Gå til innhold

Flyspottere


Sean Berntsen

Anbefalte innlegg

På Værnes har vi "flyspottere" en annen funksjon, tror vi blir sett på en sann plage.

Står du utenfor gjerdene kjører det til stadighet kjøretøyer fra AVINOR forbi og sender stygge blikk.

Står du på innsiden, til og med hvis du har klarering fra tårnet! Så blir du spurt om "hva gjør du her, hva heter du, har du lov til dette..?".

De blir jo selvfølgelig stille når jeg sier at jeg har snakket med tårnet.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke adgangskort så har alle med kort rett og plikt til å eskortere deg ut av området, uansett hva tårnet sier... Tårnet bestemmer over ferdselsområdene, men har du ikke adgangskort så har du ingenting på airside å gjøre...

 

Litt av et sikkerhetsopplegg de har på Værnes, når personer uten adgangskort kan vandre rundt airside uten å bli kastet ut... ""

 

Rett og slett skremmende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå slipper de ikke ut hvem som helst!

Jeg har flere bekjennte i tårnet + at jeg er medlem av flyklubben.

Har jo egen nøkkel som jeg bruker på flyklubbporten, men har bare ikke fått adgangskortet mitt ennå.

Er nok strengere enn du tror. ""

Om de så hadde eskortert meg ut, så hadde jeg jo bare låst meg inn igjen? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor farlig kan det være?

Jeg har når som helst tilgang til flyplassen, egen nøkkel + at jeg flyr i Værnes Flyklubb?

Så i teorien mener du at vi i flyklubben ikke skal ha tilgang til flyplassområdet?

Iløpet av den timen jeg stod der var det 3 stk. som var bort til meg å spurte hvem jeg var og hva jeg gjorde her.

Men etter å ha framvist gyldig legitimasjon og medlemsbevis hos Værnes Flyklubb sa de at det var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i såfall din teori...

 

Ingen skal ha tilgang til SRA/CSRA uten adgangskort og å ha gått igjennom sikkerhetskontroll... Yrkespilotene må følge disse reglene, så hva får deg til å tro at reglene skal være mindre strenge for medlemmer av en flyklubb?

 

Det er jo en større sjanse for at trusselen kommer fra en som har meldt seg inn i flyklubben, enn at den kommer fra en yrkespilot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at alle som skal bevege seg på flyplassområdet skal igjennom sikkerhetskontrollen før de får komme inn?

Det ville vært enormt tidskrevende, og meget upraktisk.

Men det er vel ikke noe ukjennt at Norske flyplasser er generellt usikkre!

Vet om flere plasser på Værnes hvor det før var mulig å "snike" seg inn, man kunne f.eks komme seg inn i et fly uten å måtte gå igjennom sikkerhetskontrollen, kun et skilt som stoppet deg som det stod "adgang forbudt" på..

Men her har det nå blir et "enveisport".

Det har vel også vært snakk om at man skal begynne å gå inn igjennom hovedporten, hvor man må ha kort for å komme inn.

Men hva det har å si at jeg stod å så på fly uten adgangskort forstår jeg ikke, alle i klubben har tilgang på det, men jeg har bare ikke fått mitt ennå fordi jeg ikke er ferdig med flysertifikatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. forskriftene skal alle som har et ærend innenfor avsperret område (midlertidig eller på fast basis) bære et synlig, gyldig ID kort, utsted av Avinor. Det inkluderer alle flyklubb-medlemmer som holder til på en av Avinors flyplasser…

 

Har faktisk hørt om tilfeller der medlemmer i flyklubber har måttet sluttet, for at de ikke tilfredsstiller Avinors krav til ID-kort…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg regner med at flyklubben ligger utenfor SRA/CSRA (slik den gjør flere andre steder)... ...hvilket innebærer at medlemmer av flyklubber har å holde seg der, og ikke tråkke over takseveier for å se på rutefly....

 

Hadde flyklubben ligget i SRA/CSRA så hadde neppe nøkkelen din passet lenger, og du hadde måttet gå via en sikkerhetskontroll...

 

Når du derimot tråkker over takseveien og nærmer deg terminalen og ruteflyene så går du inn i SRA/CSRA, noe du ikke har lov til...

 

Dette er hverken lokale eller sær-norske regler, men EU-regler som gjelder i Norge, så Værnes er neppe et unntak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt flere plasser Værnes klart kunne vært flinkere på sikkerheten, og at jeg egentlig "ikke hadde noe å gjøre" der ute ved taxebanen vet vi jo alle.

Men det er jo latskap fra ansatte på Værnes som gjorde at jeg ikke ble bortvist fra området, de bare spurte hva jeg gjorde her, så måtte jeg bevise at jeg var med flyklubben, og da var det liksom greit.

