Gå til innhold

Entring av innflygingsprosedyre.


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Ja kjære venner, her kommer da fasiten på spmet jeg ga dere.

 

I vårt første eksempel skulle vi fly rett sørover, dvs på kurs 180 inn til HE NDB. Og det finnes regler for hvordan en holding og / eller et racetrack skal entres. For det første. Du har IKKE lov til å fly noe som helst på motsatt side av racetracket. Se på kartet for Notodden som jeg linker til her. Du kan IKKE fly på sørsiden av HE her fordi dette området er ikke beskyttet av prosedyren. Dvs at skal du svinge deg inn i en holding eller en approach så MÅ du fly på den siden av fyret prosedyren er tegnet.

 

Så skal jeg lære dere reglene for entry. Vi har tre forskjellige entrys avhengig av kursen vi kommer ifra inn mot fyret. Disse heter for "Direct entry", "parallel entry" og "teardrop entry". Nå finnes det mange bøker og sikkert steder på nettet som prøver å lære deg å regne ut disse sektorene, men mitt råd er, og dette rådet lærte jeg på skolen jeg gikk: Glemt at du har lest eller lært og se her:

 

[image]http://home.online.no/~tb10/approach.jpg[/image]

 

Tenk deg at dette er kursgyroen (se på den øverst til venstre nå). Du flyr mot 180 grader, dvs rett sør. På kartet ser vi at svingen i prosedyren går mot venstre, altså er dette en "non standard" prosedyre siden standard er høyresving. Lær deg da følgende: Left turn, left teardrop.

 

Del så kursgyroen opp inni hodet ditt på samme måte som jeg har gjort. Ta kursen som ligger 90 grader til venstre (du husker vel left turn left teardrop?), fra 90 grader ute på venstre på gyroen teller du 20 grader opp, og ender i dette tilfellet opp på 110 grader. Trekk en tenkt strek mellom 110 og rett over på andre siden av gyroen, i dette tilfellet mot 290 grader. Trekk til slutt en strek ifra toppen av gyroen og ned til midten slik at du har gjort det som jeg har gjort på tegningen. Du har nå tre sektorer som du skal navgi, og hva kaller vi da den til venstre ? Ikke si at du har glemt hva jeg har sagt: Left turn, left teardrop. Du starter altså med å navgi den første sektoren for teardrop. Neste skal hete parallell sektoren, og den største heter alltid direct entry sektoren.

 

Tenk nå på UTGÅENDE kurs på holdingen eller racetracket ditt, som du finner på kartet, og i dette tilfellet er det 293grader. Se hvor 293 grader ligger på den oppdelte kursgyroen din, og vi ser enkelt og greit at den nå ligger i direct entry sektoren. MEN, når den ligger 5 grader eller mindre ifra en grensen kan vi faktisk velge hvilken entry vi tar, så her kan vi da velge mellom direct og parallell siden den ligger 3 grader ifra grensen.

 

Og en direct entry er den enkleste av dem alle, du svinger bare rett ut på kursen (husk å svinge venstre, du kan IKKE svinge høyre siden prosedyren er tegnet med venstresving). Og i dette tilfellet skal vi ut på 293 grader. Og her skal du kompansere for kjent vind. Dvs at om det blåser ifra sør svinger du noen grader lengre enn 293, f.eks. til 280 grader for å kompansere litt og forsøke å holde 293 grader over bakken.

 

 

La oss gå til spm nr 2, dette gjaldt når vi fløy inn mot HE på kurs 200 grader. Se på gyroen jeg har tegnet øverst til høyre på tegningen min. Den er vel nesten selvforklarende. Hvor ligger 293 nå i forhold til gyroen vi har delt opp ? Riktig, den ligger i parallell sektoren. Og en parallell entry gjør vi som følger.

