Gå til innhold

B-17 II - Forhåndsomtale!


Morten Kielland

Anbefalte innlegg

Her kommer en liten omtale av nye B-17, slik jeg lovet.

Kortversjonen kan sammenfattes slik:

Lyd - Råbra!

Grafikk - Råbra!

Gameplay (hva heter det på norsk?) - Stort sett meget bra!

Innlevelse - Sjeldent bra!

Manual - Meget pedagogisk - bra! Men kanskje litt knapp? Kunne ønsket meg litt mer utfyllende info og flere sjekklister.

Kompleksitet - Meget kompleks simulasjon

Installasjon - Krever forsiktighet - les readme-fila!

Krav til maskinvare - Ganske store, men ikke på langt nær FS2000-nivå. (Mitt system, se nederst.)

Flightmodeller - Ikke den sterkeste siden, men gjør absolutt nytten

Problemer/feil - Ja, visstnok en mengde, særlig en alvorlig minnelekkasje som forårsaker CTD (Crash To Desktop) etter en viss tid; men jeg merket ikke noe til dette. (Takk og pris!) Dessuten: Patch kommer!

 

Jeg hadde skrevet et lengre innlegg i et tekst-dokument på skrivebordet mitt som jeg hadde tenkt til å poste her, men rett før jeg var ferdig med skrivingen stirret jeg rett inn i en blå skjerm med noen uforståelige feilmeldinger ... (Har du opplevd dette noengang kanskje? Akkurat, ja!!!)

Synd, for der gikk mye arbeid og informasjon tapt!

AAAARGHHHHHRRHHGHHHGGH!!!!!!!!!!!!!!

Dette MÅ bare ut!!!:

- Hater Windass!!!

- Hater Microsøpla!!!

- Hater DrittX !!!!

Tror jeg går over til Linux, ja ...

Puh, beklager dette, men det hjalp litt. Så får jeg vel komme til poenget:

Hva er B-17 II?

B-17 II - "The mighty 8th" er en simulasjon som omfatter de aller fleste sider av virksomheten ved en amerikansk bombeflyskvadron - eller ved et B-17 bombefly - i England under 2. verdenskrig. Jeg sier "eller", for du kan velge å være enten Squadron Commander" eller "Bomber Commander".

Du har innflytelse over det aller meste av det som som foregår til enhver tid; du kan administrere og planlegge, fylle alle tjenestestillinger ved behov (til og med egne og fientlige jagerfly kan du hoppe rett inn i!), resten ordner maskinen. Hvis du vil, kan du også bare lene deg tilbake og se det hele som en film (ja, faktisk såpass bra grafikk!!!). Men om det virkelig skal bli litt "sus og driv" over bombetoktene, er det viktig at du selv trår til på rett sted til rett tid: Du må altså kunne mestre de forskjelligste jobber, fra tårnskytter til navigatør, pilot og bombarder. Gutta dine er verken særlig tøffe eller spesielt dyktige til å begynne med, men de kommer seg etterhvert - om de overlever.

"Alt" simuleres: Skader på personellet, 1. hjelp, panikk, forkiling av våpen, brann i motor, skader på flyet, plutselig tilskying over målet, navigasjonsproblemer, osv., osv., osv. Den "menneskelige faktoren" er sterkt til stede i simmen; alle gutta har navn, de begår feil av og til, får panikk i stressede situasjoner, blir flinkere for hvert tokt, men også mer "nedslitte", osv.

Det er så mye i denne simmen, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne ... kan ikke de som er interessert heller stille spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan?

Litt mer må jeg forresten si, siden dette er flightsim.no: Selv om det er moro å administere, planlegge, osv., så består hoveddelen av å fly, enten det nå er som pilot, co-pilot eller mannskap. Det viktigste for meg (og for dere, antakelig), er vel det å mestre flymaskinen og selve flygningen. Dette er artig og krevende, for det er en fullt ut funksjonell 3D-cockpit med. Det er f.eks. ingen spøk å starte opp en motor; det innebærer en sjekkliste så lang som et vondt år. Alternativt kan du la maskinen ordne hele greia og høre piloten og co-piloten gå gjennom lista. Dette er forresten ganske greit å kunne ty til i mange situasjoner, når forvirringen tar overhånd.

