Gå til innhold

14 JAS fly til Tjeckien


Timmy Brandt

Anbefalte innlegg

Noe div Nato flyprodusenter har, som Saab ikke har er "been there done that" faktoren. I følge en Div NK på F10 (2002) så vil ikke Nato ville bruke Svenske fly (SWAFRAP f.eks), så lenge man har noe annet tilgjengelig, man er rett og slett ikke sikker på hva flya kan gjøre!

Dette er selvfølgelig mer en trenings/politisk sak, men alievel en hemsko.

 

Jørgen: Når de siste 2-3 årene har man gjennomført landing/start på kortbane, og da teller ikke testpiloter fra Saab/PR stunt osv! Du kan sikkert peke på hvile baner som ikke er grodd igjen, slik at det ikke er tilstrekkelig hinderfrihet også...... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Gripen er nettopp som Jørgen sier, SAAB tenkte bare på svenske spesifikasjoner/krav til det nye flyet og det gjør det uaktuelt for svært mange brukere. Det er noe som har vært kjennetegn på de fleste svensk produserte jagerfly. Hadde SAAB tenkt litt mer på hva potensielle internasjonale kjøpere vil bruke sine jagerfly til tror jeg Gripen ville blitt en mye større suksess. I nesten alle vurderinger jeg har lest om Gripen blir mangelen på rekkevidde påpekt som den største "feilen" med flyet.

F.eks. er det mange i Sør Afrika som ikke forstår hvorfor Gripen ble valgt sett i sammenheng med de store avstandene flyet skal operere over. Mange påpeker Sveriges nære samarbeid med ANC under raseskille årene som en viktig faktor i salget og ikke egenskapene til flyet.

 

Poenget mitt er at Gripen er et bra fly, men det er ingen all round jager som F-16 som er tilpasset et mye større spekter av operasjoner.

 

Ellers har jeg leste at flere brukere av Draken hadde store problemer med å få deler fra SAAB, og det har ført til liten lyst til å kjøpe nye fly fra SAAB. Spesielt gjelder dette Danmark.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeeez...!

Att man inte använder kortbanorna i övning beror på för liten flygträning för piloterna, inte på att korbane konceptet är nedlagt pga någon sorts "säkerhetspolitiskt klimat". JAS-39 klarar fint att operera fr. kortbana.

 

SAAB tänkte "bara" på Svenska behov därför att de konstruerade JAS-39 för det Svenska flygvapnet.

JA, det har nackdelar och är inte världens häftigaste fighter... MEN det bygger på div. väl uttänkta kompromisser som ger ett avancerat, okomplicerat, välfungerande flygplan till en billig peng. Fältmässigheten är mycket bra i och med att det kan servas av värnpliktiga med 1 månads utbildning ute på en vägbas med minimum av facilliteter i svåra vinter förhållanden...

 

Det kan ju vara så att andra tycker JAS-39 passar bra hos dem? Eller är det verkligen så omöjligt?

 

Men oavsett vad jag säger så faller det på döva öron märker jag.

Bland nationalistiska norrmänn, som aldrig skulle erkänna att något svenskt-byggt duger till någonting alls, så kommer "Gullfuglen" alltid att vara bättre.

USA och F-16A är bra det! Jajjamensan! Bäst faktiskt! Jodå!

 

Jaja...

 

 

 

PS. Anders. Vad har man för yrke om man håller piloter i örat? Jag har tänkt fråga en stund, men alltid glömt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland nationalistiska norrmänn, som aldrig skulle erkänna att något svenskt-byggt duger till någonting alls, så kommer "Gullfuglen" alltid att vara bättre.

USA och F-16A är bra det! Jajjamensan! Bäst faktiskt! Jodå!

 

Det er jo forståelig at dere svensker syns de svenske flyene er de beste i verden.... ...og det er de kanskje også, under de forholdene de ble bygd for, nemlig de svenske...

 

Saab har laget et fly tilpasset det svenske forsvaret, men sliter med å selge flyene til andre land, fordi de har andre krav til spesifikasjoner...

 

Er det noe å hisse seg opp over?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen: Vet ikke hvem som er nasjonalistisk her, alle postene som kommer fra nordmenn nevner Gripen som et bra fly. INGEN har sagt noe annet. Da er det verre med svensker som ikke kan ha en objektiv diskutere om Gripen.... "" Dette dreier seg ikke om "svenskehat eller misunnelse", men en helt vanlig diskusjon om et flys positive og negative egenskaper. Jeg er sikker på at de fleste på dette forumet heller ikke har problemer med å finne mange negative sider med Norges gamle F-16 fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab har laget et fly tilpasset det svenske forsvaret, men sliter med å selge flyene til andre land, fordi de har andre krav til spesifikasjoner...

