Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det kom jo noen fly. Jeg satt Kirkenes Tower, og det er artig å prøve seg som flygeleder når det null sikt for flyene.

Vi får rope ut om dette en god stund i forveien senere, for da kan det bli mye mer trafikk. Ha en god natt alle sammen! ""

Skrevet

nja...var vel ikke null sikt...men for Agnor var det i Vadsø så dårlig sikt at han ikke så banen før han hadde landet, og du kunne ikke se kantene på rullebanen når du var linet opp på centerline. Er jo en liten utfordring det når det ikke er ILS eller vor app.

Skrevet
så dårlig sikt at han ikke så banen før han hadde landet, og du kunne ikke se kantene på rullebanen når du var linet opp på centerline

 

Vegar, hvilke kriterier bruker du da for landingsklarering (ref Minima) ?? """"

 

Mvh

Skrevet

Det var kjempeskøy å fly. I vadsø hadde vi minima på 100 fot og Kirkenes på 50 fot i og med at det er full ILS der. Hva de bruker i real life aner jeg ikke, men vi måtte ned på en ca 70 fot for å få øye på banen i går. Har et screenshot som kan illustrere noe av morrosakene ""

 

Pr nå er METAR for Kirkenes

 

ENKR 080920Z 26010KT CAVOK 18/08 Q1010

 

Så jeg tror ikke det blir samme type flyving idag ""

 

 

 

[image]http://www.home.no/commodus/YAFSS_003.jpg[/image]

Her er 70 fot over rullebanen, 24 i Kirkenes kl 0200 ca.

 

[image]http://www.home.no/commodus/YAFSS_004.jpg[/image]

Her er vel bare 30 fot over bakken og en form for flaring har startet. Nå er det bare å PRØVE å sette seg trygt nede på bakken. Ca 600 meter innpå banen vi nå.

Skrevet

Hei igjen,

 

ENKR Rwy 24 har CAT I ILS, og det vil her si:

Min 200ft hvor du må kunne se Rwy, og

Min 550m Visibility/RVR

 

Mener derfor at ENKR på angitt tidspunkt ville vært STENGT ""

 

Mvh

Skrevet

Den var rimelig stengt ja. Slik som du ser på bildene var det ikke mye marginer. Hadde egen minimum på 50 FT og det fungerte fint det. Det er vel sikkert CAT III a eller noe slikt. Husker ikke i farta hvilke min. krav til de forskjellige katigorier og egne bestemmelser for hver enkelt flyplass. Men greit å vite da. Vadsø, har du noe info der? Var mye værre i Vadsø enn i Kirkenes. Vadsø hadde OVC 001 og 400 Meter Horisontal hvis jeg ikke husker feil. Klarte ikke å lande på ENVD i går jeg. Flyplassen var stengt i RL også.

Skrevet

Hei igjen Agnor,

 

Vel, ref AIP Norway så har ikke Vadsø ILS (kun LLZ/DME), så da blir det nok å finne en "alternate" ""

 

Grunnen til at jeg tar dette opp (også innen VATSIM flyging) er at det fortsatt forsøkes å legges opp til Real-life, så godt som mulig.

 

Men, selvfølgelig har "vi" mulighet til å omgå både vær og andre "uhumskheter", og prestere å både ta av og lande under forhold som ville vært umulig Real-life ""

 

Spørsmålet blir derfor alltid om du ønsker å gjøre dette så realistisk som mulig, med de begrensninger dette medfører, eller............. ""

 

Mvh

Skrevet

Vi hadde en bra realistisk atmosfære selv om vi valgte å sette minima på 50 FT. Hadde jeg ikke fått visuell med RWY da, hadde jeg selfølgelig gått MAP-P. Ska fly en del ikveld også. Ser på væroversikten at det er tåke i Berlevåg og Alta i Finnmark blant annet, og tror jeg må ta turen dit da. ""

Skrevet

Ville vel kanskje "stengt" flyplassen når det var så dårlig sikt, men det er jo opp til hver enkelt pilot hvor realistisk man vil ha det.

Selv hadde jeg nok ikke landet der, ikke fordi jeg ikke kan, men fordi det som sagt bare er CAT I.

Når det er snakk om realisme på VATSIM, så kan jeg jo nevne at jeg noen ganger "stenger" stripa på Værnes på vinteren grunnet snøbrøyting..

Men for de som ikke kjenner meg, virker dette bare rett og slett dumt, "for en [sensurert] som drømmer seg helt bort" tenker nok de som kanskje ikke har så nært kjennskap til meg.. ""

Men, en kan jo ikke stenge flyplassen om piloten insisterer på å lande, kan man? ""

Skrevet

Jeg hadde følgt din anmodning hvis du hadde sagt det. Øker jo bare realismen litt da. Blir litt holding i lufta, litt irriterte piloter, og litt mere fuelkonsum og noen sekunders ekstra jobb for fuelmannskapene. Hehe.. synes det er kult du gjør det realistisk. Fikk landingstillatelse av vakthavende AFIS-Fullmektig, og landet i samråd med han på ENKR bane 24 i følgende vær:

 

ENKR 072350Z 30008KT SCT003 OVC002 VV200 04/01 Q1020

Sånn ca noe slikt ""

 

Noen som blir med å fly i natt? Noen som har lyst å sitte ATC på ENKR, ENNA, ENAT eller liknende?

Skrevet

Fikk landingstillatelse av vakthavende AFIS-Fullmektig, og landet i samråd med han på ENKR bane 24

AFIS gir ikke landingstillatelser, han bare forteller om runway is free/occupied.

I et slikt vær måtte vel AFIS selv sitte på stripa for å se om det virkelig var noe trafikk på den? ""

Skrevet

Ja, i Kirkenes er det vanlig atc. Har vært der noen ganger. Hadde med radioen og hørte på. Var ikke så mye action akkurat. Dagens høydepunkt var braathens-maskinene som kom et par ganger om dagen fra Oslo og Tromsø...Må være litt stusselig i forhold til f.eks Gardermoen.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...