Etter at vi har passert HE svinger vi HØYRE, dette er eneste unntaket ifra regelen om at all svinging gjøres mot venstre når svingen er tegnet mot venstre på kartet. Vi stopper opp på kurs 293 (outbound kurs altså). Vi flyr ut i 1 minutt ifra vi har wings level eller er abeam fyret igjen (dvs passerer rett ut for fyret, dvs når nålen som peker mot fyret står 90 grader ut). Etter 1 minutt så svinger vi HØYRE igjen inntil fyret ligger rett foran nesa på flyet, vi flyr direkte til fyret og når vi passerer er vi inne i prosedyren og svinger til venstre og flyr ut på 293 grader. Denne gangen tracker vi 293 slik at vi legger opp kursen for kjent vind. Vi fortsetter videre ut som på en direkt entry, dvs flyr til DME14.

 

Spm3 gikk ut på en kurs inn mot fyret på 350 grader. Se på gyroen jeg har tegnet nederst på tegningen. Og vi finner kjapt ut at denne gangen må vi ta en teardrop entry. Denne foregår på følgende måte: Etter passering av fyret svinger vi venstre for å fly en "dråpe" inn i prosedyren. Dere må IKKE misforstå og tro at den dråpen som er tegnet på kartet er teardrop entryen vi snakker om, for dette er en annen ting. Vi tar derfor outbound kurs og legger på 30 grader. 293 + 30 = 323 grader. Vi flyr altså ut på 323 grader. Og vi flyr ut i 1 minutt etter av vi har wings level på 323 grader. Når vi har flydd ut i 1 minutt svinger vi venstre til vi flyr direkte inn mot fyret igjen. Når vi har passert fyret igjen forsetter vi etter prosedyren akuratt som på de to andre "entry'ene". Dvs svinger venstre og ut på QDR 293 til DME14.

 

Til slutt vil jeg si hvordan du gjør der når du kommer ut for en prosedyre som følger standard, dvs høyresvinger. Du gjør det på AKURATT samme måten bare at nå tenker du "right turn, right teardrop". Gå nå ut ifra kursen du flyr inn mot fyret, dvs den som peker rett opp på kursgyroen din. Gå 90 grader til høyre (right turn, right teardrop), tell deg 20 grader oppover og trekk en strek. Trekk så en strek ned ifra toppen av gyroen og du sitter med dette bildet:

 

[image]http://home.online.no/~tb10/rightturn.jpg[/image]

 

Se nå hvor UTGÅENDE kurs er iforhold til disse sektorene så går resten som en lek.

 

Ble det begripelig ? Om det er noen spm så bare si ifra, jeg skal forsøke å svare som best jeg kan.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke helt forklart hva denne "dråpen" vi ser på innflygingeskartet er for noe så jeg forklarer litt om den også.

 

[image]http://home.online.no/~tb10/kart2.jpg[/image]

 

Dere må ikke blande denne dråpen med "teardrop entry" som jeg har beskrevet ovenfor. En "teardrop entry" er aldri tegnet på kartet da den er en av tre muligheter for å entre en holding eller et racetrack.

Denne dråpen som vi ser på kartet her, som har QDR312 skrevet på streken sin er en "base turn". Dette er en prosedyre som gjør at dersom du kommer inn mot fyret, i dette tilfellet HE med en kurs som tilsvarer outgående kurs, i dette tilfellet 312 grader + / - 30 grader så kan du gå ut på den direkte og fly til DME14 og derfra rett inn i localizeren istedenfor å måtte fly en teardrop entry inn i racetracket som vil ta mange minutter ekstra.

 

Merk at denne prosedyren KUN kan benyttes dersom du kommer inn imot fyret på en kurs som tilsvarer outbound kurs + / - 30 grader. Unntaket ifra + / - 30 grader er som forklart under, merk at dette unntaket ikke gjelder i denne sammenheng siden inbound kurs ligger inne i sektoren allerede.

