Gå til innhold

Gutta på tur til Madeira i neste uke!!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Da er jeg tilbake med mer informasjon om turen som "gutta på tur" skal avholde!

Regner med at dette blir en liten tradisjon, at vi drar på tur like før jul hvert år!

Nå har jeg og Julian Barratt-Due planlagt denne turen en stund, og vi har til og med laget en hjemmeside i forbindelse med "gutta på tur". ( www.guttapatur.tk).

På denne siden har vi lagt ut alt det du trenger å vite om oss og den kommende flyturen, så det er bare å ta seg en tur.

Jeg vil bare si at det er viktig at dere leser "viktig information om turen" på hjemmesiden, for å få en liten innsikt i "normene" våre.

 

Men nå til turen..

Folkens, i år reiser vi fra Oslo Gardermoen til Madeira Funchal!

Vi har avreise fra Gardermoen Mandag den 22. Desember klokken 07:00.

Alle som ønsker å være med skal møte opp 30 minutter før departure, altså klokken 06:30!

 

Hvorfor så tidlig?

Jeg og Julian har mange titalls timer med erfaring fra slike turer, og de turene vi starter tidlig på morgenen har av ukjente årsaker blitt de mest velykkede!

 

Flytiden er beregnet til 4timer 45 min så vi vil lande på Madeira rundt klokken 11:45 Norsk tid.

Jeg har sendt en mail til det Portugisiske VACC å forhørt meg om de kan stille med ATC, men har ennå ikke fått noe svar tilbake.

De fleste er vel kjente med at denne turen vil foregå på VATSIM, så dere som ikke viste det vet det nå.

Det har forøvrig vært forslag om at vi skulle ta turene på multiplayerserveren, men grunnet fare for lite seriøsitet fra enkelte piloter har vi valgt å ta det på VATSIM, hvor vi også kan få ATC.

 

Returflighten vil skje den 23. Desember, men avgangstidspunkt er ennå ikke satt.

Returflighten vil gå til Værnes, men det er ikke noe i veien for å fly til Gardermoen, men da må dere lage deres egen flightplan dit.

 

Madeira er forøvrig en krevende flyplass, siden den har en svært krevende og ikke minst utfordrende innflyvning til rullebane 05 som for det meste er i bruk.

Derfor vil vi annbefale de som ennå ikke er kjent med VOR/NDB DME approach om å lære seg dette..

Det er viktig at alle følger prosedyrene, og de som ønsker å være med bør også være relativt trygg på ATC prossedyrer på VATSIM og vite hva de holder på med slik at vi slipper problemer og mye rot på radio med luftkontrollen.

Alle er selvfølgelig velkommen, men for av erfaring vil jeg annbefale de aller ferskeste om å kanskje vurdere om de klarer å gjennomføre flighten uten at det skal by på problemer for andre!

 

Vi vil også understreke at dette ikke er en "skoletur"!

Vi ønsker minst mulig spørsmål og mas om "hva er dette, og hva gjør jeg nå", man kan egentlig si at vi setter et krav om at dere vet hva dere holder på med!!

 

Håper ikke jeg skremte bort noen.. ""

 

Ellers så vil håper jeg så mange som mulig blir med, og dere er alle velkommne!

Og, ingen spørsmål er for dumme.. (?) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

Da har vi bestemt oss for at vi skal bruke et "booking" system.

Det er stor interesse, og vi ble litt flere fly enn det vi hadde beregnet, derfor har vi valgt å bruke et påmeldingsskjema som dere finner på hjemmesiden vår!

Når dere melder dere på vil dere få tilsendt en mail hvor det står hvilken gate du skal stå på Gardermoen, hvilken flightlevel du skal fly på og hvor i køen du er for avgang.

Det er viktig at du legger ved alle info, og det hadde vært flott om du kunne fortelle litt om din tidligere erfaring med VATSIM.

F.eks Lite, middels eller mye..

 

Vi takker Marcus Lund Osdal for nytt og flott design på hjemmesiden vår!

 

Forøvrig har vi også fått skaffet ATC på Gardermoen til vi drar, men jeg har ennå ikke hørt noe fra Portugal.

 

Håper så mange som mulig melder seg på, på gjennsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg med enda mer tillegg!

Vi blir nødt til å ha en deadline på påmeldingen, slik at jeg får kartlagt hvor mange som blir med.

