Stig Karlsen Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Nå har jeg lest en del om prosedyrer på Vatsim og også vært innom for å lytte, tenkte det snart var på tide med den første flyturen -- men det er et par ting jeg ikke har funnet svar på: 1) Ofte vil en rute bare være delvis dekket av ATC. På ruten ENVA-ENGM vil f.eks. typisk bare ENOS og ENGM approach være dekket. Jeg antar at man da bare tar av fra Værnes og flyr til man kommer innenfor ENOS' område? Vil da control ta kontakt med meg (siden det ikke er noen hand over), eller skal jeg kontakte dem (hvordan skal jeg i så fall vite akkurat når jeg er innenfor deres område?)? 2) La oss si ENGM approach er online, men ikke tower. Antar da at approach overtar funksjonen til tower og at approach også gir landingsklarering osv.? 3) Hvor viktig er det å ha SID/STAR? Har funnet kart for ILS og visual på Gardermoen, men ikke STAR. PMDG B737 har heller ikke STAR for Gardermoen i databasen (PSS' Airbus-panel har det). Siter
Stig Sandnes Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 1) Ofte er det slik at du har rett, og da er det normalt at du tar kontakt med ATC minst 10NM før du entrer det kontrollerte luftrommet. Vil ATC ha kontakt med deg før det, får du en privat beskjed hvor det står "Contact me on *freq*". Har du kart for luftrommet så ser du hvor grensene for disse FIR'ene går, feks TOMBO, TOGAT, SORPI osv er slike fix som er plassert på grensene mellom ENOS og ENTR (og ENSV) feks. 2) Hvis ENOS Control er oppe, så dekker han hele ENOS og da som regel helt ned til bakken, dvs både funksjonen for APP og TWR. Jeg sier som regel for det kommer helt ann på trafikk-bildet. Primært er området for ENOS Control over FL190 og oppover, og hvor langt ned ENOS Control da dekker kommer helt ann på trafikken. Men ikke logg opp og ta av fra ENGM uten klarering / ha avklart dette med ENOS Control. 3) Det er ikke kritisk å ha SID/STAR chart. Skriv dette inn under remarks, så vil du få vectors både på departure og arrival fra ATC. ILS kart kan være en fordel å ha. Noen flere spørsmål som dette så kom med de, vil også anbefale deg at du sjekker den tråden som ligger øverst i dette forumet. Siter
Stig Karlsen Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Skrevet 17. juni 2005 Takk for svar! Har du kart for luftrommet så ser du hvor grensene for disse FIR'ene går, feks TOMBO, TOGAT, SORPI osv er slike fix som er plassert på grensene mellom ENOS og ENTR (og ENSV) feks. Har ikke kart over luftrommet. Får man dette opp hvis man bruker FS Navigator (har ikke programmet)? Eller sikter du til kart man kan finne på EAD ? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 ENOS kan ofte også ta deg hele veien fra ENVA, det varierer litt, men send en privat melding (.msg CALLSIGN MELDING) og spør fint =). PMDG SID/STARS for ENGM finner du vel på navdata.at om jeg ikke husker feil Lykke til og velkommen til VATSIM Siter
Stig Karlsen Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Skrevet 17. juni 2005 PMDG SID/STARS for ENGM finner du vel på navdata.at om jeg ikke husker feil Takk for tipset, nå fant jeg jo SID/STAR for flere norske flyplasser. Siter
Sondre Aabø Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 PMDG SID/STARS for ENGM finner du vel på navdata.at om jeg ikke husker feil Takk for tipset, nå fant jeg jo SID/STAR for flere norske flyplasser. Hei PÅ navdata.at kan du laste ned alle filene på en gang!! Velg: PMDG 737NG Det lønner seg!!!! Siter
Stian Nilsen Skrevet 18. juni 2005 Skrevet 18. juni 2005 Takk for svar! Har du kart for luftrommet så ser du hvor grensene for disse FIR'ene går, feks TOMBO, TOGAT, SORPI osv er slike fix som er plassert på grensene mellom ENOS og ENTR (og ENSV) feks. Har ikke kart over luftrommet. Får man dette opp hvis man bruker FS Navigator (har ikke programmet)? Eller sikter du til kart man kan finne på EAD ? Du kan se dette i kartfunkjsonen til Servinfo. Meget bra program som du kan laste ned av andre grunner og Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.