Gå til innhold

Svenske ruter...


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Som flere sikkert har observert er rutene "på langs" i Norge endret. Østersund i Sverige (OSS) er et sikkerstikk på flightplans - sjekk bare denne fra i dag:

 

DEPARTURE: ENGM DESTINATION: ENBO CALLSIGN: BRA67 SOURCE: FPL EOBT: 0410021500

ROUTE: DCT 6132N01237E DCT OSS DCT ABAXI/N0421F360 DCT BDO DCT

 

Jeg har fløyet ruta i kveld. Hvorfor blir alt sendt østover? Fra Gardermoen er vel den korteste veien å rute MERAK STO STT for en app til 07 i Bodø. Men nei, her går det via Sverige.

 

Onsdag kveld (real life) kom jeg med siste BRA fra ENGM til Bodø med APP 25, og fra styrhuset ble det opplyst at vi passerte Kiruna...

 

Her er et shot fra min tur i kveld. En omvei og mer komplisert enn før...

 

Sander & resten av ATC, hva er forklaringen?

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Via_ABAXI.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen, Mads-Inge!

 

Are, jeg visste om endringene i kontrollsentralene, men ikke at det skulle få slike konsekvenser. BRA74 flyr fortatt i østerled i kveld - ENBO USIKI OSS 6152N01210E MES ENGM.

 

Er det ikke flott at vi har mentalt sterke og friske flygeledere som naboer med kapasitet til å ta over deler av den norske innenrikstrafikken?

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta til Tromsø via UP600 er jo veldig naturlig, siden de entrer ved RIGNA og flyr DCT TRO. Sjekk første innlegget og flightplan - dette er ikke UP600. Til Bodø blir det rutet øst for UP600 hele veien til ABAXI. Ved Östersund (OSS) er avstanden ca 41 NM øst for UP600. Anders hadde historien om "egenvektorering" for ENDU LAVNA 3C. Tid og fuelburn blir det penger av...

 

Avvik til UP600 med 6132N01237E OSS:

 

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/UP600.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er storm i vannglass, siden fly skjelden flyr hele veien uten å få en DCT routing på veien.

Vanlig rute på ENDU-ENGM nå i disse tider er LAVNA-GILEN-ett_eller_annet_lat/long-OSS etc , I FPL!!!!

I realiteten blir det som oftest climb mot øst fra Bardufoss, og med en gang de er i sikker høyde (6700ft) blir det DCT OSS. (Ca 15nm kortere enn FPL FØR de er ute av Norge!)

I følge en kullkollega fra skolen, som nå jobber i Sundsvall, blir de gitt ett track som holder dem 5nm øst av Bodø sector central, før de blir satt på track MES eller annet laglig punkt. (Faktisk ofte kortere enn når de flyr M609 sørover)

 

Flyene fra Bodø lider kanskje litt, men så har de fult ut muligheten til å fly den valige vegen, det blir bare litt forsikelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er storm i vannglass, siden fly skjelden flyr hele veien uten å få en DCT routing på veien......Flyene fra Bodø lider kanskje litt, men så har de fult ut muligheten til å fly den valige vegen, det blir bare litt forsikelser.

 

Back from TRD etter et par dager. Anders, jeg har ikke laget engang bris, langt mindre sett noe glass "" I mine innlegg har bare påpekt følgende ut fra objektive observasjoner:

 

- Trafikken er lagt om fra Bodø til Gardermoen

- Det er en omvei

- Via OSS er ikke noe gunstig valg til Bodø (og ja, jeg har real life vært via OSS opp og ned)

 

Jeg tviler ikke på at våre svenske venner gir så gunstige ruter som mulig. Iflg FP ENBO-ENGM vil distanse øke med ca 45 trackmiles. Med gunstig rute og velvillighet halverer jeg. Med en frekvens på 6 T/R daglig (12 turer pr dag), vil fuelburn øke med ca 18 tonn i løpet av 3 uker (lør/søn ikke medregnet). Det handler om økonomi, og noen må betale...

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...