T. Paulsen Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Skrevet 28. desember 2003 Dette er flightplanen jeg/den klarte å lage.. Om den er riktig vet jeg ikke, men det er iallfall nærmere enn jeg har vært tidligere.. # Type: Name: Frequency: Course: Dist.: Time: ============================================================================================ Depart: Gardermoen [ENGM] ATC: 127.15 0 nm 00:00 Arrive: Keflavik [bIKF] ATC: 128.30 999 nm 02:15 ============================================================================================ Aircraft: Boeing 737 Cruise: 291 kts ============================================================================================ 1 Depart: Gardermoen - Rwy 1L ATC : 127.15 0 nm 00:00 --> Climb to 33000 feet. 2 Waypoint: Intersection [GM381] 16° 5 nm 00:01 3 Waypoint: Intersection [GM383] 350° 2 nm 00:00 4 Waypoint: FIX [N60 19.03', E11 0.02'] 298° 4 nm 00:00 5 Waypoint: SOKNA (OSLO) [sOK] NDB : 387.0 264° 33 nm 00:05 6 Waypoint: Intersection [EKDAL] 276° 18 nm 00:02 8 Waypoint: Intersection [sOPAR] 276° 54 nm 00:06 9 Waypoint: FLESLAND (BERGEN) [FLS] VOR : 115.55 276° 68 nm 00:08 10 Waypoint: Intersection [VALDI] 299° 162 nm 00:20 11 Waypoint: Intersection [CONNY] 298° 165 nm 00:21 12 Waypoint: MYGGENAES (VAGAR) [MY] NDB : 337.0 295° 58 nm 00:07 13 Waypoint: Intersection [LINDA] 309° 74 nm 00:09 14 Waypoint: Intersection [ROSTI] 311° 121 nm 00:15 15 Waypoint: INGO [iNG] VOR : 112.40 309° 71 nm 00:09 16 Waypoint: Intersection [MIKLA] 296° 25 nm 00:03 18 Waypoint: Intersection [sKARD] 296° 70 nm 00:09 19 Waypoint: FIX [N63 51.06', W22 25.11'] 287° 59 nm 00:11 20 Waypoint: Intersection [FI02] 292° 5 nm 00:01 -------------------------------------------------------------------------------------------- 21 Arrive: Keflavik - Rwy 2 ATC : 128.30 22° 7 nm 00:01 Runway heading 22°, altitude 171 ft ILS : 111.30 ============================================================================================ Dette er ruten jeg kom frem til ifra Oslo til Kastrup ENGM:EKCH:478 I:GM381:60.263660:11.115920:0:0:0:350 I:GM383:60.290260:11.105850:0:0:0:33 N:OPA :60.204308:11.520023:0:0:0:175 I:GOTUR:59.900002:11.583333:0:0:0:172 I:AKIBA:59.214443:11.788611:0:0:0:172 I:OSLOB:59.094444:11.822944:0:0:0:172 I:KELIN:58.243584:12.054167:0:0:0:172 I:LALIL:57.773472:12.177194:0:0:0:173 I:TOPLA:57.135860:12.338944:0:0:0:172 V:SVD :56.168854:12.573789:0:9000:0:210 I:CI22L:55.739780:12.844870:0:0:0:221 LESTE til en forandring bruksanvisningen for FSnav, og da begynte det å løsne her.. La inn sid/star for dep og ar. først, og bare lot den finne resten av ruta selv.. Ser jo ut som det funket fint.. Siter
T. Paulsen Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Skrevet 28. desember 2003 Må bare takke Jonas og Thomas og alle andre som gadd å i det hele tatt tenke på å hjelpe meg med dette.. Det skal dere ha honør for.. Det er fint at det er så mange hjelpsomme mennesker her.. Nå som det ser ut som jeg har klart å sette opp en "riktig" flightplan, så lurer jeg nå bare på en ting til tror jeg.. Når jeg setter opp en fp med fsnav, og skal bruke fsnav til å følge denne. Hva gjør jeg med atc da? Når jeg flyr feks til Kastrup i 34000 fot, så begynner flyet på des. etter Lalil. Er det riktig? Kommer alle atc`r til å godta at jeg bruker fsnav til å fly flyet hele veien? (At flyet lever sitt eget liv når det kommer til heading og alt, så lenge den følger flightplanen) Og hva gjør jeg med fsnav og autopiloten i fsnav hvis jeg plutselig får en go around av atc pga stor trafikk eller noe? Reagerer bare litt på det at ved bruk av fsnav så går alt mulig totalt automatisk.. Er det riktig liksom? Siter
