Gå til innhold

Slutt for Boeing 737 på Kvernberget..


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Nå blir det slutt for Boeing 737 på Kristiansund lufthavn Kvernberget. Innen april 2005 vil Widerøe ta over all trafikk på ruten Oslo-Kristiansund. Dette vil medføre en lengere reisetid for passasjerer på denne ruten, men prisen vil være den samme. I dag benytter SASBRAATHENS boeing 737 på 2 daglige avganger, samt Fokker 50 på 5 daglige avganger. At det nå skal benyttes DASH på denne ruten betyr mindre seter, noe som vil medføre mindre tilgang til rabbaterte billetter. Gratulerer til Molde Lufthavn Årø, dere får fortsatt fly med Boeing og større tilgang til rabbaterte billetter.

 

Truls Meek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Wideröe kommer att använda Q400 på Kvernberget. Så då blir inte restiden speciellt mycket längre.

 

Kommer de att flyga med samma frekvens eller kommer den att öka?

 

Dessutom så är ju avsikten med detta att anpassa antalet flygstolar till antalet passagerare, tillgång och efterfrågan, så antalet billigbiljetter per antalet resande passagerare vill nog vara ganska likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette kommer til å bli noe særlig stort problem på Kvernberget. Det er jo en kjent sak at de fleste 737-flyene ofte går halvfulle både til og fra KSU (selv om det selvfølgelig finnes unntak). Dash'en er også bedre å jobbe med for bakkemannskapet tror jeg enn Fokker'n. Men personlig kommer jeg til å savne Fokker 50. Det er på mange måter et genialt fly, og jeg har hatt mange flotte turer i styggvær med den, også på klappsete i cockpit. Det har absolutt gjort sin nytte på Vestlandet, og står for meg som et symbol på kombinasjonen av dyktige piloter og et robust fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke sikker på, men sender med en link som kanskje kan forklarer det hele bedre enn meg.

 

Från artikeln:

– Vi vil tilby større kapasitet på avganger med stor etterspørsel, spesielt på ruten mellom Oslo og Kristiansund, sier informasjonskonsulent Siw Sandvik i Widerøe.

 

Selv om den totale daglige setekapasiteten vil gå ned fra 390-450 i dag til 380 seter med Widerøe, er det en kjent sak at Boeing-flyene har hatt problemer med å få fylt opp setene til og fra Kristiansund.

 

10-70 säten mindre per dag altså... 3-15% mindre.

 

Det är inte nog passagerare för att behålla frekvenserna med 737, så då blir det en mindre maskin men fler avgångar.

 

Eftersom flygen inte fylls upp så kan det väl inte vara sådan rift om billigbiljetterna? Tror inte du kommer att märka någon skillnad faktiskt. Vänta och se.

 

Dessutom blir det fler avgångar, bättre val möjlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å savne både Boeing, Braathens og ikke minst Fokker 50'en etter 35 års tjeneste her oppe. Liker ikke Dash 8'ern noe spesielt, men blir vel vant til den etterhvert. Tror det blir bedre for de reisende med større fly midt på dagen, og om ettermiddagen, selv om det blir på bekostning av kveldsavgangen. ""

Skal tro hvorfor -Q400 blir kalt for "the flying dildo"? """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ofte har benyttet flyavganger fra Kristiansund vil nok merke endel forskjeller. Det er en kjent sak at Braathens har lite rabatterte billetter fra Kristiansund, noe som gjør at mange reiser fra Molde istedet der det er lettere å få tak i rabatterte billetter. Fra Molde flys Braathens kun med Boeing 737, og med langt flere flyavganger enn fra Kristiansund til Oslo. Så når Widerøe skal fly med en maskin som tar rundt 75 passasjerer sier det seg selv at det blir mindre rabatterte billetter enn hvis de hadde benyttet en Boeing 737 med 125-150 seter. Braathens har jo tidligere oppfordret folk i Kristiansund til å reise fra Molde hvis de ikke får rabatterte billetter fra Kristiansund. Det er vel kanskje et signal i feil retning hvis begge flyplassene skal bestå i fremtiden. Jeg tror personlig at det er Molde lufthavn Årø som vinner på dette. En stor del av de som reiser fra Kristiansund er folk i oljebransjen, og oljeselskapene har jo penger nok til å bestille billetter i alle prisklasser til sine reisende. Men jeg tror mange vil benytte seg av langt billigere billeter fra Molde hvis tilgangen til rabatterte billetter blir større derfra.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at Braathens har lite rabatterte billetter fra Kristiansund, noe som gjør at mange reiser fra Molde istedet der det er lettere å få tak i rabatterte billetter.

