Erik Dahl Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Hei. Jeg har observert at det er en del "real life" piloter her inne på flightsim-forumet. Jeg flyr ikke "real life" selv, så det kunne ha vært artig å vite hva piloter egentlig har igjen for å drive med "simming"? Vennlig hilsen Erik Siter
Gjest Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Flygsimulatorer på PC har varit en av mina hobbies sen min gamla C=64, d.v.s. länge före jag började flyga. Det har aldrig varit en ersättning för riktig flygning, för mig, men ett komplement. Flygsimulatorer är, och har alltid varit, den bästa underhållning som finns till PC, anser jag. Anledningen till att jag flygsimmar är väl samma som att jag ser alla flygfilmer, och läser alla flygböcker, jag kommer över... Det är en del av ett helt flygintresse. Jag bygger och flyger RC flyg också... De finns väl de som tycker att jag är en smula enkelspårig eftersom det mesta med mig rör sig kring flygning. Men för att låna ett citat av en känd, men ack så få-ordig, svensk, Ingmar Stenmark: "De e int lönt å förklare för en som int förstår" Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Mener du utdannede trafikkflygere eller småflypiloter? I min mening er alle med sertifikat piloter, men det er mulig du har andre tolkninger? Forøvrig så tror jeg at real life piloter flyr på simulatoren fordi man kanskje ikke får fløyet nok "i virkligheten"? En trafikkflyger føler kanskje at han ikke før fløyet nok VFR, og tar seg da kanskje en tur på simulatoren. En småflypilot føler kanskje at han ikke får opplevd nok av verden (en kommer langt med småfly, men ikke langt nok noen ganger.. ) og derfor tar seg en IFR tur for å få se mer til Europa og verden. Siter
H S Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Kjenner meg igjen i det Jørgen nevner. Jeg har vært "flyfanatiker" siden jeg som 5åring var på et flystevne på Flesland rundt 1970 og var heldig som også fikk dette som yrke. Flysimmen på PC`en brukes bare for å ha det litt moro, har holdt på med det siden ca.1988 (FS-2?). For meg det er god underholdning og ikke noe mer. Siter
Bjørn Wangberg Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Til Jorgen Siden vi er inne på det. hvor realistisk synes du FS er iforhold til vrikeligheten? Har du Flight Yoke? Kan det sammenlignes med virjelige utslag? Nysgjerrig Siter
Erik Dahl Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Skrevet 16. juni 2004 Ivar: Jeg tenkte nok først og fremst på småflypiloter. Men spørsmålet har jo i aller høyeste grad relevans også i forhold til trafikkflygere... Erik Siter
Premium Medlem Torgeir Pedersen Skrevet 16. juni 2004 Premium Medlem Skrevet 16. juni 2004 Hei Jeg har relativt ferskt PPL-A, og hadde mye nytte av erfaringen med FS under opplæringen. Spesielt instrument og navigasjonstrening, det er fullt mulig og planlegge og gjennomføre en navtur i FS, med bruk av kart, plotter og regneskive, men behøver ikke GPS for å komme dit man skal til den tiden man har beregnet. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 16. juni 2004 Skrevet 16. juni 2004 Kan selv si at jeg holder på med seilflysertefikatet (er vel pilot det, www.blipilot.no ). Under teori-delen merket jeg at det var to ting jeg hadde veldig nytte av: Videregående skole med 2FY (langt fra nødvendig men mange fag blir mye lettere med det) og mye faglig kunnskap fra flightsimmen. Det rent praktiske, flygingen, har jeg prøvd å skille helt mellom sim og virkelighet, men jeg ser det er noen likheter. Men det er altså all annen kunnskap som har gitt meg et godt utbytte og gjorde at jeg bestod alle eksamene uten å lese noe særlig Siter
Freddy Ulvseth Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Jeg skal begynne på PPL-A lappen nå i sommer, og kjøpte FS2004 med stikke og pedaler for å trene på landinger, navigering (fly etter instrumenter), samt kommunikasjon... Det er endel ord og utrykk som må læres inn... Skal kjøpe bøkene så snart skattepengene er på plass :-) Siter
Werner Rafteseth Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Jeg skal begynne på PPL-A lappen nå i sommer, og kjøpte FS2004 med stikke og pedaler for å trene på landinger, navigering (fly etter instrumenter), samt kommunikasjon... Det er endel ord og utrykk som må læres inn... Skal kjøpe bøkene så snart skattepengene er på plass :-) Lykke til da! Hva sier dere, piloter? Hvordan er simmen i forhold til virkeligheten? Personlig synes jeg det er mye vanskligere å lande et fly i virkligheten enn i fs.. en kar jeg kjenner herfra som har et mikrofly stående i garasja. bruker å ta turer med ham, utrolig artig! Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 hvor realistisk synes du FS er iforhold til vrikeligheten? Beror på vad man menar med realism... För vanlig normal flygning så är FS väldigt användbar för att träna på procedurer och IFR flygning. Men när man börjar flyga lite mer avancerad flygning så märker man att FS är begränsad. Tänker på stalls, spins och aerobatics. FS är ett mycket bra hjälpmedel för att besöka en flygplats innan man ska dit i verkligheten. Scenery är ju det som utvecklats mest de senare år, och det ser verkligen realistiskt ut. Har du Flight Yoke? Kan det sammenlignes med virjelige utslag? Ja, nej! Jag har CH:s flight yoke ja. Den är bra! Men jag önskar att den hade större utslag och gärna force feedback..! Siter
Gjest Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Personlig synes jeg det er mye vanskligere å lande et fly i virkligheten enn i fs.. Det är framförallt annorlunda att landa i FS än i verkligheten. För en pilot som prövar FS för första gången kan det vara riktigt svårt att landa i FS. Det beror mycket på att man saknar sidesyn, bl.a. på en liten PC skärm. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 hvor realistisk synes du FS er iforhold til vrikeligheten? Beror på vad man menar med realism... För vanlig normal flygning så är FS väldigt användbar för att träna på procedurer och IFR flygning. Men när man börjar flyga lite mer avancerad flygning så märker man att FS är begränsad. Tänker på stalls, spins och aerobatics. FS är ett mycket bra hjälpmedel för att besöka en flygplats innan man ska dit i verkligheten. Scenery är ju det som utvecklats mest de senare år, och det ser verkligen realistiskt ut. Først og fremst følelsen av å ha flyet i henda Det første jeg merka i min første real flytur var nok vinden, 8 kts medvind, det rista ganske bra i et lite mikrofly.. dette var det første jeg merka egentlig. Etter noen turer med flyet fikk jeg lov å lande, det endte med at han tok over på short final 6 kts sidevind.. hehe Siter
Øyvind Solheim Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Ikke så dumt med sim-trening Freddy. Av egne erfaringer så blir det automatisk lettere med bla.a. instrumentoversikt Også fordel med trening på å holde kula i senter under sving. Leser ting kjappere når en entrer flymaskinen. Lykke til!!! Ø.S. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.