 

Flightmodellen er OK; jeg har virkelig følelsen av å fly noe stort og tungt, så den gjør absolutt nytten for mitt vedkommende. De viktigste spesifikasjonene ser ut til å være oppfylt; men det er jo en del småplukk - synes bl.a. at akselerasjon og climbrate er litt for bra? Eller kanskje ikke?

Jagerflyene er det verre med; her er etter min mening flightmodellen litt vel enkel? Men jeg har ærlig talt ikke fått prøvd disse noe særlig ennå.

Simmen kan uansett varmt anbefales, tross alle bugs (som ikke jeg har merket så mye til, heldigvis). Det verste problemet er at sim'en har en tendens til å crashe "helt uten grunn", men dette jobbes det konstant og iherdig med å få rettet opp, og det kommer en patch om ikke lenge. Uansett: B-17 II er vel verdt pengene!

Alle må også være klar over at dette er uhyre komplekse greier, og jeg har en mistanke om at de fleste "bugs" som blir rapportert kommer fra folk som ikke har lest manualen skikkelig. De gangene jeg har ment å stå overfor en "bug", har det stort sett vært min egen feil.

Om du ønsker en seriøs og kompleks simulasjon av 8th Airforce sin virksomhet under 2. verdenskrig, så er dette noe for deg. Men det krever en del tålmodighet; både for å få alt til å virke best mulig, for å forstå bruken av simmen og for å lære de ulike "jobbene".

Jeg angrer ikke et sekund! - i hvert fall ikke ennå! Dette er en slags vellykket blanding av "Rogue Spear", Jane's WWII-Fighters, Falcon 4.0, samt gode, gamle B-17 I (som nå er nesten to år gammel).

Nei, dette får være nok for nå - får komme meg på vingene!

Men altså: Still gjerne flere spørsmål, de som vil!

MK

 

Testet på:

AbitBX6 100Mhz hovedkort

PIII 500 prosessor

512Mb Ram (Det holder antakelig lenge med 128Mb ...? Bruk av programmene Cacheman og/eller Rambooster anbefales imidlertid flere steder.)

SB Live! Value (med nyeste drivere)

GeForce 256DDR 32Mb (bruker 6.47 driverne, har satt AGP aperture size i BIOS til halvparten av størrelsen på RAM, altså 256Mb for mitt vedkommende. Video shadowing i BIOS disabled. Flyter fint.)

Bruker DirectX 8.0

MS ForceFeedback joystick

Win ME

4 Gb ledig på harddisken - har satt swapfile (virtual memory) til 500Mb (max/min), men jeg tror også det går greit om du lar Windows styre dette (standard ved oppsett).

[Endret av Morten Kielland 04-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen.....Jeg fikk spillet igår jeg...og min konklusjon er:

DDDØØØØØØØØDDDDSSSSSBBBBBRRRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

Jeg har dessuten en krmt...hysj hysj, "en ikke original" versjon,til jeg får originalen,men har aldri opplevd at den har krasjet. Du kan jo fly andre fly der også, det oppdaget jeg idag.

Synes nesten det er mere spennende å spille simmer når du ikke har manual, for da må du prøve deg frem.....hehe, som at jeg var

på bakken og brukte 2 timer før jeg kom meg i lufta, hehe...men kan vel ikke slenge på kjeften av den grunn??

