Gå til innhold

Fly uten APU?


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg hadde æren av å sitte på klappsete i cockpiten til en F50 her om dagen, fra Kristiansund til Bergen. Kjempetur! Utrolig greie piloter, jeg fikk spørre og fikk svar - kjempetopp.

En ting jeg lurer på:

Fokker 50 har ikke egen APU. De blir koblet til "landstrøm", eller et slags batteri for flyplasser som ikke har installert muligheter for uttak for landkabler(bl.a. Kvernberget-Kristiansund). Jeg har forstått det slik at en turbo-prop - maskin er nærmest en jetmotor med en turbin koblet til en aksling med en propell. "Vanlige" jetfly trenger luft fra APU'en til å starte maskinene sine. Men F50'en starter uten denne hjelpen - den får bare strøm fra kablene sine. Hvordan kan det da ha seg at maskinene starter?

På forhånd takk!

Sindre Kulø

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Litt seint på "kvelden" dette her, men drister meg til et svar likevel.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Info'n jeg har gjelder F-27 Friendship, men tror ikke F-50 har så store forskjeller på start-mekanikken. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

R&R Turboprop motoren som sitter i F-27 startes vha, en startmotor tilkoblet girkassen. Fungerer i prisippet likt en startmotor av "bendix"-typen. Når startmotoren tilkobles strøm og begynner å rotere, "spretter" drevet inn og begynner å turne motoren.. Siden utvekslingen er såpass stor, trengs ikke så alt for mange omdreininger før turbinen klarer tenne.

Jeg har observert noen små turboprop motorer som starter med en kombinasjon av startmotor/trykkluft.

Enkelt forklart bruker disse startmotoren til å turne motoren slik at kompressoren begynner å gi luft som hjelper motoren å oppnå tilstrekkelig turtall slik at den starter.

 

Håper dette var litt forklarende. (Og ikke helt på jordet *s* )

Vennlig hilsen,

Kay-Thomas.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Man kan faktisk få APU til F50'en. Såvidt jeg vet har ingen av SAS Commuter eller Norwegian Air Shuttle sine F50'er APU installert. De F50'ene som har APU installert har den montert bakerst i høyre motor/understell kasse. Denne APU'en leverer ikke lufttrykk for å starte motorene, men strøm til startmotoren. F50 panelet jeg jobber med vil ha APU installert.

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Espen Øijordsbakken:

Heisann,

Man kan faktisk få APU til F50'en. Såvidt jeg vet har ingen av SAS Commuter eller Norwegian Air Shuttle sine F50'er APU installert. De F50'ene som har APU installert har den montert bakerst i høyre motor/understell kasse. Denne APU'en leverer ikke lufttrykk for å starte motorene, men strøm til startmotoren. F50 panelet jeg jobber med vil ha APU installert.


Tenkte jeg skulle nevne at KLM's F-50'er har APU, og for de som måtte lure på om Luftfartsverket sin Dash 8-100 (LN-ILS) har APU (i motsetning til Widerøe sine fly), så kan jeg bekrefte det oxo... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

APU=AuxilaryPowerUnit (med forbehold om stavefeil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]), og det er en liten "motor" (som ofte er plassert helt bak i flyet) som brukes når ikke hovedmotorene går for å forsyne flyet med strøm og luft (til bla aircondition), den leverer også luft til start av motorene. En APU brukes bare rett før motorstart eller rett etter motorstopp, ved lengre opphold på bakken (dvs ihvertfall over 30 minutter) brukes GPU, bla fordi APU går på drivstoff ifra fueltankene (bruker altså drivstoff ifra samme tankene som hovedmotorene får drivstoff fra) og det slippes da ut eksos.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Gisle Aalmo:

Og hva er så GPU? [image]
[/image]

Stemmer det at det er strømkildene på bakken? Enten agregat eller andre kilder?


GPU (Ground Power Unit) er et strømaggregat som forsyner flyet med strøm under bakkeoppholdet. Som oftest så forsynes det med kraft fra det lokale kraftselskapet( og det setter de sikkert pris på!!), men det brukes også diesel-aggregat ( De av dere som var på flyshowet på Sola kunne med egne øyne se at Widerøes Dash 8, og Braathens Boeing 737 fikk strøm fra et Diesel-aggregat), men disse bråker noe helt ********, så alt annet er å foretrekke (Bortsett fra flyets APU da!!).....

 

Og før noen rekker å nevne det:

ASU (AirStarter Unit) brukes på fly som er avhengige av APU for å starte, men APU'en er ødelagt....

ASU'en består enten av en stor trykkluft-tank eller en stor kompressor. Denne brukes altså til å starte jetmotorer som ellers er avhengige av en APU for startluft... Tilkoblingen for ASU sitter som oftest under kroppen mellom motorene et sted og kun 1 av motorene startes med ASU, og denne motoren forsyner deretter den andre med startluft.....