O85_ Skrevet 28. desember 2003 Skrevet 28. desember 2003 Hei igjen! De største flyene som Boeing 737,747, A321,A320 etc. ja, nesten alle fly blir styrt av noe som heter FMC. Det er en datamaskin på samme måte som FSNavigator som flyr ruten du h ar satt opp. Så når du skal fly fra ENGM til EKCH så flyr du denne ruten: I:GOTUR SID (Gotur 4A fra 01L, eftersom hvilken rwy i bruk. hvis 19L er i bruk så får du Gotur 4C) I:AKIBA:59.214443:11.788611:0:0:0:172 I:OSLOB:59.094444:11.822944:0:0:0:172 I:KELIN:58.243584:12.054167:0:0:0:172 I:LALIL:57.773472:12.177194:0:0:0:173 I:TOPLA:57.135860:12.338944:0:0:0:172 V:SVD STAR (F.eks Sveda 1C for rwy 22L, eftersom hvilken rwy som er i bruk) Så når du skriver GOTUR-UL996-SVD i SB så vet ATC at du skal fly på denne ruten. Så når du står på bakken og spør etter Clearence. F.eks: (Pilot)Scandinavian 642 at stand 46, requesting clearence to Copenhagen as filed. (ATC)Scandinavian 642 God ettermiddag! You are cleared to Copenhagen as filed Flightlevel 310. Gotur 4A departure from 01L. Squawk 4202. Så skal piloten gjenta det som ATC sa... (Pilot) Cleared as filed to Copenhagen Flightlevel 310, Gotur 4A departure, 01L, sq 4202. Scandinavian 642. (ATC) Scandinavian 642, Readback Correct. Push and start approved. QNH 1003. (PILOT) Push and start approved, QNH 1003. Scandinavian 642. Mer om dette finner du på Vaccn under Fraselogi. Siter
T. Paulsen Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Skrevet 28. desember 2003 Okay fint.. Kanskje du kan sjekke om denne flightplanen riktig satt inn i SQ ENGM GM381 GM383 SOK EKDAL SOPAR FLS VALDI CONNY MY LINDA ROSTI ING MIKLA SKARD METIL FJALL KEILA BIKF Det jeg gjør er å sette opp dep. og ar. først. La den finne resten av ruten selv. Så sender jeg fila til SQ, og henter den opp der.. Blir ikke det riktig da? Siter
O85_ Skrevet 28. desember 2003 Skrevet 28. desember 2003 Akkurat det har jeg ikke prøvd.. Men du trenger ikke å skrive inn waypointene i SID eller STAR. Du setter bare inn der hvor SID slutter og dere hvor STAR Starter. SOK EKDAL SOPAR FLS VALDI CONNY MY LINDA ROSTI ING MIKLA SKARD METIL FJALL KEILA Her blir det SOKNA Departure. Arrival på BIKF vet jeg ikke. Hvis du har MSN så kan jeg hjelpe deg der. Blir litt mange poster det her Siter
Stian Nilsen Skrevet 28. desember 2003 Skrevet 28. desember 2003 Men er det ikke sånn at du bare kan lage Fp i fs-navigator, for så å eksportere den til Sq? Siter
Stian Nilsen Skrevet 28. desember 2003 Skrevet 28. desember 2003 Det jeg mener er at, kan man ikke bruke Fs-nav til å eksporere Fp til Sq, alltså der hvor man skal file flightplan..... Siter
Thomas Gundersen Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 Dæven....... Jeg fikk det til her... Den Fsnav fungerer jo på alt den.. Autopilot og alt ting.. Fikk laget meg en flightplan ifra Engm til Bikf med sid/star og fløy den.. Funka jo strøkent den.. Eneste jeg lurer på nå er av jeg får ikke forandret høyden.. 33000" mot Vest er vel ikke helt riktig.. Burde jo være 32000 eller 34000.... Hei igjen! På verktøylinjen i fsnav er det et symbol som skal forestille et fly. trykk på det så får du opp en sak hvor du kan bestemme flytype, FL, speed, climbrate og drivstofforbruk. Håper å se deg mye på vatsim fremover Siter
T. Paulsen Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Skrevet 29. desember 2003 Hadde min første flytur på lang lang tid i går med voice. Oslo-Kastrup.. Kan jo si det sånn at så lenge jeg var i Norsk luftrom gikk det meste greit (siden de Norske Atc`ene vet hvem jeg er og hvor lite jeg kan) til å være "første" gangen, men da jeg kom meg over på Dansk kontrol gikk det meste strake veien rett til H....... Det virket som om det var MYE trafikk der, og jeg fløy bare med fsnav som autopilot og ante fred og ingen fare, HELT TIL Ekch app ville ha meg meg til å svinge inn på app. FØR jeg egentlig hadde nådd de punktene som var satt opp i min