Gå til innhold

Infrarød avisning på Gardermoen


Dag Johansen

Anbefalte innlegg

Jøss... Ble det endelig liv i prosjektet? ""

 

Har jo holdt på med de-iceing i noen år nå, og har hørt mye rart om dette systemet, hvorav mest var negativt...

 

Skal bli artig å se hvordan dette fungerer i norske forhold.. Det er jo helt klart at man må arrangere en "field-trip" fra Torp når anlegget er i drift... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann... Vi, Continental Airlines, har brukt dette i Newark (EWR) i flere år nå... og det virker fint! Vi sparer en masse glykol på avising, men må selvfølgelig legge på et lag for anti-ice... ""

 

Er vel snakk om at en sparer en ca 90% glykol med denne metoden, aight? Og med tanke på at glykol koster mer enn fuel så er vel det ikke så ille i lengden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobber i nærheten av denne på OSL, har nå ihvertfall kort vei til "solen" - dersom de blir litt vinterbleike.. ""

 

PS: Nei da Kenneth, jeg blander ikke - men når man se bilder fra anlegget; ser det jo nesten ut til at man faktisk kan blli rimelig brun (selv om det ikke er slik det virker). Jeg vet jeg vet, har nok sett for mye fæle filmer osv. (kan nesten se det for meg akkurat nå, en stakkar som setter foten såvidt innenfor - og får den "grillet av".. ja da gitt..) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Du blander ikke IR-lys med UV-lys nå vel?

 

Hva omfattende de-iceing angår så har jeg et par eksempler selv:

 

- Tu-134 sto parkert på Torp en fantastisk snørik helg for noen år tilbake. Iløpet av helgen hadde det samlet seg ikke mindre enn 30-40 cm snø over vingene, halen, og store deler av kroppen, og forsøk fra mannskapets side på å fjerne snøen med spader(!) og koster endte bare i knall, fall, og kosteskaft uten kost... Med de-iceingbilene gikk det med mange tusen liter varmt vann (husker ikke tallet lengre, men det må ha vært over 7.000 liter) i tillegg til noen hundre liter glykol til å vaske bort vannet med. ..og det tok et par timer det også ja...

 

- GoodJets siste flight ut fra Torp: En av A320'ene Goodjet hadde stasjonert på Torp ble stående urørt i nesten en uke før den endelig ble hentet. Innen den tid hadde det snødd nærmere en halvmeter, og med diverse lokale snøras fra flykroppen så hadde det samlet seg bortimot én meter snø i vingeroten på begge sider av flyet.

I tillegg så hadde jo flyet stått der uten deksel over motoråpningene, så bare der tok det 45 min. med graving og tining med varmluft før motorene var klare til oppstart.

 

Da vingene på A320 er fine og glatte så ble enhver anmodning om å klatre opp og skuffe snø avfeid med henvisning til manglende sikkerhetsutstyr... ..og siden hverken pilotene eller de franske teknikerene hadde mot nok til å gjøre det selv, så endte de med å takse flyet til de-iceing "as is"...

 

Fra vi startet de-iceing til vi var ferdige, så gikk det halvannen time, og det inkluderte fylling av begge bilene på halveien...

 

Siden vi var de samme to som hadde de-icet Tupoleven tidligere, så var vi også noen erfaringer rikere enn den gangen, og teknikken for å fjerne slike massive mengder med snø var også noe justert siden forrige gang av den grunnen..

 

Vannforbruket var kun snaue 5.000 liter på Airbusen, i tillegg til glykolen da...

 

...men ellers så er det en artig og utfordrende oppgave... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth...

Hva mener du med dypfrosset? Frost? Is? Tung/lett snø?
Det vet jeg ikke...? Jeg ble fortalt av de som jobber med dette at det kan ta fra 4-6 minutter med en B737, men en ERJ kan stort sett taxe igjennom. Newark kan få noen "stygge" vinter stormer, som du muligens har sett, og da kan det bygges opp med is og snø. Jeg vet at temperaturen på dette systemet må kontrolleres slik at varmen på vingene og skroget ikke går over en bestemt temperatur... trodde det var rundt 40C... ""

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...