Andrè Amundsen Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Heisann! Har lurt på dette lenge. Hva står ENGM eller ENTO får? F.eks ENGM/Europa Norway Gardermoen? Hva menes de med kodeordet? Hva står det før o.s.v Dumt forklart, vet ikke ossen jeg skal forklare det helt. Men om noen kan skjønne meg så forklar takk Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 ENGM står for = Europa Norway GarderMoen ENVA står for = Europa Norway VAernes Er ikke helt sikker på de siste bokstavene, men det gir iallefall litt mening. Men ENZV stiller jeg meg et spørsmålstegn til. ENBR er vel Europa Norway BeRgen.... Om jeg sier noe dumt nå, så rett meg opp! Så kan jeg lære noe jeg også! Siter
Andrè Amundsen Skrevet 7. september 2003 Forfatter Skrevet 7. september 2003 ENGM står for = Europa Norway GarderMoen ENTO står for = Europa Norway TromsO ENVA står for = Europa Norway VAernes Er ikke helt sikker på de siste bokstavene, men det gir iallefall litt mening. Men ENZV stiller jeg meg et spørsmålstegn til. ENBR er vel Europa Norway BeRgen.... Om jeg sier noe dumt nå, så rett meg opp! Så kan jeg lære noe jeg også! Enn liten feil her Ivar! ENTO er Torp/Sandefjord Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Dette har vært oppe noen hundre ganger før, omtrent. Disse bokstavene har i utgangspunktet INGENTING med stedsnavnet å gjøre. Dem prøver vel å få laget noen fornuftige koder der det er mulig, men i utgangspunktet er ikke det ikke noen regel som sier at det skal være slik. ENBR, ENTO, ENZV, ENTR, ENOS osv er alle koder, og ikke i utgangspunktet hentet ifra navnet på stedet koden gjelder for. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 ENGM står for = Europa Norway GarderMoenENTO står for = Europa Norway TromsO ENVA står for = Europa Norway VAernes Er ikke helt sikker på de siste bokstavene, men det gir iallefall litt mening. Men ENZV stiller jeg meg et spørsmålstegn til. ENBR er vel Europa Norway BeRgen.... Om jeg sier noe dumt nå, så rett meg opp! Så kan jeg lære noe jeg også! Enn liten feil her Ivar! ENTO er Torp/Sandefjord Huff, for en flause! Der gikk iallfall Senior Student ratingen min til VATSIM i vasken.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Dette har vært oppe noen hundre ganger før, omtrent. Disse bokstavene har i utgangspunktet INGENTING med stedsnavnet å gjøre. Dem prøver vel å få laget noen fornuftige koder der det er mulig, men i utgangspunktet er ikke det ikke noen regel som sier at det skal være slik. ENBR, ENTO, ENZV, ENTR, ENOS osv er alle koder, og ikke i utgangspunktet hentet ifra navnet på stedet koden gjelder for. Det kan vel stemme i å for seg, men ENTR, som er Trondheim sektor, har jo noen likhetstrekk. Men det er nok rett som du sier, at det ikke har noe med stedsnavet å gjøre. Men man forstår jo fort at ENTR er Trheim sektor, og at ENOS er Oslo sektor. Siter
Ådne Lie Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Det kan forklares litt enkelere! De to første bokstavene angir landet flyplassen er i. EN er i Norge, ES er i Sverige, osv. De to siste er for flyplassen. F.eks ENML er Molde. EN for Norge og ML for Molde. ENTC er Tromsø. OSV, OSV Og slikt er ICAO kodene bygget opp. Var det greit å forstå? Ådne Siter
Kristian B.bood Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Men er det ikke noen koder med tall ogsså? Hvordan blir dette da? Kristian B. Siter
john lysebraate Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 At same emner kommer opp gang på gang er vel å forvente.Det kommer stadig nye brukere som ikke har fulgt med tidligere og som stiller helt greie spm. selv om disse har vært oppe tidligere. Ved å søke på ICAO og IATA OG FAA vil du få svar på mange av spørsmålene.Spørsmålet er omfattende å svare på. Siter