 

[image]http://home.online.no/~tb10/baseturn.jpg[/image]

 

Her har du lov til å fly baseturn slik den står på kartet dersom du kommer inn mot fyret innenfor det gule området. MEN, siden det gule området her, dvs + / - 30grader ikke også inneholder inbound kurs på localizer igjen, så har vi også lov til å ta med dette området. Dvs at vi kan inn mot fyret på en kurs mellom 270 grader og 345 grader (innenfor gult og grått område) og fortsatt kunne fly ut på baseturn slik den står på kartet. På Notodden ligger localizer kursen inne i det "gule området" dvs innenfor + / - 30 grader, og derfor gjelder ikke dette "unntaket" her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs 200 inn mot HE: Så snart HE er passert ville jeg ha svingt mot høyre til 294, holdt den høyden jeg allerede hadde f.eks FL80. Holdt denne headingen i ett minutt deretter ville jeg ha svingt helt om mot høyre til ca. 084 grader(30 graders "intercept" kurs) til jeg har kommet inn på localiseren. Denne typen inngang kalles "parallell entry".Så snart jeg har passert HE på 114 svinger jeg mot venstre til 294 og går ned til 5700(trans.alt. er 7000)holder heading 294 inntil NT locdme viser 14nm, deretter svinger jeg til venstre igjen for å komme inn på Localisern og starter nedstigning til Decision Alt(DA)

 

Host host, nå svinger du høyre i en prosedyre tegnet med venstresving ? OG dermed også flyr på feil side av fyret. Dessuten, Trans.alt. har ingenting med nedstigningen å gjøre, da er det transition level.

 

 

Prosedyren Bjørn-Erik beskriver er korrekt i henhold til New Pans ops (ICAO doc 8168) som vi forholder oss til i alle ICAO land deriblant Norge. Kommer du inbound HE med en kurs på 200gr skal du svinge høyre til 293gr i 1minutt still air time, deretter høyreturn for å intercepte inbound track 113gr før du kommer til HE (racetrack). Hva angår terrengseparasjon/sikkerhet her , så finnes det rikelig med buffersoner på begge sidene av fixet. Selvsagt mer på holding/manouvring side.

 

Entry prosedyrene for holding og racetrack er nokså like.

 

referanse: ICAO Doc 8168-OPS/611 Vol1 AMD10 5/11/98 3-14 pkt3.3.2.2 samt 4-3 1.3 entry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at illustrasjoner forenkler ting vesentlig, så her har jeg laget dem:

 

Situasjon 1 var inbound mot HE på 180 grader:

[image]http://home.online.no/~tb10/180.jpg[/image]

 

 

Situasjon 2 var inbound til HE på 200 grader:

[image]http://home.online.no/~tb10/200.jpg[/image]

 

 

Og situasjon 3 var inbound til HE på 350 grader:

[image]http://home.online.no/~tb10/350.jpg[/image]

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta forbehold om at jeg er litt sløv idag, men sålenge det er snakk om å bruke racetracket for å fly approachen er det vel mest korrekt ved en parallell entry i racetracket å fly til DME 14 før du tar en right turn og intercepter LLZ inbound course.

 

Dette er mulig i henhold til Pans Ops 8168 4-8 1.3.7, kravet er da at det er spesifisert. Det er det vel i og for seg her med en DME 14 NT. Det som er viktig ved paralell entry og RACETRACK (ikke holding) er at du ikke skal returne direkte til facility (les fix/navaid etc) Pans Ops sier i 3-14 3.3.2.2 b): "paralell entry shall not return directly to the facility without first intercepting the inbound track when proceeding to the final segment of the approach procedure" Dette er en av de tingene som skiller entryprosedyrene for Racetrack og Holding. Dermed er paralell entry tegningen egentlig feil, du skal ikke til beaconet dersom du ikke skal i holding, da skal du home (ihht Pans Ops). Forutsatt at du er etablert etter en paralell entry kan du starte approachen uten å ta en runde i Racetrack som du skal gjøre når denne er depicted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[sitatDet som er viktig ved paralell entry og RACETRACK (ikke holding) er at du ikke skal returne direkte til facility (les fix/navaid etc) Pans Ops sier i 3-14 3.3.2.2 b): "paralell entry shall not return directly to the facility without first intercepting the inbound track when proceeding to the final segment of the approach procedure" Dette er en av de tingene som skiller entryprosedyrene for Racetrack og Holding. Dermed er paralell entry tegningen egentlig feil, du skal ikke til beaconet dersom du ikke skal i holding, da skal du home (ihht Pans Ops). Forutsatt at du er etablert etter en paralell entry kan du starte approachen uten å ta en runde i Racetrack som du skal gjøre når denne er depicted.

