busser for ca 800pax (men disse er for Dubai-Pakistan/India.)

 

Mao, en får ikke et så stort sprang i kapasitet, og det erstatter helt klart ikke to flyvninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, denne artikkelen sier vel det meste:

http://www.flightinternational.com/Artic...e+vortices.html

 

Forøvrig, noen bilder for å demonstrere wake nære bakken, her fra Kai Tak:

[image]http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cockpit/9695/images/smoke1.jpg[/image]

 

[image]http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cockpit/9695/images/smoke2.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...