Gå til innhold

Braathens BACK blir historie.......


Gjest

Anbefalte innlegg

En gledelig nyhet for alle som flyr med Braathens (uten alt for mye i lommen) er at Back og Best ordningen snart blir historie..... Etter lengere diskusjoner hvor alle er eninge om at back ordningen må vekk ser det nå ut til at Back blir borte i løpet av høsten [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

mvh Helge Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat nå på besøk hos min Onkel (flyger) og Tante (flyvertinne) som jobber i Braathens så det er her jeg har opplysningene fra. Jeg kan gjenta at dette er ikke bekreftede opplysninger, men etter alt og dømme er det "nesten" sikkert at ordningen blir borte til høsten [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

mvh Helge Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det da at tiden med relativt lave priser for en kort flytur innenlands er forbi ?

Og at de gjør dette bare for å legge på prisene ennå mer ?

Hvordan kan du si "gledelig nyhet" forresten ?

Jeg ser flere svakheter med Braathens Best enn Braathens Back.

Og ja, jeg har reist begge flere ganger.

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com

[Endret av M.Steen 26-07-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle Braathens legge på prisene bare fordi gardinen forsvinner??

SAS klarer jo utmerket å ta seg av alle passasjerene ombord uten å at noen føler seg "annenrangs". Dessuten har SAS like billige flyreiser som Braathens BACK, og det tom med god service. Her har Braathens noe å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei zann!

Selv gikk jeg over til SAS når jeg flyr innenlands, etter at

Braathens begynnte med dette BEST og BACK systemet.

Jeg likte det aldri, ihvertfall ikke når man plutselig havnet

"back" i der for samme billettpris som man betalte tidligere.

Jeg må si at Braathens bør bli bedre enn de er, jeg er fornøyd

med SAS sin jobb. Men så er jo desverre ikke Braathens like

norsk som det en gang var, arvesølvet vårt er litt "besudlet"

der desverre..

Hilsen en som savner gode gamle Norwegian Flag Carrier..

Lars B. Frostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: En hensikt har de vel med det.

Vet ikke hvordan de skal gjøre det men.

De tjener jo ikke penger, så noe må de jo gjøre.

Om de bare går tilbake til det gamle systemet de hadde.

M. fullprisbilletter og vanlige billetter, men der man kunne sitte hvor man ville. Time will show. Blir vel neppe rimeligere.

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at Braathens har problemer. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke er litt forutseende. Med et såpass lite flyselskap (sammenliknet med f.eks SAS) så burde nedringer etc kunne gjøre mye raskere og smidigere...hadde de planlagt dem bedre.

Hva skal til for at man velger akkurat Braathens og ikke SAS. For det første må man kunne komme igjennom på telefonen - her har begge selskapene svin på skogen. Nylig har man kunnet bestille alle typer billetter på internett hos Braathens, noe man har kunnet i ganske lang tid på SAS. Fortsatt kan man ikke bestille bonusturer med Braathens pr internett, men man kan det med SAS.

Prisene er jo klin like så her kan man jo ikke foretrekke et selskap foran et annet.

SAS har nå tatt et riktig steg og innfører faste plasser også innenlands. Reiste forleden fra Harstad/Narvik til Oslo og det var ganske deilig å kunne gå ombord uten å bli tråkket/trøkket hit og dit for at gamlemor og gamlefar skal få sitte ved siden av hverandre. Her burde Braathens vært først ute. Faste seteplasser vil komme, og det har Braathens visst uten å gjøre noe i så henseende.

Er man så uheldig å få en BACK-billett fordi f.eks minipris er utsolgt og man ikke har råd til fullprisbillett (firmaer har blitt prisbevisste) så kan man bli sittende bak gardinen uten å få noen oppfølging. Reiste for en tid tilbake med "melkeruta" fra Stavanger til Harstad/Narvik. Totalt tok flyturen vel 3 timer med mellomlanding i Bergen og Trondheim. Siden flystrekningene var så korte fikk man heller ikke anledning til å kjøpe mat/kaffe engang. Stakkers den familien som reiste med to små barn! Flyvertene hadde mer enn nok med å servere varm mat til BEST-pax.

