Gå til innhold

Gutta på tur til Madeira!!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Da er jeg tilbake med mer informasjon om turen som "gutta på tur" skal avholde!

Regner med at dette blir en liten tradisjon, at vi drar på tur like før jul hvert år!

Nå har jeg og Julian Barratt-Due planlagt denne turen en stund, og vi har til og med laget en hjemmeside i forbindelse med "gutta på tur". ( www.guttapatur.tk).

På denne siden har vi lagt ut alt det du trenger å vite om oss og den kommende flyturen, så det er bare å ta seg en tur.

Jeg vil bare si at det er viktig at dere leser "viktig information om turen" på hjemmesiden, for å få en liten innsikt i "normene" våre.

 

Men nå til turen..

Folkens, i år reiser vi fra Oslo Gardermoen til Madeira Funchal!

Vi har avreise fra Gardermoen Mandag den 22. Desember klokken 07:00.

Alle som ønsker å være med skal møte opp 30 minutter før departure, altså klokken 06:30!

 

Hvorfor så tidlig?

Jeg og Julian har mange titalls timer med erfaring fra slike turer, og de turene vi starter tidlig på morgenen har av ukjente årsaker blitt de mest velykkede!

 

Flytiden er beregnet til 4timer 45 min så vi vil lande på Madeira rundt klokken 11:45 Norsk tid.

Jeg har sendt en mail til det Portugisiske VACC å forhørt meg om de kan stille med ATC, men har ennå ikke fått noe svar tilbake.

De fleste er vel kjente med at denne turen vil foregå på VATSIM, så dere som ikke viste det vet det nå.

Det har forøvrig vært forslag om at vi skulle ta turene på multiplayerserveren, men grunnet fare for lite seriøsitet fra enkelte piloter har vi valgt å ta det på VATSIM, hvor vi også kan få ATC.

 

Returflighten vil skje den 23. Desember, men avgangstidspunkt er ennå ikke satt.

Returflighten vil gå til Værnes, men det er ikke noe i veien for å fly til Gardermoen, men da må dere lage deres egen flightplan dit.

 

Madeira er forøvrig en krevende flyplass, siden den har en svært krevende og ikke minst utfordrende innflyvning til rullebane 05 som for det meste er i bruk.

Derfor vil vi annbefale de som ennå ikke er kjent med VOR/NDB DME approach om å lære seg dette..

Det er viktig at alle følger prosedyrene, og de som ønsker å være med bør også være relativt trygg på ATC prossedyrer på VATSIM og vite hva de holder på med slik at vi slipper problemer og mye rot på radio med luftkontrollen.

Alle er selvfølgelig velkommen, men for av erfaring vil jeg annbefale de aller ferskeste om å kanskje vurdere om de klarer å gjennomføre flighten uten at det skal by på problemer for andre!

 

Vi vil også understreke at dette ikke er en "skoletur"!

Vi ønsker minst mulig spørsmål og mas om "hva er dette, og hva gjør jeg nå", man kan egentlig si at vi setter et krav om at dere vet hva dere holder på med!!

 

Håper ikke jeg skremte bort noen.. ""

 

Ellers så vil håper jeg så mange som mulig blir med, og dere er alle velkommne!

Og, ingen spørsmål er for dumme.. (?) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nok en gang så har det gått litt raskt i svingene!

Feilen er nå rettet og det skal selvfølgelig være 06:30!

Det finnes ikke noe bedre enn å stå opp tidlig på en julemorgen, nysnøen har lagt seg og sivilisasjonen er fortsatt i dyp vinterdvale.

Ting begynner ikke å våkne til liv igjen før man er på FL360 over Tyskland og man kan se solen stå opp både i FS og utenfor rommet ditt der du sitter med en varm kopp kakao og litt cola for å holde deg oppegående!

Det er ubeskrivelig, det bare prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F***!

 

Jeg er tilfeldigvis i Thailand da... Argh, det er en tur jeg gjerne skulle blitt med på...

 

Flyr mest A340-311 D-AGIX for Lufthansa FS Pilots Group over "dammen" til daglig, men det er vel ikke noen sjanse for at jeg kan stille opp med den...

 

Lykke til på turen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står på den siden deres at vi ikke må stille så masse spørsmål på turen for vi skal kose oss nedover europa. hva mener du med og kose oss? vi får vel låv til og slå av en prat med hverandre? hvis ikke er det jo kjedelig og bare sitte der helt stille i 4timer. En ting til: jeg klarer ikke og finne frquensen til alle de waypointsene så om du kunne sende de eller eventuelt si det til alle underveis på turen.

 

Gleder meg """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander: Det er klart at vi skal småprate underveis, men når jeg sa at det ikke skal være så mye spørsmål så mente jeg at vi skal få slippe maset om "hvordan gjør jeg ditt og hva er datt?!".

Jeg mener ikke å jage bort noen, men denne turen er i hovedsak basert for personer som har relativt god innsikt i både flightsimulator og virklighetsflygning.