Jeg spilte enern en god stund, og det er endel likheter der, som det å bygge opp mannskapet f.eks...Alle er rimelige "nybegynnere" i begynnelsen. Ett råd er å gjøre de fleste oppgaver, som navigering og bombing selv, til de personene har fått "lært" seg litt mere....Dette må man særdeles gjøres på de første oppdragene. Etter 3-4 oppdrag kan man så

begynne å konsentrere seg om å gjøre de tingene som er arti, skyte ned fiender, osv...hehe...Noe av det gøyeste jeg opplevde var å fly en B109 rett inn i en formasjon, altså kamakaze killing med vilje, jeg traff to fly og alt eksploderte.....fikk

innover tiss av det da jeg så det hele fra utsiden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])))

Kanskje en egen B17 forum her???? For oss som er hekta på det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy!

Skjønner du er skeptisk etter mange år med Microsoft etc. - men dette er proffe greier! Microprose' tidligere utgave av B-17, samt Falcon 4.0, er allerede blitt legendariske klassikere.

Jeg var for øvrig skeptisk jeg også, men dette har gått over all forventning. Hovedproblemet er, som tidligere nevnt, at programmet fortsatt inneholder en del feil som kan være særdeles plagsomme for enkelte. Jeg hadde også problemer, både mht. CTD (Crash To Desktop) og hakkete grafikk (Bruker GeForce DDR). Jeg måtte gjøre noen små forandringer i BIOS etc., men nå flyter alt som en drøm!

Du kan se skjermbilder, filmer, lese tilbakemeldinger/diskusjoner og mye annet på:

http://www.bombs-away.net" TARGET=_blank>www.bombs-away.net

Skjermbilder i bøttevis kan du se her:

http://www.bombs-away.net/screenshots/index.htm" TARGET=_blank>"Offisielle" Bilder

http://www.bombs-away.net/ubbcgi/forumdisplay.cgi?action=topics&forum=Screen+Shots&number=17&DaysPrune=20&LastLogin=" TARGET=_blank>Brukernes egne bilder

http://www.bombs-away.net/ubb/Forum17/HTML/000027.html" TARGET=_blank>Denne er RÅ!

Brukerne har altså en hel "streng" i forumet bare for sine egne bilder; disse er artigere og av mye nyere dato enn de "offisielle" bildene (prøv f.eks den nederste lenken!). Dessuten vil du lære mye om B-17 2 gjennom å lese innleggene i forumet (gå til Main Board).

Selv satt jeg med B-17 2 i hele går og blir bare mer og mer imponert - ikke ett eneste crash (PC'n altså!) hadde jeg heller - bank i bordet! Fy søren for en sim!!!

MK

[Endret av Morten Kielland 04-12-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombs away net har også topic: -After Action Report-

Har klippet en herlig en av Stevie2k.

........................................

My B17, the "Wonkey Donkey", had already completed 4 missions, and half the original crew was in hospital, when we got the news of the next target. Leipzig. Wait a minute! Isn't that buried somewhere in the arse end of Eastern Germany?

A quick check on the route map showed that we had quite a trip ahead of us. We could see on the map a belt of flak and fighter markings that was the Ruhr, and our course had been plotted to take us through a so-called weak spot in the defences somewhere near Koln. Then it was on, on, on into the heart of enemy territory to bomb an oil refinery we'd been told was crucial, but which I'd gladly have left alone at that moment.

We set off with an escort of Jugs and crossed the enemy coast without incident. We'd been getting warnings about fighters scrambling, and the boys were getting twitchy with waiting, but they didn't have long to chew their finger nails. Three or four waves of 109s and 190s hit us within the space of about 30 minutes, and the Jugs were simply overwhelmed. They did their best, and downed one or two, but it was down to our gunners in the end.

I spent the entire 30 minutes in the rear turret, trying to conserve ammo for the long trip (those AI gunners can be wasteful if they're rookies), and bagged a couple of Jerries in the process. There were lots of "wow!" moments, including one Me109 which zoomed in from 5 high, took a burst from me, which hit his engine I think, and there was a small explosion in his nose. A chunk of it about a couple of feet long (I like to think it was his engine cover) carried on in his original path with due attention to gravity, streaming white smoke, and actually made me duck, it whizzed past my window so fast and so close! Meanwhile, its owner headed for a date with a hole in the ground.

