Gå til innhold

Skrekktur


Truls Petter Elven

Anbefalte innlegg

hehe, bra skrevet... Kjenner meg absolutt igjen, tenk at de plasserte lille meg (196 cm)nest bakerst i et Braathens fra Oslo til Trondheim. Kan love jeg prata høyt for meg selv...

Hadde mer vondt i beina på den turen enn forrige etappe på 11 timer.

 

Men si meg, har ikke sikkerhet noe å si for oss som er over 185? Skulle det oppstå en nødsituasjon, hvordan i helsike skal jeg greie å bøye meg ned? Jeg stanger jo hodet i nakkestøtten til setet foran meg!!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par USA turer med 747, hvor jeg knapt kunne gå etterpå....er det ikke noe problem å kjenne seg igjen her, nei! ""

Måler 193....sitter alltid med knærne inn i setet foran, spesielt når personen foran skal lene seg bakover.... ""

 

Fly er, ved siden av buss, en av verdens mest ukomfortable reisemåter. Desverre har man ikke så mye annet valg dersom man skal reise jorda rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: Du kan: Sigla med siglebåt, du kan padla kajakk, eller du kan fly med varmluftballong ""

 

Nei frå spøk til ladd harpun... Kjenner meg igjen. Målar 186 cm AGL og slit med same problem. Stangar hovudet i nakkastøtten framføre meg, og sit meg knea klistra i ryggen til han/ho/DET føre meg... Var betre plass då me satt 4 mann i cockpit på Boeing 737-300 jo.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg kjenner meg godt igjen i det som blir beskrevet her da jeg måler 193cm fra tå til topp.

 

Men desverre er det denne veien det går. Siden folket vil ha billige biletter, må flyselskapene tjene det inn ved å selge 189 trange seter fremfor 150 komfortable seter.

 

Jeg har selv tatt lærdom av dette (etter diverse mindre hyggelige opplevelser på trange overfylte turistklasse/charter kabiner) og reiser i en oppgradert klasse, så sant det er mulig. Det er faktisk verdt det, synes nå jeg ""

 

( -sukk- Er det bare meg som savner gode gamle dager da flygning var forbundet med luksus og overdådige måltider, i en intim kabin uten skrik fra unger og stinkende Syden passasjerer? flytrafikkens gullalder er definitivt forbi.. )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sant hel**** på vei hjem fra USA med 767'en fra SAS. Jeg satt bak en dame fra Sverige, og det første hun gjorde når lyset med fest setebeltene ble slukket var å lene stolryggen så langt bak som overhode mulig. Og når jeg er 191 cm ble det ikke god plass!

Og hun hadde selvsagt seteryggen lent tilbake helt til lyset med fest setebeltene kom på igjen like før landing på Kastrup (eller lenger enn det, en flyvartinne måtte snakke til henne for at hun skulle heise stolryggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meget enig med Sveinung her; har man mulighet så oppdater klasse!! Blir en mye bedre flytur av det!!

Selv har jeg flydd Thai B744 t/r Bangkok fra København, bortover på businessclass, og hjem på turistklasse. Businessclass var utrolig bra ( er noe spesielt med Thai!!), men kan faktisk ikke klage over turistklasse, hadde god benplass selv med stolryggen foran lagt ned...! Og jeg er 191 cm høy! Men Thai har kanskje færre seter enn noen av de andre nevnte selskapene her?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La folk bare syte! De får det de betaler for, men det skjønner de visst ikke. Null sympati fra min side. Etter 4 turer til USA har jeg ennå til gode å sitte i et vanlig økonomi-sete "", og det kommer heller aldri til å skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La folk bare syte! De får det de betaler for, men det skjønner de visst ikke. Null sympati fra min side. Etter 4 turer til USA har jeg ennå til gode å sitte i et vanlig økonomi-sete "", og det kommer heller aldri til å skje!