 

Det er mulig det jeg som surrer her nå, men jeg klarer ikke helt å få dette til å stemme. Du skriver at "man ikke skal til beaconet dersom du ikke skal i holding, da skal du home". Slik jeg har tegnet den er det vel nettopp å home man gjør ? Er det jeg som surrer her nå ? Og viss man ikke skal til beaconet, hva skal man home til da ?

 

Det er sikkert jeg som ikke har skjønt "tegningen" din, men jeg finner det du skriver litt selvmotsigende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser at jeg har formulert meg klønete Tarjei ""

Dersom du leser i New Pans Ops (regner med du kjenner til hvilket dokument jeg snakker om) vil du finne følgende, hva angår paralell entry:

 

-entrer du for holding skal du home (fly direkte mot navaid/fix), i dette tilfellet mot HE

 

-entrer du for et racetrack skal du intercepte inbound course før du fortsetter mot navaid/fix.

 

""HS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ser at jeg har formulert meg klønete Tarjei ""

Dersom du leser i New Pans Ops (regner med du kjenner til hvilket dokument jeg snakker om) vil du finne følgende, hva angår paralell entry:

 

-entrer du for holding skal du home (fly direkte mot navaid/fix), i dette tilfellet mot HE

 

-entrer du for et racetrack skal du intercepte inbound course før du fortsetter mot navaid/fix.

 

""HS

 

Da er tegninga på "parallell entry ifra 200 grader" oppdatert på min server for å reflektere denne entryen slik at man tracker kursen innover igjen. Det kan vel være at dere må trykke "oppdater" i nettleseren for at den nye tegningen skal komme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petter: siden du er så inne i Pans Ops nå, og siden jeg ikke har det dokumentet tilgjengelig her og nå. Er det også samme på teardrop da, at man skal tracke når man entrer racetracket, og kan home når man entrer holding ?

 

I følge boken skal du ved teardrop entry intercepte inbound track både for racetrack og holding.

 

Nå har jeg satt å lest endel i Pans Ops i kveld (mye man kan bruke en fredagskveld til "",men jeg skal på sim i neste uke så jeg har vel bare godt av å repetere)

Jeg skal korrigere meg selv litt. Jeg sa at ved paralell entry til holding skal man home. Jeg har dobbeltsjekket litt fordi jeg ble litt i tvil, og skal blir feil å bruke. Man kan både home og intercepte i denne sammenhengen. Og nå snakker vi om holding! Vi har det som en standard hos oss at vi homer ved paralell entry/holding, det er mulig det bare er en "company" metode.

 

Hans Petter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et godt tips for entring av holdinger og racetracks: Drit i disse sektorene for paralell-, direct- og teardrop entry, og gjør det som er naturlig. Så vil dere oppdage at dere faktisk følger sektorene...

 

Skal man ta en entry som kurs 200-eksempelet, så pass på at du ikke bruker så lang tid på å etablere deg på inbound track at du kommer for høyt i forhold til innflygningsprofilen.

 

Så vidt jeg vet er "homing" å fly med ADF-nåla rett fram uten hensyn til avdrift. Dermed vil man ved sidevind følge en krum linje mot NDB'en. Tracking er å ta høyde for drift og følge en rett linje inn mot fyret.

 

Og i en prosedyre som dette, tracker man uansett, selv om man tar korteste vei til fyret uten å intercepte inbound track.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et godt tips for entring av holdinger og racetracks: Drit i disse sektorene for paralell-, direct- og teardrop entry, og gjør det som er naturlig. Så vil dere oppdage at dere faktisk følger sektorene...

 

Jeg er helt enig, og i praksis tror jeg at jeg aldri har "tenkt grader og hvilken type entry". Man flyr slik det passer, type entry gir seg selv.

 

Men for de her på forumet som ikke er familiær med prosedyrer/instrumentflygeregler og har flysim som

"hobby" er det fint at Tarjei kommer med oppgaver og noen leksjoner. Det øker nok litt forståelsen for dette med instrument flyging, og man kan fly noe mer "profft" på PC`en. Fortsett med det. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...