Gå til innhold

- Mistenker modellfly-sabotasje


Marius Dahl

Anbefalte innlegg

Den karen der bør slite...

Jeg vet ikke hvilke modeller det er snakk om, men med en jet (som nok koster nærmere 60k enn 45k) og seks andre modeller, så er det ikke usannsynlig at totalverdien overstiger 100.000,-...

 

Den det gjelder er visstnok en av naboene til flystripa som hadde sett seg lei av bråket... Det får han nok angre på nå... ""

 

Noe som absolutt bør sees på som særdeles skjerpende omstendigheter er jo at slikt tull kan koste liv...

 

NAIL THE BASTARD!!! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser eieren av Eurofighteren som gikk ned har postet på et internasjonalt forum:

 

Today at a model air-show in Norway 7 planes was more or less damaged or lost, including my Eurosport which was totaled.

 

One man was arrested later today by the police with radio-jamming equipment in his car.

This guy was previously a member in the club that is arranging this event, and we learned later today that he has threatened to shoot down planes at this event because an issue between him and the club.

 

Just after me and a fellow pilot with a 727 went down with full PCM-lock he was seen driving away from the area, recognized by the people arranging this event. They immediately called the police which apprehended him on his way home shortly after wards

 

This guy a electronics expert and has made his own radio-jamming equipment, which is supposed send at over 50 watts!! He is also supposed to have some mental problems(??!)

 

He was only jamming the jets and giant-scale planes. The smaller prop planes was left alone.....

 

The Norwegian "AMA" is now on the case with their lawyers, and he can expect a private law-suit from me as well!

 

One good thing is that we did not kill someone today with our non controllable planes!

 

_____________________________

 

Regards,

 

Staale Pedersen, Norway

 

Det skulle vel avlive ryktene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sei det med milde ord... eg håpar fyren får så øyrene flagrar. Det er jo totalt uansvarleg å gjere slikt på eit flystevnte. Det er tross alt enorme krefter som er i sving. Ja eit lite fly med ein fart på rundt 100-150 Km/t har ei enorm kraft. Eg har sjøv sett ein skalamodell av ein Extra 300 fly tvers igjennom ei ku. Og Det var hol tvers igjennom kua. Motoren og propellen kom faktisk delvis ut på andre sida av det stakkars dyret.

 

Og dei materielle skadane er jo enorme. Dersom totalt 7 større jet og propellmodellar gjekk i bakken og vart meir eller mindre totaltskadd så må jo prisen overstige 100 000 og enda ein god del meir pengar...

 

Håpar dei har fakka rett mann no då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som fly modellfly gjør dette på eget ansvar, og må kunne påregne innslag av andre radiosendinger på sine frekvenser.

Det skrives 50W med utropstegn i posten til eieren av det dyre flyet. Men det er faktisk ingen spesielt høy effekt.

 

"Jamme-utstyr" og andre merkelige duppedingser er funne hjemme hos den skyldige.. ""

En som ikke har peiling kan fort tro at radioutstyr og tilhørende apparater er "terrorist" våpen.

 

Er det en radioamatør som sender med høyere effekt (inntil 1kW ) i nærheten, så kan dette skje.

 

Ville ventet å se hva som kommer ut av denne saken før det trekkes konklusjoner.

Har vedkommende gjort dette med overlegg, så er det jo beklagelig.

 

Men de som leker seg med radiostyrte modeller må innse at dette kan forekomme. Og at de mest sannsynlig ikke har primærstatus i det frekvensbåndet de bruker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm

 

Jeg var oppe på Gulknapp å fløy piper cuben min på Lørdag (eller i går da), og da var det en som fløy helikopter der, han mistet kontrollen over helikopteret. Det lystret bare av og til, akkurat som om noen andre var på den samme frekvensen. Ingen av oss fant noen feil på helikopteret etterpå, det var heller ikke noen som hadde samme frekvens på radioen. Dette er fortsatt et mysterium.