Aleksander Berge Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Det kan forklares litt enkelere! De to første bokstavene angir landet flyplassen er i. EN er i Norge, ES er i Sverige, osv. De to siste er for flyplassen. F.eks ENML er Molde. EN for Norge og ML for Molde. ENTC er Tromsø. OSV, OSV Og slikt er ICAO kodene bygget opp. Var det greit å forstå? Ådne Tror dessverre ikke dette er helt riktig heller. Tarjei har nok rett. Dette er bare koder og har egentlig ikke noe med flyplassnavnet å gjøre. Og EN og ES er det samme, for hva heter Danmark? ED? Nei, det er Tyskland..... EK, tenker jeg vi sier. Siter
Ådne Lie Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Ja, det er koder. ICAO koder. Har ikke sagt noe annet. Kunne gjenkjenne flyplassene. Jeg kan ta et eksempel til. Stansted i England blir EGSS. EG for Enland og SS for Stansted. Altså identifiseringskoden for Stansted er EGSS. EN og ES er ikke det samme. Når ble Sverige og Norge samme land? Ådne Siter
Anders Forseth Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 Første bokstav: Region (flere bokstaver innen samme region) Andre bokstav: Land (noen land har flere, eks Tyskland D/T) 2 siste: Bokstaver landet selv delegerer til div flyplasser. Hvordan man plukker ut de 2 siste varierer, i Norge har man lagt seg på "ligne mest mulig på navnet" linja, mens Sverige har delt inn i sivile og militære FIR for FIR. (Rmk: Dette ble gjort da det var mange FIR i Sverige) Siter
Andrè Amundsen Skrevet 7. september 2003 Forfatter Skrevet 7. september 2003 Oi, jeg skjønnte mye bedere nå. Takker for svar. Hva salgs kode bruker de i USA da? Siter
Sindre Johnsen Skrevet 7. september 2003 Skrevet 7. september 2003 USA bruker stort sett K som første og tre bokstaver til å identifisere den enkelte flyplass. KLAX er Los Angeles Intl, KORD er Chicago O Hare, KJFK er (javisst!) JFK intl. Litt system finner man vel kanskje der som her..... Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 8. september 2003 Skrevet 8. september 2003 Har funnet fram ICAO doc 7910 omhandler "Location indicators" Her er det oversikt over alle ICAO-koder i verden: Flyplasser FIRs METkontor Det er også en fin oversikt over verden delt inn i soner som er gitt bokstaver. Fke.s Norge, GB og nordeuropa inkl tyskland og polen og de rundt latvia har fått bokstaven E. Så er denne delen del opp ytterligere, f.eks Norge, som har fått bokstaven N. Innen EN-området har hver flyplass fått sin to-bokstavs plassindikator, f.eks an = Andøya. Derav: ENAN. Blir feil å si E = Europa N= Norge. For Frankrike er også i Europa, og de har L som første bokstav sammen med resten av søreuropa. Tror nok at E blei designert en del av Europa pga at ICAO hovedkvarteret befinner i den delen av verden(???), og at de derfor begynte med å gi seg selv en passende bokstav. De er jo tross alt mennesker de i ICAO også... Så med det dokumentet kan man dekode alle verdens ICAO-plassindikatorer. Man kan også gå andre veien, og finne ICAO-plassindikatoren til flyplassen du kan navnet på, men vil finne indikatoren til. Synd denne ikke ligger på ICAO sine websider. Tror ikke dokumentet er gratis. Siter
Anders Forseth Skrevet 8. september 2003 Skrevet 8. september 2003 del av Europa pga at ICAO hovedkvarteret befinner i den delen av verden(???) Nope! Det ligger i Motreal! Denne funker sånn passe hva gjelder finne ICAO koder: Kode bank Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.