Gå til innhold

Dette er hårreisende dårlig av forsvaret


Morten Haughom

Anbefalte innlegg

Denne artikkelen i Aftenposten viser hvilke hårreisende tilstander det er i Forsvaret for tiden!!

 

Det er nesten så jeg ser det som en nasjonal sikkerhetsrisiko å ha Krohn Devold som forsvarsminister.

 

-Lover og regler blir brudt over en lav sko.

 

-All ansvarsfølelse og lojalitet er borte blant offiserene, de er bare ute etter å presse ut maksimalt med lønn til seg selv.

 

-Verneplikten er så godt som avskaffet gjennom det faktum at du kan omtrent velge om du vil inn til førstegangs tjeneste eller ikke.

 

-Ikke øver de lenger heller. De har ikke råd...

 

-Så mye materiell som blir solgt nå om dagen kan man lure på om vi i det hele tatt har et forsvar?

 

Hva er det med Norge? Er vi komplett udugelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krohn Devold er udugelig.

 

Tror vi heler skal se på en kombinasjon over en del ilojale befal og besluttningstakere i forsvaret, upoppulære nedskjæringer av budsjetter, dårlig forsvarsjef, konspirasjonsteorier.....

Med det siste mener jeg at de vi ser i pressen om dagen er ikke noe nytt. Jeg har selv jobbet i forsvaret i noen år, samt at jeg har en far som har jobbet der i over 30 år. Det er ikke noe nytt at ansatte reiser på feite turer, tar med koner osv. Det som er nytt er at pressen får tak i det. Tror dette er en strategi for enklte som kanskje vil ramme systemet og har sett at denne metoden er effektiv.

Se bare på teorien om at Tine "skandalen" har blitt "lekket" ut i media for å ta oppmerksonheten bort fra pengegavene til dagligvarekjedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke utrope meg til noen Forsvarskjenner - men nedskjæringene kommer til å bli gjennomført - samme hvilken minister eller regjering som sitter i stolen.

 

Forsvaret vi har i dag har en gammeldags form - og må konverteres til en mer dynamisk en.Verneplikten er på vei ut - og som et resultat av dette må det komme nedskjæringer.

 

At dette er upopulært er vel ingen bombe(?).

 

Som i de fleste "offentlige" etater er det upopulært.Sure miner var ivertfall jeg forberedt på.At pressen begynner med sin "kampanje" nå er kanskje en side av samme sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har noen veldig viktige poenger her. Statsråden har opptrådd litt uheldig til tider, men har samtidig blitt utsatt for et stygt spill av gamle menn i et miljø som ikke enda aksepterer kvinner. Slik sett er hun også med på å pløye inn litt mere levedyktige holdninger i en utrolig konservativ organisasjon.

 

Jeg prøver ikke å fraskrive henne noe ansvar her, men dette bør med i betraktningen.

 

Krohn Devold er udugelig.

 

Tror vi heler skal se på en kombinasjon over en del ilojale befal og besluttningstakere i forsvaret, upoppulære nedskjæringer av budsjetter, dårlig forsvarsjef, konspirasjonsteorier.....

Med det siste mener jeg at de vi ser i pressen om dagen er ikke noe nytt. Jeg har selv jobbet i forsvaret i noen år, samt at jeg har en far som har jobbet der i over 30 år. Det er ikke noe nytt at ansatte reiser på feite turer, tar med koner osv. Det som er nytt er at pressen får tak i det. Tror dette er en strategi for enklte som kanskje vil ramme systemet og har sett at denne metoden er effektiv.

Se bare på teorien om at Tine "skandalen" har blitt "lekket" ut i media for å ta oppmerksonheten bort fra pengegavene til dagligvarekjedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det viktig å skille ut enkelte faktiske opplysninger her. Ref Aftenpostens reportasje som var utgangspunktet for denne tråden, er det viktig/ essensielt å påpeke at Forsvarsbygg IKKE er en del av det militære forsvar. Det er en organisasjon som er opprettet av politikerene for å avhende eiendom som det militøre forsvar har sagt de ikke har bruk for lengre. Så hvis kritikken mot Forsvaret går mot avhendingen av Lista, skyter dere feil ku.

 

Når det gjelder det øvrige forsvar, er jeg enig i mye av det som er skrevet her. Mobiliseringsforsvaret og den allmene verneplikt ble i realiteten avviklet allerede for ca 6 år siden, så dette burde ikke være nytt for dem som har fulgt med litt i debatten. Når man ser det antall ungdommer som skal gjennomføre førstegangstjeneste, er dette akkurat nok til å dekke vårt behov for personell til våre utenlandsoppdrag. Hæren og flyvåpnet har få økonomiske midler å bruke, grunnet et lite (gjennomtenkt) innkjøp av en del fregatter og MYBer som var politisk motivert.

