Gå til innhold

F18 bryten lydmuren.


Leif Olaf Madsen

Anbefalte innlegg

 

Stilig film det der!

Men jeg tror nok ikke at den brøt lydmuren!

Da ville det nok bitt ganske hett for dem som stod der og så på. Og kameramannen ville neppe klart å holde kameraet så stødig! =)

Derimot kan det heller tenkes at flyet brøt tåkemuren. Det har nemlig den samme visuelle effekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gadd ikke å laste ned videoen ettersom jeg har allerede sett mange slike videoer, men hvis dette er den videoen som er filmet fra ett hangarskip-dekk, og flyet går fra høyre til venstre i bildet med "flagrende tåke" rundt seg, så kan jeg garantert si at det er en F-14 TomCat.......

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christer A. Flage:

Vist hoen bryter det F-14 flyet lydmuren! Hva kan ellers være forklaringen på kondensskyen rundt det da ellers være????


Den bryter ikke lydmuren, men ligger rett under den.....

------------------

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christer A. Flage:

Vist hoen bryter det F-14 flyet lydmuren! Hva kan ellers være forklaringen på kondensskyen rundt det da ellers være????


Husker en F-16 maskin som hadde oppvisning på Værnes for noen år siden. Den skapte kondensskyer rundt seg selv om den ikke var i nærheten av slike hastigheter.

Det var ganske fuktig vær den dagen, noe som kanskje medvirket til dette....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helu

Det skapes jo veldig kraftige trykkforskjeller naar et fly flyr i gjennom luft, og det skal lite til foer det dannes kondens. Mange har sikkert sett kondensstripene ved vingespissene til jagerfly under litt kraftige manoevre. Kanskje det er noe av samme ulla?

Det virker jo ogsaa frytelig rart at det staar folk saa naert et fly som flyr i overlydsfart. Trur sannsynlighetene for aa overleve den stoeyen og de smellene som blir skapt er ganske smaa naar man staar saa naere. Men jeg bare spekulerer jeg...

Mvh Anders Presterud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Anders Presterud:

Helu

Det skapes jo veldig kraftige trykkforskjeller naar et fly flyr i gjennom luft, og det skal lite til foer det dannes kondens. Mange har sikkert sett kondensstripene ved vingespissene til jagerfly under litt kraftige manoevre. Kanskje det er noe av samme ulla?

Mvh Anders Presterud

Skal ikke så mye til for å lage kondenstriper da.... Ser det ofte på Torp at Dash 8 lager striper i luften ved propellene og høyderoret under takeoff på dager hvor det er høy fuktighet i lufta....

Det morsomste er jo å se litt større fly lande i slike værforhold med kondenstriper fra vingespissene.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] De tegner liksom to lange hvite streker etter seg før de lander... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] hehe

------------------

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å så det sånn...du vil aldri oppleve en jagerfly bryte lydmuren rett over publikum på et flystevne.

Det ville fått katastrofale følger for både publikum og bygninger i nærheten.

Har ikke giddet å se videoen, fordi denne diskusjonen har jo tatt helt av... He-he, men det er vell det som er meningen...

Kondensstriper har ingen ting med å bryte lydmuren, eller ikke. Og hva i huleste er tåkemuren?? Det må jo være en dårlig spøk!!

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, dette tok sannelig av.

For å være helt ærlig så gir jeg blaffen i om flyet er en F14 el. F18, likeså om det bryter lydmuren eller ikke. Uansett så er det et flott syn.

Kan noen forresten forklare hvordat sjokkbølger oppstår som er så kraftige at havet blir pisket opp like under flyet. Ved overlyd er dette naturlig.(Se første del av video)

 

mvh.

LN-LOM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

------------------------------------------------------------

Originally posted by Stian Skaar:

For å så det sånn...du vil aldri oppleve en jagerfly bryte lydmuren rett over publikum på et flystevne.

Det ville fått katastrofale følger for både publikum og bygninger i nærheten.

------------------------------------------------------------

Tror ikke det er så ille. På et flystevne på Gardermoen for noen år siden, så var det en F5 som ved et uhell kom litt for fort inn etter et stup. Vi kunne merke et kraftig smell, du kjente det i kroppen. Tror det gikk noen vindusruter også. Direkte farlig tror jeg ikke det er, bare ubehagelig.

mvh Ståle

[Endret av Ståle Ekholt 21-08-2000.]