Grunnen til at disse motorene trenger startluft, og ikke startstrøm er( Såvidt jeg forstår) at startmotorene er drevet av trykkluft (en liten turbin med andre ord), men det kan sikkert Fred si mer om enn det jeg kan...

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 744 så skal ikke APU brukes inflight - en har 4 andre motorer som kan gi strøm og trykkluft til en eventuell restart [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] - men lurer på om drift av APU til 757/767 in flight er noe som kan gjøres, grunnet ETOPS regler (Extended Range Twin-Engine Operation)

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tore Sætre:

Pleier fly å ta av dersom APU er defekt? Hva om man får motorstans enroute, kan være greit om starteren funker også da.


 

APU problemer er egentlig ikke så uvanlig, og jeg har ennå ikke opplevd at et fly har blitt stående på bakken pga defekt APU...

Grunnen til at vi har ASU (forklart litt høyere opp på denne siden) er jo nettopp for å starte flyet hvis APU'en ikke virker... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Her på Torp har vi hatt DC-9'er, MD8x'er, B737'er, og ikke minst B757'er som har benyttet seg av ASU pga problemer med APU'en, og den eneste forskjellen dette utgjør er at flyet MÅ ha GPU tilkoblet så lenge flyet's motorer ikke går, og at oppstarts-prosedyren er mer omfattende og tar litt lenger tid....

 

Da jeg satt på klappsetet fra CPH til Torp tidligere denne uken(SAS B737-600) så ble APU startet når passasjerene var kommet ombord, GPU ble koblet fra, og flyet ble pushet ut fra gaten samtidig som den startet motorene... Når begge motorene gikk, så ble APU slått av igjen... Etter landing på Torp ble APU startet samtidig som vi takset inn til terminalen, og motorene ble slått av... Så fort GPU ble tilkoblet så ble APU slått av igjen.... Det var med andre ord ikke behov for den så lenge enten motorene gikk, eller at GPU var tilkoblet....

Forøvrig så kan jeg jo si at ved en evnt. motorstans i luften så vil samme prosedyre benyttes som den som brukes ved ASU-start:

"Cross-Start" er ordet, og det betyr at motoren som skal startes får startluft fra den motoren som allerde går... Mer om ASU prosedyrer står høyere opp på siden....

 

(Jeg kan godt lage en enkel side om disse forkortelsene, prosedyrene, og legge ut noen bilder hvis det er interesse for det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare for å legge til litt informasjon angående "asu",den begynner å bli litt gammeldags.Store gedigene trykklufttanker,

veldig upraktisk.Her i Tromsø har vi i lengere tid brukt en

"mobil Apu",det er altså kort fortalt en liten jetmotor som

produserer luft.Liten kurant sak,er en fryd å bruke i forhold til de gamle tankene.

Vh Petter.

Stuer å simmer på Lagnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Kenneth G. Sørensen:

(Jeg kan godt lage en enkel side om disse forkortelsene, prosedyrene, og legge ut noen bilder hvis det er interesse for det [image]
'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image])


Det hadde vært veldig fint om du hadde orket det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Tusen takk for alle svar som har kommet inn. Bare for å fortsette diskusjonen; HVORFOR er det da slik at man velger å bruke trykkluft på moderne maskiner? Er det begrensninger i startmotor-patentet hos f.eks. Fokker som gjør at man må ha trykkluft? Hvor ligger selve pumpen til trykkluften hen i flyet, og hvordan kan den drives av både jet-motoren og APU'en?

The discussion keeps going on....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunden til at man anvender airstarter på moderne fly er nok

et spørgsmål om ydelse kontra vægt.En elektrisk starter til

feks. cfm 56 motoren, som bla. sidder på 737 serien, ville være

meget stor og derved tung.

Airstarteren fødes direkte fra APU´en med ca. 45 psi i rør der

er ca. 10 cm i diameter, hvilket giver et meget stort flow af

luft. Den køre op på omkring 60.000 rpm og giver via en kraftig

gearing et stort moment til at trække N2, eller højtryks kompres-

sor og højtryks turbine, op i et sikkert omdrejningstal, før man

antænder fuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tore Sætre:

Pleier fly å ta av dersom APU er defekt? Hva om man får motorstans enroute, kan være greit om starteren funker også da.


Når det gjelder F50'en så kan ikke APU'en benyttes i luften. Den har en sensor innebygget som gjør at den stanser når flyet kommer i luften, og den lar seg heller ikke starte når flyet er i luften. Skulle man være så uheldig at begge motorene stanser, så må man bruke batteriet til å levere strøm til startmotorene/resten av systemene i flyet.

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...