Stian Berg Hansen Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Jeg prøver å fly fra Tromsø til Bodø, med FFX sin 733. Jeg stiller ADF'en inn på 326 (FSK/Fauske). Men da skjer dette: [image]http://home.online.no/~sjanha/bilder/adf.gif[/image] Måleren klarer ikke å finne ut hvor mange nautiske mil det er igjen. Jeg bruker Alexander Sandnes' 733-panel som ligger i filbiblioteket. Hva gjør jeg galt? Hilsen Stian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 ADF har ikke mulighet for å gi distanse.Finn en VOR/DME. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Joda, ADF har mulighet for å gi distanse, som John helt sikkert vet. Men enten må du regne det ut ved å fly omtrent 90 grader "på retningen til fyret" i x antall minutter. Ganske tungvint og ikke husker jeg hvordan man gjør det heller i farta. Andre alternativet er å bruke NDB som gir DME, noe som det kun finnes en av her i landet om jeg ikke husker feil, eller var det ingen her i landet ? Ihvertfall er dette SVÆRT sjelden. Men for meg ser det ut som om du ikke mottar stasjonen i det hele tatt siden nåla fortsatt står 90 grader til høyre ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 NDB som gir distanse avlesning må være noe nytt som er kommet etter at jeg sluttet å fly. Du kan også begynne å fly med stasjonen på "vingtip" til den ligger 45 grader bak vingtip.Den distansen du da har fløyet er lik den avstand du hadde til stasjonen da den var på "vingtip".Ble ofte brukt ved flyvning over Canada/Alaska før INS/GPS kom i bruk.Navigatøren tok dette imot med takk. Men dette er jo ikke å "gi distanse".DMI vinduet blir like tomt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 John, du som sikkert har holdt på en stund; lurer på om den RMI-saken i DC3'en er riktig simulert? I virkeligheten, for slike gamle instrumenter, er VOR-nåla fast i forhold til kortet, eller frittstående som ADF-nåla (peke mot stasjonen i forhold til flyet, eller peke mot inbound radial i forhold til kortet)? Burde VOR-nåla peile seg inn på LLZ'ere og DME'er, som ikke sender radial-informasjon (gjør det nå nemlig)? Hvis ingen stasjon kan mottas, låses nåla da i fast posisjon uavhengig av kort? Har fått helt dilla på DC3 i det siste Har vært borti en annen versjon av "sving ut for å finne tid" på ADF-saken. Den gikk ut på å fly i 45 eller 90 grader fra kurs i ti minutter, så bruke "enkel triogmetri" for å kalkulere avstand (og dermed tid). Husker ikke helt detaljene. Men å fly vingetipp 45°, kan ta en ganske/farlig langt fra kurs hvis avstanden er ganske stor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Kan tyde på at du mangler noen gauges,har du prøvd å re-innstalere gauges'ene som fulgte med panelet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Det var triogmetri jeg tenkte på ja. Husker ikke akuratt detaljene men vet vi har vært borti noen slike teoretiske eksempler under teorikurset, dog sikkert ikke noe som brukes særlig mye i praksis. Spesielt ikke i dagens verden med GPS og treghetsnavigasjon. Karl: en RMI nål peker IKKE mot LLZ senderen eller DME alene nei, kun mot VOR stasjoner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Tja, er du sikker på at du er innenfor rekkevidden til NDBen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Berg Hansen Skrevet 3. september 2003 Forfatter Del Skrevet 3. september 2003 Det vet jeg ikke. Hvor nært må man være for at den skal aktiveres? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Har aldri sett at noen nål har indikert retning til ILS,DME eller localizer, men jeg tror det er gjort slik i simulatoren for å kompensere for at det ikke er 2 ADF og 2 VOR instrumenter.VOR nålen beveger seg på samme måte som ADF, men på dc3 var det dengang et fast (fixed)kort, altså ikke et som også indikerte heading.Normalt hadde en dette satt slik at 360 grader pekte rett opp på panelet og da kunne en avlese relativ bearing direkte.For å finne retning til stasjonen la en sammen heading og relativ bearing og trakk eveentuelt ifra 360. Jeg mener å huske at nålen dengang også pekte i relativ bearing 90 grader om ingen stasjon var innen rekkevidde.IKKE SIKKER. Avstand til NDB med timing fra 90 til 135 grader ble bare brukt enroute for å sjekke track. ADF stasjoner sender med forskjellig styrke og rekkevidden er avhengig av denne og flyhøyden(i noen grad) men innenfor 25 miles burde de aller fleste komme inn og noen opptil ca 80. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.