Gå til innhold

Rwy-en på ENBR


Frank Ånstad

Anbefalte innlegg

Jeg har noe småtteri jeg lurer på når vi er inne på rullebane lengder.

Fyll ut det som mangler under:

 

DECLARED DISTANCES

TORA: TakeOff Runway Available

ASDA:

TODA: TakeOff Distance Available

LDA: Landing Distance Available

 

Tar i mot litt utfyllende info også. Feks. TORA strekker seg fra "fotgjengerovergangen" til den andre enden av rwy osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TORA: TakeOff Runway Available

 

TakeOff Run Available

 

Defineras som Rullebane för normalt bruk. Terskel till terskel.

 

ASDA:

 

Accelerate Stop Distance Available.

Längden av Rullebane med eventuell stopway.

Används för avbruten takeoff.

 

TODA: TakeOff Distance Available

 

Distansen flyget använder från stillastående till det klättrat till en bestämd höjd. Denna höjd variera beroende på olika performance klassificeringar av flygplan. 50ft för en Cessna 172 och 35ft för en 737, enkelt uttryckt.

TODA kan vara längden av rullebanen plus "clearway" som är ett hinderfritt utklättringsområde.

 

LDA: Landing Distance Available

 

Distansen flygplanet använder från en viss höjd över terskel tills det står stilla på rullebanen. Höjden över terskeln kan vara 35-50ft beroende på om det är normal landning (50ft) eller en sk. "Steep Approach" (35-50ft).

 

Jetfly ska kunna passera 50ft över terskeln och stanna inom 60% av LDA. 70% för Turboprop och "små" fly.

 

Dessa distanser används för att bestämma om ett flygplan kan använda en viss rullebane för avgång och landning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er rullebanen på Flesland (i meter).

Leste på hjemmesiden til Bergen Airshow hvor en eller anne påstår at Flesland ble åpnet for 50 år siden med en rullebane på 3000 m. Mener at den var kortere da den ble åpnet.

Frank.

 

Tror at du har rett Frank, når du mener at banen var kortere for 50 år siden. (Jeg skal prøve å sjekke opp i dette). Jeg mener å huske at banen bl.a ble bygget ut for å ta i mot 747. (Er dog ikke sikker på om dette gikk på lengde).

Ellers så stemmer det at banen i dag er 2990m, eller ca 9000ft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Gunnar.

Jeg husker at da SAS fikk sine B-747 var Flesland den eneste flyplassen i Norge som kunne ta imot dette flyet, p.g.a. lengden på rullebanen. Den gikk jo den gang i rute Stockholm - Bergen - New York. Meningen var at den skulle fly Stockholm - Oslo -New York, men Fornebu hadde ikke lang nok rwy (sikkert til Oslo-folkets store misunnelse). Vel, det var den gang....

 

Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten utvidelse bare

 

ASDA:Accelerate Stop Distance Available.

 

Längden av Rullebane med eventuell stopway.

Används för avbruten takeoff.

 

 

Jetfly ska kunna passera 50ft över terskeln och stanna inom 60% av LDA. 70% för Turboprop och "små" fly

 

Er følgende påstand riktig?:

Et jetfly skal kunne lette fra rullebanen på 60% av ASDA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er følgende påstand riktig?:

Et jetfly skal kunne lette fra rullebanen på 60% av ASDA.

 

Nej, ASDA är inte begränsande för takeoff roll distansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men reduseres helt ned til 15ft dersom runwayen er våt.

 

Ja, om rullebanen är våt och 1 motor stoppet... Bara för att lägga till Torbjörns tillägg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer detaljert om runway limited takeoffs: ""

(Slik at vi får med alt)

 

Performance beregningene for et 2-motors jetfly vil være slik at ved begge motorer i bruk oppnår man en høyde på minst 150fot (dette er ikke en screenheight som så, men noe man faktisk oppnår på grunn av de 15% som legges til i margin på actual takeoff distance).

 

Ved engine failure (EF) på en dry runway oppnår man minst 35fot ved Vef (1 sekund før) V1 eller etter V1. Ved EF før V1 med Vef 2 sekunder før V1, og likevel continued takeoff (fordi man tar høyde for 2 sekunders reaksjonstid) oppnår man 15 til 20 fot.

 

Ved EF "" på wet runway er screenheight 15fot.

 

 

Hilsen Torbjørn

 

EDIT: Flyttet noe av teksten til tråden "Boeing 737" i "Pilotene svarer", da det var mer relevant for ting nevnt tidligere i den tråden enn i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENBR INFO: Ref- World Airports

 

Airfield Data: Fire Category 7

Noise Restrictions: None

Aircraft Maintenance: Available

Refuelling: Shell/Statoil (Tel: 951 79 339)

Runway 1: Heading 17/35, 2,675m (8,776ft), ICAO Cat. 3, No Aircraft size max

 

Airlines Serving Airport: Bergen Air Transport, Braathens ASA, Coast Air AS, Danish Air Transport/DAT, European Executive Express, Finnair, KLM, Norwegians, SAS-Scandinavian, Sterling, Wideroe Cargo

 

nDAC Navigraph charts

INFO:

Aerodrome Information for

Bergen / Flesland (ENBR-BGO)

 

__________________________________________________

 

General

__________________________________________________

 

Latitude N 60 17.6

Longitude E005 13.1

Elevation 165 ft

Open hrs H24

Customs Yes: H24

Fuel 100LL, Jet A1

RFF CAT 7

 

__________________________________________________

 

Runways

__________________________________________________

 

Name 35

Width 45 m

Length (TKOF) 2555 m

Length (LDG) 2555 m

Surface Asph/Concrete

Notes

Strength (PCN)

Strength (spec)

 

Name 17

Width 45 m

Length (TKOF) 2450 m

Length (LDG) 2450 m

Surface Asph/Concrete

Notes

Strength (PCN) 70/F/A/X/T

Strength (spec)

 

 

 

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...