Gå til innhold

Flightplan


Jim Grav

Anbefalte innlegg

Et lite og for noen kansje et dumt spørsmål, men jeg tror jeg vet men ikke sikker så derfor dette spørsmål.

 

Dette er når jeg flyr på VATSIM

 

Jeg lager en rute fra ENBR til ENGM. Sopar3E til Sig3E. Får da fra ATC clearence to Sig4F mens jeg er er i 25000 fot og på tur mot Sig3E. Betyr ikke dette da at jeg fortsetter samme kurs som flyet er i og endrer denne da når jeg når Sig waypoint til Sig4F?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir riktig ja. Når du bruker Sopar og Sig som punkter i fp. Så blir jo sid/star avhengig av hvilken rwy. Som er åpen på Flesland og Gardermoen. Med en Sig3E er det 01R/L mens, med Sig4F er det 19R/L. Så sig brukes da uansett bare det som er etter sig forandrer seg. For de som bruker FMC er det jo bare å bytte STAR i dette tilfelle fra sig3E til Sig4F. Så kurse blir jo den samme helt fram til Sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Sig4F osv. er en Star. Den begynner ved Sigdal og går helt til sovir. Hvis du kikker på en arrival kart så ser du at SIG 4F går nesten rett frem et stykke etter at den har passert Sigdal helt frem til Norgo. Da svinger den en god del mere mot nord direkte mot Sovir.

 

Hvis du kommer ifra Bergen og får Sigdal 4F så betyr det at du skal inn på 19. Sigdal 3Echo er til 01.

 

Hvis jeg sier til deg Con. Sig4F (RW 19) mens du har laget flightplanen din med Sig3E (RW 01) så endrer du kurs etter sigdal ditt 4fox går. altså imellom Novir og Sovir.

 

Sikket helt på trynet forklart, men jeg har 39 i feber og er av den grunn ikke helt på nett idag. ""

 

Kanskje noen andre kan forklare litt litt bedre.

 

Håper det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jim,

 

Bare et par ekstra ord i forbindelse med Flightplan for ikke å forvirre andre piloter, spesielt nå når OneSky4 ligger i horisonten.

 

I flightplan så tar du med:

- Vanlige data for Aircraft type, etc

- Departure Airport (egen rubrikk)

- Route (dvs de VOR/NDB/Intersections du flyr via)

- Arrival Airport (egen rubrikk)

- FlightLevel, etc

 

Men, du tar IKKE med Departure Airport og Arrival Airport i selve Route-rubrikken. Det samme gjelder evt SID/STAR, disse tas IKKE med i Flightplan.

 

Dette for å unngå at du har samme info flere steder (dep/arr) i samme plan (som er unødvendig). Når det gjelder SID/STAR så vil denne bli tildelt av ATC ETTER at du har "filet flightplan" (dvs sendt flightplan). Det er langt fra sikkert at ATC er "enig" i ditt valg av SID/STAR. Denne velges som du vet ut fra "Rwy in use" og evt trafikk-bildet i området.

 

SID/STAR er viktig i forbindelse med ditt navigasjonssystem, f.eks FMS, FSNavigator etc, IKKE flightplan.

 

Mer forvirret nå? ""

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tilleggsspm. Når jeg har fått clearance via en STAR, betyr det at det er unødvendig for ATC å gi meg heading? Jeg har flere ganger fått heading fra ATC selv om jeg er klarert via en STAR som vel også inneholder høyder og kurser som skal flys til ILS glideslope. Fint med tilbakemelding.

 

Det er meget sjældent at en STAR indeholder altitudes. Dem får du seperat af ATC'en.

Steder med "Transitions" er der nogle gange også altitudes inkluderet - for eksempel i Frankfurt. Ellers skal du descende som ATC siger det. De højder du ser i kortet er ofte kun MINIMUM højder.

 

Hvis du er på en STAR og ATC'en giver dig vectors er det for at gøre din vej kortere.

Så kan du:

1) Sige til ATC'en at du ønsker at fortsætte på STAR'en

2) Flyve retningen du har fået af ATC'en og dermed forlade STAR'en. I så fald er det ATC'ens ansvar at giove dig vectors til ILS'en.

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...