Gå til innhold

Dato er satt


Ådne Lie

Anbefalte innlegg

Men så er det liten sjans for at Haugesund skal bli en internasjonal flyplass.

Husk , at dere har Sola (som er mye mer større) like i nærheten """"""

 

Blir nok enn konkurent der ja. Men tenker også på Torp og Rygge som skal konkurere. Rygge skal bli flyplass der Braathen, Widerøe og Raynair skal slå seg ned. Blir spennede.

 

Og Molde og Ålesund også. Hvem har mest trafikkert flypass av de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det liten sjans for at Haugesund skal bli en internasjonal flyplass.

Husk , at dere har Sola (som er mye mer større) like i nærheten """"""

 

Flyplassen er jo allerede internasjonal i og med at det går fly til utlandet derfra.... ""

 

Blir nok enn konkurent der ja. Men tenker også på Torp og Rygge som skal konkurere. Rygge skal bli flyplass der Braathen, Widerøe og Raynair skal slå seg ned. Blir spennede.

 

Torp og Rygge konkurere? Narr meg ikke til å le... ""

Svært få østfoldinger drar til Torp pr. idag, så at Rygge åpnes for sivil rutetrafikk kommer neppe til å merkes stort på Torp...

Ei heller kommer vestfoldinger til å velge Rygge fremfor Torp. Oslofjorden er en for stor barriere til at det skal fungere.

 

Er nok redd at de eneste som kommer til å merke noe til RSL er OSL og Landvetter.

 

Forøvrig så har hverken Widerøe eller Braathens planer om å starte flygninger fra Rygge.

 

At Ryanair truer med å flytte sine flygninger fra Torp til Rygge er forståelig. Det er tross alt et forhandlingskort, hvilket Ryanair liker å utnytte for å presse ned avgiftene sine.. At de kommer til å flytte over fjorden er derimot noe de færreste tror på. Spesiellt ikke lufthavnsjefen på Torp, som i media har avvist at Ryanair kommer til å slippe å betale avgifter på Torp.

På Torp så trekker de kunder fra Agder og Telemark i vest, til Buskerud og Oslo i nord. Ved å flytte til Rygge så ville de nok mistet store deler av dette markedet, iallefall fra vest. I tillegg har de jo bygget opp et stort marked her, så om de flytter så vil nok andre komme inn for å melke det markedet som Ryanair har laget.

 

Ryanair har idag 6 daglige avganger fra Torp med 189-seters Boeing 737-800, og mye tyder på at en syvende er like rundt hjørnet...

 

Destinasjonene er:

Nyköping i Sverige ("Stockholm")

Hahn i Tyskland ("Frankfurt")

Stansted i England ("London")

Prestwick i Skottland ("Glascow")

 

Alt dette fra lille Sandefjord ("Oslo")... ""

 

 

Og Molde og Ålesund også. Hvem har mest trafikkert flypass av de to?

 

Det sies at Ryanair har droppet planene om å starte ruter til og fra Molde.... De måtte jo betale for seg stakkars... Skikkelige kjipinger disse moldenserene... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det liten sjans for at Haugesund skal bli en internasjonal flyplass.

Husk , at dere har Sola (som er mye mer større) like i nærheten """"""

 

Flyplassen er jo allerede internasjonal i og med at det går fly til utlandet derfra.... ""

 

Blir nok enn konkurent der ja. Men tenker også på Torp og Rygge som skal konkurere. Rygge skal bli flyplass der Braathen, Widerøe og Raynair skal slå seg ned. Blir spennede.

 

Torp og Rygge konkurere? Narr meg ikke til å le... ""

Svært få østfoldinger drar til Torp pr. idag, så at Rygge åpnes for sivil rutetrafikk kommer neppe til å merkes stort på Torp...

Ei heller kommer vestfoldinger til å velge Rygge fremfor Torp. Oslofjorden er en for stor barriere til at det skal fungere.

 

Er nok redd at de eneste som kommer til å merke noe til RSL er OSL og Landvetter.

 

Forøvrig så har hverken Widerøe eller Braathens planer om å starte flygninger fra Rygge.

 

At Ryanair truer med å flytte sine flygninger fra Torp til Rygge er forståelig. Det er tross alt et forhandlingskort, hvilket Ryanair liker å utnytte for å presse ned avgiftene sine.. At de kommer til å flytte over fjorden er derimot noe de færreste tror på. Spesiellt ikke lufthavnsjefen på Torp, som i media har avvist at Ryanair kommer til å slippe å betale avgifter på Torp.

På Torp så trekker de kunder fra Agder og Telemark i vest, til Buskerud og Oslo i nord. Ved å flytte til Rygge så ville de nok mistet store deler av dette markedet, iallefall fra vest. I tillegg har de jo bygget opp et stort marked her, så om de flytter så vil nok andre komme inn for å melke det markedet som Ryanair har laget.

 

Ryanair har idag 6 daglige avganger fra Torp med 189-seters Boeing 737-800, og mye tyder på at en syvende er like rundt hjørnet...

