Gå til innhold

AIP Norge


Lars Chr. Hansen

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er kanskje et teit spørsmål [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] men jeg prøver uansett [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Har planer om å bestille AIPNorge, men når jeg titter i katalogen fra NAK finner jeg ikke dette, er det jeg som ser feil eller heter den noe annet i den katalogen??? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Eller er det best at jeg ringer til NAK og sier at jeg skal ha AIP???

Håper det er noen som kan svare en nedsnødd finnmaring på dette [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Mvh

Lars Chr. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/cool.gif[/image]

------------------

Lars Christian Hansen

lars.christian.hansen@c2i.net

members.tripod.com/~LCH78

www.geocities.com/annoeien/LCH78.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP-Norge kan bestilles fra publikasjonsavdelingen til NAK, http://www.norskaero.com/,"'>http://www.norskaero.com/," TARGET=_blank>http://www.norskaero.com/, for AIP se http://www.norskaero.com/pub/"'>http://www.norskaero.com/pub/" TARGET=_blank>http://www.norskaero.com/pub/ under publikasjoner

AIP Norge, Gen./Enr. og AD. til kr 400,- er det du er ute etter.

(inklusive oppdateringer i 1 år, og eksklusive permer, NAK sine 'pene' blå kan kjøpes til kr 60 per styck, til AIP vil jeg tro 3 slike permer er det som trengs)

Kan bestille via Web på den siden, via email på norsk.aero.dis@nak.no eller telefon 22 94 23 00

Aip er et utrolig bra kjøp, og anbefales på det varmeste for de som vil ha oppdaterte og kart for hele norge (SID/STAR/VFR approach/IFR approach/IFR enroute/IFR TMA kart og diverse annen informasjon)

------------------

Roar Sandøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Ivar Paulsen:

Jeg skrev en mail til nak.shop@nak.no og bestilte AIP Norge komplett med permer! Og da fikk jeg akkurat det jeg var ute etter... og det du er ute etter Lars! Det koster 650 kroner inkl oppdateringer ut året!

Du mener vel et år framover!

------------------

mvh

Tom Stian Bjerk

http://home.sol.no/~bjerk" TARGET=_blank>http://home.sol.no/~bjerk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIP-Norge koster kr 400 inkl. oppdateringer for et år.

Permene koster kr 75,- pr. stk. Det er 5 permer til sammen. Altså koster AIP-Norge inkl. permer kr 750.

Ønsker du oppdateringer utover første året - koster det kr. 350 pr. år.

Jeg vil sterkt anbefale deg å kjøpe permene for da får du samtidig med alle de praktiske skillearkene.

Mvh

Johnny

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Christian Pedersen skrev:

Det er kanskje et dumt spørsmål, men jeg tar det allikevel.


Heisann Christian... Ingen spørsmål er vel for dumme... Eneste måten å finne ut ting på er å spørre (spesielt hvis du ikke har tilgang på bøker om det... Tror nok at hvis du søker på sidene her, så finner du mye om akkurat dette, men jeg kan jo ta en kort brief...

quote:

Hva betyr SID, Star, aip og aic.

[/b]

SID - Standard Instrument Departure

Dvs. standardruter som flyene skal følge etter avgang, disse kan variere alt etter som... F.eks. med hensyn til terreng, områder med støybegrensning... Forenkler også klareringene som flygelederene må gi flyene før avgang.. Får du en SID, så står det nøyaktig beskrevet i kartene hvordan denne skal flys... Er vel også tenkt på når det gjelder RCF (Radio Communication Failure). Hvis sambandet mellom fly-ATC skulle (av en eller annen grunn) bryte sammen, så vet flygeren hvor han skal fly, og flygelederen vet hva flygeren kommer til å gjøre..

STAR - Standard Arrival Route

Samme som ovenfor, bare med tanke på innflyginger..

AIP - Aeronautical Information Publication

De bøkene der du finner alt om SID, STAR, flyplassutforminger, lokale bestemmelser.... Alt du trenger å vite for å fly i de områdene det gjelder (bortsett fra variable ting, som vær og midlertidige endringer som du finner i Metar og Notam)

------------------

Live to fly, fly to fight, fight to win!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite råd angående bestilling av AIP. Fikk selv råd fra en privatpilot (PPL/A) om å bestille uten permer, da disse var ubrukelige. Du får et lite helxxxxxx med å legge inn alt i permene dine. Dæven døtte så mye papir. Oppdateringer kommer det alt for mye av, og jeg ligger langt bak i leksa med å få gjort dette. Har selv organisert alt inn i tre permer. Alt GEN og extra dutterier i en perm, Mest brukte Aerodromes i en annen, og sjelden brukte Aerodromes i en tredje. Vurderer å legge obstacle charts i en fjerde, for å lette på trykket... Disse permene er fylt til randen.

Mvh

Karl R Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

> Har selv organisert alt inn i tre permer...Alt GEN og extra

> dutterier i en perm

Jeg har tre permer:

- De største flyplassene + Oslo FIR

- Stavanger & Trondheim FIR

- Bodø FIR

I disse permene har jeg STAR, SID Aerodrome Charts og VFR.

GEN, obstacle charts og alt annet har jeg puttet i en eske. Har

egentlig ikke hatt så mye bruk for åpningstidene, verken på Kirkenes eller Gardermoen. Har egentlig ikke så mye med FS å gjøre. Noe av GEN kan jo være interresant å lese, men jeg har ikke følt noe behov for å arkivere det i egne permer.

> ..Disse permene er fylt til randen.

Så mine permer er altså ikke så fulle!! ;-)

Thomas

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...