Gå til innhold

SAS gir passasjerlister til USA


Ola Nordmann

Anbefalte innlegg

Ytterligare ett exempel på SAS hets i media.

"USA får innsyn i SAS passasjerlister" i överskriften, så längre ned i artikeln kan man läsa att det är ett EU direktiv som gäller alla flygbolag som traffikerar USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är helt enig Jan!

 

Men har du ett bra svar på varför man skriver artikelns överskrift som man gör och inte "EU ger USA tillgång till passagerar listor" eller liknande... Varför SAS? Varför inte KLM, BA, Virgin, KLM, Air France, etc..?

 

SAS i överskriften säljer... Objektiv journalism? Knappast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort noe galt og er ikke redd for å bli bakgrunnssjekket for å få lov til å komme inn i USA neste gang jeg skal dit. Det er klart at man må ha en litt grundigere vurdering av både flypassasjerer og besøkende inn til land slik som verden er i dag.

 

Ingen vil at USA skal bli rammet på ny i en terroraksjon, og USA er i en veldig utsatt posisjon, men det er USA som har satt seg i den situasjonen de er i, og delvis slik resten av den vestlige verden er i dag.

 

De fleste opplysninger er det helt greit at USA får, som personalia og hvem som har betalt flybilletten. Det kan avverge nye angrep. Men at USA skal få tilgang til hvor jeg har reist hen tidligere med forskjellige flyselskap og at jeg skal være et risikomoment hvis jeg f.eks skulle ha vært en tur i Afghanistan det blir feil. Det spiller ingen rolle. Ei heller om jeg har pletter på rullebladet.

 

I visumsøknadenjeg fylte ut på flyet over til USA ble jeg utspurt om diverse ting, jeg mener de ikke har behov eller krav på å få vite om meg, men jeg måtte jo for å få komme inn. Eks. "Var De på noen måte involvert i, eller sympatiserte De med Nazi-Tyskland mellom 1933 og 1945?". Spiller det noen rolle?

 

USA er supermakt, de driter i alt og alle, flyselskapene tvinges av USA til å gjøre som dem sier, for å få fly dit. Da må de som skal inn til USA forholde seg til det, eller la være. Dessverre!

 

Ikke skyt på flyselskapene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Christer,

 

Hva gjør det om SAS gir ut de her opplysningerne ?

Hva er folk redde for egentlig ?

 

-At de skal finne ut hvor du bor og sende tyver hjem når du er på ferie ?

-Eller kanske at noen skal tømme bankkontoen din ?

 

I Sverige, opplyser man alltid om hele sitt person nr, dvs de 4 siste siffer i tillegg til sine første 8.

Tenk hva man kan gjøre med de tilgjenglige.

 

Hvem som helst kan selv sjekke reg nr på en bil via internet, og få all eier info tilsendt på fax eller sms.

 

Når jeg betaler fly, eller add-ons til flightsim, skriver jeg inn så mye privat info, at "hvem som helst" kan stjele fra meg.

 

Før å ikke snakke om Kina resturangen runt hjørnet, hvor de går på bakrommet for å dra kortet, eller kebabsjappa hvor hele bank konto nr står på kvitteringen...

 

SAS gir ut passasjerliste, kan noen fortelle meg:

whats the big deal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS gir ut passasjerliste, kan noen fortelle meg:

whats the big deal ?

 

För min egen del spelar det ingen roll att USA får veta att jag kommer. Problemet är om det är lagligt att göra det...

Vi kan inte bara gå omkring och bryta våra personvärn lagar bara för att EU säger det. Då måste först en lagändring till. Men det får juristerna ta sig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS gir ut passasjerliste, kan noen fortelle meg:

whats the big deal ?

 

För min egen del spelar det ingen roll att USA får veta att jag kommer. Problemet är om det är lagligt att göra det...

Vi kan inte bara gå omkring och bryta våra personvärn lagar bara för att EU säger det. Då måste först en lagändring till. Men det får juristerna ta sig av.

 

Ja det är sant, även om jag har svårt att tro att ett så stort företag skulle bryta mot en sådan lag.