Men de kommer nok til å bli strengere på det etterhvert, får vi håpe. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. forskriftene skal alle som har et ærend innenfor avsperret område (midlertidig eller på fast basis) bære et synlig, gyldig ID kort, utsted av Avinor. Det inkluderer alle flyklubb-medlemmer som holder til på en av Avinors flyplasser…

 

Har faktisk hørt om tilfeller der medlemmer i flyklubber har måttet sluttet, for at de ikke tilfredsstiller Avinors krav til ID-kort…

 

Helt korrekt... Det er opp til eieren av flyplassen å avgjøre om en søker tilfredstiller kravene (utfyllende politiattest, osv.), så adgang til en flyplass er ingen selvfølge, uansett hvor mange klubber man er med i...

 

...og det er også eieren som avgjør vilke områder vedkommende har tilgang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du derimot tråkker over takseveien og nærmer deg terminalen og ruteflyene så går du inn i SRA/CSRA, noe du ikke har lov til...

Som sagt så er jeg ikke kjennt med flyplass forskriftene, og jeg ringte å hørte med tårnet for å forsikre meg om at jeg ikke stod i veien for noe.

Virker nesten som det er jeg som får refs her, kan noen da forklare meg hvorfor jeg da ikke ble bortivist? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke å være flyklubb medlem for å få Avinors ID kort. Jeg får ikke Avinors ID kort fordi jeg ikke har noen fast jobb i bransjen hvor slikt kort er påkrevet. Så det eneste jeg får er Notodden lufthavn sitt ID kort. Derimot har jeg lov til å holde meg innenfor flyplassene sitt området (også andre flyplasser enn Notodden), så lenge jeg har på meg flysertifikatet OG legitimasjon med bilde (bankkort, førerkort for bil o.l.). Dog kan jeg ikke ferdes så fritt som jeg kunne gjort med Avinors ID kort.

 

På Notodden kan jeg dog velge å bruke ID kortet for å være inne på området, uten å ha med meg flysertifikatet. F.eks. for å rydde kvist på rullebanen (som jeg gjorde lørdags morgen etter flommen) eller bare for å være inne på området. At sikkerheten er på vei opp har man merket. Spesielt på Notodden som var ganske fri tidligere. Nå er det kodelås på porten og påbudt med lokalt ID kort synlig (evt. flysertifkat og annen legitimasjon eller Avinors ID kort som dem som oppfyller kravene til det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar: vel, det er vel igrunn Stian som hadde ansvaret for dere siden dere var hans passasjerer. Han har lov siden han har flysertifikat. Og han har selvfølgelig lov til å ta med sine passasjerer innenfor porten.

 

Jeg vet at tårnet var litt misfornøyd med at "alle" hadde fått felleskoden til porten og dermed hadde fri tilgang til området, også de som ikke hadde flysertifikat eller ID kort. Men jeg tror nok det gjaldt mere modellflygerene o.l. Modellflygerene tok seg jo inn på området i 19-20 tiden fredag kveld og gikk liksegodt ut på hovedstripen og ville fly modell fly ""

 

Som sagt, så lenge Stian var med dere hadde ingen noe dem skulle ha sagt, da hadde dere lov til å være der. Men skal vi følge forskriftene helt til punkt å prikke så hadde dere ikke lov til å være der uten han nei (men det var dere vel heller ikke ?).

 

Men jeg har hørt rykter om at det kommer til å bli ganske hyppige kontroller på ID kort og evt. flysertifikater på Notodden i tiden fremover. Så ved et evt. besøk er det nok greit å ha både flysertifikat og legitimasjon tilgjengelig i lomma, spesielt om man skal ut av porten og inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er jeg ikke kjennt med flyplass forskriftene...

 

Vel, som bruker av flyplassen så er det ditt ansvar å kjenne til ferdselsforskriftene.

Det er jeg enig i, og vi skal nok klare å få med oss hva jeg har lov til/ikke lov til i den tiden som kommer.

 

Men da annser jeg denne diskusjonen som avsluttet, lærer mye nyttig av slikt!

 

Ha en fortsatt fortreffelig uke alle sammen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sporet litt av... ""

 

 

....men over til topic:

 

Det engelskmennene har gjort er nok veldig lurt. "Spotterene" er en liten gruppe, så nye ansikter vil bli lagt merke til, og spottere kan fort legge merke til unormale aktiviteter...

 

Lite mindre forhold i Norge, men allikevel så hadde nok ikke myndighetene sagt nei til ekstra øyne og ører rundt flyplassene...

 

Spottere! Foren eder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ivar Skaugstad:

[sitat

Det er jeg enig i, og vi skal nok klare å få med oss hva jeg har lov til/ikke lov til i den tiden som kommer.

 

Men da annser jeg denne diskusjonen som avsluttet, lærer mye nyttig av slikt!

 

 

Enig!

La oss også håpe da at Avinorfolka på Værnes også (og andre som måtte føle seg berørt) har lært litt av denne diskusjonen. De ønsker sikkert ikke at "hele Norge og halve verden" skal vite om Værnes' åpenbare avslappende holdning til sikkerhet som Ivar her har vært med på å avdekke.

 

Har tidligere jobbet med sikkerhet i oljeindustrien, og sammenlignet med mine erfaringer derfra synes Ivar's flyplasshistorie en smule foruroligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...