 

Destinasjonene er:

Nyköping i Sverige ("Stockholm")

Hahn i Tyskland ("Frankfurt")

Stansted i England ("London")

Prestwick i Skottland ("Glascow")

 

Alt dette fra lille Sandefjord ("Oslo")... ""

 

 

Og Molde og Ålesund også. Hvem har mest trafikkert flypass av de to?

 

Det sies at Ryanair har droppet planene om å starte ruter til og fra Molde.... De måtte jo betale for seg stakkars... Skikkelige kjipinger disse moldenserene... ""

 

Etter det jeg vet er det VELDIG mange østfoldinger som meg selv som tar turen over fjorden for å fly med Ryanair. Og Rygge er en mye mer attraktiv flyplass for Oslo-folk enn Torp. Husk at nå med firefelt helt inn til flyplassen fra Oslo (snart), så vil de 70km bli unnagjort på under en time!

Og veien fra Oslo til Torp blir da plutselig veldig lang.

 

Det blir ruteflyginger fra Rygge til København og de store norske byene. I tillegg vil Sterling fly mange fly til Sør-Europa derfra. Dette blir en spennende tid! Noen som vet noe om når byggestart er satt?

 

Husk at Østfold har over 250.000 innbyggere, og nå slepper vi å reise to timer til nærmeste flyplass......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet er det VELDIG mange østfoldinger som meg selv som tar turen over fjorden for å fly med Ryanair.

 

Hvor mange er veldig mange? 100.000...? 200.000...?

Er nok redd for at du og de du kjenner er i sterkt mindretall... En pytteliten brøkdel av de som frekventerer Torp faktisk...

 

 

Og Rygge er en mye mer attraktiv flyplass for Oslo-folk enn Torp. Husk at nå med firefelt helt inn til flyplassen fra Oslo (snart), så vil de 70km bli unnagjort på under en time!

Og veien fra Oslo til Torp blir da plutselig veldig lang.

 

Sant nok, men uansett så dekker Torp en mye større bit enn det Rygge gjør...

 

 

Det blir ruteflyginger fra Rygge til København og de store norske byene.

 

Sier du det... Hvem er det som skal fly disse rutene da? Vis meg hvor dette står...

 

I tillegg vil Sterling fly mange fly til Sør-Europa derfra.

 

Har du rutetabellen hvor dette står også??

 

Dette blir en spennende tid! Noen som vet noe om når byggestart er satt?

 

Ahh.. Så du vet om alle rutene som skal operere fra RSL, men ingenting om når de planlegger å være igang? Lovende..

 

Hørt ordet "luftslott" bli brukt før? ""

 

Husk at Østfold har over 250.00 innbyggere, og nå slepper vi å reise to timer til nærmeste flyplass......

 

...og hvor mange av de 250.000 flyr jevnlig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det liten sjans for at Haugesund skal bli en internasjonal flyplass.

Husk , at dere har Sola (som er mye mer større) like i nærheten """"""

 

Heilt sant Georg ""

 

Men HAU har faktisk hatt ei god utvikling i det siste. Utviding av rullebane, Ryanair startar flygningar, Star tour startar med Sydenturar til Kypros, og Norwegian arbeidar med eit rutetilbod frå flyplassen der til Oslo. Så det kan skjer mykje på Haugesund Lufthavn Helganes dei neste månadane ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvilken retning dette bærer....

Her kommer stakkars Ådne stolt og glad og vil forteller dere om utviklingen på hans "hjemmeflyplass" så blir'n peppra om at det ikke blir noen internasjonal flyplass for vi har Sola i nærheten.

 

Jeg takker Ådne for infoen jeg.....

Kult at noen flyplasser utvider sine tilbud, kansje det blir råd med litt spotting om ikke så lenge. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det... Hvem er det som skal fly disse rutene da? Vis meg hvor dette står...

 

Jeg syns du høres litt sur ut jeg.... Liker du ikke at det kommer en sterk konkurrent for Torp? Jeg har vært i kontakt med RSL og de sier at det ikke er NOE mangel på interesserte flyselskaper. Sterling, Ryanair, Norwegian m.m. har vist stor interesse, og ser på dette som et bra utgangspunkt for flyreiser.

 

Husk at det er København Lufthavn Kastrup som eier RSL, og det ville vært rart om det ikke skulle dukke opp en rute til København.

 

Men hvis Ryanair flytter all sin virksomhet til Rygge, blir det vel ikke så veldig mye brukbart igjen på Torp... ""

 

Les mer HER

og HER

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det... Hvem er det som skal fly disse rutene da? Vis meg hvor dette står...

 

Jeg syns du høres litt sur ut jeg.... Liker du ikke at det kommer en sterk konkurrent for Torp? Jeg har vært i kontakt med RSL og de sier at det ikke er NOE mangel på interesserte flyselskaper. Sterling, Ryanair, Norwegian m.m. har vist stor interesse, og ser på dette som et bra utgangspunkt for flyreiser.

 

Husk at det er København Lufthavn Kastrup som eier RSL, og det ville vært rart om det ikke skulle dukke opp en rute til København.

