Gå til innhold

uh1-h


Øyvind Bergum

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ja da er bettle griffin over, og jeg har kommet hjem i fra ørlandet med et spørsmal.

 

Jeg er nå i førstegangstjenesten og under battle griffin var jeg på ørlandet og sikert 4 E3-A fly som sto der underøelsen.

Når jeg sto i messekø for å få mat så jeg en norsk helikopterpilot framfor meg med et merke på uniformen som var fra en norsk skvadron med UH1-H Huey. Jeg trode at norge bare hadde Bell 412, lynx og sea kingen.

 

Er det noen her som vet om det er noen norske skvadronerte som fortsat bruker dette helikopteret, eller kan det bare være at piloten er en gammel UH1-H pilot og ikke har skiftet merket sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke var ny da, og fortsatt hadde patchen fra USA.

 

Hilsen Torbjørn

 

HATS patch(High altitude training site)fra Eagle/Co.

Et meget bra high altitude trening kurs hvor man flyr med

UH-1H fra Colorado National Guard. Siste man gjør i USA før man sendes hjem til Norge. En annen sak er at Luftforsvaret ikke har hatt UH-1H i innventaret. B derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel strengt tatt Britisk E-3D fly dere passet på og ikke E3-A... skrives forresten E-3A.

 

"High altitude training" med UH-1H må være en svært krevende oppgave.. her i Norge sliter de med vekt problemmer med et minder antall pers i 412 (og den har mere motorkraft en H'en). I de gode "gamle dager" når vi skulle settes inn med 412 fly vi bare med 4-6 pers i hvert helikopter. Recon pack sekkene og utstyr utgjorde resten. I Kosovo var det enda verre ettersom de fløy med mer pansring på helikopterne. Vi fikk noen Blackhawk turer fra Camp Bondsteel og det var andre saker ja... UH-60 stiger rett opp med full last med soldater. Det er utenkelig med 412, de gjør nesten alltid flying take off's eller hva det nå heter (setter nesa nedover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...