Gå til innhold

Spørsmål i senior student eksamen til VACC!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på vei opp til Senior Student eksamen hos VATSIM, og har akkurat fått vite resultatet...

STRYK

Fikk 12 av 19 nødvendige poeng for å stå, hvor jeg finner dette litt surt.

Jeg har da selvfølgelig ingen andre enn meg selv å klandre, men noen av spørsmålene synes jeg virket litt usaklige.

 

Jeg skal her dog ikke røpe hvilke spørsmål jeg fikk, men det var flere spørsmål ang. ARSC, som jeg ikke har noen som helst peiling på!

Jeg har alltid brukt ProController til å conttrollere luftrommet, og det sto vel ingen steder at jeg måtte lære meg å bruke ARSC for å kunne bli Senior Student, iallefall ikke som jeg så!

Jeg er fullt klar over at dette innlegget ikke kan gjøre noe med saken, men jeg ønsker bare å informere andre som ønsker å "gå opp i gradene" om å få spørsmål om ProController eller ARSC software.

 

Jeg er klar over at ProController spørsmål var oblatoriske, men at spørsmål om ARSC (som jeg selvfølgelig fikk feil på!!) skulle bli stillt!

 

Derfor, lær dere å bruke begge programmene, og lær de funksjonene som er med!

 

Om 2 uker skal jeg igjen opp til eksamen, får håpe jeg står denne gangen..

 

ENDRET: For å legge til en liten ting så hadde jeg strøket selv om jeg ikke hadde fått disse ARSC spørsmålene, men da hadde jeg bare vært 4 poeng fra å bestå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stund siden det ble bestemt at ASRC skule taes med i teori-eksamen og jeg synes det er rart om det ikke står i listen over pensum. Men jeg ble faktisk enda mer overrasket over at de fortsatt har spørsmål om ProController.

 

jaja, lykke til neste gang da, Ivar. Og husk: Du har INGEN tidsbegrensing, så ikke send inn før du er 105% sikker på at alle svar er rett, om du har mulighet, så bør du helst dobbelt og gjerne trippeltsjekke kildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget gutter!

Jeg må innrømme at jeg var litt snar til å sende inn testen, sjekket det ikke opp to ganger, og jeg brukte ingen hjelpemiddler (annet en SID/STAR kart).

Får vel ta meg litt tid på den neste gang, sette meg litt mer inn i ProControler (ja du hørte rett) og søke opp noen kilder på nettet på spørsmål jeg ikke her 100% sikker på.

 

Lykke til du også Stig, førstemann! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå må jeg nesten le!

Jeg har nok en gang tatt eksmamen nå, nok en gang var det stryk!

Jeg forstår ikke hvordan det kan være mulig, aldri har det hendt meg at jeg har strøket på noe før (annet en denne Senior Controller testen!).

Det er nesten slik at jeg føler at de stiller litt høye krav, og nok en gang var det ACRS spørsmålene som ødla til meg!

Man blir litt irriter når man virkelig følte at man gjorde en god jobb, så får man svaret "FAIL" tilbake...

Men, nå var det bare 3 spørsmål unna bestått, bedre lykke neste gang Ivar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Oktober 2003 klokken 22:30

 

Nå synes jeg kanskje det er på sin plass å rødme litt! ""

Nå har jeg nok en gang strøket på denne forbaska teori eksamen, og jeg forstår ikke hvordan det går an å stryke så mange ganger!

Kunne ikke noen gi meg en teori bok, så hadde jeg fått 100%, men hallo, nå begynner jeg å bli litt frustrert!

Det er på grensen til at å prøve å bestå denne testen blir en hoppy som jeg må gjennom hver 2 uke!

Jeg sier det nok en gang, jeg er oppgitt over hvilke spørsmål de stiller..

At det er både spørsmål fra ProController og ASRC er jo en ting, men når de stiller et spørsmål om "Hvilke av disse nedenunder forbinner du med vind?"

Og alternativene KNOTS og METERS kommer opp..

De fleste hadde vel valgt både og, men nå er vi jo ikke sikkre på om de mener i en METAR (hvor vind hastighet oppgis i KNOTS) eller om de mener en vanlig "værmelding" hvor de oppgir vindhastigheten i meter per. sekund..

