Gå til innhold

Første A380 er på egne hjul !!


Stian Svensen

Anbefalte innlegg

 

Og trenden går jo ikke i A380/744s favør.

Flere og flere strekninger som tidligere utelukkende ble trafikert av 747, blir jo nå trafikert av mindre fly, som A340/330 og B777-200/300. (Særlig EU-USA)

 

For å si det sånn, så ville jeg faktisk føle meg mindre trygg på et slikt fly enn på et mindre (les 777 og 340), fordi jeg anser dem som mer attraktive for terrorister, da det er flere mennesker som rammes.

 

Dessuten er det jo dyrere for flyselskapene å fly et fly med 4 motorer (747/A380/A340), enn et fly med 2 (777), så med mindre de regner vanvittig mange passasjerer, lønner det seg vel å bruke et mindre fly.

 

Ruter som eu-usa blir nå oftere traffikert med mindre fly som følge av økt frekvens, altså hvor ofte det er en avgang, da er det selvsagt ikke behov for store fly på alle ruter. Unntakene er ruter med ekstrem load, altså hvor det er nærmest ubegrenset med passasjerer, eller hvor flyplassen har et begrenset antall slots for de forskjellige flyselskapene, som feks Heathrow. Rutene hvor vi vil se A380 i drift er nok stort sett EU-Asia og Aisa-Midtøsten (er jo bare å se på hvilke selskaper det er som har bestilt flyet.)

 

Når det gjelder antall motorer, så er det som du sier dyrere med fire motorer kontra to, pga økte vedlikeholdsutgifter osv. Grunnen til at vi ser så mange fly konstruert for lange distanser med fire motorer, er at flyene må ha en klarering, kalt ETOPS XXX, hvor XXX angir hvor mange minutter flyet kan fly over åpent hav. Av denne grunn er det flere selskaper som velger feks A340 i steden for B777. For enkelte selskaper er A340 og B747 for små rett og slett, og da er ikke listeprisen på ca 220mill USD avskrekkende ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus benytter seg i av kompisittmaterialer, som karbonfiberkombinasjoner osv, i motsetning til boeing som til nå har brukt aluminium for det meste (7E7 er det første flyet deres som er laget nærmest utelukkende av komposittmaterialer.) Det er derfor flyene har så snodige farger, hvor fargene varierer avhenigig av hvilken fabrikk den enkelte delen er laget på.

 

For noe tull,Boeing sine maskiner har også samme farge som dette før de blir lakkert. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus benytter seg i av kompisittmaterialer, som karbonfiberkombinasjoner osv, i motsetning til boeing som til nå har brukt aluminium for det meste (7E7 er det første flyet deres som er laget nærmest utelukkende av komposittmaterialer.) Det er derfor flyene har så snodige farger, hvor fargene varierer avhenigig av hvilken fabrikk den enkelte delen er laget på.

 

For noe tull,Boeing sine maskiner har også samme farge som dette før de blir lakkert. ""

 

Neida, mener det helt seriøst "" De delene av Boeing sine fly som er av komposittmaterialer er i samme farger som airbus sine maskiner, men resten av delene som er av aluminum er ikke slik. Viser her til noen bilder av div boeing-maskiner før lakkering:

Boeing 757-200 på Renton

 

B757-300 på Renton

 

B737-700 på Renton

 

B777-200ER på Everett

 

B747-XXX på Everett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminium er jo blankt...?

Sikkert shop-primer eller noe!

Jepp, tror det er noe sånt ja.

 

Skal jævelen bare har tre hjul??

 

Nei, den får fire sett bak, akkurat som B747, men, de hjulsettene i midten får tre hjulpar hver, slik at hele kolossen får 22 hjul til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aluminiumen kommet på kroppen? Er aluminumet det grønne vi ser på kroppen? Hvis så, hvorfor er det da alltid flykroppen grønn før den lakkes?

 

Airbus benytter seg i av kompisittmaterialer, som karbonfiberkombinasjoner osv, i motsetning til boeing som til nå har brukt aluminium for det meste (7E7 er det første flyet deres som er laget nærmest utelukkende av komposittmaterialer.) Det er derfor flyene har så snodige farger, hvor fargene varierer avhenigig av hvilken fabrikk den enkelte delen er laget på.

 

Årsaken til at materialene er grønne er ikke fordi de er av kompositt, men fordi aluminiumen er behandlet med "Etch-Primer". Dette er en slags syrebehandling av aluminiumen for at lakken skal sitte godt.

Et godt eksempel på denne typen behandling finner dere her:

 

http://www.jabiru.co.uk/w11.jpg

En alu-vinge som er behandlet med etch-primer før montering, og er derfor helt grønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...