Gå til innhold

Bodø Tower endelig online


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

Han ville at du skulle ta det på txt, da han ikke var så god i engelsk, var newbie og i tillegg brukte voice ""

 

 

Ang. bookingsystem og sånt, er det sjeldent jeg booker, da jeg pleier å sette meg som ATC når jeg har tid til overs.

Men er jo en del som benytter seg av systemet, og å få dette vist på fs.no forsiden eller noe sånt hadde jo vært supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per-Kristian, la meg først si at dette ikke er meint mot deg personleg, men meint som eksempel for folk som har lyst å praktisere atc

 

1. Skaff dere kart over den flyplassen dere bemanner, om ikke anna enn sid og star kart.

 

Her er ei side for dere som treng kart for europa:

http://www.ead.eurocontrol.int

 

Trykk GO litt nede på sida...

 

Om dykk har java trykk på logoen over der det står "European AIS Database"

Javane dykkar blir testa...

 

Dobbel klikk på PAMS på venstre sida.

 

På authority code velg foreks. EN (for Norge)

Trykk på refresh knappen.

NB! Kan ta litt tid å laste ned...

 

 

2. Å komme med I dont have any charts på voicen er for dårleg når ein sitt som atc

 

3. voicen din var til tider veldig fæl å høre på, skurre lyder, og når jeg spurte deg om å ta det en gang til føltes som du "skreik" inn i miccen

 

4. Under en av dropp down menyene finner du noe som heter tower mode(når du er på logga som tower) , den er kjekk å bruke da du kan se callsign og gjøre andre funksjoner på fly som squawker standby.

 

5. på en av desse boksene finn du ein knapp "map" trykk videre på "iap" der finn du sid og star som jkem opp pæ skjermen. (ikkje om du bruker gnd/twr sector fil for engm der er ikkje sid/star innlagt, og derfor bør du ha kart)

 

6. La folk først kontakte deg, som i reallife, siter jeg å plotter inn i fmc og driv med preflight hater eg at atc spørr om eg vil ha klareringen min, når eg er klar for klareringen kontakter eg atc ""

 

Eg ønskjer at folk skal vere atc det er ikkje det.

Men når eg er ute å flyr så forventer eg at atc ved den flyplassen jeg er skal ha like god eller bedre kunnskap om flyplassen og dens prossedyrer en meg. At atc spørrr hvilken sid eg vil bruke synest eg er for tamt, da kunne eg like godt fortsatt på unicom.

 

Så konkllusjonen er, sett dere inn i prossedyrer og slikt før(!) en sitt som atc ved ein flyplass.

 

Håper å sjå deg igjen som atc, men kanskje litt bedre forberett

 

 

Nok syting for denne gang

God helg folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sakt det før og jeg sier det igjen:

 

ENGM er Norges hovedflyplass. Da kan det komme mange både norske og utenlandske fly dit. Da forventer de at de folka som sitter ATC der kan jobben sin. Så folkens, før dere bemanner ENGM:

 

1. Skaff dere kart for flyplassen og lær prosedyrene som gjelder. (gjelder selvsagt også for de andre flyplassen, men spesielt ENGM)

2. Les nå manualen for den radarklienten dere benytter slik at dere kan finne frem til de kommandoer etc som dere har bruk for og at dere vet hvilke opplysninger dere kan få frem om flyene som dukker opp på radarskjermen.

3. Man gir IKKE klareringer på bakgrunn av FP man finner på servinfo!!!!!!!!!!! fordi man ikke kan bruke ASRC og derfor ike får opp flightplanen der.

4. Les eksemplene på radioprosedyrer og hvem sier hva som dere finner på VATSIM.

5. Bemann en mindre flyplass dersom dere er nye og utrente slik at dere blir litt vant/"varm i trøya" før dere kaster dere ut i den trafikken som kan dukke opp på ENGM.

6. Vær forbedredt FØR dere logger dere på. Sett ATIS, Freq etc.

 

Den ATC som "trener" på en mindre flyplass viser godt omdømme og respekt for den jobben som skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Kristian,

 

Ser du er mye online om dagen.. og ingenting er vel bedre enn at vi har ATC dekning i landet vårt. Men jeg syns du bør "kule" ned ett par hakk.

 

Ettersom jeg forstår fikk du STU1 ratingen din Onsdag forrige uke, og idag har du sitti som ENBO_TWR , ENBO_APP , ENGM_TWR og nå sist ENEV_APP. Mitt råd til deg som newbie ATC er å kanskje redusere radiusen litt, og kanskje konsentrere deg om en destinasjon som du kjenner bedre enn andre?