En annen viktig grunn for valg av flyselskap er at de flyr dit man skal (selvsagt). SAS har åpnet flere nye direkte flyruter fra Oslo (Bardufoss, Ålesund, Kristiansand). Braathens prøvde seg ett år på Haugesund, men har gitt opp. Bardufoss er den eneste nye BU-ruten fra Oslo. Denne er kommet primært fordi BU har fått avtalen med Forsvaret.

SAS har samarbeide med Widerøe, noe som gjør at man kommer "helt frem". Braathens har ikke et slikt samarbeid, bortsett fra NAS som flyr på Vestlandet.

Sikerhet er viktig og jeg tror ikke det er så stor forskjell på dette området. Kun Widerøe som skiller seg negativt ut.

Braathens burde satse på en mindre flytype, og dermed klare å være mer fleksible i bruken av flytypene. En mindre flytype på ca 100 pax ville kanskje medført at enkelte destinasjoner kunne fått flere avganger i steden for et par...noe som forretningsfolket er svært opptatt av...som gir flere muligheter.

Braathens ansatte trenger forøvrig sårt nye uniformer. Dem som er i bruk nå må vel være fra 70-tallet???!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Stig Ytre:

Sikerhet er viktig og jeg tror ikke det er så stor forskjell på dette området. Kun Widerøe som skiller seg negativt ut.

Braathens burde satse på en mindre flytype, og dermed klare å være mer fleksible i bruken av flytypene. En mindre flytype på ca 100 pax ville kanskje medført at enkelte destinasjoner kunne fått flere avganger i steden for et par...noe som forretningsfolket er svært opptatt av...som gir flere muligheter.


På hvilken måte skiller Widerøe seg negativt ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I diskusjoner om hvilke flyselskap som er best, virker det på meg som mange av uttalelsene er basert på èn flytur..(?)

( Nei da, jeg flyr ikke hele året, men noen turer blir det i inn- og utland. Da med mange forskjellige selskap.)

Og jeg opplever:

Overbooking, forsinkelser, elendig mat og service etc. på en tur med eks. Braathens, mens neste tur kan være PERFEKT !!

Topp service, nydelig mat, alt bare flott på en tur med eks. SAS,den neste kan gjøre at jeg bestemmer meg for "aldri mer SAS."

Tror det er mye tilfeldigheter her jeg... dessuten kan jeg ikke bestemme meg for " aldri mer xxx" - det spørs jo hvor jeg skal.?

Reiser jevnlig til Østen, der er det akkurat likedan - med Singapore/PAL/KLM/THAI/LH.. you name it.

Et crew "skal" være smilende og yte maks service uansett, men akk... det er bare mennesker.

Jeg har fått servering på Braathens Back, fordi flyvertinnen plutselig bestemte seg for det. " Dere må vel få litt å bite i dere også " - sitat slutt. Likeså har jeg opplevd å ikke fått maten på Best, det "ble ikke tid til det"...

Et fly "skal" ta av og lande presis, men akk... det er det gjerne flere fly som skal.

Se det positive i det folkens... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Mvh

Åge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, Åge.

Jeg flyr rimelig ofte i forbindelse med jobben, og på innland må jeg fly Braathens (og da blir det på BEST) da firmaet jeg jobber i har etablert rammeavtale med dem på flytransport innenlands. Utenlands er det SAS og Star Alliance som frakter oss rundt.

Så var det dette med BEST kontra BACK da. Personlig kan jeg ikke fatte at noen i det hele tatt kan føle seg "annenrangs" ved å sitte BACK, dette må være et helnorsk fenomen. Ved flere anledninger har jeg måttet ta et fly hjem tidligere enn det jeg har booket billetter for og da er det ikke uvanlig at det kun er ledig på BACK (selvom jeg har billetter for BEST). Selvfølgelig har jeg tatt den ledige plassen uten å ha vært borti tanken på at den såkalte "spissrotgangen" på vei til gardinene gjennom BEST på noen måte er blitt opplevd som noe nedverdigende, ærlig talt (!).