flightplan + at han ville ha meg lavere enn det som autopiloten ville jeg skulle fly i Da måtte jeg avbryte hele fsnav autopiloten og alt ble bare surr Surret rundt flyplassen og fikk ikke stabilisert flyet overhode. Fikk totalt jernteppe og skjønte overhode ikke hva jeg skulle verken si eller gjøre.. Han stakkars Atc`n der ble vel så lei at han ikke ville ha meg inn på RW 22L Ble isteden RW 22R.. Synes veldig synd på han som fikk Vatsim`s største rotehuet på app. mitt oppe i masse trafikk.. Jeg kom meg iallfall ned ettervært og landinga var faktisk strøken selv om det var null sikt og masse sidevind, men det var vel det eneste som var strøkent med hele flyturen så fort jeg kom over i Dansk luftrom. Bildet her viser litt av rotet i går.. [image]http://www.tmhk.no/trynetur.jpg[/image] Siter
Einar Kristiansen Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 Hehe! Ja det er ikke så greit,når man er ute på vift første gangen Du må aldri tro at Center/Approach'en følger din FP til punkt å prikke når det er stor trafikk,her kan man bli satt på holding.Det er en stor fordel at du har alle innflygningskart (SID/STAR og ILS) for de aktuelle flyplassene.Når det gjelder surret ditt,ga ikke APP deg noen hdg/curs som du skulle fly på? Dette kommer seg vet du! Siter
Thomas Gundersen Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 dersom du er usikker på SID og STAR er det bare og be ATC gi deg vectors (heading du skal fly) Siter
T. Paulsen Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Skrevet 29. desember 2003 Hehe! Ja det er ikke så greit,når man er ute på vift første gangen Du må aldri tro at Center/Approach'en følger din FP til punkt å prikke når det er stor trafikk,her kan man bli satt på holding.Det er en stor fordel at du har alle innflygningskart (SID/STAR og ILS) for de aktuelle flyplassene.Når det gjelder surret ditt,ga ikke APP deg noen hdg/curs som du skulle fly på? Dette kommer seg vet du! Han ga meg headings, men de gikk bare rundt og rundt og rundt.. Snakket om at jeg kom inn forsent og for skjevt osv. osv. Siter
O85_ Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 Det er ihvertfall bra at du adlyder ATC , det er et par som ikke gjør det Siter
Sondre Aabø Skrevet 29. desember 2003 Skrevet 29. desember 2003 Lite rått, veldig bra tenk om alle hadde gjort som deg, da ville det blitt et fantasktisk miljø på VATSIM, liksom kaste seg ut i det og ikke sette noen stopper. Vi alle lærer av våre feil. Dette kommer til å gå veldig bra, stå på !! Gleder meg til å se deg online på VATSIM igjen. Siter
T. Paulsen Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Skrevet 29. desember 2003 Satt faktisk å tenkte på en treningskveld.... Hadde kanskje ikke vært så utrulig dumt i mitt tilfelle iallfall.. Siter
Ivar Hakli Skrevet 31. desember 2003 Skrevet 31. desember 2003 Hei Det er godt å se at folket har mot til å kaste seg inn i det, og i tillegg oppleve det som positivt. Med den trafikktettheten vi har normalt i Norge, skulle dette ikke være noe stort problem for oss ATC, det blir bare en hyggelig utfordring vi må takle. Det som kan være fornuftig, er å angi i flightplan eller ved første kontakt med ATC, er at man er ny i gamet og ikke helt stø på alle prosedyrer. Dette gjør at ATC kan legge opp et løp med litt opplæring samtidig som at piloten gis bedre tid ved vektorering og høydeendringer. Skriv NEWBIE i FP eller si fra, så er ikke dette noe problem, heller som sagt, en hyggelig utfordring. Skulle det mot formodning henge 40-50 fly over ENGM, er det en fordel å velge landing på Kjevik eller Sola... Lykke til videre, tren litt i Norge, ihvertfall før du drar til Heathrow i det verste rushet... PS: Tror jeg tar kopi av det GPS bildet, det var utrolig.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.