Gjest Skrevet 6. september 2000 Skrevet 6. september 2000 Hørte på scannern og så det også med kikkert, at i forige uke engang var det SAS fly: SK1372 som requestet left hand 360 på ca 4NM final rwy09 ENVA. og det samme gjorde BU142 for ca 5min siden. Noen som vet hvorfor de gjør det? Kommer de for høyt? mvh Andreas Siter
Jan Fjeld Skrevet 6. september 2000 Skrevet 6. september 2000 Har hørt det jeg også. Piloten bad om dette for å sjekke kompasset. Dette var rett før landing på Gardermoen Siter
LN-MOW Skrevet 6. september 2000 Skrevet 6. september 2000 Kan være flere årsaker: - kommer for høyt - for nær foregående landing - space opp for avgang imellom - kompasstest - nakne damer på Huk (forekom på FBU om sommeren ;-) .... sjelden noe dramatisk selv om det kan virke sånn for de som sitter ombord .... Siter
H S Skrevet 6. september 2000 Skrevet 6. september 2000 360 på final. Jeg har fløyet noen år,men har aldri hørt og eller utført en kompasstest ved å ta en 360 på final.(mulig jeg har misset noe...) Derimot har jeg sett noen ganske modifiserte base og finalturns med både Braathens og SAS på Flesland.Disse har vært utført over sjø/"hav",og har skjedd når det har vært ganske sterk vind og turbulens,men ellers fine forhold for visual approach og av fly som kom østfra mao.over fjellet. Om det var slike forhold når du observerte dette på Værnes vet ikke jeg,men jeg tror at det kan være mer behagelig å kvitte seg med noen tusen fot over vann,i stedet for over fjell/kupert terreng når en er på en visual approach,m.a.o med vilje komme inn med for stor høyde.Jeg har aldri brukt en slik metode selv i en eksakt tilsvarende situasjon,men har benyttet meg av større høyde enn normalt på base/final ved landinger i "felten" (under militærøvelser)når det har vært gusty/turbulens.Da unngår en de værste ristingene. At det kan være (mye og kraftig)turbulens rundt Værnes vet alle som selv har fløyet der,men også at forholdene kan være annerledes når en kommer ut over sjøen foreks ved Malvik. -nakne damer på Huk.....360 tar vi fremdeles der selv om ENFB er nedlagt...... MVH Hans Petter ------------------ Siter
Kjell Arild Skrevet 6. september 2000 Skrevet 6. september 2000 Jeg har selv vært med på en 360 på final til bane 27 på Værnes under en visapp i knallvær i en SAS MD-82. Vet ikke helt hvorfor det ble gjort, men for meg virket det som den ganske korte final ble noe overshoota mot nord, så dette kan jo kanskje være en måte å ta et forsøk nr. 2 når det en gang i blant blir helt gæli... Rett før denne 360en mot høyre ble innledet, banket flyet kraftig mot venstre, jeg følte nesten at jeg lå på veggen og tittet ned på Stjørdalselven [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Kanskje i et forsøk på å rette seg inn på centerline før landing. Men resultatet ble en right hand 360 og litt senere en landing.. En heller hard landing der vi spratt opp etter første touch med asfalten [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Nå er høsten på vei.. La oss håpe det bringer mange utfordrende landinger i ruskete vær. Kjell Arild [Endret av Kjell Arild Bersås 06-09-2000.] Siter
Kjell Martinsen Skrevet 7. september 2000 Skrevet 7. september 2000 På ganske mange Approach Charts er det lagt inn en "Race Track" i innflyvningsbanen. Det innerste vendepunktet er som regel OM. Er ikke disse der for at piloten skal kunne redusere høyden dersom han kommer inn for høyt? KjellM Siter
Gjest Skrevet 7. september 2000 Skrevet 7. september 2000 han var på en visual approach inbound Malvik, og det var ganske bra vær og vinden var på ca5-8kt fra nord. Siter
Arne Sundsbø Skrevet 7. september 2000 Skrevet 7. september 2000 På Fornebu var det ganske vanlig å ta en 360 på final hvis trafikken på kryssende bane gjorde det nødvendig. Siter
Anders Presterud Skrevet 7. september 2000 Skrevet 7. september 2000 quote: Originally posted by Kjell Martinsen: På ganske mange Approach Charts er det lagt inn en "Race Track" i innflyvningsbanen. Det innerste vendepunktet er som regel OM. Er ikke disse der for at piloten skal kunne redusere høyden dersom han kommer inn for høyt? KjellM Helu FAF kalles det punketet der man svinger inn på/entrer denne race tracken og er gjerne en VOR, Final Approach Fix. Denne race tracken brukes bla til holding, og ved procedural approach der det måtte forekomme. Trur også noen STARer ender i en slik race track og derfra inn til en ILS/what ever-innflyging. Procedural approach er innflyginskontroll uten bruk av radar. Flygeleder bruker da vertikalseperasjon og seperasjon ved hjelp av radialer og distanser. Fly blir klarert inn til FAF og foretar derfra en innflyging. Om nødvendig holder flyet der hvis det fly som er lavere i holdingen eller har påbegynt sin approach. Kan sikkert brukes hvis piloten kommer for høyt også, men det skal han jo ikke... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Han blir vel heller gitt vektorer til en ny approach da. Mvh Anders Presterud [Endret av Anders Presterud 07-09-2000.] Siter
Simen Trovatten Taraldsen Skrevet 14. september 2000 Skrevet 14. september 2000 Selv hadde jeg en morsom opplevelse en sommer da jeg dro fra Kjevik til Gardermoen med Braathens. Det var en fin tur, med skyfri himmel og ellers rolige forhold. Da vi nærmet oss nedlagte Fornebu (sukk) fikk vi litt info om den, og så svingte vi opp mot Gardeleiren, og tok en 360 over den før vi tuslet videre inn mot Gardermoen i lav høyde. ------------------ ------------------------- Simen T. Taraldsen simen@taraldsen.net Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.