Fristen er satt til Fredag 19 Desember klokken 23:59!.

Påmeldinger etter dette tidspunkt vil bli ignorert.

 

Sean: Herlig, ikke mange dagene igjen nå!

Venter i ekstase på å få bil sertifikatet! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har jeg sendt ut flight information til de fleste som har meldt seg på turen!

Hvis dere ikke har mottatt en flightinformation per. mail så si i fra, skriv en mail til icskaug@hotmail.com!

Jeg har forøvrig brukt e-mail adressene som er på fs.no forumet, vi fikk litt problemer med å hente ned adressene som dere oppga på påmeldingsskjemaet!

 

Vil også informere deg om at vi har fått ATC på Gardermoen og mulighetene for ATC på Madeira er meget store, hvor vi har fått positivt svar tilbake fra VACC - Portugal.

Det har seg slik at Madeira har en svært krevende approach, iallefall til rullebane 5, noe som krever gode samarbeidsevner og egenskaper både hos flyger og flygeleder.

Vi fikk beskjed fra VACC - Portugal at flyene skulle ha 10 minutters seperasjon når de kom inn for approach, dette er for å få en relativt god spacing og gi ATC en mulighet til å arbeide under litt mindre stress hvis noe uvanlig skulle oppstå, f.eks at en av oss må gå missed approach.

Jeg ber dere derfor om å lese prosedyrer for Madeira GODT både når det gjelder vanlig approach og missed approach!

Kart og info finner du på våre hjemmesider www.guttapatur.tk.

Siden ATC krever slik seperasjon har vi valgt å gi hvert enkelt fly en slot tid, altså en departure tid (ETD).

Du vil også finne ditt gatenummer på Gardermoen og din FlightLevel for dagen nedenfor.

En annen ting som er VIKTIG å huske på er at du SKAL logge på 30 minutter før avgangstidspunkt!

Men vi setter pris på at du ikke begynner å taxe så veldig mye tidligere enn slot tiden din heller, og du bør regne med å være klar til å taxe til slot tiden din, ikke være klar ved runway, for da vil det bli skjevhet i systemet!

Det vil også bli mulighet for å logge din flytur på våre hjemmesider når du har landet, så ikke glem å skrive ned flytiden du bruker nedover. (Systemet er BETA verson og kan feile til tider).

Men vi setter pris på om du bruker det samme callsignet du brukte nedover, slik at vi får et bedre oversyn på hvem som er hvem!

Da ønsker jeg dere vel møtt på Mandag til en trivelig flytur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ser en liten motsvarelse:

 

Det står vi skal logge på 30min før avgangstiden vår, men under prosedyrene på www.guttapatur.tk står det vi skal logge på voice 15 min før avgangstidspunkt, hvor Ivar eller Julian skal si noen (velformulerte?) velkomstord. Men regner dere da avgangstidpunkt som 0700 eller slot-tiden? Ivar eller Julian må jo i så fall holde seg på guttapatur-kanalen og repetere de (velformulerte?) ordene hvert 5 minutt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja her har Ivar rotet litt! Så vidt jeg fikk beskjed om så skal du logge på 30 minutter før din avgangstid! F.eks SASxxx dep 0715 da skal du logge på 0645! Jeg tror nok ikke at vi kommer til å si noen velkomstord, siden vi har fått litt forandring i planene! Det var jo meningen at vi skulle dra så tett samlet som mulig, men siden ATC i Portugal vil ha 10 minutters spacing, så har vi derfor måttet gi forskjellige dep tider til flyene!

Men når vi alle er enroute, og har fått freq change approved fra ENGM ATC, da blir det nok noen velformulerte velkomstord! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er slik vi bruke å gjøre det fær, for da var vi ikke så mange som skulle nedover.

Men siden ATC krever seperasjon så blir det nok ikke noen "velkomstale", men vi vil nok si noen ord underveis når alle har kommet seg opp i luften og er rikitg tunet på vår chattekanal.

Vi har ikke rukket å oppdatere alt ennå, så noen steder står det henvist til av departure er klokken 07:00, men det er bare jeg som drar da..

Resten av "flokken" kommer ettherhvert med 5 min mellomrom.

Fy f... hvor jeg gleder meg, nesten julaften 2 ganger i år! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...