 

Men hvis Ryanair flytter all sin virksomhet til Rygge, blir det vel ikke så veldig mye brukbart igjen på Torp... ""

 

Les mer HER

og HER

 

 

Husk på en ting Aleksander, du blir ikke internasjonal eller større enn Sola for det.

Det sier Georg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

""Og Molde og Ålesund også. Hvem har mest trafikkert flypass av de to?"

 

I Molde eksisterer det knapt nok flytrafikk!! "

 

Sniffet tørrfisk ell? Nå ypper du til en bykamp igjen, Fredriksen, kom og hjelp meg """"

 

Molde har da vel flere avganger til Oslo en Kristiansund, Molde har Norwegian, SAS Commuter, en klubb med en Piper og ikke minst en sydenrute.

Hva kan baillsund skryte av? Noen helikopterturer ut til forblåste oljeplattformer og noen Fokker 50're som putler hit og dit. Neej...

 

Når det gjelder mest trafikk vet jeg ikke, men tror nok desverre Ålesund leder ennu... Hadde rullebanen i Molde vært større, og hadde det vært mer plass... Da vet jeg ikke... Men det siste jeg finner meg i er å bli rakket ned av en tørrfisktørker. ""

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du høres litt sur ut jeg.... Liker du ikke at det kommer en sterk konkurrent for Torp? Jeg har vært i kontakt med RSL og de sier at det ikke er NOE mangel på interesserte flyselskaper. Sterling, Ryanair, Norwegian m.m. har vist stor interesse, og ser på dette som et bra utgangspunkt for flyreiser.

 

Husk at det er København Lufthavn Kastrup som eier RSL, og det ville vært rart om det ikke skulle dukke opp en rute til København.

 

Men hvis Ryanair flytter all sin virksomhet til Rygge, blir det vel ikke så veldig mye brukbart igjen på Torp... ""

 

Les mer HER

og HER

 

 

Jeg er fint lite bekymret for at Ryanair skal forsvinne fra Torp... Det ville isåfall være noe av det dummere Ryanair har gjort noensinne...

 

Mange selskaper skulle nok likt å ha det Ryanair har på Torp, og dersom Ryanair flytter til Rygge, så er det bare å komme til et dekket bord...

Ryanair har brukt 5 år på å bygge opp et marked, og dersom de flytter til Rygge, så begynner de fra scratch igjen, samtidig som at hvilket som helst selskap kan plukke opp på Torp der Ryanair slapp...

 

At Ryanair velger å starte ei rute på Rygge er kanskje ikke helt bort i natta, men at det går på bekostning av Torp er urealistisk... Til det har Ryanair alt for mye å tape på...

 

Forøvrig så kan jeg ikke forestille meg for alt i verden at det er et marked stort nok på Rygge til at innenriks-ruter til f.eks TRD, BGO, og SVG, med noe større enn en Jetstream...

 

Igjen så tør jeg minne om at TRF dekker et betraktelig større område enn det Rygge gjør, og at selv dette markedet ikke er større enn at det betjenes med Dash 8...

 

Sterk konkurent til Torp? I think not.. Den eneste som kommer til å lide for dette er OSL....

 

...men det vil jo tiden vise, for først må jo RSL faktsik åpne en flyplass...

 

Time vil sjåv! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund kontrollerer området rundt ja, det gjelder å utnytte andre tullinger i nær og fjern, og dermed spare litt på utgifter til controllere og mer utstyr ""

 

Har selv reist med Iberworld A320 fra Ålesund, mitt inntrykk er at flyplassbygningene og omegn er så stygge at de burde blitt revet sporenstreks, og all trafikk flyttet til Molde.

 

Sier det igjen, vi i Ålesund og Molde får være enige om en ting; til en mannevond person finner tallene på trafikk, kan vi iallefall prise oss med at Kristiansund har minst trafikk, og ikke en gang en sydenrute... Lavmål... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er meget enkle og udiskutable...

 

I år, frem til og med August, så sier tallene følgende:

 

1. Ålesund Vigra 377.742 -4,8%

2. Molde Årø 188.503 +7,1%

3. Kristiansund Kvernb. 169.398 -4,4%

 

x. Sandefjord Torp. 719.715 +9,7% ..sånn til info bare... ""

 

Bare nummer 7 på landsbasis..

 

Haugesund har forøvrig 239.381 +7,1%

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp 15 for Norge blir slik:

 

1. Oslo Gardermoen 9.044.008 +1,0%

2. Bergen Flesland 2.517.750 +1,4%

3. Stavanger Sola 1.755.503 -0,6%

4. Trondheim Værnes 1.690.951 +3,8%

5. Tromsø Langnes 913.819 -1,8%

6. Bodø 826.653 -4,0%

7. Sandefjord Torp 719.715 +9,7%

8. Kristiansand Kjevik 456.525 -7,1%

9. Ålesund Vigra 377.742 -4,8%

10. Harstad/Narvik Evenes 266.117 -3,9%

11. Haugesund Karmøy 239.381 +7,1%

12. Molde Årø 188.503 +7,1%

13. Alta 174.355 +0,6%

14. Kristiansund Kvernb. 169.398 -4,4%

15. Kirkenes Høybuktmoen 141.885 +2,8%

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...