In another pass, a pair of 190s came screaming in from 4 level, raking the B17 on that side of the formation as they came. I could only watch helplessly the bits flying off and the holes appearing in its tail, waiting for the butcher birds to come into my turret's fire zone. When they did, they caught the fire of four B17s, and both were hit, developing long streams of flame at the same time and peeling off in different directions like some kind of hellish airshow.

When the fighter attacks died down, we were in flak country, and the fact that my navigator strayed too close to a big town (think it was Magdeburg) didn't help. You really need to keep on top of navigation unless you want a guided tour of the best flak spots. By this time, we'd lost two B17s to fighters, and a couple had lost engines to the flak, despite our constant changes in altitude. One crew turned back for home shortly after we hit the Ruhr when a second engine packed in, and we watched their plane disappear on a graceful arcing curve below the clouds and back West. We discovered later that they'd crashed and burned.

The flak was the worst I've seen seen so far, especially near Cologne, and I remember thinking that I wasn't looking forward to our first bomb run over a major city. We lost another kite over the Ruhr, and then broke through into central Germany, at which point the P47s headed home for bacon and egg. We watched them go with trepidation.

Problem was, so far from the coast, and with roads, rivers and towns scattered all over the place, it became devilishly difficult to navigate, and we ended up stooging around for about 30 minutes looking for a fix. Three times I was sure I'd found our position, confidently set it on the map, then discovered a few mintes later that I was wrong.

When we finally got an accurate pilotage point, it was only because of this game's *bloody marvellous* terrain and self-shadowed bump-maps, plus its fantastic 3D map. I noticed one river below me that seemed to be going through a steep, narrow valley (beautifully rendered and drawn with ground textures on Detail), and looked on the map for a river in the general area which had the same topography. Using the 3D relief on the navigator's map, I was able to match myself to the terrain (we were MILES off course), and finally set a new course. What a relief!

Anyway, the rest of the trip to Leipzig was uneventful save for a few brushes with flak batteries, but we were able to avoid most of those by changing altitude. When we got to the target area, the navigator lost himself again, though this time it didn't take long to put him straight. We headed for the bomb run, fighting off one more attack of 190s on the way (in which I got three from the rear turret), then waded through some wicked flak (not as bad as the Ruhr, though) to bomb the target.

As if the long trip hadn't been enough, we now discovered that the primary had 9/10ths cloud. When we got to the IP, the navigator simply said "Can't find the target" and set a new course of 000, effectively aborting the run. I'm assuming the AI would have gone for the secondary (which only had 3/10ths cloud), but I made sure of it using the radio operator, and we were soon dropping our bombs on another oil refinery nearby. We managed a good run in fairly clear weather, straddled the centre of the target, and felt very pleased with ourselves after the long flight.

Problem was, we still had the long flight home. Amazingly, apart from the odd bit of flak, and the usual navigation checks, the return trip was very uneventful. Unlike the outward leg, when I'd trusted the navigator on one too many timeskips, I checked every skip as we got closer to the Ruhr, and aimed for the best point of egress. We were rewarded by a pin-point accurate crossing of the narrowest part of the flak belt, and we picked up another flight of P47s on the other side.

Our biggest worry was keeping SSgt Price, our tail gunner, alive for the rest of the trip. He was wounded during one of the first fighter attacks of the day, and got gradually worse as the mission went on, needing attention four or five times on the way home, and I was convinced he was going to die. Luckily, our radio operator has a good rating in first aid, and we kept old Pricey breathing until we touched down at base. As usual, I was forced to take over the B17 myself, as my pilots are still a bit wobbly when the controls or surfaces have been damaged a lot. It was a perfect landing, except for the fact that we had a burst tyre on one wheel, and had to use a lot of rudder on touchdown to keep the plane straight. I only noticed the burst tyre after slowing the plane down and checking the F2 view (forgot to visual check the gear before landing), so whether or not I'd have been able to tell from the ball turret if my tyres were burst I can't say.

