Gå til innhold

Scanner


Olav M. Rønningen

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Dette er nok noe off-topic (selvom det i høyeste grad også på sikt vil berøre flightsim), men siden jeg vet at det er mange her i dette eminente forum som har doktorgrads peiling på allslags leamikk klemmer jeg likevel til og ber om et godt råd.

Jeg har de siste tre månedene holdt på med et panelprosjekt, og ser etterhvert at behovet for en scanner "tvinger" seg frem. Jeg hadde håpet at det fantes gode scannere som nødvendigvis ikke koster en fot og en arm, og hvis jeg sier at 1000-2000 flis er prisleiet jeg ønsker å legge meg på, har jeg noe å velge i?

Selvfølgelig har jeg myst litt i butikkene, men en ting er å betrakte en selgers (med vankjemmet hår, Van Gil dress og røde bukseseler!) pågåendhet om å selge rubbel & bit enn å høre hva brukere av forskjellige scannere vil anbefale. Er det noen hensyn som er viktige å ta med i betraktningen?

Takker og bukker på forhånd for fyldestgjørende anbefalinger, og vil samtidig ønske dere alle en riktig God Påske!

Mvh

Olav [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav !

Les mitt innlegg under topics : Alle sammen om en scanner. Samt linken fra Helge Rønning lenger ned til AR-108 Airband Scanner.

Står ellers på farten til å svippe over til Svinesund for å kjøpe kjøttdeig og kyllingvinger. ( en simmer må jo spise mat med vinger ). Dessuten lever jeg av å selge Libresse med vinger. Vel, det jeg skulle si er at jeg skal myse litt i scannerhyllene også, for å oppdatere meg litt.

God påske.

Frode S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen tips angående scanner:

1. Kjøp kjente merker. Jeg vil anbefale scannere som HP og Microtek. Det er ikke bare den fysiske scanneren som er viktig, men også drivere og kvaliteten på disse. Sjekk hjemmesidene til leverandøren FØR du kjøper scanneren. Er det oppdaterte driver for Windows 2000, FAQ etc. De fleste problemer jeg har hatt med tanke på HW er drivere. Det hjelper ikke å ha god HW hvis driverene er dårlige.

2. Det beste er å kjøpe scanner med både USB og SCSI. Begge interfacene har fordeler og ulemper. Det beste er nok USB (enklere og billigere). SCSI krever eget kort, og kabellengden kan bli et problem. Ikke kjøp scanner som går på parallellporten.

3. Opptisk oppløsning bør ligger mellom 600 og1200 punkter. 600 punkter holder som regel.

4. Scanneren må være singel-pass (tror ikke det eksisterer multi-pass scannere lengere).

5. Scanning sluker RAM. Du bør ha 128MByte for å kunne scanne et bilde.

6. Kjøp scanneren på egene seriøse databutikker som Compo-data eller lignende. Disse fører kjent gode merker som dem har lang erfaring med.

Håper dette var til hjelp

Egil Johnsen

[Edited by Egil Johnsen 17-04-2000.]

[Edited by Egil Johnsen 17-04-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav du trenger ikke punge ut med 1000-2000 kr for å få en bra scanner! Rundt tusenlappen får du en veldig bra scanner. Som Egil sier så kjøp USB scanner!

Olav: holder du på med nytt panel sa du? Gleder meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

MVH

Ådne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, USB lär vara bäst men den kräver Windows 98. Har man som jag Windows 95 får man nöja sig med en parallellportsscanner. Jag har nyss köpt en Agfa Snapscan 1212 p som verkar bra. Pris 1250 SEK. En vecka senare sålde en lågpriskedja USB-versionen för 850 SEK....Tyvärr kan jag inte ha skrivaren inkopplad samtidigt som scannern vilket irriterar. Är det någon som har något tips???

Åke Lindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Tusen takk for veldig nyttige svar! Dette var oppklarende på de fleste punkter og jeg føler meg nå bedre rustet til å ta et valg.

Panelprosjektet som jeg har holdt på med de siste 3 månedene er et nytt 737 3-, 4- og 500 panel for FS2000 (det blir også konvertert til 737 New Generation når "clockwork" versjonen er ferdig). Det er bygget fra scratch og jeg har lagt mye arbeid i bitmappene denne gang, og det er i den anledning at jeg har fått noen ideer som jeg vil eksperimentere litt med og da trenger jeg scanneren.

Ha en fortsatt fin påske alle sammen!

mvh

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åke:

Jeg har en 'gammel' (ca. 2 år) Mustek 600 CP scanner, og den er det to parallellporter i. Jeg kobler scanneren til PC'en, og printeren til scanneren. Jeg kan ikke både scanne og printe samtidig, men jeg slipper å skifte kabler mellom operasjonene. Sjekk om du også har en ekstra parallellport i scanneren.

------------------

Bjørn O.

henjum@privat.cybercity.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...