Gå til innhold

Ny fartsrekord - Mach 9,8


Ola Nordmann

Anbefalte innlegg

 

Den er jo ikke akkurat stor X-43A, ca 12 fot lang og 5 fot bred, men på tross av det er den ikke dårlig utstyrt. Den har jo en scramjet motor og en modifisert Pegasus rakett booster. X-43A må fremdeles ha litt starthjelp og blir derfor sluppet fra en en "sivil" B52 i 47 000 fot. Pegasus boosteren tar så X-43A med seg opp til 110 000 fot hvor Pegasusen og X'en skiller lag. X'en fyrer så opp sin scramjet motor og lar den gå i kun 10 sekunder før motoren stoppes og X'en begynner nedturen før den ender sitt korte men hurtige liv på havets bunn. Dette er planlagt og den blir ikke hentet opp, ihvertfall ikke av NASA. Dyr engangsartikkel dette her.... Noen som blir med på fisketur i Stillehavet?

 

Scramjetmotoren er litt spesiell. Den har ingen bevegelige deler. Hastigheten til luftfartøyet selv, forsterket av kurvaturen på nesen, komprimerer en strøm av luft som blir kanalisert inn i motoren hvor den blir blandet med "gassrikt" hydrogen brennstoff (det finnes ikke noen fan blader som komprimerer luften som på en normal jetmotor). I en scramjetmotor forblir luftstrømmen gjennom hele motoren supersonisk. NASA har lenge hevdet at denne type design kan bli i stand til å fly i MACH 15 eller mer. I tillegg har scramjetmotorer en fordel i motsetning til konvensjonelle raketter i og med at de benytter oksygen fra atmosfæren slik at ingen tunge oksygentanker er nødvenige. Scramjets kan også, i motsetning til raketter som normalt går på full thrust hele tiden, kunne bli throttla tilbake og mer eller mindre bli fløyet som et konvensjonelt fly.

 

Hvis man tenker seg at en slik sak i denne farten kanskje vil kunne gjennomføre en flytur mellom Stockholm og New York på rundt en halvtime, kan jeg godt forstå at landbaserte take-offs og landinger med X-43A fremdeles er utfordrende å løse.

 

Jeg kan også godt tenke meg at en slik 30 minutters flytur vil måtte bli en "wild ride", for å si det mildt. Det må jo bare bli en helt vanvittig akselerasjon med påfølgende like vanvittige retardasjon på så korte flighter. I den grad det blir snakk om servering her så blir det vel type tube eller noe tilnærmet slik man nedover i Europa tvangsforer gjessene. Kanskje da med slange i fra taket?

 

Spennende og interessant er det uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...