Gå til innhold

Norske F-16 slår sprekker


Gisle Paulsen

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har skjønt det så går en god del av MLUen ut på å oppdatere elektronikken ombord, jeg tror det er svært lite strukturoppdatering. Så vi har gamle skrog med ny elektronikk flygene som jagere...

Det er ikke noe i veien med å fly med det, men vedlikeholdskostnadene vil nok øke og flyene kan bli pålagt en operasjonell begrensning i antall G de har lov å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i veien med å fly med det, men vedlikeholdskostnadene vil nok øke og flyene kan bli pålagt en operasjonell begrensning i antall G de har lov å trekke.

 

Det blir da i høyeste grad et problem! Resultater kan bli laver våpenlast, mindre A2A trening/begrensninger i G etc. Dette påvirker både flyenes kapasitet og deres treningsverdi for pilotene.

 

Dette er ikke det første flyet dette skjer med, så godt som alle jagerfly luftforsvaret har fått problemmer med dette på slutten av brukstiden. Få tak i noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt det så går en god del av MLUen ut på å oppdatere elektronikken ombord, jeg tror det er svært lite strukturoppdatering. Så vi har gamle skrog med ny elektronikk flygene som jagere...

Det er ikke noe i veien med å fly med det, men vedlikeholdskostnadene vil nok øke og flyene kan bli pålagt en operasjonell begrensning i antall G de har lov å trekke.

 

Jo, jeg vet det, men var ikke "Falcon Up" programmet, å fikse sprekker i vinger, skrog osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare det gamle trikset som brukes når man ønsker seg noe nytt. Det hele er overdramatisert, flyene kan brukes i mange år ennå, men for avislesere høres det ut som å hele flåten er defekt og må skiftes øyeblikkelig. Og hva så om det er sprekker i flyene. Når kommer Norge til å kjempe mot en fiende som har bedre fly? Selv en F16 med sprekker burde klare å nedkjempe en sliten Mig som er det beste USAs "slyngelstater" kan håpe på å eie. Og hvis vi ikke hele tiden hadde stilt oss tilgjengelig for USAs kriger så hadde vi egentlig ikke hatt bruk for F16 i det hele tatt.

 

Vi sikkert alle sammen enige om at det hadde vært artig med nye jagerfly, men nødvendig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sikkert alle sammen enige om at det hadde vært artig med nye jagerfly, men nødvendig er det ikke.

 

Ja det var noe sånt vi(dem) tenkte før utbrudde av 2. verdenskrig og ""

Det endte med at norske bønnet måtte kastet potet etter tyske fly hvis de ville yte litt motstand ""

 

Disse sprekkdannelsen har F-16 flyene hatt nesten siden de var ny. Aldri vært noe alvorlig problem. Med de kommer bare hyppigere nå som flyene har blitt lappet så mye på gjennom årene.

Forsvaret mener de fortsatt vil holde en god stund til. Spørsmålet er vel hvor lenge det er lønnsomt å lappe.

 

Jeg ser ingen grunn til å ikke kjøpe nye F-16, det er jo yppelige fly for norske forhold, og annet også. Det er jo det flyet vi kan best.

 

Da trenger man ikke så stor omstrukurering i forsvaret heller. Det er jo ikke bare snakk om fly. Men alt av vedlikehold-verktøy og utstyr som følger med. Pluss opplæringen av piloter.

 

Men hadde det vært opp til meg hadde det blitt YF-22 og F-117 "" + å pynta litt med noe cobra'er på kystvaktfartøyene ...Sikkert ikke blitt så vanskelig å skremme bort islanske trålere da nei ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi forlange at våre piloter skal dra ut i krigen bør de få de beste flyene som er mulig innenfor realistiske begrensninger. Det er ikke F-16A (MLU). Hadde nok ikke vært så dumt å ha noen F-16C/D Block 50/60. Denne modellen byr ikke bare på mange av de samme systemer som kommer i nye fly som JSF og EF2000, men er også en meget grundig utprøvd våpenplatform som vi vet fungerer + større våpenlast og rekkevidde i forhold til dagens F-16.

 

 

[image]http://www.israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-16i/f-16I_10.jpg[/image]

 

[image]http://www.israeli-weapons.com/weapons/aircraft/f-16i/f-16I_5.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Sikkert ikke blitt så vanskelig å skremme bort islanske trålere da nei ""

 

Nå har det seg jo sånn at vi faktisk skal forsvare Island da, så jeg tror vel ikke de er det største problemet.

Et angrep på landet vårt er det vel heller ingen større sansynlighet for, men styrkene våre blir jo stadig kalt ut til tjeneste for NATO (eller burde vel egentlig si USA men...), og da er jeg enig med Jens-Ole i at pilotene våre ikke burde ha fly med sprekker i vingene som har en begrensning på hvor mye G de kan klare...er liksom litt surt å fortelle familien til en pilot at han omkom på grunn av at vingen brakk, fordi forsvaret mente at flyene kom til å holde en stund til...

 

Og når det gjelder hva de kan komme opp mot, så er det jo flere av disse "skumle landene" som har endel som jeg tror en F-16 med sprekker i vingene kunne ha slitt litt med...Iran har f.eks blant annet Tomcats (som det eneste landet bortsett fra USA), Kina har vel noen tusen fly (selv om det kanskje ikke er den beste standarden på dem, så hjelper det med å ha mange av dem), og de fleste andre av disse skumle landene oppererer jo også med fly som MiG-29 og noen av dem også med SU-27 eller andre Flanker utgaver...så jeg tror ikke våre slitene og falleferdige F-16 ville ha så veldig mye å stille opp med, skulle de noengang måtte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si meg helt enig der da, i at Norges piloter og jagerflyene (F-16AM/BM) ikke har noe å stille opp med. Vi kommer bra ut på øvelser, og takler det meste, og seff. ville hvilket som helst fly som hadde kommet opp i en dogfight med noen av de russiske flyene hatt problemer, i og med at russland er kjent for å lage fly som klarer ting som ingen andre, og hadde de hatt tilgang til den samme avionikken som USA og comp. hadde de virkelig vært kommet laangt.

 

Og i en evt. krig, så ville ikke F-16 flya til Norge vært alene, vi har ett av verdens beste bakke til luftmissil-system (NASAM), god kontroll og varsling +++ (og evt. AWACS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Sikkert ikke blitt så vanskelig å skremme bort islanske trålere da nei ""

 

Nå har det seg jo sånn at vi faktisk skal forsvare Island da, så jeg tror vel ikke de er det største problemet.

 

Dette er en sak som kystvakten nesten daglig må håndtere i fredstid. Enkelte ganger benyttes ganske brutale metoder for å få reaksjoner "".

(Har ingenting med krig å gjøre, men krenking av våre soner og regulerings ordninger.)

 

At flyene sprekker er ikke noe som gjør flyene mindre dyktig. Dette blir sjekket hele tiden. Og ingen fly med slike skader og fare for kollaps vil bli sendt ut før de er forbedret.

Faren for at en vinge faller av under flyging er ganske utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...