Det er ikke alle som har frynsegoder fra jobben og/eller økonomi til å betale dobbel eller firedobbel pris. Flyselskapene bør sørge for at selv den billigste billetten gir anstendig service og comfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke folk penger, så får de anten sitte hjemme eller fly på billigbilletter og slutte med klagingen. Er det noen som er så dumme at de tror at de får jaguar-kvalitet og -komfort når man ikke er villig/har evne til å betale for mer enn en kia? NEI! Så hvorfor er folk så utrolig naive når de er ute og flyr? Det er snart på tide at folk innser livets harde realiteter.

 

De fleste velger ukritisk det billigste alternativet når de skal ut og fly, og derfor vil flyselskapene stue inn mest mulig seter på økonomiklasse for å prøve å få litt profitt på ruten. Hadde den jevne økomomiklassereisende vist betalingsvillighet i forhold til noe mer plass, så hadde selskapene helt klart stuet inn færre seter. Nettopp derfor har nå AA begynt å fjerne MRTC fra økonomiklasse, folk er ikke villige til å betale for det lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mere er du villig til å gi for å slippe økonomi klasse? La oss si en tur på ca 6 timer?

 

SAS tilbød lillebror oppgradering fra økonomi til økonomi ekstra for $200, ORD-ARN. Verdt hver cent etter min mening, men han valgte å ta mitt sete ved nødutgang i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene bør sørge for at selv den billigste billetten gir anstendig service og comfort.

 

Hum.. du har vist ikke forstått det du. For den billigste biletten kommer du fra A til B, og ikke lengre. Skal du har service så får du betale for det. Service og komfort koster mange $$$ for flyselskapene.

Dette er en enkel filosofi spesielt for lavpris selskapene.

 

Liker du det ikke så får du reise med et såkalt fullservice selskap

 

- som en annen sa lengre oppe: Du kan ikke forvente en Jaguar når du betaler for en Lada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du som ikke har skjønt det! Lavprisselskapene krysser ikke atlanteren, så dem kan vi holde utenfor. Problemet med businessklasse er at billettene er uforholdmessig dyre i forhold til hva man får igjen. Selv forretningsreisende har begynt å bruke økonomiklasse, og med god grunn. Greit at man får bedre plass og bedre mat men det er ikke verdt å betale 15000-20000 én vei på en 6 timers tur, når man kan få en tur-retur billett til 4000-5000. Hvis du gjør det er enten rik eller dum i hodet.

 

Dessuten hersker det konkurranse mellom SAS, BA, KLM etc. også på service. I disse tider har ingen flyselskaper råd til å støte fra seg passasjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke skjønt det, og vet nok ikke hva du prater om. De priseksemplene du kommer med er ikke helt riktige heller. En typisk biz-billett fra Europa til usa koster 20 000-25 000kr tur retur, og med storkundeavtaler (som de fleste bedrifter som sender sine ansatte på forretningsreiser har) blir turen vesentlig billigere enn det.

En annen ting som er viktig med biz /økonomi ekstra er FLEKSIBILITET. Ofte må slike billetter endres, og har man da kjøpt "supersaver deluxe" får man ingen refusjon eller mulighet til å endre. Skal man de billigste billettene må man bestille lang tid i forveien, og ofte reise andre dager enn man opprinnelig hadde tenkt. Dette hadde blitt et stort problem for bedrifter som sender ansatte på tur.

 

Hvor stor mulighet har en ansatt til å gjøre en fornuftig jobb om man har hatt en tur som i artikkelen? Hele turen blir da totalt bortkastet tid og penger. Drar man derimot komfortabelt kommer man frem uthvilt og kan fungere fra første stund.¨

Dum i hodet?

 

Konkurransen mellom KLM/BA/SAS ol går i første rekke på pris på økonomiklasse. De fleste reisende husker knapt hva de har reist med tidligere, og går som regel derfor på det billigste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag, siden du tidligere bombastisk fastslår at du aldri kommer til å reise økonomiklasse over atlanteren antar jeg at dette gjelder både på private reiser og forretningsreiser. Jeg skulle gjerne hatt dette prinsippet selv, men det er for mange hindringer i veien. Argumentene dine, som alle er gode, ser ut til å gjelde for forretningsreiser. Det jeg vil høre er hvordan en privatperson (du) forsvarer å betale i meget dyre dommer for unødvendig fleksibilitet på privatreiser. For mitt inntrykk av artikkelen var at dette ikke var noen forretningsreise.