 

...............................

 

Men jeg tror mange vil benytte seg av langt billigere billeter fra Molde hvis tilgangen til rabatterte billetter blir større derfra.

 

Mmm? Du säger ju att tillgången på billigbiljetter redan är större från Molde..?

 

Ett flygbolag måste gå med vinst förstår du. Det betyder att intjäningen på en sträckning styr priset på biljetterna.

 

Ser du Norwegian på Kvernberget? Nej. Det finns så klart en anledning till det, att passagerar grundlaget är för litet för att kunna gå med vinst där.

 

Norwegian försökte sig på Molde, förmodligen för att grundlaget var stort nog till att de hade chans att gå med vinst.

 

Så skillnaden i antal billigbiljetter, som du säger det är, beror nog på intjäningsfaktorn på de olika sträckningarna.

Den skillnaden kommer nog att bestå, men jag ser ingen grund till att det blir speciellt många färre billig biljetter bara för att Widerö kommer att börja flyga där. Men det avgör ju ekonomerna. Vänta och se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at Braathens har lite rabatterte billetter fra Kristiansund, noe som gjør at mange reiser fra Molde istedet der det er lettere å få tak i rabatterte billetter.

 

...............................

 

Men jeg tror mange vil benytte seg av langt billigere billeter fra Molde hvis tilgangen til rabatterte billetter blir større derfra.

 

Mmm? Du säger ju att tillgången på billigbiljetter redan är större från Molde..?

 

Ett flygbolag måste gå med vinst förstår du. Det betyder att intjäningen på en sträckning styr priset på biljetterna.

 

Ser du Norwegian på Kvernberget? Nej. Det finns så klart en anledning till det, att passagerar grundlaget är för litet för att kunna gå med vinst där.

 

Norwegian försökte sig på Molde, förmodligen för att grundlaget var stort nog till att de hade chans att gå med vinst.

 

Så skillnaden i antal billigbiljetter, som du säger det är, beror nog på intjäningsfaktorn på de olika sträckningarna.

Den skillnaden kommer nog att bestå, men jag ser ingen grund till att det blir speciellt många färre billig biljetter bara för att Widerö kommer att börja flyga där. Men det avgör ju ekonomerna. Vänta och se...

 

 

Nei, Norwegian flyr ikke på Kvernberget. Det er det flere grunner til. Den viktigste er at oljeselskapene har bra avtaler med Braathens. Norwegian vil ikke fly en rute med tap, da legger de den ruten ned heller- noe vi har sett mange eksempler på den siste tiden.

 

Norwegian fløy til Molde frem til april i år. Grunnen til at de la ned ruten var at folk ikke benyttet seg av tilbudet for å få ruten lønnsom. En annen grunn var at Norwegian økte frekvensen til Ålesund, og over 50% av romsdalingene bor på sunnmørsiden av Romsdalsfjorden, noe som gjorde at det var enklere for de å reise til Ålesund enn til Molde. Og Kristiansundere er jo som kjent litt sære, og vi skulle jo absolutt ikke støtte opp om trafikken på Molde lufthavn Årø for da fikk de bedre statistikk enn Kvernberget.. Vi er jo redde for flyplassen vår... Personlig reiser jeg med hurtigbåt til Trondheim, og flyr med Norwegian derfra. Det er faktisk ofte billigere enn å reise fra Kvernberget med Braathens. Og det viktigste for meg er å komme med fra en plass til en annen, jeg har det stort sett ikke så travelt for å komme frem. Prisen er det viktigste for meg iallefall.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror du misstolkade mitt inlägg Truls...

 

Det var inte menat som kritik vare sig mot dig eller Norwegian ""

 

Det var bara ett försök på att förklara att det är svårare att slå pengar av Kvernberget än Molde, och att det är anledningen till att det nu blir mindre kapacitet där...

 

Så det behöver inte vara negativt för de resande att Wideröe kommer med sina Q400. Det blir enklare att hålla ned kostnaderna vilket är en förutsättning för billiga biljetter.

 

Så din argumentation om att det blir färre billigbiljetter stämmer inte. Det kan i vart fall inte bli billiga biljetter om flygen går halv fulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil medføre en lengere reisetid for passasjerer på denne ruten, men prisen vil være den samme.

 

Tatt i betraktning at en Dash 8-300 brukte samme tid fra Torp til Bergen som BU sine 737 da de fløy fra Torp, så er det liten grunn til å bekymre seg over reisetiden tror jeg.

 

Q400 bruker 10-15 minutter mindre på samme turen, så man kan kanskje tilogmed få en kortere reisetid enn med en 737'en...? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...