Dette med service på fly er interessante greier. Folk forventer visst tilsynelatende å bli kongelig behandlet så snart de entrer et fly, med overdådige middager, gratis drinker og alltid tilstedeværende og hemningsløst smilende cabincrew, selvom flyturen bare er på 30 - 40 minutter.

Middagen (eller la oss heller kalle det lunken mat) man kan få servert på innenriksflyginger, enten det er Braathens eller SAS, er jo ikke akkurat gourmetpreget (selvom produsenten heter Gate Gourmet). Det samme gjelder "frokosten", samme som med "middagen"; greit nok faktisk. Hva koster så dette?

Jeg foretok en liten sjekk i morgentimene i dag, tok telefonen og ringte Braathens for å få vite hva en T/R Stavanger - Harstad ville koste (antar at det er en tur på 2,5 - 3 timer). Jeg ble faktisk ekspedert umiddelbart etter å ha slått nummeret, men det kan vel skyldes ferietid? Ringte faktisk to ganger og ble jammen ekspedert umiddelbart andre gangen også..... At jeg fikk opplyst litt forskjellige priser er en sak for seg. Prisene jeg fikk oppgitt er som følger:

Fullpris (BEST seating) T/R Stavanger - Harstad: 5280,-. Lavpris (BACK seating) ca. 1700 - 2000,- T/R. Ok, det er noen begrensninger på BACK billetter og det er at du visstnok må bestille senest en uke før avreise og være borte en helgedag eller to. I tillegg er det noe begrenset BACK kapasitet på enkelte flighter.

Hvis vi nå konsentrerer oss om privat reiser så vil vel disse svært ofte ha en tilknytning til helg (i jobbsammenheng er det jo bedriften som betaler og det er i denne sammenheng ikke så interessant). Tar man så BEST/BACK-differansen på ca. 3200 og deler på to så viser jo det at man kan spare 1600,- hver vei (god i matte, ikke sant?) med referanse til ovennenvte distanse på BACK. For 1600,- kan de fleste av oss gjøre mye rart, men i denne sammenheng kan det bety en bedre middag med masse tilbehør på en bedre restaurant (nok til å bli nektet adgang i et fly [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] ), man kan kjøpe med seg litt føde for å ha tilgjengelig i håndbagasjen (spesielt hvis man har unger med eller hvis man ikke klarer å la være å spise på tre timer), man kan ombord kjøpe noe leskende og div. annet til å tilfredstille sine primærbehov og allikevel ha en masse penger "til overs". Hva BEST passasjerene får inkludert i prisen er derfor jammen dyrkjøpte greier. Det er så dyrt at det bør føles dumt å befinne seg der, hvis det da ikke er noen som mener det innehar en viss status da (og det vedder jeg på at det er!!!!). Det kan jo også tenkes at det er fullt av smarte folk på BACK, og da er det jo noe formildende å sitte på BEST....... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Jeg sjekket ikke med SAS, men antar at de opererer med noenlunde samme priser. Servicen er langt på vei lik den i Braathens, mao. mer enn god nok til å kunne leve med i 30 - 45 minutter som vel er sånn noenlunde gjennomsnitt på varigheten av en flytur her til lands.

Selvsagt er det forretningsreisende og andre fullprisbetalende man forsøker å tjene penger på, og man kan jo derfor ikke bare fjerne BEST og beholde BACK priskonseptet og omvendt. Da må det annet konsept til, og kanskje det nærmeste da blir SAS sitt opplegg???. Ikke vet jeg......

Avslutningsvis kan jeg si at i jobbsammenheng går 60% av turene mine T/R Stavanger - Bergen (på BEST), en flytur som tar ca. 25 min. På den tiden er det jo selvsagt begrenset hva man kan forvente å få servert og stappet i skrotten, men frokosten består gjerne i et smørbrød og juice og "middagen" består av en sjokoladebit med valgfri leskedrikk til. Dette blir dyrt tannfyll, men enn så lenge det er inkludert i prisen er det greit nok. Opps, jeg glemte at man får aviser....