 

Heldighvis ble bare rotorbladet skadet. Men det kunne gått mye verre, et helikoter ute av kontroll kan drepe. Et helikopter kan rett og slett kappe en mann i to!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle som fly modellfly gjør dette på eget ansvar, og må kunne påregne innslag av andre radiosendinger på sine frekvenser.

 

Forstyrrelser forekommer veldig sjelden ettersom man har et eget frekvensområde.

 

Det skrives 50W med utropstegn i posten til eieren av det dyre flyet. Men det er faktisk ingen spesielt høy effekt.

 

Det er betraktelig høyere enn det modellflygerene selv bruker, så dette er en ganske ekstrem sender på dette frekvensområdet.

 

...og siden målet er å overdøve pilotens sender slik at mottakeren i flyet fryser så er 50 watt mer enn nok...

 

 

Men de som leker seg med radiostyrte modeller må innse at dette kan forekomme. Og at de mest sannsynlig ikke har primærstatus i det frekvensbåndet de bruker.

 

 

Det er tydlig at du ikke flyr mye modellfly...

Dette har ingenting med leker å gjøre i det hele tatt....

 

...og frekvensene som brukes av RC-fly og heli er satt av til dette formålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstyrrelser forekommer veldig sjelden ettersom man har et eget frekvensområde.

 

Ja, det er riktig at modellfly har eget frekvensområde, men det er noe som heter innslag, harmoniske av andre frekvenser mm. Sendinger på en frekvens kan derfor forekomme på helt andre frekvenser.

 

Det er betraktelig høyere enn det modellflygerene selv bruker, så dette er en ganske ekstrem sender på dette frekvensområdet.

 

Ja, ekstrem effekt som fjernstyring. Men langt ifra noe ekstremt for HF amatørradio båndene som ligger rett nedenfor. Derfor er det stor mulighet for at forstyrrelser kan forekomme.

 

...og siden målet er å overdøve pilotens sender slik at mottakeren i flyet fryser så er 50 watt mer enn nok...

 

Det antas at målet var dette, men siden det ikke er bekreftet, og at de som foretok undersøkelser hjemme hos vedkommende sannsynligvis ikke har greie på radioutstyr (ifg. artikkelens beskrivelse), så bør konklusjoner før en etterforskning er ferdig ikke sluttes.

 

Det er tydlig at du ikke flyr mye modellfly...

Dette har ingenting med leker å gjøre i det hele tatt....

 

Vel, nå vet jo ikke du hva jeg gjør. Har faktisk fløyet både modellfly og helikopter tidligere. Og for meg var og er det fortsatt leketøy, som mange andre hobbyer..

 

 

...og frekvensene som brukes av RC-fly og heli er satt av til dette formålet...

 

Ja, det er avsatt til dette formålet som mange andre frekvensbånd for andre ting. Men det har seg også slik at noen frekvensområder er gitt til mer enn en brukergruppe. Og det gis da en primær og sekundær status på disse. Vet ikke om noen av frekvensene for radiostyring er allokert for flere. Men om det er tillfelle, så tviler jeg på at radiostyring for hobbyformål har høyest prioritet.

 

Jeg sier igjen at det er dypt beklagelig hvis vedkommende har forstyrret med overlegg. Men, man bør ikke skrike så høyt om sabotasje før kyndige folk får undersøke det utstyret han har.

Man kan ikke trekke konklusjoner fordi han har en scanner og div radioutstyr hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle modellfly generellt for lektøy er noe av det mest ignorante og uvitende påstand jeg har hørt, og tyder bare på fullstendig mangel på forståelse for hva slags utsyr man faktisk holder på med. Det er greit nok å kalle en typisk trainer-modell på et par kilo for et leketøy, men å kalle en 11 kilos jetmodell for et leketøy er rett og slett uhørt. Vekten på en slik modell, og hastighetene den kan oppnå er livsfarlige, for ikke å glemme at de har med seg 2-6 liter drivstoff opp i lufta...

En trainer som treffer en folkemengde kan nok skade et par mennesker, og i verste fall drepe én. En slik jetmodell som ble "skutt ned", en 2,4 meter lang EuroFighter, kan drepe og lemleste en drøss med mennesker, og attpåtil sette området i brann etterpå...