 

Når det gjelder personellet som jobber i Forsvaret er jeg litt inhabil ved at jeg er ansatt der fram til 28 februar i år. Personellet i Forsvaret har vært igjennom den største omstillingsprosessen som noen gang har vært gjennomført innen offentlig virksomhet i Norge. Det er kanskje et fåtall av de som har uttalt seg her som er klar over hvilke dimensjoner denne prosessen har. Takket være den høye arbeidsmoralen som finnes blant de ansatte, er denne prosessen blitt kjørt gjennom i rekordfart, desverre ikke uten offer. Hadde ikke dette tempoet vært holdt, hadde tilstanden vært betydelig verre idag. Det som er synd er at underveis i dette råkjøret finnes det folk som har arbeidet for å dekke opp 3-4 stillinger i og med at personell er fjernet men oppgavene er de samme. Dette går selvfølgelig ut over både helse, familie og motivasjon. Ikke minst når enkelte i tillegg blir straffeforfulgt for at de har jobbet for mye...

 

Jeg har selv jobbet i forsvaret i noen år, samt at jeg har en far som har jobbet der i over 30 år. Det er ikke noe nytt at ansatte reiser på feite turer, tar med koner osv. Det som er nytt er at pressen får tak i det. Tror dette er en strategi for enklte som kanskje vil ramme systemet og har sett at denne metoden er effektiv.

 

Jeg vet ikke hvor du har jobbet i Forsvaret, men jeg har vært der i 25 år, og har hittil aldri hatt med meg "koner osv" på feite turer i utlandet. Er du sikker på at du ikke blander sammen utenrikstjenesten med Forsvaret??? Slike sleivete kommentarer synes jeg ikke hører hjemme uten konkrete eksempler. Hvis ikke det du mener er å bli beordret til utlandet eller andre deler av Norge, da er det vel naturlig å ha med familie.

 

Jeg har som sagt jobbet i systemet i mange år, og jeg har kommet til den konklusjon at jeg ikke ønsker å ta del av det fremtidige Forsvaret i Norge. Som en følge av dette får jeg da finne meg noe annet å gjøre. Det er godt å se at mange forsatt er interessert i debatten om det fremtidige forsvar, men jeg tror nok toget har gått for de som ønsker påvirke prosessen i en annen retning enn den som er staket ut.

Jeg tror ikke det finnes en konspirasjon blant norske offiserer som skal ta "rotta" på forsvarsministeren fordi hun er kvinne. Jeg tror den alminnelige ansatte i Forsvaret idag er mer bekymret for sin egen fremtid enn forsvarsministerens. De øvrige er sannsynligvis for overarbeidet til å tenke på det. Hvis dere mener det ser kaotisk ut i det norske forsvar, kikk litt på andre land rundt oss og se om de er mer strukturert for tiden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det du mener er å bli beordret til utlandet eller andre deler av Norge, da er det vel naturlig å ha med familie.

 

Vet sammenhengen her, så det er ikke det jeg sikter til. Har selv tilbrakt litt tid i High Wycombe sørvest for London og i Erkelenz ved Dusseldorf i Tyskland, fordi jeg har vært med på flyttelasset til en far som har jobbet med tilknytning til NATO.

 

Er du sikker på at du ikke blander sammen utenrikstjenesten med Forsvaret??? Slike sleivete kommentarer synes jeg ikke hører hjemme uten konkrete eksempler.

 

Har flere konkrete eksempler på dette, men synes ikke det er riktig sted å nevne disse i dette fora.

Det er helt riktig som du sier at forsvarsbygg ikke er en del av det militære forsvaret.

At det blåser litt rundt forsvarsbygg er vel heller ikke noe nytt, mange husker sikkert "Jynge-saken" Hun som hadde ansvaret for relokaliseringen av Gardermoen! og byggingen av Rena leir. Hun måtte gå fordi hun hadde en del "uryddig" forhold.

 

Det jeg er 100% enig med deg i er at man ikke må sette alle i samme båt å si at alle gjør det..... det er snakk om noen og ikke alle!!

 

Det er 1000 vis av engasjerte som jobber for et godt forsvar og disse skal hedres for sin innsatts og ikke svertes.

Synes det er godt å se at du tar valget med å slutte, siden du ikke ønsker å være del av det fremtidige forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør unngå å skjære et helt korps over en kam på grunnlag av hva nå enn det er du har lest eller hørt angående moralen og holdningene blant enkeltindivider.

 

Du har helt rett, leser her at det finnes lojale sjeler igjen i Forsvaret. Det var en upresis påstand, men skrevet for å tydeligjøre at det er endringer i offiserenes lojalitetsfølelse i forhold til tidligere tider. Offiserene er frustrerte, så frustrerte at nå hever de bare lønn. De ser ingen fremtid forsvaret og det alene svekker lojaliteten.

 

Så hvis kritikken mot Forsvaret går mot avhendingen av Lista, skyter dere feil ku.

 

Jepp skal innrømme at rett skal være rett, det er ikke Forsvaret direkte som har foretatt dette salget (donasjonen!?).

Men det tydelig at dette er en "goverment-operation" som klart innbefatter det norske Forsvar hvis man ser stort på det. Og det er nok ikke tilfeldig at det er et militært anlegg som blir utsatt for denne hoderystende prossessen.

 

Den politiske viljen er borte, det finnes ingen politiske poenger i å slåss for forsvaret. Kun en forverring av sikkerhetssituasjonen i Europa vil kunne endre den politiske vilje til å snakke om Forsvaret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...