[Endret av Ståle Ekholt 21-08-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Kan også høre slike smell i forbindelse med propellfly. F.eks. Harvardens propellblader roterer så fort at ytterst på bladene så kan de gå i overlydfart og skape kraftige smell osv... Dette er ikke særlig fordelaktig for flyets egenskaper siden det induserer masse motstand...

...ikke at det har noe med denne saken å gjøre da... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til denne diskusjonen vedr. bryting av lydmuren.

Etter det jeg vet, er det forbudt å bryte lydmuren over land.

Jeg var så (u)heldig å oppleve at fly brøt lydmuren da jeg i fjor somme seilte inn mot Iverness (Crinin kanalen) i Scotland.

Jeg må bare si at ørene mine ikke var særlig gode etter det smellet og at et fly får enventuell "dispensasjon" til å bryte muren under et flystevne el.l. er for meg helt uvirkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Florida ifjor fikk jeg med meg en romferje som brøt muren, det var en ganske spesiell opplevelse.

Vet at dette innlegget ikke hadde noe særlig mye å gjøre med dette, men det er iallfall godt forståelig at det ikke er lov å bryte lydmuren over land kan jeg si dere [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Vennlig hilsen

Jørgen Hellestø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Jørgen Hellestø:

Da jeg var i Florida ifjor fikk jeg med meg en romferje som brøt muren, det var en ganske spesiell opplevelse.

Vet at dette innlegget ikke hadde noe særlig mye å gjøre med dette, men det er iallfall godt forståelig at det ikke er lov å bryte lydmuren over land kan jeg si dere [image]
[/image]

Vennlig hilsen

Jørgen Hellestø

Jeg var også vitne til en romferge-launch for noen år siden, men den brøt aldri lydmuren. Tipper den var ganske høyt oppe i luften før det smalt? Da jeg så på, forsvant den bare inn i den uklare luften uten noe særlig lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

quote:

Originally posted by Jørgen Harestad:

Etter det jeg vet, er det forbudt å bryte lydmuren over land.


I Norge er det forbudt å bryte lydmuren over land og innenfor en bestemt avstand fra kystlinje/ytterste øy. Noe sikkert forsvaret av og til får/tar disp til å vike fra. I noen andre land er det lov å fly overlydshastighet, sikkert med restriskjoner om høyde osv.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden dette ble både morro og lærerikt.

Jeg har lest innleggene i diskusjonen om hvor hvidt flyet på videoen brøt "lydmuren" eller ikke.

Etter hvert som kommentarene kommer inn så må jeg innrømme at jeg er en smule usikker på hva diskusjonen gjelder.Det startet med om denne "fighteren" var en F14 el. F18 og om den brøt lydmuren.

Hvor hvidt det foregår på et stevne eller om det i det heletatter tillatt er en annen sak. Filmen er forøvrig tatt fra et amerikansk hangarskip. Jeg vil derfor anta at tilskuerene er forberedt på hva som kommer.Etter å ha hentet informasjon om meterologiske fenomener i forbindelse med et objekt

i overlydsfart er jeg klar i min konklusjon:

Flyet bryter lydmuren.

Som kjent er all lyd svingninger i lufta. Dersom et objekt beveger seg i lydhastighet vil alle svingninger bli til en kraftig svingning (smellet) som igjen fører til stor trykkforskjel.Svingningene "hoper" seg opp.Kondenseringen, på grund av trykkforskjellen, vil kunne variere avhengig av relativ fuktighet. Det som er karateristisk for et objekt (fly) i overlydsfart er den nesten flate traktformen kondenseingen gir. Derfor vil en på videoen også se at trykkbølgen som treffer sjøen faktisk er omtrent rett under flyet. Ingen vingetipp turbulens.

Det ble også nevnt dette med støy fra propeller og det er riktig at dette er overlyd-støy. Regn det ut selv.

Til slutt vil jeg si at det er ikke vanskelig å bryte lydmuren. Prøv det selv ved å lage en pisk. Piske smellet oppstår

når tuppen på piska bryten lydmuren.

m.v.h

Leif Olaf

LN-LOM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dere skal bare høre kona når tuppen min bryter lydmuren [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image]

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Sander (som kjeder seg på nattevakt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

------------------

"Climb like your life depends on it...cuz it does..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg. Denne hadde gått meg hus forbi. Fantastisk video! For en fanatisk science-fiction tilhenger som meg selv ser det nesten ut som en gjenstand som veksler mellom forskjellige dimensjoner - eller reiser i tid! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Så. Nå skal jeg gå å stikke fingeren tilbake i jorda...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...