Gå til innhold

pilot chat med SB3


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Har sett at det er mulig å komunisere med andre piloter på en "voice chat". Men hvordan kan jeg vite hvilken viocechat server jeg kan kople meg mot? Man får liksom ikke opp noen valg når jeg velger det fra SB menyen.

Og er det i det hele tatt utbredt? Ble invitert inn på en svensk chat en dag jeg flydde der borte, så det er da iallefall noen som bruker det.

Har sett at man kan joine voiceserver fra ServInfo hvis man klikker på en flight eller ATC. Kan dette settes i sammenheng? Jeg har av FPS messige grunner ikke oppe ServInfo mens jeg flyr, men har da en laptop på nettverket som jeg eventuellt kan bruke.

Noen som bruker "PilotChat"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kan gå på Private Voice og skrive inn server og channel.

Noen som brukes er

rw.avsim.net/enosvfr for VFR i Oslo CTR.

rw.avsim.net/ensvvfr for VFR i Stavanger CTR.

rw.avsim.net/enbdvfr for VFR i Bodø CTR.

rw.avsim.net/vbraa for Virtual SAS Braathens.

rw.avsim.net/unicom voice unicom som noen bruker. Men erstatter ikke tekst på 122.8.

 

VFR rommene brukes for å rapportere i det luftrommet hvor du er. Er du i Oslo bruker du enosvfr.

På Kjeller og andre ukontrollerte flyplasser kan du rapportere der, pluss på 123.45 som er VFR freq i Norge, eller 122.8 som er UNICOM. Flyr du over 2500FT kontakter du Oslo APP. Flyr du inn i Gardermoen CTR etableres også toveiskommunikasjon.

 

Eks:

Voice: Kjeller Traffic, Lima Echo Zulu departing 30, straight out 1500 and direct Flateby, to operate over southern part of Øyeren.

 

Text på 123.45 el 122.8 : LNNEZ dep 30 ENKJ, straight out 1500, dct Flateby, operate over S part of Øyeren.

 

Eller lignende. Flyr du inn i TMA kontaktes ENGM eller ENOS.

"Oslo, god ettermiddag, LN-NEZ"

Det foretrekkes at du åpner med kun kallesignal, slik som over.

Deretter kommer Oslo med et Go Ahead f.eks og du kan sende bedskjeden din, for eksempel at du vil fly til Ullevålseter 2500FT eller under. Oslo APP kan yte trafikk informasjon. VFR flyging ved Gardermoen er et annet kapittel.

 

Du kan også lage ditt eget voiceroom.

Private voice: Server: rw.avsim.net

Channel: Eksempel

 

Ble litt utenom svar her, men whatever. Håper du skjønte litt mer av voice rom, men ikke erstatt det med tekst, veldig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ja ja... men f.eks. jeg ser Joachim er ute å flyr og vil si hei og god kveld eller... tja, kan jo være hva som helst, er det da noen mulighet for å kontakte bare han??...eller de andre pilotene i området UTEN å forstyrre ATC i hans arbeid? Vet det går an, men hvordan vet jeg ikke. Ble som sagt invitert inn på en "privat" voicechat med noen andre svenske piloter en gang, og det var litt kult. Se (hør) for deg: Hei hei Werner. Ser du er på vei til Gardermoen. Kommer derfra g været er fint. Håper du slipper å vente på landing, for det er ganske hektisk der nå. Har du vært noen andre steder i kveld?"

Alt dette uten å forstyrre komunikasjonen for ATC. Skjønner?? Default knappen til denne funksjonen er prnt Scrn(om jeg ikke husker feil). Sååå... kan noen gjelpe nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...