Sindre Grut Hilstad Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 "Under oppstigningen fikk kapteinen såkalt "fire warning", et varsel om at det brant i en av motorene. Da kapteinen dempet gassen og avbrøt oppstigningen, forsvant varselindikatoren, sier hun" Jaså, forsvant varselindikatoren? Med pære og deksel og det hele? Fytti h******! Mye bra du graver fram, Carl! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Heisann Jan! Skal forklare litt til vettu! ... Neida, skjønte godt hva du mente, jeg! Jeg har jobba med fly, og kjenner til en del av hva som finnes inni der. Det var de mer våpentekniske forklaringene til Sindre som forvirret ... Apropos "landingsdel": Sier svenskene "Stället er nere och låst", eller er det bare jug? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hva med denne da, sakset rett fra National Geographic's emimente oversettere... "state of the art aircraft" ->, øhh, "kunstnerisk fly" Ikke bare VG og Dagbladet så kan det gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Og sånn er det stort sett hver dag... Og metaren akkurat nu er: KTUS 221355Z 11006KT 10SM CLR 25/03 A2994 RMK AO2 SLP084 T02500028 Legg merke til at det er 25 grader og Tucson ligger 7 timer bak zulu... Altså 25 grader klokka 0655L... er ikke saa ille i denne delen av verden heller, er UTC +4 her... metar akuratt naa (klokken 23.00) : OMFJ 221900Z 32007KT CAVOK 35/04 Q1005 A2969 Slike temperaturer rettferdiggjoer jo ogsaa utepilsing, maa jo holde veskeinntaket ved like Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werner Rafteseth Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Skjekka metar for vigra en lørdags ettermiddag for litt siden vi drakk utepils 04/03 herrrlig hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Det var de mer våpentekniske forklaringene til Sindre som forvirret ... Ah.. Skjønner! My Bad! Beklager! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Apropos "landingsdel": Sier svenskene "Stället er nere och låst", eller er det bare jug? Stämmer det! "Stället" är förkortning för "Landningsstället". På Norska säger man ju "understell" men har till gode att höra "Stellet er nede" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Takk for støtten gutta! Trodde plutselig jeg var helt på jordet her...hehe... Hur går det, Carl? "Going Mach 2 with your hair on fire"? You bet! Kun få turer igjen av utsjekken nå. Og nå om dagen er vi på "rangen" og slipper BDU-33 (dummy bombs) og skyter med "gunner'n"! Fant et bilde på airliners.net av C-modellen jeg gikk solo i, sjekk været! Sånn er det altid her! I går var det 42 grader.... Flyr Block 42 (block 40 med P&W motor)?? da får du litt av en konvertering til MLU når du kommer tilbake.. Ifølge det jeg har hørt er den ganske primitiv sammenliknet med blk 50 MISP og MLU'ene Vet du hvilken skvadron du skal til ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jo, du trenger nok å si atskillig mer, sikkert også for mange av dem som leser dette. Jeg har vært i Luftforsvaret i 9 år, og er mer enn alminnelig flyinteressert, men jeg aner ikke hva du snakker om.Det er mulig du har kompetanse på området, men du krever vel ikke at Dagbladet skal gå inn i detaljerte beskrivelser av fly og våpensystemer, så detaljerte at du får økt innsikt? Da skyver avisa 99 prosent av leserne fra seg, og strengt tatt må medier flest forenkle. Akkurat den avisa du snakker om her, skal forøvrig skjære ned staben med 89 personer, så nå "gidder" de i alle fall ikke å opprette en luftfartsredaksjon som du åpenbart ønsker deg ... Men forklar meg gjerne hva som er så himmelropende og hårreisende galt med det Dagbladet skrev her. Jeg er genuint nysgjerrig! AGM-88 HARM (High Speed Anti-Radiation Missile) kan opereres av både F-4, F-16, F/A-18, Tornado, EA-6B og EA-18G. For F-4, F-16, F/A-18 og Tornado gjelder dette bestemte versjoner (F-4G, Tornado IDS, F-16CJ osv.) Er foreløpig ikke sikker på Eurofighter, F/A-22 eller F/A-35. SA-6 GAINFUL (S-200) er et russiskbygd luftvernsystem som benytter STRAIGHT FLUSH-radaren. Systemet bruker semi-active radar homing for guidance mot luftmål. I tillegg til at andre fly enn bare Luftwaffes Tornados kan bruke AGM-88, er noe av poenget mitt at AGM-88 ikke er det eneste systemet som kan brukes til å få has på denne radaren, eller hvilken som helst annen radar. For Suppression of Enemy Air Defenses (SEAD) kan man f.eks. også bruke det britiske ALARM (Air-Launched Anti-Radiation Missile). Franskmennene har vel også sine ARMs. Husker jeg leste et sted at amerikanerne, tyskerne og kanskje italienerne svidde av et helt vilt antall HARMs mot langt færre mål før de fant ut at britenes ALARM var litt mer effektivt. Under krigen i 1999 viste det seg etter hvert at de serbiske luftvernfolka var godt kjent med hvordan de skulle leke "katt og mus" med NATOs SEAD-fly. Derfor valgte NATO å legge mer vekt på DEAD (Destruction of Enemy Air Defenses); bruk av mer konvensjonelle air-to-ground våpen for å bekjempe trusselen fra bakkebaserte luftvernsystemer. Laserstyrte bomber (LGBs) og AGM-65 Mavericks ble hyppig brukt mot serbiske SAMs, ikke bare radarer men også TELs (missilramper/ildenheter) etc. Greit nok at aviser som Dagbladet ikke skal bli überetekniske og detaljfikserte på linje med enkelte spesialiserte luftfartsmagasiner, men da får de heller la være med å spre misinformasjon. Dette med tyske Tornado-fly, AGM-88 og SA-6 var imidlertid bare en "liten bagatell" som jeg brakte opp for å understreke poenget mitt. Hvis jeg hadde hatt tilgang på flere artikler, nyhetsinnslag osv. som forsøker å dekke luftoperasjoner i detalj, så skulle jeg nok klart å avdekke mer grums. Av F-16 er det såvitt jeg vet Block 40/42/50/52/60 som har mulighet til å bære dette våpenet som standard. MLU oppgraderte F-16A har "basis" inne for å fyre av den,men trenger en software oppgradering. Jeg har sett bilder av 40 fly som har hatt montert HARM,men om denne har mulighet til å avfyre våpenet er jeg ikke sikker på. De hang på WW og SP kodete Block 40. Kan poste ett spørsmål på ett annet forum evt.. S A Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Av F-16 er det såvitt jeg vet Block 40/42/50/52/60 som har mulighet til å bære dette våpenet som standard. MLU oppgraderte F-16A har "basis" inne for å fyre av den,men trenger en software oppgradering. Jeg har sett bilder av 40 fly som har hatt montert HARM,men om denne har mulighet til å avfyre våpenet er jeg ikke sikker på. De hang på WW og SP kodete Block 40. Kan poste ett spørsmål på ett annet forum evt.. S A OK. Jeg er ikke akkurat noen jævel på kapasitetene til de ulike Block'ene, men de flyene du refererer til ("WW" og "SP" på halen) er nok CJ-versjoner dedikert til SEAD. "WW" står for "Wild Weasel," USAFs kallenavn på fly som utfører SEAD-operasjoner. "SP" står for Spangdalhem AB i Tyskland. CJ-flyene derfra var aktive som "HARM-shooters" under krigen i 1999. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.