Ola Nordmann Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 http://www.nasa.gov/missions/research/x43-main.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Mathias Moberg Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 SINNSYKT!!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 wow... Litt synd at man har flydd den siste bemana x-flighten i usa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Frederich Petersson Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Det her HELT SINNSYKT!!! at det er mulig... men... den var jo høyt oppe og da 110.000ft!!! helt utrolig bra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 MACH 9.8?!?! det er helt fatalt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Gundersen Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 MACH 9.8?!?! det er helt fatalt! fata´l a1 (fra lat., av fatum 'skjebne') 1 skjebnesvanger, katastrofal, uheldig en f- feil, misforståelse / et f-t trekk 2 med.: som fører til døden en ulykke med f- slutt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
michael8210 Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 MACH 9.8?!?! det er helt fatalt! Nok et gullkorn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 hva var ille med den kommentaren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Frederich Petersson Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 hva var ille med den kommentaren? At du ikke vet hva det du skriver betyr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle Andre Ustad Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 jo, fatalt=dødelig, det visste jeg men det er bare sånn jeg sier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Nilsen Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Ja, hørte det på radioen igår.. Eneste at dette flyet er en kryssning av et fly og et romfartøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav M. Rønningen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 http://www.nasa.gov/missions/research/x43-main.html Den er jo ikke akkurat stor X-43A, ca 12 fot lang og 5 fot bred, men på tross av det er den ikke dårlig utstyrt. Den har jo en scramjet motor og en modifisert Pegasus rakett booster. X-43A må fremdeles ha litt starthjelp og blir derfor sluppet fra en en "sivil" B52 i 47 000 fot. Pegasus boosteren tar så X-43A med seg opp til 110 000 fot hvor Pegasusen og X'en skiller lag. X'en fyrer så opp sin scramjet motor og lar den gå i kun 10 sekunder før motoren stoppes og X'en begynner nedturen før den ender sitt korte men hurtige liv på havets bunn. Dette er planlagt og den blir ikke hentet opp, ihvertfall ikke av NASA. Dyr engangsartikkel dette her.... Noen som blir med på fisketur i Stillehavet? Scramjetmotoren er litt spesiell. Den har ingen bevegelige deler. Hastigheten til luftfartøyet selv, forsterket av kurvaturen på nesen, komprimerer en strøm av luft som blir kanalisert inn i motoren hvor den blir blandet med "gassrikt" hydrogen brennstoff (det finnes ikke noen fan blader som komprimerer luften som på en normal jetmotor). I en scramjetmotor forblir luftstrømmen gjennom hele motoren supersonisk. NASA har lenge hevdet at denne type design kan bli i stand til å fly i MACH 15 eller mer. I tillegg har scramjetmotorer en fordel i motsetning til konvensjonelle raketter i og med at de benytter oksygen fra atmosfæren slik at ingen tunge oksygentanker er nødvenige. Scramjets kan også, i motsetning til raketter som normalt går på full thrust hele tiden, kunne bli throttla tilbake og mer eller mindre bli fløyet som et konvensjonelt fly. Hvis man tenker seg at en slik sak i denne farten kanskje vil kunne gjennomføre en flytur mellom Stockholm og New York på rundt en halvtime, kan jeg godt forstå at landbaserte take-offs og landinger med X-43A fremdeles er utfordrende å løse. Jeg kan også godt tenke meg at en slik 30 minutters flytur vil måtte bli en "wild ride", for å si det mildt. Det må jo bare bli en helt vanvittig akselerasjon med påfølgende like vanvittige retardasjon på så korte flighter. I den grad det blir snakk om servering her så blir det vel type tube eller noe tilnærmet slik man nedover i Europa tvangsforer gjessene. Kanskje da med slange i fra taket? Spennende og interessant er det uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Litt småtrist at de bare var et par hundre km\\h unna mach 10 da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.