Best of all, SSgt Price got the Legion of Merit for downing 5 fighters while wounded, and we were treated to a quick "so you've completed 5 missions" cut-scene. Bad news is we'll not have him in the rear turret next time out, as Pricey is going to be looking up nurses' skirts for the next three weeks.

Luckily, our original tail gunner, SSgt Johnstone, is coming back from hospital in time for the next mission. He had shot down 6 fighters on our last mission, but only took a slight wound, so only got the Soldier's Medal. I should also get a few of the other original guys back, as only one of them had a severe wound.

Anyway, WHAT A MISSION! It was my longest to date in virtual and real time (3 hours real time, there was so much action going on that stopped timeskip), and NO CTDs!!! Oh, and my swap disk never used more than 40Mb, according to System Monitor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos: Har dere sett filmen Memphis Belle? Jeg har den på VHS, skal kjøpe den på DVD da jeg liker den svært godt. Den verste scenen er når gutta i Belle ser på at et annet fly i formasjonen blir klipt i to av et angrepsfly som styrter etter en fulltreffer. Anbefales varmt. Jeg er også glad i filmen "Aces High" (feat. Malcolm McDowell) som handler om unge og for dårlig opplærte flygere som dør som fluer under 1. verdenskrig. Sterk film. Som det står på baksiden av coveret: "I 1917 var gjennomsnittsalderen for en Britisk jagerpilot 14 dager." Grøss!

 

Mvh

 

Håvard

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLIPPER NOE AV EN TOPIC JEG HADDE I OKTOBER 1999. DEN HANDLER OM B17 -1 PÅ AMIGA.

Litt off topic - men handler om flygalskap i stua:

Inviterte en gjeng på B-17 aften. Alle måtte ha skinnjakke/uniformslue. Først så vi Memphis Belle spillefilmen. Etterpå så originale dokumentaren Memphis Belle.

Rigget så opp Microprose B-17 simulatoren.(Midnatt).Full tenning og inspirasjon. Alle satt på stoler akterover, og fikk tildelt jobb som pilot - maskinist - navigator- nosegunner -tailgunner osv osv. Joysticken ble sendt på rundgang etterhvert som det ble brann i motoren, tyske fly dukket opp foran - bak. I steden tomme patronhylser på dørken så fløt det ølkorker. Alt ble simulert- også decibel.

En uforglemmelig aften som det går gjetord om ennå - ikke minst blant naboer.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Damage modeling" i spillet virker utrolig bra, og man kan jo lure på om det er realistisk at de kunne greie å fly videre med halve haleroret eller halve vingen blåst av.

Sjekk denne linken til autentiske bilder av B-17's som klarte å karre seg tilbake til basen. Mange av disse bildene er virkelig forbløffende...

http://www.ixpres.com/ag1caf/B-17/contents.htm"'>http://www.ixpres.com/ag1caf/B-17/contents.htm" TARGET=_blank>http://www.ixpres.com/ag1caf/B-17/contents.htm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Eirik Gulseth:

Hola

Jeg har en 500Mhz 128 ram Voodoo 3000 AGP (tror jeg...har mer interesse i fly enn PC'er). Fungerer spillet dårlig med mitt voodoo kort, og hva slags DRIVER bør jeg laste ned? -Hvor finner jeg disse driverne, og hva gjør jeg med dem??


Selv har jeg en 550Mhz med 128 ram og Voodoo 3500 AGP, og spillet fungerer utmerket. Det eneste er at jeg ikke kan kjøre spillet i 32ppi, men Micropose lover en patch alldeles snart, får se hva den løser. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Eirik Gulseth:

Takk for svaret på forrige spørsmål. Lurer på om det er en god deal å kjøpe et CREATIVE geForce256 Annihilator PRO skjermkort? Blir det litt mere spennende grafikk da?