 

Er det noe å hisse seg opp over?

 

Vem hetsar upp sig?

 

F.ö. var det din kommentar om att det var otroligt att SAAB fick kunder till Gripen jag undrade över.

 

Kan det verkligen inte finnas andra som har någorlunda samma värderingar som Svenska Flygvapnet, och därmed tycker Gripen passar bättre än andra..?

 

Jag frågar igen:

 

Varför är det otroligt att SAAB hittat kunder till JAS-39 Gripen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen: Vet ikke hvem som er nasjonalistisk her, alle postene som kommer fra nordmenn nevner Gripen som et bra fly. INGEN har sagt noe annet.

 

Å?

 

"Heh.. Utrolig at noen kjøper de flyene der...

 

Gripen gir kallenavnet "Myggjager" et ansikt..."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.ö. var det din kommentar om att det var otroligt att SAAB fick kunder till Gripen jag undrade över.

 

Kan det verkligen inte finnas andra som har någorlunda samma värderingar som Svenska Flygvapnet, och därmed tycker Gripen passar bättre än andra..?

 

Jag frågar igen:

 

Varför är det otroligt att SAAB hittat kunder till JAS-39 Gripen?

 

Det er jo fortsatt ingen "store" land som har kjøpt Gripen, det er bare snakk om et lite antall fly som er solgt/leaset. Nok om det.

 

Det svenske luftforsvaret er meget spesielt, etter det jeg kjenner til er det lagt stor vekt på at alle forsvars systemer er utviklet og samordnet i "systemer". Ettersom hovedvekten er av svensk opprinnelse kan det kanskje være vanskelig for andre land å dra nytte av alle fordelene som Gripen kan tilby uten resten av "pakka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svenske luftforsvaret er meget spesielt, etter det jeg kjenner til er det lagt stor vekt på at alle forsvars systemer er utviklet og samordnet i "systemer". Ettersom hovedvekten er av svensk opprinnelse kan det kanskje være vanskelig for andre land å dra nytte av alle fordelene som Gripen kan tilby uten resten av "pakka".

 

Det är inte värre än att köpa F-16 utan att köpa AWACS, t.ex...

 

Länken fungerar mellan flera JAS-39 också, vet du. Systemet blir inte värdelöst bara för att köparna inte vill ha hela "paketet".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å holde folk i øra er med litt ""

 

Jo det förstod jag! ""

 

Men jag tyckte det passade dåligt på ATC och kanske mer på flyginstruktör eller kanske t.o.m. tekniker... Så jag förstod helt enkelt inte vad du menade.

 

Jag har aldrig fått käft av ATC, men därimot av både instruktörer och tekniker ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du forresten hva som er prisen på en NATO kompatibel JAS-39C?

 

49:50? ""

 

Vad priset är och vad kostnaden är stämmer sällan pga div. motköp m.m.

 

Jag håller med om att en nackdel med Gripen är att man är beroende av en liten flygproducent i ett litet land, och därför riskerar att stå utan reservdelar. Skulle SAABs kunder, gud förbjude, använda sina Gripar i krig så får inte SAAB sälja reservdelar till de pga idiotiska Svenska lagar...

 

Men jag hävdar fortfarande att JAS-39 Gripen är en mycket god produkt som står sig gott i konkurrensen med div. NATO motsvarigheter. Definitivt inte någon "myggjager" som vår residente is-smältare hävdar.

 

Se på det så här.

Om Lockheed byggde JAS-39. Vilken skulle vara mest populär då tror du, bland målgrupps länderna? F-16 eller JAS-39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Lockheed byggde JAS-39. Vilken skulle vara mest populär då tror du, bland målgrupps länderna? F-16 eller JAS-39.

 

Da hadde nok Gripen vært mye mer populær av potensielle kjøpere. Avgjørelsen om hvilket fly som kjøpes av et land er vel så mye politisk som "militær-faglig". Alle vil jo være venn med 'uncle sam'.

 

Til de som måtte være interesserte, her er en link til en bra side om Gripen: Gripen

 

Er det noen som vet om det finnes det en bra Gripen til FS200x? (Aller helst med bra Virtual Cockpit)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet at prisen er svært avhengig av hvilke prav som stilles til gjennkjøps avtaler ol., men er det en ca. pris som du vet om? Hvis jeg minnes riktig var vel prisen på en F-16 en gang i tiden ca 130 mill eller så sånt.

 

Karl Johan, det er dårlig med Gripen til FS8/9. Vet at det finnes en Gmax A/B modell, men den ser forferdelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...