 

Forøvrig setter den artikkelen allting på spissen og er et ganske verdiløst stykke journalistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke folk penger, så får de anten sitte hjemme eller fly på billigbilletter og slutte med klagingen.

 

Så fordi jeg ikke har millionlønn eller ansattbilletter, så skal jeg ikke ha rett til å kunne se verden?

Greit nok at flyselskapene vil tjene på rutene sine, men de kunne gjerne blitt flinkere til å fordele seter.

Når personer som måler 160moh får setene på første rad eller setene ved nødutgangene, så viser ikke det stor vilje til å gi sine reisende mest mulig komfort.

 

Til de som sammenligner komfort med biler....jeg kjører en Corolla. I denne har jeg faktisk veldig god plass med mine 193moh. Til sammenligning har jeg vært passasjer i en kollegas BMW. Har satt jeg helt sammenkrøket i passasjersetet. Mercedes-TAXI'er er også meget trange. Dyre sportsbiler gir i mange tilfeller ikke store plassen de heller. Så slik sammenligning blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skrevet at jeg aldri har sittet på økonomiklasse. Les innlegget en gang til, så ser du at jeg skrev "vanlig økomomiklasse sete". Jeg har sittet på nødutgang eller bulkhead et par ganger. Bra benplass, men smalt og vondt sete. Ingen syting etterpå, siden jeg betalte så lite for billetten. I fremtiden kommer jeg nok til å bruke penger eller poeng på oppgradering dersom turen er lenger enn 3-4 timer, litt må man unne seg ""

 

Dette gjelder utelukkende fritidsreiser, siden jeg for tiden ikke drar på forretningsreiser.

 

Fleksibilitet er som regel uviktig når man skal på ferie, og derfor trenger man ikke betale for det. Da har man følgende valg: Sitte som sild i tønne, bruke poeng eller penger på oppgradering ved avreise, eller kjøpe øko ekstra /biz /1.st med en gang. Men folk må skjønne at flyreiser er ikke luksus for de få som det var tidligere, det er som en buss over lengre avstander. Har man råd så slipper man å sitte vondt, da kan man leie seg en limousin i steden!

 

Artikkelen er totalt latterlig, og det er vel kanskje noen som er sinte på seg selv pga altfor høye forventninger på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi jeg ikke har millionlønn eller ansattbilletter, så skal jeg ikke ha rett til å kunne se verden?

 

Rett til å se verden? Det har vel alle som kan skrape sammen nok penger til den billigste billetten. Det som derimot blir for dumt, er å syte i etterkant fordi man ikke har nok penger til å sitte så bra som man ønsker. Hvis ikke den såkalte rimifiseringen hadde inntatt luftfarten også, så hadde alle hatt bedre plass. Folket har tatt sitt valg, og det er å betale minst mulig, omtrent uavhengig av hvor mye det går ut over komfort.

 

Du skjønte tydeligvis ikke metaforen med bilene... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du som ikke har skjønt det! Lavprisselskapene krysser ikke atlanteren, så dem kan vi holde utenfor.

 

Greit nok - Det var litt avsporing.. ""

 

Men poenget er det samme. Fortiden er enkelte biletter så billige at du burde ta til takke med å bli fraktet fra sted til sted i 900km/t , og slutte å syte over dårlige service og komfort på en i utgangspunktet meget rimelig bilett.

 

Du kan reise Oslo - New York for 3700,- t/r i economy klasse. Det er rimeligere en for en del år tilbake. Kan du forvente at servicen skal opprettholdes når prisene kuttes?

Selvfølgelig skulle det vert ønskelig...Men fra et forretningsmessig synspunkt er det å styrte hele ruta.

Folk har bedt om lavere priser, så da blir dessverre konsekvensen et strippet service tilbud, og gjerne dårlige komfort..

 

Må for øvrig si meg enig at hele artiklen er sterkt overdrevet og tydeligvis skrevet av en som har hatt en veldig dårlig dag ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...