Det er også stor mulighet for at vi får ATC nede på Madeira og de krever litt av pilotene også, det værste en ATC vet på en flyplass som er klassifisert som "utfordrende" er piloter som ikke vet hvordan de skal gjøre "jobben" sin.

Det kreves veldig mye av piloten på denne turen, og ATC har i hovedsak bare annsvar for seperasjon mellom flyene siden det ikke er noe innflygningssystem på Madeira!

Kort sagt, har du ikke peiling er ikke dette turen for deg.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

Da har vi bestemt oss for at vi skal bruke et "booking" system.

Det er stor interesse, og vi ble litt flere fly enn det vi hadde beregnet, derfor har vi valgt å bruke et påmeldingsskjema som dere finner på hjemmesiden vår!

Når dere melder dere på vil dere få tilsendt en mail hvor det står hvilken gate du skal stå på Gardermoen, hvilken flightlevel du skal fly på og hvor i køen du er for avgang.

Det er viktig at du legger ved alle info, og det hadde vært flott om du kunne fortelle litt om din tidligere erfaring med VATSIM.

F.eks Lite, middels eller mye..

 

Vi takker Marcus Lund Osdal for nytt og flott design på hjemmesiden vår!

 

Forøvrig har vi også fått skaffet ATC på Gardermoen til vi drar, men jeg har ennå ikke hørt noe fra Portugal.

 

Håper så mange som mulig melder seg på, på gjennsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten notis til dere som har sendt inn påmelding, eller har tenkt å gjøre det senere.

Vi har bestemt oss for å sette en "deadline" slik at jeg får ferdig listen til ATC til rett tid, derfor så må alle påmeldinger skje før Fredag 19. Desember kl. 23:59!

Så dere som venter på tilbakemelding, dere vil mest trolig få den på Lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved stående tidspunkt har vi 12 påmeldte som skal være med nedover, men vi får se hvor mange som klarer å stå opp!

Skal love dere at det ikke er verdens enkleste sak, med nerver og sommerfugler i magen når dere legger dere tar det litt tid før man forsinner inn i sine drømmer.

Dessuten er det ikke så lett å stå opp etter lite søvn, men det det er verd det når du endelig får stått opp og du møter juletreet som står å lyser mot deg idet du går inn i stuen!

Nei, dette vet jeg at blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg sendt ut flight information til de fleste som har meldt seg på turen!

Hvis dere ikke har mottatt en flightinformation per. mail så si i fra, skriv en mail til icskaug@hotmail.com!

Jeg har forøvrig brukt e-mail adressene som er på fs.no forumet, vi fikk litt problemer med å hente ned adressene som dere oppga på påmeldingsskjemaet!

 

Vil også informere deg om at vi har fått ATC på Gardermoen og mulighetene for ATC på Madeira er meget store, hvor vi har fått positivt svar tilbake fra VACC - Portugal.

Det har seg slik at Madeira har en svært krevende approach, iallefall til rullebane 5, noe som krever gode samarbeidsevner og egenskaper både hos flyger og flygeleder.

Vi fikk beskjed fra VACC - Portugal at flyene skulle ha 10 minutters seperasjon når de kom inn for approach, dette er for å få en relativt god spacing og gi ATC en mulighet til å arbeide under litt mindre stress hvis noe uvanlig skulle oppstå, f.eks at en av oss må gå missed approach.

Jeg ber dere derfor om å lese prosedyrer for Madeira GODT både når det gjelder vanlig approach og missed approach!

Kart og info finner du på våre hjemmesider www.guttapatur.tk.

Siden ATC krever slik seperasjon har vi valgt å gi hvert enkelt fly en slot tid, altså en departure tid (ETD).

Du vil også finne ditt gatenummer på Gardermoen og din FlightLevel for dagen nedenfor.

En annen ting som er VIKTIG å huske på er at du SKAL logge på 30 minutter før avgangstidspunkt!

Men vi setter pris på at du ikke begynner å taxe så veldig mye tidligere enn slot tiden din heller, og du bør regne med å være klar til å taxe til slot tiden din, ikke være klar ved runway, for da vil det bli skjevhet i systemet!

Det vil også bli mulighet for å logge din flytur på våre hjemmesider når du har landet, så ikke glem å skrive ned flytiden du bruker nedover. (Systemet er BETA verson og kan feile til tider).

Men vi setter pris på om du bruker det samme callsignet du brukte nedover, slik at vi får et bedre oversyn på hvem som er hvem!

Da ønsker jeg dere vel møtt på Mandag til en trivelig flytur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Sondre, du får ha takk for hjelpen, det er alltid like gåy å ha ATC både ved departure og arrival.

Vil også takke alle dere som var med, og dere må huske at vi har en retur i morgen, iallefall de som har lyst til å bli med på returen.

Jeg la ut noen bilder fra Madeira, hvis noen har interesse av å se hva vi gutta fikk oppleve i dag tidlig!

Gleder meg til i morgen, hvor det blir en repitisjon på dagens meget vellykkede flight etter min mening.

Men til en forandring flyr vi opp til Værnes med ETA klokken 12:30 Norsk tid, så hvis det er noen som har lyst til å sitte ATC der..