Dessutom, Du vet hur "öppna" vi är i Sverige, jag kan inte tänka mig att denna "nya lagen" är mer personvernskränkande (svårt ord) än hur Sverige redan opererar idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har ikke-amerikanske statsborgere (bl.a. turister) lov å fengsles i flere måneder uten krav på noen som helst behandling i rettsystemet.

Fingeravtrykkene dine blir scannet før man slipper inn, og man blir fotografert.

Om de da også tar en titt på hvor du har reist før, eller hvem som har betalt flybilletten din gjør vel ingen ting?

 

Jeg støtter alt som er deler i kampen mot terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det är sant, även om jag har svårt att tro att ett så stort företag skulle bryta mot en sådan lag.

 

Nej, men om EU pålägger alla flygbolag att göra det?

 

Men denna sak har ju mer med EU att göra än SAS... Varför jag inte förstår varför artikeln vinklats så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ett bra svar på varför man skriver artikelns överskrift som man gör och inte "EU ger USA tillgång till passagerar listor" eller liknande... Varför SAS?

 

Jeg antar at det er som en skriver over her, at SAS er "vårt" selskap, altså et selskap vi kjenner og som vi identifiserer oss med. Ellers er det jo den danske avisa Politiken som både Sarsborg Arbeiderblad og Aftenposten bruker som kilder, og i Sarpsborgavisa sier kilden:

 

"Men etter at EU nå har gitt tillatelse, har de adgang til reservasjonssystemet vårt for de passasjerene som flyr til USA, i likhet med hos andre europeiske flyselskaper, sier informasjonskonsulent i SAS Lars Andersen til avisen."

 

Dermed går det jo fram at det gjelder de andre selskapene også. Air France i overskriften gir vel ikke den samme identifikasjonen for oss nordmenn vil jeg tro.

 

Til dere som synes det er helt greit å la USA (eller andre) få slike opplysninger: Jo flere opplysninger av deg som legges ut, jo mer ufri er du. Det er det som ligger bak Datatilsynets skepsis. Det synes jeg er en sunn skepsis. Vi liker å se på oss selv som frie individer i et demokratisk land, men hvor frie er vi, - og hvor demokratisk er det -, om diverse myndigheter, etater og organisasjoner sitter med millimeterinformasjon om oss?

 

"Det sitter noen der ute og lager profiler av oss!", sa han konspiratorisk... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er viktig at USA får den informasjonen de trenger i kampen mot terror.

Selv om jeg lurer på hvor relevant det er for dem å vite hvem som har betalt flybilletten din.

 

I det nest siste avsnittet kan man lese at EU-parlamentet er mot denne avtalen. De hevder bl.a. at man da står i fare for å bli kastet ut av USA. Men er det bedre at terrorister slipper inn? Man risikerer jo å bli sendt tilbake, eller fengslet, i passkontrollen også. Så jeg ser ikke helt problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok at du har røkt hasj en gang eller har en (i amerikanske myndighetsøyne) tvilsom seksuell legning for å bli nektet adgang. Slik var det i alle fall inntil nylig, og jeg går ut fra at ordnung muss sein-mentaliteten er like fremtredende ennå. Synes man det er helt OK, så greit nok. Jeg synes det er en tvilsom utskillelsespraksis. Hvem blir de neste? Røykere? Folk som har fått fartsbot? Brev hjem fra lærern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er som en skriver over her, at SAS er "vårt" selskap, altså et selskap vi kjenner og som vi identifiserer oss med.

 

Just det!

Journalisten i fråga exploaterar SAS varumärke för att få uppmärksamhet till artikeln...

 

SAS i överskriften säljer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så länge jag inte har någonting att dölja ser jag det inte som något problem att uppgifterna lämnas ut. Men EU borde dock begöra detsamma av bolag som flyger hit.

 

 

Du slipper nok inn hvor som helst, du som har ordentlig pass "" Bare ikke snakk mullah savipix, så går det nok greit "" (off-topic, har dere forsatt planer om MAN? Tenkte meg over iløpet av sommer'n/høsten jeg også)

 

 

Jeg kom forresten inn i USA for noen uker siden, og jeg synes det var helt greit jeg. Ikke noe problemer, bare husk å levere inn "green card" når dere forlater landet så får dere lettere komme inn igjen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...