 

Satt som OBS her forrige kvelden og så du satt som ENGM_V_TWR men på vatsim het du ENBO_V_TWR og med 118.100 som frekvens..

 

Jeg har ingenting jeg sku sagt når det angår VACCN eller VATSIM, men kun ett par tips ""

 

Virker denne kjent Per-Kristian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MYT3104

Du gidde meg oklan (1 eller 3) når jeg hadde fila lucky,venta i noken minutt og så fekk eg lucky,

måtte seie at jeg ville ha 2P, så fekk inntrykk at du ikke hadde kart ""

 

Kart eg har er datert 16 mai 2002(cden eg har, er valid til 15 april trur eg)

Det har sannsynlegvis blitt misfortåelse da jeg ikke får så god kvalitet på det du sender ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du bør sette deg bedre inn hvordan en atis skal settes opp.Tok ett utklipp hvordan din så ut nå kl 13:48.

 

Voice rw.avsim.net/enzv_v_app

Sola Approach operetead by Per-Kristian Jensen

Information Bravo at time 0920Z Q1002 Callsign,Stand and Information on first contact

 

Her mangler det en del opplysninger ikke sant?Du oppgir ikke hvilken rwy som er active.Du oppgir ikke vindretning/styrke.Du oppgir ikke TL.Piloten må jo selv hente inn disse opplysningene fra en annen kilde.Det er jo netopp du som skal informere om dette. Skal du sitte som ATC så bør du skjerpe deg betraktelig.

 

Slik burde du ha oppsettet:

 

rw.avsim.net/enzv_v_app

Information Bravo at time 1120Z

Rwy 36 in use .Q1005.TL85.Wind 360 at 25G35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Per-Kristian: Lær deg prosedyrene du bruker når du flyr. I går viste du det stikk motsatte. F.eks at du landet på rwy som du fant det for godt uten å gi så mye som en notis til meg "" Selv om du har motorproblemer og det bare ble skurring på voicen plutselig kunne du iallefall kontaktet meg på text som jeg spurte om, hvis ikke er det bare å logge av ""

 

Konklusjon: FØLG REGLENE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her er en del nye ATC som tydelig har litt problemer med å følge prosedyrer etc.

 

Ta kontakt med Training Department vACC Norge så tar vi noen treningssession sammen.

 

Vi må alle sammen starte en plass, vi gjør alle feil, og det er dette vi skal lære av, men det kreves av nye ATC at de iallefall har lest litt om hva dette dreier seg om. Vær litt ydmyk og ta imot råd og veiledning der du kan få det.

 

Jeg regner med at dette ordnere seg, men i en startfase kan det være lurt å ikke "hive" seg ut på ENGM eller andre større flyplasse, men start på en mindre flyplass og få noe erfaring. Lær frasilogien, hvilke prosedyrer som er for den flyplass da vil du få basiken, og etter hvert som kunnskapen øker kan du flytte til større flyplasser.

 

Joda vet at det kan være lite trafikk på de mindre flyplasser, men er man tålmodig,og holder ut, viser det seg at piloter kommer ditt du logger opp.

 

Også til Dere piloter som kommer over våre nye ATC, vær litt tålmodig, hjelpe disse nye med råd og veiledning om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en liten Notis til dere som har tenkt dere til/fra ENKB nå..... jeg og en pilot som skulle til ENVA fra ENKB har vurdert dette i lag da jeg ikke får opp METAR for ENKB.... han sa at skydekket var så lavt at det var bare og stenge Kvenrberget men hvis dere absolutt vil prøve ILS så er det greit for meg.... sier bare at Kvernberget egentlig er stengt..... vil tro at Kvernberget er stengt ral life også hvis det er samme vær der skulle dere ha annen info så bare si fra....

 

Edit: Fant nettop METAR på Vatsim.net:

At 11:20 UTC, the wind was blowing at a speed of 11.3 meters per second (25.3 miles per hour), with gusts to 17.0 meters per second (38.0 miles per hour), from West in ENKB. The temperature was 1 degrees Celsius (34 degrees Fahrenheit), and the pressure was hPa ( inHg). The relative humidity was 93.0%. The sky was clear. The visibility was 1.0 kilometers (0.6 miles). Current weather is Moderate Shower(s) Rain Snow .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...