Nå er det mulig at jeg blander mye rart her, men jeg er rett og slett oppgitt!

Får se om jeg får nok selvtillitt til å fullføre den neste testen som kommer om 2 uker...

 

NB: Nå var jeg 4 spørsmål unna å bestå! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og dere andre som sliter med å komme dere gjennom SC-teoritesten.

 

Jeg har dyp forståelse for deres frustrasjon, men samtidig skal dere huske at SC-graden er den aller høyeste ATC-graden for virtuelle flyveledere. Derfor er også listen meget høy. Men jeg er overbevist om at dere kommer til å klare denne bragen ""

 

Noen nyttige links med aktuelt stoff:

 

http://training.vaccn.org (VACC Norway Training)

http://www.vateud-td.org (VATEUD Training)

http://hem.bredband.net/nicjan/manual/ATC%20030104.pdf (Online flyveleder manual, svensk)

 

Andre kan kanskje følge på med flere nyttige linker?

 

Lykke til!

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik, nå er det ikke Senior Controller testen vi er ute etter å bestå, men Senior Student!

Skulle ikke forundre meg om flere av dere sitter å ler litt for dere selv når dere leser disse oppgitte innleggene mine, må le litt av meg selv også når jeg klarer å styrke gang på gang!

Ellers takk for god støtte gutter, det inspirerer meg til å fortsette å prøve..

Og jeg kommer til å holde dere oppdatert til jeg har bestått prøven, da blir det fest! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Har vært uten PCen en uke nå... men har fått en ny eksamen i posten. Det er som du sier, nesten en hobby som går hver 2. uke! ""

Begynner bli rimelig lei all denne strykingen jeg... har ikke tolmodighet til å stryke flere ganger nå... da har jeg strøket 3 eller 4 ganger... mener det blir 3. gang da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Har vært uten PCen en uke nå... men har fått en ny eksamen i posten. Det er som du sier, nesten en hobby som går hver 2. uke! ""

Begynner bli rimelig lei all denne strykingen jeg... har ikke tolmodighet til å stryke flere ganger nå... da har jeg strøket 3 eller 4 ganger... mener det blir 3. gang da ""

Hehe, vi stryker i takt vi Stig, nesten så vi skulle satt oss ned en kveld å dannet en "studie" gruppe, bare for å komme igjennom denne testen.

Gikk å erget meg over det i dag også, jeg vet at jeg har de rette kvalifikasjonene til å kunne ha annsvar over et FIR/UIR, og det vet vel de andre også?

Virket kanskje litt selvsikker der, men vi får bare prøve å komme oss igjennom dette Stig!

We can do it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei et tips til dere.

 

Jeg regner med at dere har tatt vare på de tidligere testene og svarene der ga der. Dere har vel også fått svar tilbake fra VATSIM hvor det står angitt hvilke spørsmål/svar dere har som er feil. Det er god læring å ta frem "de gamle" prøvene og se hva dere svarte, for en del av spørsmålene går igjen. det er også lurt å snakke sammen, som dere to, danne en "studiegruppe". Avtal å møtes på rw en kveld og gå gjennom spørsmålene sammen og se hvordan det da går. Da vil dere også kunne lære av hverandre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei et tips til dere.

 

Jeg regner med at dere har tatt vare på de tidligere testene og svarene der ga der. Dere har vel også fått svar tilbake fra VATSIM hvor det står angitt hvilke spørsmål/svar dere har som er feil. Det er god læring å ta frem "de gamle" prøvene og se hva dere svarte, for en del av spørsmålene går igjen. det er også lurt å snakke sammen, som dere to, danne en "studiegruppe". Avtal å møtes på rw en kveld og gå gjennom spørsmålene sammen og se hvordan det da går. Da vil dere også kunne lære av hverandre.

Hehe, jeg har nok ikke tatt vare på de testene nei, jeg gikk gjennom Student testen så glatt, så jeg regnet ikke med å måtte ta omtester.

Men jeg skal starte å printe ut testene å se hvar jeg svarte feil på.

Forresten Einar, jeg fikk 93% på brev 1 i flyteori! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...