Jeg flyr som sagt til tider relativt mye, og er faktisk fornøyd både med Braathens og SAS sine tilbud (har det siste året benyttet SAS en del i Skandinavia). Hvis jeg skal synliggjøre hvem jeg foretrekker av de to så blir det vel kanskje Braathens, og grunnen til det er vel kanskje (beklager mye "kanskje" her) at Braathens i alle år virkelig har måttet jobbe beinhhardt i konkurranse med "subsidierte" SAS, samt at de for meg fremdeles er The Norwegian Flag Carrier og er et selskap jeg har hatt et nært forhold til helt siden jeg var liten. Men det er også de eneste syltynne argumentene jeg kan komme på, kvaliteten på flyvningene er som jeg ser det mer eller mindre like bra hos begge.

Ok, jeg innrømmer at ovennevnte meningsytring er noe enkel og ikke har en veldig god vinkling, men allikevel......

Fløy forresten med Coast Air (ATR 42) på en jobbtur til Florø forleden, og det var en overraskende fin og behagelig opplevelse.

Mvh

Olav

 

[Endret av Olav M. Rønningen 28-07-2000.]

[Endret av Olav M. Rønningen 28-07-2000.]

[Endret av Olav M. Rønningen 28-07-2000.]

[Endret av Olav M. Rønningen 28-07-2000.]

[Endret av Olav M. Rønningen 28-07-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har blitt misforstått i mine tidligere innlegg. Jeg reiser en god del, både i jobb og privat.

Braathens har et kjempebra produkt med BEST-klassen. Den er helt på høyde med SAS om ikke hakket bedre.

Har aldri nevnt at jeg føler meg som annenrangs på BACK. Det jeg synes er dårlig er de utrolige firkantede holdning av personalet på Braathens. Treffer man f.eks en kjenning som skal reise på samme flyet, men har ulike billetter, er det helt umulig (har prøvd flere ganger) å flytte seg fra BEST til BACK etter take off for å snakke med denne kjenningen (det gikk fint hvis jeg lovte flyvertinnen å IKKE ta med kaffekoppen bak gardinen - dette blir bare for dumt!)

Så snart Braathens blir den gode gamle Norwegian flag carrier med en-klasse-kabin, så kommer jeg til å velge Braathens som nr 1. Inntil da blir det SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For innlands er jo Braathens Back og SAS omtrent like billige/dyre..jaffal for meg som flyr på ungdoms/studentbillett (under 25 år).. og jeg synes man får litt mer for penga i SAS enn på BACK... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] men d er min mening.. hehe

..og endelig kom sommerværet til østlandet også [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

 

mvh Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........................................................

Treffer man f.eks en kjenning som skal reise på samme flyet, men har ulike billetter, er det helt umulig (har prøvd flere ganger) å flytte seg fra BEST til BACK etter take off for å snakke med denne kjenningen (det gikk fint hvis jeg lovte flyvertinnen å IKKE ta med kaffekoppen bak gardinen - dette blir bare for dumt!)

...........................................................

Hei igjen..

Vil bare gjenta mitt poeng, dette kommer også an på "dagsformen" til crewet, tror du rett og slett har hatt uflaks.

Har tilfeldigvis vært borti akkurat det samme, og da jeg spurte om å få flytte meg til back for å snakke med en slektining, var dette helt i orden. Jeg tok med både kaffekopp og avis. Mulig var det siste tur før friperiode til flyvertinnen, eller annet som gjorde henne i godt humør..? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Det finnes sikert "regler" som crew har å gå etter, men tror ikke de anser det som noe stort lovbrudd å fravike på områder som dette.

De samme fenomen finner vi i cockpit - "en dårlig dag" for kapteinen kan ( ikke VIL, men kan..) helt sikkert føre til at du ikke får sitte på klappen...det er jeg hellig overbevist om.

Menneskets sinn ( les humør) er til tider meget vanskelig å overstyre.

Ha en fortreffelig helg !!

Mvh

Molde med 30 grader og sol [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

------------------

Åge Olsen/SATNOR4

atcc@molde.online.no

http://home.sol.no/~es/" TARGET=_blank>VACC Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...