Gå til innhold

Noen newbie-spørsmål


Stig Karlsen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest en del om prosedyrer på Vatsim og også vært innom for å lytte, tenkte det snart var på tide med den første flyturen -- men det er et par ting jeg ikke har funnet svar på:

 

1) Ofte vil en rute bare være delvis dekket av ATC. På ruten ENVA-ENGM vil f.eks. typisk bare ENOS og ENGM approach være dekket. Jeg antar at man da bare tar av fra Værnes og flyr til man kommer innenfor ENOS' område? Vil da control ta kontakt med meg (siden det ikke er noen hand over), eller skal jeg kontakte dem (hvordan skal jeg i så fall vite akkurat når jeg er innenfor deres område?)?

 

2) La oss si ENGM approach er online, men ikke tower. Antar da at approach overtar funksjonen til tower og at approach også gir landingsklarering osv.?

 

3) Hvor viktig er det å ha SID/STAR? Har funnet kart for ILS og visual på Gardermoen, men ikke STAR. PMDG B737 har heller ikke STAR for Gardermoen i databasen (PSS' Airbus-panel har det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ofte er det slik at du har rett, og da er det normalt at du tar kontakt med ATC minst 10NM før du entrer det kontrollerte luftrommet. Vil ATC ha kontakt med deg før det, får du en privat beskjed hvor det står "Contact me on *freq*". Har du kart for luftrommet så ser du hvor grensene for disse FIR'ene går, feks TOMBO, TOGAT, SORPI osv er slike fix som er plassert på grensene mellom ENOS og ENTR (og ENSV) feks.

 

2) Hvis ENOS Control er oppe, så dekker han hele ENOS og da som regel helt ned til bakken, dvs både funksjonen for APP og TWR. Jeg sier som regel for det kommer helt ann på trafikk-bildet. Primært er området for ENOS Control over FL190 og oppover, og hvor langt ned ENOS Control da dekker kommer helt ann på trafikken. Men ikke logg opp og ta av fra ENGM uten klarering / ha avklart dette med ENOS Control.

 

3) Det er ikke kritisk å ha SID/STAR chart. Skriv dette inn under remarks, så vil du få vectors både på departure og arrival fra ATC. ILS kart kan være en fordel å ha.

 

Noen flere spørsmål som dette så kom med de, vil også anbefale deg at du sjekker den tråden som ligger øverst i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Har du kart for luftrommet så ser du hvor grensene for disse FIR'ene går, feks TOMBO, TOGAT, SORPI osv er slike fix som er plassert på grensene mellom ENOS og ENTR (og ENSV) feks.

 

Har ikke kart over luftrommet. Får man dette opp hvis man bruker FS Navigator (har ikke programmet)? Eller sikter du til kart man kan finne på EAD ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Har du kart for luftrommet så ser du hvor grensene for disse FIR'ene går, feks TOMBO, TOGAT, SORPI osv er slike fix som er plassert på grensene mellom ENOS og ENTR (og ENSV) feks.

 

Har ikke kart over luftrommet. Får man dette opp hvis man bruker FS Navigator (har ikke programmet)? Eller sikter du til kart man kan finne på EAD ?

 

Du kan se dette i kartfunkjsonen til Servinfo.

Meget bra program som du kan laste ned av andre grunner og ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...