Gå til innhold

SAS Commuter


Christian Johansson

Anbefalte innlegg

Å sette inn Dornier 728 ville ikke være særlig smart. SAS commuter har satset på DHC Dash 8Q-400, en videre satsing på jet i 70/90 seters klassen hadde kanskje gått an hvis SAS Commuter fortsatte sitt samarbeid med Bombardier som eier både DHC og Canadair.

Canadair har som kjent ett 70 seters fly på markedet CRJ-700 og snart CRJ-900. Det burde dekke SAS behov. Hvis SAS skulle velge Dornier i tillegg til DHC er dette en fordyrende løsning som ville være totalt feil i en så liten flåte som SAS Commuter har.

Hvis de derimot solgte DHC 8-400 flåten, som hadde vært like bra med tanke på alle problemene de har hatt med flyet inkludert forsinket levering, kunne de gått til innkjøp av Dornier 728 og fått et svært bra fly som bl.a. partner Lufthansa har bestilt.

Mitt råd/håp for SAS er at de selger hele MD dritten og B737 flåten og kjøper en flåte bestående av A318/319/320/321/330/340 slik bl.a. Swissair har gjort.

SAS Commuter kan kjøpe inn Do 528, Do 728 og Do 928.

Flåtelikhet er første tegn på fornuftig tenking i et flyselskap

mvh,

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

SAS har inte varit särskilt smarta i val av flygplanstyper den senaste tiden...

Dom har ju köpt plan av varje tillverkare!

Håkon!

Hur kan du säga något sådant!!!, om SAS säljar alla sina MD-80 så har dom ju inga rejäla plan kvar!, bara fula "plastplan"...

Tycker själv att SAS skall hålla sig till Boeing! (En riktig 777 skulle suttit fint!)

mvh,

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om at SAS Commuter ser på Dornier 728 som et godt alternativ for et jetfly i 70-seters klassen. Når de eventuellt vil kjøpe denne flytypen og når den vil bli satt inn i trafikk i selskapet vet jeg ikke. Som sagt er ingenting bestemt ennå.

------------------

Mvh

Tom

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har SAS også bestilt Airbus 321 til bruk på de mest populære rutene i Europa (London, Paris..etc). Flytypen er også tiltenkt brukt mellom de skandinaviske hovedstedene.

Virker som om det er et smart trekk siden det er vanskelig å få "slots" rundt på europeiske lufthavner. Flytypen er større enn hav SAS bruker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjempefordel med Airbus fremfor Boeing og MD er jo at Airbus'ene i hovedsak har containere istedet for bulklasting, og de kan dermed kutte ned på tiden det tar å losse/laste en slik maskin!

Det tar jo evigheter å laste f.eks. en Boeing 737-800 sammenlignet med en Airbus 321!

 

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer denne container-pakkinga?

Blir baggasjen puttet i containere som igjen blir lasta inn i flykroppen, eller er bagasjerommet oppdelt i små rom som baggasjen blir stua i?

Har vært med på stuing i en 737 en gang, og det var trangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, A318-321 serien har såpass stort lasterom at en kan ha lastede containere med bagasjen, som man så må ha en spesiell løfteanordning for å få ombord. Lik den en bruker på SAS B767 som også har dette systemet.

Inni lasterommet på Airbus flyet er det et system som triller containerne på plass, slik blir flyet lastet relativt fort. En B737 har en annerledes løsning. B737 flyene har mye lavere takhøyde i lasterommet slik at en ikke kan bruke containerløsningen, derimot er lukene plassert såpass lavt over bakken at en egentlig ikke trenger det lastebåndet som stuerne bruker når de laster inn bagasjen.

Det går selvsagt mye raskere med ett slikt bånd.

Når det gjelder SAS og flåteplanlegging, har SAS sålangt bestilt A321 som en sier ikke vil erstatte noen fly siden de er større enn de største narrowbody jet flyene en har nå (MD 90-30/737-800)og mindre enn widebody jet'ene (B767). I tillegg har SAS bestilt A330/340 som vil erstatte B767 på langdistanse rutene.

SAS vil raskt finne ut at common crew rating er digg. Det betyr at en pilot som er utdannet på A321 med ett kurs på ca 1-2 dager kan fly en A330/340. Flyene er såpass like i cockpit og på interne systemer at det som skiller er størrelsen på selve flyet og motorer 2 mot 4. Og litt forskjellig operering av landing/take-off med tanke på vekt, fart etc.

Dette tilsvarer enorme besparelser for ethvert flyselskap som velger Airbus' fly.

Det er i mine øyne bare et spørsmål om tid før SAS forstår hva de kan tjene på å kvitte seg med McDonnell Douglas og Boeing's produkter og skifte over til en enhetlig Airbus flåte.

 

Jeg gleder meg til det.

Håkon

-ENBR-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Läste någonstans att SAS skall införa 3-klass konfiguration i sina nya A330/340, det skulle då först vara Economy Class , Sedan den nya som skulle heta något i typ med Business Light, och Business Class.....

Stämmer detta?

Synd att SAS tog bort First Class... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Sindre Kulø:

Hvordan fungerer denne container-pakkinga?

Blir baggasjen puttet i containere som igjen blir lasta inn i flykroppen, eller er bagasjerommet oppdelt i små rom som baggasjen blir stua i?

Har vært med på stuing i en 737 en gang, og det var trangt!

 

Istedet for å legge alle koffertene i traller, så legger man de altså rett i en container. Når flyet skal lastes så kjøres disse containerene til flyet, og løftes ombord med en "High-Loader". Dette sparer mye svette og tid...

Jeg var på Kastrup (København) i går, og der kikket jeg på en av SAS sine B767'er som ble tømt med dette systemet... Det tok ca. 10-15 minutter å tømme flyet for bagasje!! Det er mindre tid enn det vi bruker på å tømme en MD-83(Syden-Charter) på Torp!!

En A321 ville tatt enda kortere tid å tømme!!!

Det er ingen tvil om at Container-Loading er klart overlegent Bulk-Loading på alle måter!!!

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det denne diskusjonen tok utgangspunkt i og det som Håkon Søreide skrev i sitt første innlegg så er grunnen til at SAS Commuter ser på Dornier 728 bla. at det er 6 seter i bredden i kabinen, noe som gjør at passasjerene føler at de flyr et "stort" fly (737/320/MD80). Dessuten mener SAS at de har behov for jetfly i tillegg til turbopropfly.

I følge SAS Commuter vil visstnok disse eventuelle Dornier 728 bli satt inn i trafikk fra basene i Tromsø og Stockholm, mens det i København i hovedsak vil bli base for Dash 8Q-400.

------------------

Mvh

Tom

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...