 

De som flyr slike modeller er klar over dette, så det brukes mye penger på skikkelig radioutstyr i slike modeller, men det hjelper fint lite når noen får for seg å bedrive livsfarlig hærverk med en radiosender.

 

Hvis du har flydd RC-heli så bør du av alle ha forståelse for hvor farlige slike maskiner kan være om noe går galt... Hvis man kan kalle et radiostyrt helikopter eller en jet-modell for leketøy, så hører også andre ting, som konkuranse-våpen, pistoler, og revolvere inn under leketøy også, for dette er også bare hobbyer og rekreasjons-ting...

 

...men et stort modellfly gjør mye mer skade på et halvt sekund enn hva et våpen kan gjøre....

 

...og hva Kongsberg-mannen gjelder, så hadde han truet med å skyte ned modellflyene, han ble sett i området, og hadde utstyret.... What more do you need? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som driver en som flyr modellfly som hobby da ?

 

Er han avhengig av det?

Gjør han det fordi noen tvinger ham?

 

Om det er en liten trainer, heli, eller en avansert jet, så gjør han det fordi han synes det er moro, og da leker han seg.......

 

Da er det et leketøy, for voksne.... ""

 

Når det gjelder denne mannen med påstått hat for modellfly, så er det ingenting i den artikkelen som sier annet enn at han hadde en mottaker, og en slags radiosender. Slikt kan du gå på Elkjøp å kjøpe for noen hundrelapper...

Men jeg har fortsatt ikke påstått at han ikke KAN være ansvarlig for at flyene datt som fluer.

Ville bare påpeke at det også kan være andre faktorer som spiller inn når en mister kontrollen over flyet.

 

Det vet folk som har litt greie på radio, interference, og andre aspekter ved det.

 

Og ja, det er farlig å få et modellfly i huet. Det vet alle med sunn fornuft, og det bør modellflygere vite.

Da det er disse som har det fulle ansvaret med å fly på måter og steder så de ikke er til fare for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo selv tenke seg, når den meget store saken på bilde over treffer deg i 400 km.timen. Personen lever ikke mer, man blir kappet i to. Så jeg vill ikke kalle dette for en leke, derrimot fins det veldig små saktegående og lette modellfly som er beregnet på 8-åringer. Disse flyene kan man godt kalle får en leke. Man kan få noen småskader dersom de treffer deg i hodet, men det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene går, og noen sier at det er en på Kongsberg som er synderen.

 

Men vi får se, dem finner nok ut av det ""

 

Stemmer visst det, men det var ikke meg ""

 

http://www.laagendalsposten.no/apps/pbcs.dll/artikkel?AID=/20030915/NYHET/109150039

 

Og det skal vi tro på ""

 

 

Modellflye får han nok erstatning for, men det blir verre med de 400 timene han har brukt på og sette det sammen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var oppe på Gulknapp å fløy piper cuben min på Lørdag (eller i går da), og da var det en som fløy helikopter der, han mistet kontrollen over helikopteret. Det lystret bare av og til, akkurat som om noen andre var på den samme frekvensen. Ingen av oss fant noen feil på helikopteret etterpå, det var heller ikke noen som hadde samme frekvens på radioen. Dette er fortsatt et mysterium.

 

Det kan vere ein mobiltelefon eller noko, dei virka inn! Det fekk ein venn av meg erfare. Flyet hans stupte plutselig ned, akkuratt i det mobilen hans ringte. Heldigvis retta flyet seg opp igjen etter eit par meter. Så no slår eg alltid av mobilen nå eg flyg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da skulle jeg likt å vite hva slags radioutstyr han bruker, for mitt utstyr reagerer hverken på at telefonen ringer eller om jeg står å prater i telefonen mens jeg flyr... Det samme gjelder de andre som flyr der jeg flyr, så vi har ingen policy om mobiltelefoner hverken i "pit'en" eller på "flightline"... ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...