Flightplan er forøvrig lagt ut på hjemmesiden vår.

Dere er mer en velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da vil jeg bare minne om at ETD fra Madeira i morgen er klokken 0700(Norsk tid). Da er det ingen seprasjons krav, så vi tar av alle sammen så fort som mulig! ETE til ENVA er på 5 timer og 30 min, men som Ivar sier, så kan du selvfølgelig sette returen til en annen destinasjon!

Husk at hvis du vil være med, så er oppmøte senest 0630! Jeg håper mange som var med nedover blir med hjem til norden, og jeg takker nå for at halve slyngen er gjennomført! Ha en fortreffelig natt, og vi ses i morgen tidlig!

 

Hvis dere lurer på hva FP er til ENVA, så legger jeg raskt ut den som brukes av Ivar og meg:

 

- SNT

- ASMAR

- XERES

- STG

- ERIGA

- NTS

- ARDOD

- ROLEN

- LGL

- EVX

- VEKIN

- HELEN

- SPY

- AMADA

- KOPIN

- SKI

- TRF

- BBU

- MES

- RBU

 

og ATS ruten som skal skrives inn i SB er:

SNT UN741 ASMAR UP615 XERES UN420 STG UN741 NTS UN873 ARDOD UZ15 ROLEN UN872 EVX UN873 HELEN UA5 SPY UZ704 KOPIN UZ705 SKI UM609 MES UZ103 RBu

 

-

 

Forøvrig så er det oddetall som skal benyttes som cruise level oppover, velger selv å ta FL370!

Jeg råder dere også til å laste flyet rikelig opp med fuel, og anbefalt bensin ombord er 39000 LBS!

 

Sov godt, og velmøtt! ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur nedover,er vel første gangen jeg står opp kl.06:30 for å fly FS.. ""Vel,måtte ta en missed approach rwy 05. Denne spesielle FUN VOR app rwy 05 var vel litt vankeligere en hva jeg trodde ""

Blir med på returen i morgen (Kjærringa sier at jeg stein hakke gal..hehe!)Setter kursen mot Bodø og blir å fly ei rute som går litt mere vest (over England)..

 

Snacs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, spørs om eg kommer meg hjem fra Madeira til jul. Mamma må ha meg med til byen før 12.00 """".

 

Men dere får ha en riktig flott tur, jeg takker for den flotte turen i dag og alt arbeidet Ivar, Julian (og Marcus?) har lagt ned for at vi skulle få den turen. Men dere er nok enige i at det var vært det, en kjempesuksess. Og litt artig å se vinden (i METARen) endre seg fra runway 23 til 05, men på flyplassen blåse det fra alle kanter og variabel vind fra 15-30KTS som sendte meg litt for hardt i bakken før treshhold. (hovedhjula ble dypt plantet i det skiltet rett før runway med piler som peker oppover "").

 

Jaja, jeg håper at hjula blir raskt skifta ut så jeg kommer meg hjem igjen snart jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi underveis! Solen har stått op og vi har forlatt nord spania! Vi regner med å være nede på ENVA ca 1235 norsk tid, og vi er nå 3 stykker, meg, Ivar og Marcus! Einar er også med etter 30 min forsinkelse. Men han har satt kursen mot Bodø! Så hvis det er noen som ønsker å sitte litt ATC i formiddag, så vil jeg anbefale Værnes;)

 

Ser ut til å bli nok en flott tur, regner med at jeg tar en 30 minutters ground stopp på ENVA, før jeg flyr min siste tur for dagen ned til ENGM for å feire jul! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var "gutta på tur" over for denne gang, og jeg takker til alle de som deltok i flighten vår, både nedover til Madeira og hjem igjen!

Vi også si takk til alle de ATC'ene som stillte opp her hjemme og nede på Madeira (selv om de ikke leser dette).

Jeg håper forøvrig at jeg kan få noen ord fra dere som var med om hva dere synes om dette konseptet, og hva som kunne vært gjort bedre!

Jeg skal love dere en ting folkens, en gjenntakelse på en slik "chartertur" kommer mest sannsynlig i vinterferien, for vi har ikke tenkt å gi oss med det første!

 

Takker nok en gang for et hyggelig samvær, [color:"red"]GOD JUL og GODT NYTTÅR [/color] til dere alle!

 

[image]http://www.theholidayspot.com/christmas/santa/christmas.jpg[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

 

Dette var en fantastisk tur!

 

Har nettopp landet på ENGM, er passe sliten nå etter LPMA-ENVA også ENVA-ENGM! Det har som vanlig vært en utrolig flott opplevelse, og jeg kom akkuratt hjem til jul ""

 

Ivar og jeg takker for denne gang! Mer charter turer kommer, kanskje allerede i romjulen ""

 

Håper at dere hadde et hyggelig opphold med oss, og tusen takk til alle ATC`ene som sørget for en så realistisk slynge! Hadde ATC på alle steder unntatt i dag morges når vi tok av fra LPMA!

 

Vi i "Gutta På Tur" teamet ønsker alle en god jul, og på gjensyn! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...