2. Hvor mye vil det koste meg å oppgradere til 256 MB ram?

Takk


Litt mer spennende blir det jo, bl.a. får du tatt i bruk T&L grafikk muligheteb, men om det virkelig er verdt pengene spørs, kotet koster vel noen tusen ennå?

Det spørs hvilken type RAM du har, men om det er 100hz vet jeg at du kan få 128RAM får rundt en 600,- bl.a. på komplett data

Mer ram ville jeg nok satset på først om det skal prioriteres.

------------------

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola

Jeg har en 500Mhz 128 ram Voodoo 3000 AGP (tror jeg...har mer interesse i fly enn PC'er). Fungerer spillet dårlig med mitt voodoo kort, og hva slags DRIVER bør jeg laste ned? -Hvor finner jeg disse driverne, og hva gjør jeg med dem??

Tusen takk hvis noen kan være til hjelp!

Eirik GUlseth 322nd BS, 91stBG, 8th USAAF

------------------

Splash one!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, B-17 ser ut til å være en utrolig bra simulator etter å ha spillt det i to dager, men er det ikke for kjipt at spillet ser ut som B-17 fra '92 ikke B-17 II fra 2000 når du bruker et Voodoo 3 kort? -Stemmer, Memphis Belle er en veldig bra film som også jeg kan anbefale. Heftige fly!

Et spørsmål: Er GeForce 2 MX kompatibelt med spillet? Jeg fant det ikke i ReadMe filen. Vet noen om det er kompatibelt?

Takk

------------------

Splash one!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra omtale!

Jeg ble litt oversaktet. Kom nettopp over denne siden, også på norsk!!

Har fulgt med på utviklingen til B17II i halv annet år nå. Endelig ble spillet sluppet.

Spillet er fantastisk bra, og fortjener ikke all den negative kritikken den har fått, på sider som Bombs away.net. Men noen haker er det. Mye bugs (ikke som jeg har fått erfare, heldigvis)

Og kanskje ikke så ultra realistisk som jeg hadde håpet på.

Men bevares spillet er min favoritt. Great show.

Problemet jeg har, er at maskinen er ikke kraftig nok. Selv med PIII550 128. Kjører på et Savage4 kort. Må oppgradere tror jeg. 256RAM er hivertfall et must skal du få glede av dette spillet.

PS gå til outside wiev, når formasjonen er midt inne i en tung flak beskytning. Skru opp lyden, og få frysninger. Første gang jeg kjørte dette spillet, med full rulle på sub systemet. !!!!

Hold på å be inn naboene for å vise dem. Fantastisk.

Jeg tror det blir sluppet flere patcher til dette spillet i løpet av det neste halv året.

For ikke å snakke om når folk klarer å dekode filene, lage skins, noseart, osv. Det går rykter om at Wayward slipper en noseart designer etter hvert.

Det finnes allerede informasjon lagt ut på nettet, om hvordan man gjør forandringer i ”riversandroads” filen. Som er config filen til B17. Har allerede gjort en haug med mods.

Noen som husker EAW, i utgangspunktet et litt dårlig spill. Nå etter at all verdens folk har laget fly, mods, scenarioer osv. Så er spillet fortsatt meget spillbart.

Tenkt dere hva B17 kan bli etter hvert.

Men ideen med dette spillet, og at det blir gjennomført, er det beste av alt.

Wayward har brukt 3 år på dette prosjektet. At den ble sluppet litt for tidlig, pga jule salget. Ødelegger ikke det faktum at en liten drøm, for meg og andre fly historisk interesserte, har kommet i oppfyllelse.

Dette er en bra nett side forresten. Hvem er det som driver denne siden,/startet den?

Er bare litt overasket over at det skrives om flysims og lages en skikkelig side her i Norge også. Greetings to you!

Robert

PS. Ikke rør 6 tasten! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...